Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí182 - 191dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metody vývojové psychodiagnostiky využitelné u dětí do 3 let
Benešová, Klára ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá metodami vývojové diagnostiky, jež lze využít při hodnocení vývojové úrovně dítěte raného věku, tedy u dětí od narození do 3 let. Práce charakterizuje období raného dětství z pohledu obecně platných vývojových zákonitostí. Dále je pozornost věnována specifikům, která s sebou vyšetřování malého dítěte a raná diagnostika přináší. Jaké nároky klade na examinátora, jaká specifika se vyskytují na straně dítěte, čím je výjimečná situace vyšetření malého dítěte a co ji obvykle provází. Jádro práce tvoří vybrané diagnostické metody, jejich popis, pojednání o vývoji, jejich zaměření, využití, charakteristikách vyšetření, o jejich výhodách a možných rizicích. Každou metodu doplňuji krátkým úryvkem příkladu vyšetření pro lepší ilustraci administrace metody. Závěrem práce představuji návrh v rámci návrhu výzkumného projektu validizační studii zahraničního dotazníku "Ages and Stages Questionnaire", který vyplňuje rodič, v porovnání s objektivně administrovanými Gesellovými škálami. Klíčová slova: raná vývojová diagnostika, rané dětství, vývojové vyšetření
Osobnost pěstouna v současném systému náhradní rodinné péče v České republice
Charyparová, Michaela ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem osobnosti pěstounů v současném systému náhradní rodinné péče v České republice. Teoretická část práce popisuje současný systém náhradní rodinné péče u nás, specifika pěstounské péče a úlohu psychologa v procesu zprostředkování i následné realizace náhradní péče o dítě. Všechna tato témata jsou předkládána na základě studia odborných tuzemských i zahraničních pramenů a jsou zasazena do kontextu tématu osobnosti pěstouna. Druhá část představuje návrh designu výzkumného empirického šetření vážícího se k tématu práce. Klíčová slova: Náhradní rodinná péče, pěstoun, osobnost, nároky, zátěž.
Rizikové faktory v prenatálním období
Krátká, Michaela ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šivicová, Gabriela (oponent)
Předložená bakalářská práce, jejímž tématem jsou rizikové faktory v prenatálním období, je rozdělena na dvě hlavní části, a sice část teoretickou, která je stěžejním oddílem, a část praktickou. Teoretická část je zejména literárně přehledovou studií, která si klade za cíl představení hlavních skupin rizikových faktorů, jež působí na dítě již v jeho prenatálním období. Závěr teoretické části se zabývá možnostmi sledování důsledků těchto rizikových faktorů, zejména pak genetických. Část praktická je navržením výzkumného projektu zaměřeným na sledování souvislosti mezi prenatálním stresem matky a následným výskytem syndromu excesivního pláče u jejího narozeného dítěte. Klíčová slova: rizikové faktory, prenatální období, syndrom excesivního pláče, prenatální stres
Hodnocení kvality života žen po menopauze
Moravcová, Markéta ; Mareš, Jiří (vedoucí práce) ; Koukola, Bohumil (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
SOUHRN Hodnocení kvality života žen po menopauze Úvod: Kvalita života jedince a její hodnocení nabývá v klinické praxi neustále na svém významu. Konkrétně ženy v období souvisejícím s menopauzou často trpí symptomy, které je přímo neohrožují na zdraví, resp. životě, ale mohou snižovat jejich kvalitu života. Vzhledem k obecnému stárnutí naší populace se zvyšuje počet žen v uvedeném věkovém období. Poskytovaná péče ženám v období postmenopauzy musí být komplexní a zaměřená i na jejich subjektivní vnímání kvality života. Klinická praxe v České republice k hodnocení závažnosti příznaků menopauzy z pohledu žen a vlivu obtíží na kvalitu života konkrétních žen potřebuje kvalitní nástroj. V České republice vhodný dotazník zatím neexistoval. Proto autoři vytvořili a ověřili české standardizované verze dvou specifických dotazníků pro hodnocení kvality života související se zdravím (HRQL) u žen v postmenopauze: Menopause Rating Scale (MRS) a Utian Quality of Life Scale (UQOL). Cíle: V teoretické rovině bylo cílem práce popsat období související s menopauzou, charakterizovat kvalitu života a metody jejího hodnocení a zároveň podat přehled hodnotících nástrojů kvality života u žen v období souvisejícím s menopauzou. Zmapovali jsme situaci v diagnostice, léčbě a vyhledávání a následném řešení symptomů estrogenního...
Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily
Franke, Helena ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Kesselová, Jana (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
NÁZEV: Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily AUTOR: Helena Franke KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. KONZULTANT: prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce je domácí gramotnostní prostředí slovensky hovořících dětí. Výzkum se uskutečnil na vzorku 87 dětí (41 s typickým jazykovým vývojem, 31 s vývojovou dysfázií a 15 s rodinným rizikem dyslexie) ve věku pět až sedm let a jejich rodičů. Domácí prostředí bylo zkoumáno formou dotazníků a schopnosti dětí byly zkoumány baterií testů. Cílem výzkumu bylo popsat domácí gramotnostní prostředí u skupin dětí, jejichž jazykově- kognitivní profil indikuje riziko pro vznik dyslexie. Získaná data, mimo jiné, ukazují, že obě rizikové skupiny vykazují pro děti chudší gramotnostní prostředí a rodiče s dětmi vykonávají méně explicitních gramotnostních aktivit než kontrolní skupina. Subjektivní zvládání rodičovských povinností je v rodinách s dyslexií negativně ovlivněno symptomy ADHD na straně rodiče. Bohatost gramotnostního prostředí koreluje u obou klinických skupin dětí s fonematickým uvědomováním a u dětí z rodin s dyslexií s výkony ve čtení a psaní. Slabí čtenáři ze všech tří sledovaných skupin se na konci první třídy vyznačují zaostáváním v jazyce, fonologii a...
Sexuální výchova na školách v České republice dříve a nyní
Šindelářová, Karolína ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Heller, Daniel (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na zmapování vývoje sexuální výchovy na školách v České republice od počátků dvacátého století až po současnost. První část je věnována vymezení pojmu sexuální výchovy a jejích cílů, principů, koncepcí a účelu. Další část popisuje vývoj sexuální výchovy na našem území v průběhu dvacátého století. Pro tuto historický přehled bylo využito teoretických materiálů a metodik aktuálních pro dané časové období. Současnému stavu sexuální výchovy je věnována další kapitola. Ta nabízí přehled o aktuálních přístupech, trendech a výzkumech. Ucelenější pohled na sexuální výchovu poskytuje kapitola o aktuální situaci sexuální výchovy v dalších evropských zemích. Součástí bakalářské práce je návrh výzkumu, který se zaměřuje na účinnost systematické sexuální výchovy. Klíčová slova: sexualita, sexuální výchova, metody výuky, základní škola
Psychické změny u žen v důsledku užívání hormonální antikoncepce
Ottová, Barbora ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Weiss, Petr (oponent)
Tato práce zkoumá fyzické, duševní a sexuální změny u žen na začátku užívání nebo po vysazení kombinované hormonální antikoncepce, a to formou rozhovorů se 30 ženami, které během minulých 2 let, minimálně pak před 3 měsíci, buď vysadily, nebo začaly opětovně užívat kombinovanou hormonální antikoncepci. Polostrukturované rozhovory byly doplněny škálou 16 symptomů, na které ženy odhadovaly výsledky imaginární studie týkající se vedlejších účinků hormonální antikoncepce. Obě metody shodně prokázaly výrazný účinek kombinované hormonální antikoncepce na snížení sexuální apetence a bolestivé menstruace. Žádná jednoznačná změna nebyla zjištěna v případě psychických symptomů, avšak kvalitativní analýza některé možné změny naznačila. Aby bylo možno testovat následné hypotézy, je třeba dalšího výzkumu.
Early Communication: The Role of Oxytocin in Sharing Emotions with Mother during the First Year of Life
Šipošová, Barbora ; Marková, Gabriela (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Nedávné studie naznačují, že oxytocin hraje významnou roli v interakci matky s dítětem. Předkládaný výzkum se zaměřil na probádání vztahu mezi Mateřským emocionálním sladěním (Maternal Affect Attunement) a hladinami oxytocinu u matek a jejich dětí během rané komunikace a na prozkoumání vztahu hladiny oxytocinu matek a jejich dětí. Studie se účastnilo 43 párů matka-dítě, přičemž dětem byly 4 měsíce. Pozorování těchto párů matka-dítě probíhalo za tří různých podmínek: 1) Základní - kdy neprobíhala žádná komunikace. 2) Přirozená interakce - kdy matka s dítětem komunikovala přirozeně. 3) Modifikované interakce - během nichž byla přirozená interakce mezi matkou a dítětem různými způsoby narušena. Během výzkumné procedury byly ve čtyři různé časové body odebrány vzorky slin matek a dětí, z nichž byla poté zjišťována hladina oxytocinu. K vyhodnocení stylu interakce matky bylo během Přirozené interakce kódováno Mateřské emocionální sladění (škály Udržování pozornosti (Maintaining Attention), Vřelá citlivost (Warm Sensitivity)). Výsledky ukázaly, že hladiny oxytocinu matky a dítěte byly stabilní ve všech čtyřech časových bodech, kdy byly vzorky odebírány. Hladiny oxytocinu matky ve všech bodech odběru, stejně tak jako celková průměrná hladina oxytocinu, negativně korelovaly s Vřelou citlivostí. Byly...
Pozitivní vliv učení a aktivizujících metod uplatněných v dospělosti jako předpoklad plnohodnotného stáří
Hušinová, Irena ; Šulová, Lenka (oponent) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce se vztahuje k životu a vzdělávání dospělých, s ohledem na zvláštnosti jejich vývoje, s akcentem na seniorskou populaci. Zabývá se vlivem fyziologických změn v období interevia a senia, které se významně podílejí na úrovni učení a vzdělávání a v konečném důsledku ovlivňují sebevědomí jedince, jeho aktivní přístup ke stáří a vnímání životní pohody. Autorka do práce promítá své pocity, postoje, názory, zkušenosti a prožitky. Pracuje s mnemotechnikami, které usnadňují dlouhodobější zapamatování a podporují zdravou aktivitu jedince. Zamýšlí se nad současnými potřebami seniorů, které se pokusila graficky znázornit do podoby koruny stromu. Výzkum formou jednoduchého dotazníku byl proveden v řadách seniorů za účelem zjištění jejich zájmu o vzdělávání a pochopení učení jako prevence pro aktivní a zdravý život ve stáří. Zúčastnilo se 150 respondentů, převážně žen, z Centra sociální a ošetřovatelské pomoci na Praze 10 a v rámci aktivit sdružení Život 90. Klíčová slova Interevium, senium, mnemotechniky, prevence, edukační programy
Komparace interkulturní kompetence českých a japonských vysokoškolských studentů
Škrábová, Michala ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Teoretická část dizertační práce stručně přibližuje nejnovější poznatky o interkulturní komunikaci a představuje významné interkulturní teorie, které se zaměřují na dvě zkoumané země, na Českou republiku a na Japonsko. V další části je srovnáván český a japonský způsob myšlení a chování v pracovním prostředí pomocí teorie kulturních standardů. Následuje přehled dosavadních teorií interkulturní kompetence, na který navazuje popis specifik interkulturní kompetence a možné způsoby jejího rozvoje. Teoretickou část dizertační práce uzavírá přehled předností a rizik interkulturních výzkumů obecně. Empirická část představuje výzkum interkulturní kompetence u českých a japonských vysokoškolských studentů. Jeho cílem je sestrojení dotazníku interkulturní kompetence, design situace pozorování měřící interkulturní kompetenci a zjištění vztahu mezi komponentami sestrojeného dotazníku a kritérii pozorování. Dalšími cíli je zjištění rozdílů u českých a japonských vysokoškolských studentů psychologie, jejich srovnání a také zjištění toho, zda lze tyto rozdíly opravdu vysvětlit komponentami dotazníku interkulturní kompetence. Zajímalo nás také, do jaké míry interkulturní kompetence souvisí s kompetencí intrakulturní a zda existuje spojitost mezi flexibilitou v pozorované situaci a interkulturní kompetencí....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí182 - 191dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.