Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ideological Appropriation: The Tragedy of Coriolanus
Moravec, Jaromír ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá apropriacemi a adaptacemi divadelní hry Coriolanus od Williama Shakespeara. Především se strategiemi apropriačních snah navzájem si odporujících ideologických směrů a jejich důvodům k apropriaci. Apropriační adaptace této hry se začaly objevovat již v prvních sto letech po Shakespearově smrti, přičemž první z nich je The Ingratitude of a Commonwealth od Nahuma Tatea, který se snažil přenést text do kontextu, ve kterém by podporoval nástupnictví budoucího Jakuba II. Pak, o méně než čtyřicet let později, napsal John Dennis svou adaptaci The Invader of His Country, která naopak představuje adaptovaný text jako vyjádření podpory Whigům, kteří byli opozicí Stuartovců, kteří v té době hrozili návratem na trůn s pomocí cizích armád. Analýza se v této kapitola zaměřuje na rozpoznání apropriačních strategií, které umožnily, aby se toho stejného textu zmocnily dva oponující si politické tábory. Tyto znalosti jsou pak aplikovány v následující kapitole, která se zaměřuje na meziválečné období, během kterého si Shakespeara přivlastnilo hned několik navzájem si odporujících ideologií, které prorazili na politické spektrum po pádu několika evropských monarchií. Tato kapitola se převážně zabývá interpretativními texty spíše než divadelními předělávkami. Mezi ty patří texty od...
Shakespeare's Titus Andronicus and the Gender of Revenge
Garcia Priego, Analicia ; Poncarová, Petra Johana (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou rozdílů a podobností v rámci problematiky genderu mstitelů v Shakespearových hrách Titus Andronicus, Othello a Hamlet. První část práce se zaměřuje na různé druhy traumat, které prožívají Tamora, Lavinie, Othello, Jago a Hamlet, a dále na způsob, jakým gender a s ním související společenská a politická omezení ovlivňují zpracování traumatu v daném díle a to, jak tyto události vedou k pomstychtivému a násilnému chování. Dále práce zkoumá souvislosti mezi Shakespearovými tragédiemi pomsty a moderními filmovými vyprávěními o pomstě režiséra Quentina Tarantina. Ženy mstitelky ve filmech Hanebný parchanti a Kill Bill (1. a 2. díl), Shosanna a Beatrix, sdílejí podobné rysy se Shakespearovými ženami-mstitelkami v Titovi Andronikovi. Tato druhá část práce se dále zamýšlí nad tím, jakým způsobem gender dále ovlivňuje reakci mstitele na traumatické prožitky, a jaké jsou odlišnosti ve vyústění zápletky v těchto příbězích ve srovnání se Shakespearem. Na závěr tato práce přináší návrhy pro zkoumání problematiky ženské pomsty v moderních příbězích. Práce čerpá z teorie traumatu, genderových studií a studií pomsty a zkoumá, jakou roli hraje gender v tom, jak postavy zpracovávají traumatické prožitky a jak se snaží dosáhnout odvety. V tomto ohledu se práce dotýká i způsobů,...
The Monsters of Beowulf: Heroic and Christian Values
Howe, Patricia ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá staroanglickou básní Beowulf. Práce zkoumá dichotomii mezi křesťanským básníkem a před-křesťanským materiálem, který zpracovává. Beowulf byl napsán přinejmenším několik staletí poté, co v Anglii bylo etablováno křesťanství, jež se ale stále muselo potýkat s pozůstatky kultury, která měla radikálně odlišné hodnoty. Postoj křesťanství k těmto hodnotám byl ambivalentní, některé aspekty anglosaské kultury se rozhodlo přijmout a integrovat, k jiným se postavilo konfrontačně a zavrhlo je. Tato dichotomie je reflektována v Beowulfovi, jenž ke společnosti, kterou popisuje, oplývá jak chválou, tak kritikou. Všeobjímajícím tématem této básně je komunita, společnost a síly, které ji fatálně ohrožují. Tyto síly jsou zosobněny monstry, která jsou jak doslovnými, tak metaforickými hrozbami pro společenský řád. Tvrdím, že díky zasazení světské látky do křesťanského kontextu se básníkovi podařilo prozkoumat to, které hodnoty jsou nejúčinnější pro boj s těmito hrozbami. Téma monster je již dlouho považováno za "kruciální pro samotnou strukturu básně". Jsou bodem, kde se setkává světský a křesťanský svět, díky své přináležitosti jak k materiálním bytostem, tak ke zlým duchům. Postavy Grendlů a draka jsou monstra z masa a kostí, podobné bytostem typickým pro mýty a pohádky z celého...
Cognitive Literary Analysis of Neil Gaiman's Gothic Children's Novels
Mudrová, Kateřina ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Urban, Kamila (oponent)
Tato práce se zabývá kognitivní literární analýzou tří děl gotické dětské literatury Neila Gaimana - Koralíny (2002), Wolves in the Walls1 (2003) a Knihy hřbitova (2008), přičemž obhajuje jejich pozitivní psychologické působení na vybrané oblasti psychosociálního vývoje v období školního věku. Mezi tyto oblasti patří rozvoj realistického sebepojetí, vývoj v sociální a emocionální oblasti, a celkové zlepšení kognitivních a metakognitivních schopností. Cílovou čtenářskou skupinu práce představuje věková skupina mezi šesti a dvanácti lety, z praktických důvodů omezená výhradně na neurokognitivně normativně fungující děti západního kulturního kontextu. Kognitivně literární přístup umožňuje nahlížet na text nikoli jako na prostředek jednosměrného předávání informací, ale jako na aktivní interakci mezi vnímavým čtenářem a textem konstruovaným tak, aby maximalizoval jeho zapojení, Tato skutečnost může naznačovat, že to není primárně epistemická hodnota textu, ale spíše specifický stupeň kognitivního vývoje čtenáře, který určuje způsob, kterým čtenář vnímá text, prohlubuje jeho porozumění fikcionality a pomáhá stimulovat jeho pozornost, představivost, paměť, či další aspekty kognitivní aktivity. Jako teoretický základ pro posouzení kognitivních dovedností implikovaného čtenáře bude práce vycházet ze...
The Role of Women in William Shakespeare's Roman Tragedies
Válková, Michaela ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje kritickému hodnocení historických a kulturních okolností postavení žen v raně novověké Anglii a rolím žen v Shakespearových hrách. V raně novověké Anglii činili většinou politická rozhodnutí muži a ženy se staraly o domácnost. Shakespearovy tragédie, které se odehrávají v době starověkého Říma, se zaměřují především na problematiku politiky, a proto jsou ženy v těchto hrách převážně chápány jako pouhé vedlejší postavy. Tato práce tuto záležitost vyvrací zevrubnou analýzou Shakespearových her Julius Caesar, Coriolanus, Titus Andronicus a Antonius a Kleopatra. I když se tzv. římské hry zaobírají tradičně mužskou tématikou, ženy v nich aktivně ovlivňují nebo se pokouší ovlivnit děj, myšlenkové vyznění díla i politické machinace. Toto souhlasí s pojetím postav Kleopatry, Volumnie, Porcie, Calpurnie a Tamory. Do domácnosti, to znamená mimo hlavní děj, jsou odsunuty pouze ty méně významné hrdinky. Mezi tyto postavy patří Lavinie, Virgilie, a Octavie, které ztělesňují ideál ženy, kterou je žena pasivní. V Shakespearově době bylo ženám doporučováno zůstat doma a nezajímat se o veřejné dění. Mnoho z nich, převážně pak dámy z vyšší společnosti, se ale veřejného dění aktivně účastnilo přímo anebo nepřímo působením na svoje mužské příbuzné, a to se odráží ve zmíněných hrách....
Political Rhetoric in Shakespeare's Drama
Malá, Anna ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Political Rhetoric in Shakespeare's Drama Bc. Anna Malá MAGISTERSKÁ PRÁCE Abstrakt Tato magisterská práce se soustředí na politickou rétoriku ve hrách Williama Shakespeara. Porovnává historické hry, římské hry a tragédie za účelem analýzy rétoriky a identifikace jejích rozdílů a jejich případného spojení s vyobrazeným státním systémem - republika nebo monarchie, a jejich rozboru. Hlavním kritériem pro tento rozbor je obrazotvornost a rétorické strategie použité ve specifických situacích vladařem nebo jeho poddanými ve vztahu k vladaři.
Chivalry in Chaucer's "Canterbury Tales"
Malá Štěpánková, Jana ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
1 Abstrakt práce Tato práce se zabývá odrazem rytířství a rytířské kultury v Chaucerových Canterburských povídkách a vztahem jeho výpovědi k pozdně středověké společenské realitě. Kapitola 1 představuje zvolené téma ve vztahu k specifickému charakteru povídek, kontextu doby a Chaucerova života. Vytyčuje cíl práce, vypořádává se s jejími omezeními a nastiňuje postup a strukturu analýzy. Kapitola 2 odkrývá původ a vývoj rytíře a utváření souboru rytířských ctností a literární složky rytířství do konce čtrnáctého století a identifikuje dva základní rytířské archetypy v postavách rytíře a panoše z Prologu. Kapitola 3 sleduje projevy rytířství v povídkách napříč žánry s výjimkou romancí a analyzuje jejich odraz se zřetelem k vypravěčům povídek. Analýza se zaměřuje nejprve na rytířskost postav rytířů (Povídka statkářova, Povídka doktora mediciny, Povídka kolejního správce, Vyprávění mnichovo, Povídka studentova, Povídka juristova, Povídka kupcova1 ) a poté na známky vlivu rytířských ctností a kultury na postavy nerytířské (Povídka mlynářova, Povídka kněze jeptišek, Povídka lodníkova, Povídka sluhy kanovníka). Kapitola 4 analýzu završuje reflexí rytířství v povídkách reprezentujících vrcholný žánr rytířské literatury, žánr romance. Kapitola se postupně zaměřuje na čtyři povídky (Povídku rytířovu, Povídku panošovu,...
Myth and National Identity
Chytrý, Lukáš ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl rozkrýt vztah mezi mýtem a národní identitou. Zásadními otázkami jsou míra, do které je společenská identita závislá na literární naraci a jaké motivy tuto naraci konstituují. Analýza tohoto vztahu je prováděna na vybraných literárních textech s ohledem na kritické přístupy literární teorie a relevantní společensko-politické aspekty. Rozbor je prováděn na základě komparativního přístupu k vybraným textům. Komparativní metoda se zaměřuje na společensko-politický a historický kontext vybraných literárních děl, stejně tak jako na různé přístupy k otázce, co tvoří společenskou identitu. Texty, na které se pozornost zaměřuje především, jsou básnická sbírka James Macphersona, Poems of Ossian, historický román Sir Walter Scotta, Waverley a Rukopisy Královédvorské a Zelenohorské. Tato diplomová práce otevírá diskuzi teoretickým přístupem ke vztahu mezi mýtem a historií. Diskuze se zaobírá způsobem, kterým obě zmíněné složky konstituují kolektivní identitu. Práce se snaží zdůraznit především ty aspekty, které dávají vzniknout manipulativním výrokům a představám, které následně ovlivňují diskurz. Do popředí tak vystupuje otázka tradice, konvence a představy o heroické době, na kterou konkrétní kolektivní povědomí navazuje. Pozornost je tak věnovaná...
The role of text in grammar school ELT
Lojdová, Zuzana ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Cilem teto prace je zjistit postoj student:U k text:Um V soucasnych ucebnidch anglickeho jazyka na gymnaziich a jejich nazory na tuto problematiku. Hlavni pozornost se zamefuje zejmena na obsah text:U, delku a jazykovou narocnost. Textova slozka je uzce spjata s doprovodnym ilustracnim materialem a celkorym vztahem k ucebnici. Dle ryse uvedenych kriterii byly zjisteny predstavy studentU 0 moderni ucebnici anglickeho jazyka. Teoreticka cast nabizi detailni vhled do problematiky, jejiZ soucasti je teorie ucebnic a schopnost cteni. Otazka texru, jejich typu, funkd a roli je pojednana z pedagogickeho pohledu, stejne tak jako zarazeni kritickeho mysleni do jazykoveho vyucovani. Ponevadz se jedna 0 specifickou vekovou kategorii adolescenru, je zde z psychologickeho pohledu nastinena jejich charakteristika. V prakticke casti se autorka venuje zpracovani dat, ktere shromazdila formou dotazniku. Tomuto predchazi obecne informace o planovani a prlibehu vjzkumu. Cile jsou shrnuty V zavetecne Casti. Priloha obsahuje ptiklady text:U, ktere jsou doporuceny pro vjuku. Praktickym rysledkem prace byla rymena ucebnic na jedne ze zucastnenych skol. Po temer pulrocni praxi se ukazalo, ze tato zmena zde ptispela k celkovemu zlepseni urovne ryuky anglickeho jazyka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Quod Christus cum Hinieldo: readings in the manuscript context of the Exeter Book
Znojemská, Helena ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) ; Franková, Milada (oponent)
T HE problem I set out to tackle in this study is bound with what is perhaps the most intriguing paradox of Old English literary history. It is generally accepted that vernacular poetry depended for its preservation on the tolerance of the monastic environment that controlled the mechanisms of recording and transmission of texts. It is true that this monopoly was not absolute. Documents were also produced in centres associated with royal households, but these seem to have specialized in writings of administrative character and purpose: law-codes, charters, wills etc.; and even so, in many instances the task of recording such a text was likewise entrusted to monastic "professionals". Laymen could certainly own texts (as is clear from the anecdote narrated by Asser about young king Alfred and his love of vernacular poetry and the determined effort that had won him the book that belonged to his mother) and we know of rare cases when they composed them (again, we can name Alfred and in a later period, Ealdorman lEthelweard, founder of Cernel monastery and author of a Latin translation of The Anglo-Saxon Chronicle), though our knowledge does not extend to the manner in which these were written down. A document of substantiallength, showing an indisputable degree of craftsmanship in the quality of script, use of...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.