Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 347 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozhodčí doložky ve spotřebitelských smlouvách a ochrana spotřebitele v rozhodčím řízení
Vošvrda, Jiří ; Pohl, Tomáš (vedoucí práce) ; Macková, Alena (oponent)
Práce pojednává o základních otázkách týkajících se rozhodčích doložek ve spotřebitelských smlouvách a ochrany spotřebitele v rozhodčím řízení. Jejím cílem je analyzovat současnou právní úpravu v této oblasti v České republice a zhodnotit změny, které přináší novela zákona č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů, a které nabyly účinnosti dne 1. dubna 2012. Diplomová práce se skládá z pěti částí. První je obecnější a popisuje základní instituty rozhodčího řízení (s ohledem na spory vyplývající ze spotřebitelských smluv). V jedenácti kapitolách uvádí definici rozhodčího řízení a jeho druhy, zařazení mezi ADR, úvahy o vhodnosti pro řešení spotřebitelských sporů, jeho historii a poslední vývoj, právní prameny, základní principy, výhody a nevýhody pro spotřebitelské spory, hlavní teoretické koncepce a základní podmínky rozhodčího řízení (arbitrabilitu a rozhodčí smlouvu). Druhá kapitola je zaměřena na tzv. arbitrážní centra. Skládá se ze čtyř podkapitol. První popisuje jejich právní postavení. Druhá poukazuje na nedávné diskuse o přípustnosti rozhodčích doložek, které tato centra doporučují. Další podkapitola upozorňuje na kritické názory na judikaturu zmíněnou v podkapitole předchozí. Kapitola třetí je rozdělena do čtyř podkapitol a poskytuje informace o rozhodčích doložkách ve...
Ochrana spotřebitele v oblasti cestovního ruchu
Frnochová, Lucie ; Tichý, Luboš (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
1 Ochrana spotřebitele v oblasti cestovního ruchu - abstract Cílem mé diplomové práce je analyzovat ochranu spotřebitele v oblasti cestovního ruchu v právním rámci Evropské unie a České republiky. Důvodem pro výběr tohoto tématu je skutečnost, že cestovní ruch je v současné době jednou z nejdůležitějších složek hospodářství členský států EU a instituce Evropské unie se stále více zabývají ochranou turisty jako spotřebitele. Tato diplomová práce se skládá ze 4 kapitol, každá z nich se zabývá různými aspekty ochrany spotřebitele v oblasti cestovního ruchu. První kapitola je úvodní a obsahuje stanovení cílů této práce. Druhá kapitola se zabývá prameny práva ochrany spotřebitele v právním řádu Evropské unie a České republiky. Tato kapitola se skládá ze dvou podkapitol. Podkapitola první je dále rozdělena na 2 části. V první části je stručně popsán historický vývoj ochrany spotřebitele v EU a dále je pozornost věnována primárním pramenům práva Evropské unie a významu ochrany spotřebitele jako jedné ze základních politik Evropské unie. Druhá část představuje prameny sekundárního práva Evropské unie, tedy zejména směrnice a nařízení, které upravují ochranu spotřebitele v různých odvětvích. Podkapitola druhá obsahuje bližší seznámení s prameny práva ochrany spotřebitele v České republice. Kapitola třetí je zaměřena...
Postavení a činnost české obchodní inspekce
Vojtek, František ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Millerová, Ivana (oponent)
RESUMÉ Práce pojednává o postavení a činnosti České obchodní inspekce (ČOI). V úvodní kapitole jsou vyložena teoretická a obecná východiska, které související s postavením a činností ČOI ve veřejné správě jako orgánu veřejné moci, formách správní činnosti a správním dozoru. Práce dále popisuje historii právní úpravy ochrany spotřebitele a přechází ve zvláštní část pojednávající o shora uvedených teoretických aspektech v praktickém kontextu. Nejprve je pojednáno o postavení ČOI ve veřejné správě a její organizační struktuře, včetně struktury jednotlivých inspektorátů a následně působnosti a pravomoci dle platné právní úpravy. Následující část se systematicky věnuje kontrolnímu procesu, jako hlavní náplni činnosti ČOI, včetně popisu práv a povinností inspektorů při jeho výkonu. Inspektoři během kontroly zjišťují skutečnosti, které zaznamenávají do kontrolního protokolu, který pak slouží jako hlavní podklad pro eventuelní správní řízení. V této části byly představeny moje mnohé praktické poznatky, ale i rozhodnutí správních soudů, které mohou poskytovat určité vodítko jak při kontrole postupovat v nejasných případech. Dále bylo pojednáno o nápravných prostředcích včetně konkrétních donucovacích úkonů a prostředky sankční, včetně typů jednotlivých řízení, které mohou být s kontrolovanými osobami zahájeny. Byly...
Rozhodčí doložky ve spotřebitelských sporech
Hloušková, Lenka ; Pohl, Tomáš (vedoucí práce) ; Macková, Alena (oponent)
Cílem této diplomové práce nazvané "Rozhodčí doložky ve spotřebitelských sporech", je potvrdit či vyvrátit hypotézu, dle které je možné platně uzavřít rozhodčí doložku se spotřebitelem, a pokud hypotéza bude potvrzena, stanovit, jaké požadavky musí být splněny. Práce se skládá z úvodu, pěti kapitol a závěru. Každá kapitola pojednává o rozdílném tématu týkajícím se problematiky rozhodčích doložek ve spotřebitelských sporech. První kapitola je úvodní a vymezuje klíčové pojmy, které jsou v práci dále užívány. Vysvětlen je pojem "spotřebitelský spor", "rozhodčí doložka" a "ochrana spotřebitele jakožto slabší smluvní strany". Druhá kapitola se zabývá obecně přípustností rozhodčích doložek pro řešení spotřebitelských sporů. Tato kapitola je rozdělena na tři části. V první z nich je rozebrán evropský a americký přístup k rozhodčím doložkám. Druhá část se pak zabývá možným posouzením rozhodčí doložky jako nepřiměřeného smluvního ujednání ve smyslu směrnice Rady č. 93/13/EHS, o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, ze dne 5. 4. 1993, a to se zohledněním relevantní evropské judikatury. Řešena je taktéž otázka implementace uvedené Směrnice do českého právního řádu. Tato druhá část pojednává o jednotlivých aspektech, které činí smluvní ujednání nepřiměřené, a to o osobní působnosti,...
Veřejnoprávní regulace obchodních praktik
Ptáčková, Marta ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Josková, Lucie (oponent)
RESUMÉ Cílem této práce je prozkoumat vysoce aktuální téma: veřejnoprávní regulaci obchodních praktik zacílených na spotřebitele s ohledem na evropské a správní právo. Pro dosažení tohoto cíle je práce rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá samotným pojmem obchodní praktika z hlediska jazykového i právního a jeho společenským významem, který podnítil potřebu jeho regulace formou práva. Druhá kapitola se zabývá teoretickou otázkou rozdělení práva podle metody jeho právní regulace na právo soukromé a veřejné. Tato teoretická část je stěžejní pro analýzu implementace směrnice 2005/29/ES. Samotná směrnice je potom analyzována v třetí části, a to především z hlediska její působnosti a základních koncepcích, na kterých staví. Čtvrtá kapitola je věnována tuzemské právní úpravě nekalých obchodních praktik. V této části je provedena komparace textu směrnice 2005/29/ES se zněním zákona o ochraně spotřebitele, stejně jako zhodnocení systému dozoru a sankcí, s čímž souvisí právní úprava tzv. předváděcích akcí, během kterých je často porušen zákaz použití nekalých obchodních praktik. Vzhledem k implementaci směrnice do zákona o regulaci reklamy je v jedné kapitole rozebrána problematika reklamy jakožto nekalé obchodní praktiky. Závěrečná kapitola se zabývá otázkou soukromoprávního aspektu nekalých...
Veřejnoprávní ochrana spotřebitele finančních služeb v České republice
Safín, Michal ; Kohajda, Michael (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Cílem diplomové práce je identifikovat prostředky ochrany spotřebitele finančních služeb v právním řádu ČR, objasnit jejich konstrukci a zhodnotit míru a účinnost spotřebitelské ochrany na finančním trhu ČR. Předmět práce je vymezen působností finančního arbitra ČR. První kapitola se věnuje vymezení prostředku ochrany spotřebitele finančních služeb a právně-teoretické klasifikaci těchto prvků. Tři navazující kapitoly diskutují jejich výskyt ve třech segmentech finančního trhu: odvětví platebních služeb, spotřebitelských úvěrů a kolektivního investování. Poslední kapitola se zabývá právní úpravou instituce finančního arbitra, přičemž je doplněna částí analyzující ukazatele efektivity činnosti finančního arbitra v čase. Použitými metodami jsou interpretace právních předpisů, deskripce prostředků ochrany spotřebitele finančních služeb a zcela základní statistické metody porovnání dat v čase, které jsou zdrojem obecných deduktivních soudů. Výstupem práce jsou identifikace nedostatků právní úpravy a některá doporučení týkající se konkrétních oblastí, zejména kritika teze o závislosti faktického stavu ochrany spotřebitele na míře regulace odvětví, zdůraznění nutnosti posílení finanční gramotnosti spotřebitelů a kritika efektivity fungování instituce finančního arbitra ČR.
Možnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru
Bažant, David ; Liška, Petr (oponent)
Možnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru Abstrakt Tato rigorózní práce analyzuje problematické prvky jednání spotřebitelů s podnikateli ve finančním sektoru. Téma si autor vybral pro trvalou aktuálnost dané problematiky a možné dopady na každého z nás při uzavírání smluv o finanční službě. Významná nerovnováha smluvních stran přináší rizika zneužití postavení silnější strany a získání nepřiměřené výhody. Právní řád usiluje o částečné vyrovnání této nerovnováhy pomocí právních institutů na ochranu spotřebitele. Zákonodárce se snaží zabránit nežádoucím jevům, k nimž v minulosti docházelo a stále se objevují, a to zásahem do soukromoprávních vztahů kvůli veřejnému zájmu na ochraně spotřebitele. Cílem této práce je poskytnout přehled o dostupných možnostech ochrany spotřebitele a porovnat, které právní instituty jsou pro spotřebitele nejefektivnější. Práce vychází primárně z rozboru textu právních předpisů a odborných publikací, koncepčních dokumentů připravených v rámci Evropské unie, srovnává implementaci evropských směrnic a přístup soudů ve vybraných členských státech při přezkumu zneužívajících ujednání. Dále jsou uvedeny praktické příklady protiprávních situací, k nimž ve finančním sektoru dochází a které byly zjištěny nejen v průběhu praxe autora, ale i při...
Spotřebitel a jeho ochrana v soutěžním právu EU
Janiková, Karolína ; Šmejkal, Václav (vedoucí práce) ; Exner, Jan (oponent)
Tématem této práce je ochrana spotřebitele a jeho blahobyt jako cíl soutěžní politiky, jakož i úpravy soutěžního práva EU a způsob, jakým se tento cíl v průběhu času měnil, a to fakticky i v právním vnímání. První, teoretická, část této práce vykládá pojmy, které jsou pro tuto analýzu zcela klíčové. Jde zejména o samotný pojem "spotřebitel" a jeho specifika v kontextu soutěžního práva EU, o definici "blahobytu spotřebitele" a jaký je vůbec obecně vztah mezi právem ochrany spotřebitele a právem ochrany hospodářské soutěže. Druhá část práce se zabývá historickým vývojem ochrany spotřebitele jako cíle soutěžní politiky EU. Pozornost je věnována zejména posunu, který nastal v chápání významu tohoto cíle v průběhu času, a to jak s ohledem na důraz, který na něj byl kladen v politických deklaracích zástupců Komise, tak i zda vůbec a případně jak se tyto politické deklarace a snahy odrazily v reálně přijatých dokumentech soutěžního práva. Tato část tedy analyzuje pochody, které formovaly myšlenkový základ pro ochranu spotřebitele v rámci soutěžního práva i to, jak se odrazily ve formálních právních pramenech. A ačkoli na doktrinální a politické úrovni je parametr ochrany a blahobytu spotřebitele už roky poměrně jasně primárním cílem právní úpravy, současné právní dokumenty "spotřebitele" v mnoha případech spíše...
Neplatnost rozhodčích doložek - judikatorní vývoj a praktické dopady
Číhal, Jan ; Pohl, Tomáš (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá převážně soudní judikaturou týkající se neplatnosti rozhodčích doložek. Práce tak analyzuje judikatorní postoj ke klíčovým otázkám, jež v posledních letech ohledně rozhodčího řízení vyvstaly. Práce vymezuje časté příčiny neplatnosti rozhodčích doložek a poukazuje na to, jak se k dílčím právním otázkám stavěly a staví soudy. Diplomová práce rovněž poukazuje na to, že neplatnost rozhodčí doložky má zásadní vliv na uplatnění pohledávky v exekučním či insolvenčním řízení, a upozorňuje na problematické aspekty aktuální rozhodovací praxe.
Nařízení EU o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele - adaptační a aplikačně praktické aspekty
Manduľáková, Lenka ; Král, Richard (vedoucí práce) ; Kunertová, Tereza (oponent)
Nařízení EU o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele Abstrakt Tato rigorózní práce se zabývá právní úpravou přeshraniční spolupráce dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele stanovenou právem EU a rovněž i jejím provedením ve vnitrostátním právu, čímž má za cíl přinést ucelený a komplexní pohled na fungování této tzv. CPC spolupráce. Prostřednictvím zkoumání obsahu a vývoje předmětné právní úpravy na úrovni EU, jakož i na ni navazující náležité implementační právní úpravy v ČR, autorka postupně odhaluje nejasnosti, které při provádění CPC spolupráce příslušným dozorovým orgánům v oblasti ochrany spotřebitele v praxi přinášelo Nařízení 2006/2004, kterým byla přeshraniční spolupráce započata. Analýzou české implementační právní úpravy Nařízení 2006/2004 je poukazováno na další nesrovnalosti, existující již pouze na vnitrostátní úrovni, která zřejmě neodpovídala požadavkům na její konzistentnost a předvídatelnost. S ohledem na evropský legislativní vývoj v rámci přeshraniční spolupráce dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele je součástí přezkumu také nové Nařízení 2017/2394, které zcela nahradilo původní Nařízení 2006/2004 a přineslo dozorovým orgánům i několik nových institutů, které jsou v této rigorózní práci detailně specifikovány. Nařízení 2017/2394 mělo mít potenciál zajistit...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 347 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.