| |
|
Týden uměleckého vzdělávání a tvorby 20. - 28. května 2017
Bulínová, Karolína
Průběh pátého ročníku Týdne dokazuje, že pevně zakotvil a nese své poslání - ukázat veřejnosti, jaké množství aktivit může nabídnout jeden jediný týden v roce, a tím dokumentovat význam amatérských aktivit jako nejdostupnější formy neformálního uměleckého vzdělávání pro kulturní život u nás. Přehled všech realizovaných akcí.
Plný text: PDF
|
|
Taneční profese - její podoba a socioekonomický status na příkladu baletu ND v Praze do roku 1945
Bulínová, Karolína ; KAZÁROVÁ, Helena (vedoucí práce) ; GREMLICOVÁ, Dorota (oponent)
Ve své disertační práci jsem se pokusila přiblížit společenské a ekonomické postavení členů baletního souboru Národního divadla v Praze od jeho vzniku do roku 1945. Zásadním aspektem v tomto časovém úseku bylo úsilí baletu o získání uznání jako plnohodnotného divadelního žánru, osamostatnění od opery, jíž bylo součástí až do roku 1958. Podřadné postavení baletu v rámci divadelní hierarchie se odráželo ve finančním ohodnocení tanečníků; ti měli vždy nižší platy než členové souboru operního a činoherního. Vývoj a proměny sociální a ekonomické situace baletních umělců v pozici zaměstnanců kamenného divadla jsem se snažila zachytit na základě několika konkrétních životních příběhů, v závislosti na dobových okolnostech. Finanční podmínky dokládám dochovanými smlouvami, celkovou životní situaci pak dalšími osobními dokumenty, zejména korespondencí. Četné žádosti o zvýšení gáže či poskytnutí zálohy, prosebné až ponížené dopisy svědčí o tom, že ekonomické podmínky představitelů taneční profese byly často na hranici existenčního minima.
|
| |
|
Choreografická tvorba Jarmily Jeřábkové: "Slovanské tance"
Kacianová, Veronika ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Bulínová, Karolína (oponent)
Tématem této bakalářské práce je pohled na významné choreografické
zpracování "Slovanských tanců" Antonína Dvořáka duncanovskou tanečnicí a
choreografkou Jarmilou Jeřábkovou. V jednotlivých kapitolách se zabývá
určitými scénickými aspekty choreografie a její tvorby. Hlavní částí tohoto
rozboru je oddíl, ve kterém jsou jednotlivé tance prostorově a charakteristicky
popsány a dávají nám tak celkový obraz této scénické taneční výpovědi.
V následné kapitole novinová oznámení a recenze na "Slovanské tance"
z dobového tisku napomáhají utvořit souhrnný obraz, jak veřejnost vnímala toto
taneční zpracování a jak se proměnil obraz Jarmily Jeřábkové. Závěr
bakalářské práce obsahuje srovnání dvou tanečních pojetí "Slovanských
tanců"- Jarmily Jeřábkové a Jarmily Kröschlové.
|