Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Srovnání Prahy a Budapešti na přelomu 19. a 20. století
Bierzová, Jana ; Štaif, Jiří (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Devatenácté století je stoletím, ve kterém jakoby se zrychlil vývoj lidstva a společnosti. Je to století vědy, průmyslu, literatury, divadel, dopravy, národních hnutí, nových politických směrů i nových vizí fungování společnosti. Všechny tyto fenomény se nějaký způsobem, ať už se jedná o důsledek či příčinu, pojí s městy a městským způsobem života, který se v 19. století šířil nezadržitelnou rychlostí všemi evropskými zeměmi. Města a jejich kultura se staly novými fenomény doby, symbolem civilizace, modernity a pokroku. Moderní metropole posílily svou roli centra společenského života, politiky i průmyslu a jejich obyvatelé převzali v těchto oblastech elitní postavení. Měšťanstvo a poté i dělnictvo byly společenské skupiny, jejichž morálka, cíle a hodnoty se prosadily postupně v celospolečenském diskurzu.
Jan Otto, podnikatel, politik a kulturní činitel 1841-1916
Herc, Svatopluk ; Kubů, Eduard (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností Jana Otty (1841 - 1916), kterého se snaží představit jako jednoho z nejvýznamnějších podnikatelských, kulturních, politických a hospodářských reprezentantů české národní společnosti druhé poloviny 19. a počátku 20. století. Zároveň je dokladem o procesu formování moderních národnostně českých podnikatelských elit. Je založena především na práci s archivními prameny z dochovaného Ottova nakladatelského a osobního fondu, který je uložen v Literárním archivu Památníku národního písemnictví. V práci jsou analyzovány faktory, které umožnily Janu Ottovi zaujmout místo mezi dobovými příslušníky české národní elity. Aby byl postihnut tento značný sociální vzestup, který byl především podmíněn Ottovou celoživotní službou svému národu, je Ottovo životní působení analyzováno z několika úhlů pohledu.
Vývoj reklamy na léčiva, zdravotní produkty a služby v tištěných médiích - komparace časopisů Světozor a Týden
Kadlec, Michal ; Vošahlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce sleduje zastoupení a vývoj reklamy na léčiva, zdravotní produkty a služby v tištěných médiích. Konkrétně se zaměřuje na srovnání období první republiky a období samostatné České republiky. Vybrány byly roky 1928 a 2008, vymezující období 80 let, během něhož se reklama a propagační postupy vyvinuly. Nacházíme však také shodné přetrvávající principy. Cílem práce je představit dobovou reklamu ve vybraném tištěném médiu, zvoleny byly časopisy pro širší veřejnost Světozor a Týden. Práce sleduje jaké služby a produkty byly propagovány, v jakém kontextu a jakými prostředky. Od představení problematiky a rozboru jednotlivých ročníků přecházíme ke komparaci nalezených vzorků. Výsledkem práce je zhodnocení využitých principů s ohledem na charakter média a časový rámec. Práce zohledňuje rovněž nutná omezení, daná regulací reklamy na léčiva. Pro srovnání a vyšší počet vzorků sledujeme rovněž kosmetické produkty prodávané v lékárně.
Obraz americké ženy na televizních obrazovkách a filmovém plátně v 50. letech 20. století
Blažková, Michaela ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Na pozadí politických, hospodářských a kulturních změn ve Spojených státech amerických v 50. letech minulého století probíhaly změny i na úrovni celospolečenské. Proměňoval se způsob nahlížení na muže i ženy, na jejich zaměstnání, zábavu i osobní ambice. Tento vývoj byl ovlivňován nejen postupujícími objevy v lékařství, psychologii a sociologii, ale nezaměnitelnou roli zde sehrál také vliv filmu a televize na společnost. Právě polovina minulého století byla dobou, kdy se masová média stala součástí běžného života rodin a napevno se usídlila ve většině amerických domácnosti. Zábavní průmysl zobrazoval a přetvářel dominantní vzorce jednání a svébytným způsobem vstupoval do sociálních vztahů. Rodina, považovaná za základní stavební jednotku americké společnosti poloviny století, byla nucena vypořádat se s hodnotovými změnami poválečné společnosti. Jednu z klíčových rolí zde sehrála také otázka ženské emancipace. Na základě analýzy vybraných produktů zábavního průmyslu reprezentujících vzorek filmové a televizní tvorby s odlišnou tématikou a formou zpracování je v práci prozkoumáno zobrazení reflexe pojetí rodiny, obraz žen, dětství, domov, partnerských vztahů atd. Práce se zaměřuje na rekonstrukci vzájemných vztahů mezi lidmi na filmovém plátně či televizní obrazovce (s důrazem na roli žen) po 2. světové válce...
Česká lékařka MUDr. Anna Bayerová a její přátelství s Libuší Bráfovou-Riegrovou (edice deníku a korespondence)
Beranová, Martina ; Ebelová, Ivana (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
MUDr. Anna Bayerová se nikdy neprovdala, neměla rodinu ani děti, protože celý svůj život zasvětila lékařství, které v tehdejší době nebylo pro ženy snadno dostupnou záležitostí. Při dlouhé a nesnadné cestě k dosažení lékařského titulu se musela vypořádat s četnými překážkami od neporozumění rodiny, přes finanční problémy, samotu i odloučenost od domova. Anna pocházela z prostého venkovského prostředí, kde bylo zvykem po získání triviálního vzdělání nastoupit životní dráhu ženy v domácnosti. Zatímco její starší sestra se v tomto ohledu nevymykala zavedenému stereotypu, Anna se rozhodla pokračovat ve studiu, což bylo v omezené míře možné pouze v Praze. Kromě možnosti dále se vzdělávat nadchlo Annu i kulturní pražské prostředí zvláště v okruhu Amerického kruhu dam. Přestože jí bylo ministerstvem vyučování a kultu povoleno studovat na gymnáziu, kde jako privatistka úspěšně zvládla všechny zkoušky až do kvinty, ke složení maturity se však nakonec nedostala. Jako vhodná příležitost se jevilo studium ve Švýcarsku, které bylo vstřícné studiu žen i ze zahraničí a na univerzitách nebylo nutné prokázat se maturitním vysvědčením. Nejdříve se vydala do Curychu, kde v té době měla za sebou první dva semestry její krajanka Bohuslava Kecková, a zhruba po roce a půl se přestěhovala do Bernu, kde v listopadu 1881 završila...
První vývojová stádia reklamy v tradičních médiích
Kesl, Jakub ; Vošahlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
První vývojová stádia reklamy v tradičních médiích Jakub Kesl Abstrakt Diplomová práce "První vývojová stádia reklamy v tradičních médiích" se zabývá komerčním využitím médií ve svých prvních formách a pojednává o vývoji reklamní komunikace v součinnosti s vývojem jednotlivých medií. Pro účely této práce byla zvolena média tradiční, jimiž je myšlen tisk, rozhlas a televize, v období od vzniku těchto médií po dobu, kdy se inzerce v nich etablovala jako víceméně samozřejmá součást. Diplomová práce se snaží zodpovědět tyto otázky:  Jak se v prvních okamžicích své existence reklama v tradičních médiích formovala a vyvíjela?  Jak vypadala první vývojová stádia mediální reklamy?  Jaká byla reakce společnosti na nové formy mediální reklamy?  Jak vstup reklamy do médií ovlivnil samotná média a jejich obsahy či jak média ovlivnila podobu reklamy? V diplomové práci je poukázáno na podoby vlivu reklamy na média a jejich obsahy i vlivy médií na reklamu, či popisuje formy a podoby komerčních sdělení v tradičních médiích ve svých počátcích. Práce se primárně zabývá prvními vývojovými stádii reklamy v zemích, kde počal vývoj tisku, rozhlasu a televize a reklamy nejdříve. Důraz je kladen na situaci ve Velké Británii a Spojených státech amerických, a je doplněn specifikami situace v naší zemi, přičemž se snaží nabídnout...
Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let
Kvasnicová, Sandra ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Bakalářská práce "Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let" pojednává o reklamním (respektive propagačním) průmyslu v socialistickém Československu. Reklama tohoto období nese jiné znaky než reklama, kterou známe dnes. Díky centrálně plánovanému hospodářství a téměř nulovému konkurenčnímu prostředí byly reklamy minulého režimu velice specifické. V Československu nebyl klasický trh nabídky a poptávky, tudíž reklamy a upoutávky na propagované zboží byly vyráběny za účelem zvýšení povědomí o produktu, často z důvodu jeho nadbytku. Nikoliv kvůli odlišení se od podobného produktu. Tehdejší reklama s sebou nesla i prvky, které měly občany vychovávat k státnímu a ideologickému myšlení. Hlavní pozornost se věnuje ideologickým teoriím propagace a samotnému procesu tvorby reklamy. Neméně podstatnou složkou práce tvoří charakteristické rysy socialistické propagace, které v dnešní reklamě již takové místo nemají. V závěru práce a přiložené příloze jsem vybrala rozličné reklamní výstupy, na kterých si lze dobře dobu socialismu představit. Svou roli zde významně hrály i propagační podniky, jako byl například Rapid, Merkur či ČTK-Made in Publicity. Významným bodem práce je televizní propagační tvorba symbolizovaná legendární postavičkou Pana Vajíčka.
Česká filmová reklama v období První republiky
Zima, Tomáš ; Vošahlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Práce se zabývá filmovou reklamou v období první republiky, která bývá při zkoumání historie reklamy často opomíjenou, přesto ale nesmírně zajímavou kapitolou. Zkoumán je vznik filmové reklamy a to z pohledu tehdejších zadavatelů, dále tvůrců, ale i technických možností a dostupného technického zázemí, které bylo pro rozvoj filmu jako takového často limitujícím faktorem. Možný zásah tehdejší filmové reklamy je pak ilustrován na vývoji počtu kin v Československu, jejich celkové návštěvnosti, dále pak na počtu uvedených filmů a průměrné návštěvy na jedno promítání.
Gastronomie jako součást životního stylu na stránkách českých celostátních tištěných médií v období první Československé republiky
Zábrodská, Kristina ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent) ; Burešová, Jana (oponent)
Dizertační práce Gastronomie jako součást životního stylu na stránkách českých celostátních tištěných médií v období první Československé republiky představuje výsledky osmiletého výzkumu gastronomické žurnalistiky v prvorepublikovém tisku. První republika bývá nahlížena idealisticky přes filtr pozitivního sentimentu jako moderní, demokratický a prosperující státní útvar. Realita tomuto pohledu však zcela neodpovídá. Tato práce představuje úzký výsek prvorepublikového životního stylu na příkladu gastronomie, která odráží ekonomickou a sociální úroveň společnosti, a kriticky ji konfrontuje s historickými fakty. Vychází přitom z předpokladu, že gastronomii jakožto nedílné součásti života se média pravidelně věnovala. Obsahová analýza prokázala, že gastronomická žurnalistika měla své pravidelné rubriky ve sledovaných denících, ačkoliv se tak tehdy nenazývala. Analýza zahrnuje pět celostátních deníků vycházejících po celé období první republiky - Lidové noviny, Národní politiku, České slovo, Právo lidu a Venkov - a Rudé právo vzniklé v roce 1920. Svým obsahem listy postihují celé společensko-politické spektrum publika a lze se tak domnívat, že představují téměř kompletní pluralitu názorů. Do analýzy jsou zahrnuta pouze víkendová vydání ve vybraných letech signifikantních pro vývoj mladé republiky - od...
Development and position of gentur Merkur in the socialism period
Ryšánková, Jana ; Vošahlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Diplomová práca je zameraná na vývoj a úlohu československej reklamnej a propagačnej agentúry Merkur, ktorá bola hlavnou organizáciou pre riadenie obchodno-propagačnej činnosti socialistického Československa. Cieľom je priblížiť jej vznik, vývoj ako aj konkrétne reklamné kampane a tým podať ucelený obraz o jej existencii a tvorbe. Práca je rozdelená do štyroch hlavných kapitol. Prvá kapitola je venovaná politickému a historickému pozadiu vzniku agentúry. Približuje dôležité míľniky vo vývoji médií a celkovú spoločensko-politickú klímu v oblasti socialistickej propagácie nielen v období vzniku, ale aj celého trvania agentúry. Druhá kapitola je venovaná postaveniu a charakteristike reklamy v období Československa. Popisuje obdobie nástupu televíznej a rozhlasovej reklamy a vzniku reklamných agentúr v Československu s dôrazom na agentúru zahraničného obchodu Rapid, ktorá zohrávala v činnosti Merkuru dôležitú úlohu. Predposledná časť práce sa zaoberá vznikom a vývojom samotného podniku Merkur, predmetom jeho činnosti, zamestnaneckou základňou a štruktúrou. Záverečná kapitola v úvode popisuje propagačné prostriedky, ktoré podnik využíval a ďalej analyzuje konkrétne reklamné kampane v televíznej aj rozhlasovej tvorbe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.