Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí23 - 32dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití webových platforem a mobilních aplikací ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Komoňová, Monika ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje využití mobilních aplikací a webových platforem ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praktickým výstupem je soubor třiceti aktivit, jež svým zaměřením cílí jednak na řečové dovednosti (poslech, čtení, mluvení, psaní), jednak na jazykové prostředky (gramatika, slovní zásoba). Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu a zápory, a to s ohledem na jeho využití v synchronní výuky. Následně je předložen metodický postup realizace synchronního vyučování, jazykovým materiálem a řízení výuky v online prostředí. V neposlední řadě referenční úrovně A1 a A2 pro češtinu jako cizí jazyk dle SERR. Praktická část informuje o způsobu selekce aplikací a platforem a metodickém postupu tvorby jednotlivých aktivit, jež jsou prezentovány formou metodických listů. Všechny aktivity, respektive a byly podrobeny pretestaci. Součástí práce je tedy rovněž popis průběhu pretestací a vyhodnocení zpětné vazby. Technický manuál, jenž slouží jako návod pro práci s jednotlivými aplikacemi a platformami, je uveden v příloze.
Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Krymláková, Tereza ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce je případovou studií, která mapuje a popisuje úroveň českého jazyka dětí českých migrantů žijících ve švédském Stockholmu. Výzkum probíhal skrze nahrávky interakcí založených na obrázcích a na strukturovaných rozhovorech s rodiči. Ve svých výsledcích se práce zaměřuje na flexi, správnost užívaných tvarů slov, a lexikum, a to jak v jeho rozmanitosti v rámci pěti vybraných témat (rodina, koníčky a záliby, jídlo, zvířata a povolání), tak v užití jinojazyčných prvků. Vybrané děti ovládají český jazyk na vyšší úrovni, než bylo předpokládáno. Jazyk dětí se obvykle nachází na komunikační úrovni, chyby ve skloňování a časování byly často ojedinělé. Slovní zásoba byla v rámci témat rozmanitá, měla však společný základ v obrázcích, které byly v průběhu rozhovoru předkládány. Klíčová slova Český jazyk, čeština jako druhý jazyk, čeština v zahraničí, dítě, Stockholm, migranti, komunikace
Srovnání úrovně znalostí pravopisu žáků 1. a 2. stupně ZŠ
Jelínek, Ivo ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
(česky): Diplomová práce je zaměřena na problematiku výuky pravopisu v rámci předmětu český jazyk na základních školách. Tato práce si klade za cíl popsat úroveň znalostí pravopisu žáků na prvním a druhém stupni základní školy a vzájemně tyto znalosti porovnat. Nejprve je pozornost věnována důležitým teoretickým znalostem o českém jazyce, pravopisu a jeho výuce v českém jazyce. Poukázáno je na možnosti hodnocení znalostí pravopisu během vyučovacích hodin českého jazyka. V rámci výzkumné části diplomové práce byl realizován průzkum na jedné základní škole na Kolínsku, kde bylo vybráno celkem 84 žáků ve čtvrtém až osmém ročníku. Těm byla administrována různá pravopisná cvičení ve třech formách: diktát, doplňovací cvičení a korektura. Výsledky byly zhodnoceny a vzájemně porovnány. Závěr je, že úroveň pravopisu u žáků lze hodnotit pouze jako průměrnou, a je proto nutné věnovat více pozornosti nácviku pravopisu. U některých jevů byly v 7. a 8. ročníku prokázány lepší výsledky než v ročnících nižších.
Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Tichá, Magdaléna ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce je zaměřena na analýzu ústního projevu a způsobů vypravování u česko- anglických bilingvních dětí ve věku 8-10 let. Jde o děti žijící ve Velké Británii, které mají jednoho nebo oba rodiče rodilé mluvčí češtiny. V rodinné komunikaci těchto dětí je v různé míře uplatňována čeština. Cílem práce je zmapovat vyjadřovací prostředky a postupy uplatňované při vypravování a specifika projevu nedospělých bilingvních mluvčích. Teoretická část práce vychází z analýzy odborné literatury. Jádrem výzkumné části jsou nasbíraná data ve formě audionahrávky žáků 3. ročníku České školy v Manchesteru. Děti na záznam vyprávěly příběhy na základě předložené vizuální opory ve formě obrázků, a to v českém i anglickém jazyce. Pořízené nahrávky byly následně analyzovány z hlediska morfologických, syntaktických, lexikálních a dalších jevů vztahujících se k bilingvismu. K analýze struktury vypravování byl použit a přizpůsoben materiál Multijazykového testu na hodnocení jazykových schopností (MAIN). Výsledkem případové studie je shrnutí tendencí, které bylo možné v rámci nasbíraného materiálu sledovat.
Osobnost a dílo Václava Havla ve výuce češtiny pro cizince
Boumová, Eliška ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá oblastí reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V prvních kapitolách shrnuje přístupy k začleňování reálií do výuky, k vymezení jejich pojmu a role v jazykovém vyučování a zabývá se jejich klasifikací pro potřeby uchopení tematických kontextů sledovaného tématu. Dále pak pracuje s příkladem konkrétní historické osobnosti Václava Havla: na základě analýzy rozhovorů s lektory práce mapuje jejich zkušenosti s využíváním tohoto konkrétního tématu při zařazování českých reálií do výuky, ukazuje, na čem závisí začleňování do sylabu kurzu, jaké materiály jsou obvykle využívány a zda jsou pro lektory dostupné, jaký má téma Václava Havla potenciál pro výuku a jaká úskalí může zařazování tohoto typu reálií do výuky sebou nést. Pohled na téma Václava Havla ve výuce jazyka doplňují analýzy rozhovorů se studenty a vybraných didaktických materiálů (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština pro cizince A1/A2, B1, B2), které byly lektory identifikovány jako základní osy sylabu a od nichž se odvíjí míra využívání témat spojených s reáliemi ve výuce češtiny pro cizince a jejich výběr. Analyzována byla také Česká čítanka a pracovní list Václav Havel - Bariéra jako zdroje používané při výuce zaměřené přímo na osobnost a dílo Václava Havla....
Variace na čtení s porozuměním na úrovni B1 ve třech vybraných učebnicích češtiny pro cizince
Doležalová, Dominika ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností čtení s porozuměním a porovnáním její realizace ve vybraných učebnicích češtiny jako cizího jazyka na úrovni B1. Analýza se zaměřuje na srovnání toho, jak je ke čtení s porozuměním přistupováno v jednotlivých učebních materiálech - zda jsou pro tuto řečovou dovednost vyčleněny samostatné oddíly či nikoliv, zda jsou čtecí texty obsahově i jazykově přiměřené úrovni B1, dále jestli jsou u daných čtecích textů obsaženy aktivity před, při a po čtení textu, případně jakou mají podobu a na jaký typ čtení se zaměřují. Cílem diplomové práce je rovněž zjistit, jestli ve vybraných učebnicích nepřevládá tendence k nácviku pouze jednoho z druhů čtení, anebo je zaměření na nácvik různých druhů čtení dle SERR vyvážené.
Srovnání vývoje řeči mezi monolingvními a bilingvními dětmi předškolního věku
Hlobilová, Natálie-Karolína ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Seidlová Málková, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozdílným vývojem řeči mezi monolingvními a bilingvními dětmi předškolního věku v průběhu logopedické intervence. Práce se zakládá na výzkumném projektu spočívajícím v pozorování dětí při zájmovém kroužku logopedické intervence a sběru a následné analýze dat získaných tímto pozorováním. V teoretické části práce jsou stručně charakterizovány základní pojmy související s tématem práce. Praktická část zahrnuje jak metody sběru dat a jeho situační okolnosti, tak výsledky výzkumu. Klíčová slova vývoj řeči, logopedická intervence, monolingvní děti, bilingvní děti, předškolní věk
Analýza japonských učebnic češtiny
Hromek, Jan ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou dostupných učebnic češtiny jako cizího jazyka vydaných v Japonsku, a to především z hlediska jejich makrostruktury i mikrostruktury, rozsahu prezentovaného obsahu a způsobu lingvodidaktické prezentace obsahu, stimulace komunikačních dovedností a užitých prostředků ke kontrole a fixaci probrané látky. Ze získaných poznatků následně odvozuje obecnější závěry a predikuje možný vývoj učebnic v budoucnu. Klíčová slova: učebnice, čeština pro cizince, japonština, Japonsko, analýza učebnic
Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Hasserová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
(česky) Cílem této diplomové práce je vypozorovat, jak probíhá komunikační chování mezi učitelem a žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením na základní škole speciální. Výzkum je založen především na analýze audio nahrávek verbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků. Analýza je doplněna o jevy z oblasti neverbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků, které byly zaznamenávány výzkumnicí. V teoretické části jsou zahrnuty informace o mentálním postižení, jeho etiologii a klasifikaci, dále pak o poruchách autistického spektra, jeho etiologii, klasifikaci a charakteristických problémových oblastech. Největší prostor je věnován narušení v oblasti komunikace u dětí s poruchami autistického spektra. Také popisuji pedagogickou komunikaci na základní škole speciální. Experimentální část obsahuje analýzy komunikačního chování učitelek a žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra, které bylo pozorováno v rámci pěti vyučovacích hodin řečové výchovy. Dále výzkum zahrnuje také analýzu dvou pracovních listů, které byly vypracovány žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí23 - 32dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.