Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Doplňující prostředky užívané při hře na kytaru (pravá ruka)
Prokopcová, Nikola ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; SAIDL, Petr (oponent)
Bakalářská práce Doplňující prostředky užívané při hře na kytaru (pravá ruka) je velice úzce odborná publikace určená zejména hráčům na klasickou kytaru, ale i skladatelům chystajícím se pro tento nástroj něco zkomponovat. Práce představuje přehled téměř všech známých technik hry pravou rukou na kytaru (aby nedošlo ke zmatení v případě levorukých hráčů – jedná se o ruku, která rozeznívá struny drnkáním). Autorka rozděluje svou práci na čtyři hlavní části – exkurz do historického kontextu, detailní pohled na roli nehtů v kytarové hře (argumentačně podložen kvantitativním výzkumem formou dotazníku), techniky melodicko-akordické a techniky perkusivní. Tato práce se věnuje rozboru technik hry používaných zejména u klasických kytaristů, ale svým záběrem zasahuje i do okrajových disciplín, jako je například flamenco.
Přínos běloruských skladatelů kytarové l iteratuře 20. - 21.století.
Krein, Nikita ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá přínosem běloruských skladatelů kytarové literatuře 20. - 21. století. Cílem práce je poukázat na významnou roli autorů běloruské kytarové školy ve vytváření kytarového repertoáru nejen v běloruském kontexu. V první části práce jsem se zaměřil jednak na tvorbu profesionálních skladatelů komponujících pro kytaru, jednak na dílo běloruských kytaristů skladatelů. Systematizoval jsem také vydaný notový materiál a metodické publikace týkající se kytary, od historicky notového kytarového sborníku v Bělorusku až do současnosti. V druhé části práce jsem analyzoval vybrané kytarové dílo běloruského autora - " Koncert pro kytaru, smyčcové nástroje a zvony " Galiny Gorelovové. Při určování přínosu běloruských skladatelů kytarovému repertoáru jsem nejprve analyzoval pozadí profesionálního kytarového vzdělávání a interpretace v Bělorusku sovětské éry, neboť právě to položilo základy novodobé profesionální kytarové skladatelské školy. Tvorbu jednotlivých skladatelů jsem analyzoval na základě jejich interpretační, pedagogické a skladatelské činnosti v historickém a hudebně - kulturním kontextu. Třídílný " Koncert pro kytaru, smyčcové nástroje a zvony " G. Gorelovové jsem analyzoval zejména z pohledu kytarového partu, jeho role v tomto díle, dramaturgického obsahu a formy.Podařilo se mně systematizovat tvorbu běloruských skladateků kytaristů i nekytaristů a vydávání jejich děl a zařadit je do širšího kontextu vývoje běloruské kytarové školy. Přínosem této práce je upozornění na důležitou roli běloruských skladatelů ve vytváření kytarového repertoáru nejen v Bělorusku. Na základě zjištěných údajů je možné tvrdit, že běloruští kytaristé a skladatelé přináší velký vklad do rozvoje kytarové literatury 20. - 21. století.
Historie a vývoj australské hudby do sou časnosti Historie a vývoj australské hudby do sou častnosti
Švábová, Kristina ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Vznik Australské hudby do současnosti v oblasti aboriginálské kultury k dnešním žijícím evropským emigrantů.
Život a dílo Milana Zelenky
Švábová, Kristina ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Bakalářskou práci jsem tvořila na základě přímých rozhovorů s prof. Milanem Zelenkou, poslechu hudebních děl nejen Milana Zelenky, ale i soudobých autorů, studiem zachovaných pramenů Františka Jiroše, vlastním nastudováním Zelenkovy skladby Sonáta Pulsante Omaggio a Jan Truhlář. Čtenáře seznamuji s kompletním životopisem a dílem Milana Zelenky , od jeho mládí, přes první úspěchy na koncertním i soutěžním poli, až po spolupráci s významnými hudebníky a skladateli, uvedením klasické kytary na českou hudební scénu, jeho pedagogickou činnost, rozhlasové nahrávání, uvedení klasické kytarové školy na světové soutěže i koncertní pódia. Pozornost jsem věnovala jeho skladbě Sonáta Pulsante Omaggio a Jan Truhlář. V závěru práce jsem provedla teoretickou analýzu této skladby.
Václav Matějka - Variace na téma Liebes Madchen hor mir so...
Vencovský, Lukáš ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Tématem této bakalářské práce je osobnost Václava Tomáše Matějky. Práce se věnuje jeho životním cestám, to je místům kde působil, jakou hudbu skládal a proč. Zabývá se také jeho dílem a to zejména kytarovým. Dále, se práce zabývá souvisejícím vývojem kytary v době života Václava Matějky. Připomíná se zde čerstvě nabytá nová forma kytary. Přechod od pěti-sborové barokní kytary k šesti-strunné romantické kytaře. Práce si všímá i různých slepých linií vývoje kytary v druhé polovině 18. století. Ve třetí části jsou popsány některé z výhod romantické kytary oproti kytaře moderní a následuje rozbor Variací na Haydnovo téma, které Václav Matějka napsal.
Přínos Štěpána Raka klasické kytaře
Malhocká, Pavlína ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá životem, dílem a zásluhami profesora Štěpána Raka. Odhaluje se příběh raného dětství, popisují se studia a cesta ke kariéře světoznámého kytaristy a skladatele. Pobyt ve Finsku a cesty skoro po celém světě, zážitky a zkušenosti formovaly jeho osobnost. Krátce se zastavuji nad jeho stěžejními díly a nad způsobem interpretace. I na poli pedagogickém znamená jeho působení přínos. Popisuji významnou pětiprstou techniku a technická cvičení, některé z úspěšných absolventů. Dále zmiňuji setkání s pokrevně příbuznými, které proběhlo až v jeho pětašedesáti letech.Zvláštní podkapitola je věnována jeho duchovnímu pohledu na svět, určuje jeho myšlení a následně i činy a celkové působení na okolí. Druhá kapitola seznamuje blíže s dílem Variace na téma Jaromíra Klempíře, která svým zpracováním přináší obecný náhled do způsobů kompozici Štěpána Raka.
Joaguín Rodrigo - cesta ke slávě
Czuczor, Patrik ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Má bakalářská práce s názvem : Joaguín Rodrigo - cesta ke slávě vznikla převážně díky překladům z různých cizojazyčných publikací ( nejčastěji v angličtině nebo španělštině). Výběr osobnosti Joaguína Rodriga jako tématu mé práce byl čistě logický, neboť jeho nejslavnější dílo - koncert pro kytaru a orchestr nazvaný Concierto de Aranjuez je v každém ohledu nejhranější a dá se říci, že i nejlepší dílo napsané pro nástroj, kterému se věnuji. Okolnosti, které mně vedly k zúžení tohoto tématu jen na určité - poměrně krátké - období skladatelova života, jsem popsal již v úvodu své práce : Joaguín Rodrigo žil velmi dlouho ( 1901 - 1999), což značně komplikuje shánění literatury o jeho osobnosti a díle a tak jsem popsal zejména tu část života, která je podle mého názoru pro mne i mnohé čtenáře nejzajímavější, tedy dobu, která předcházela vzniku již zmíněného Concierta de Aranjuez, po kterém se stal skladatel velmí rychle slavným ( proto tedy J. R - cesta ke slávě). Myslím, že má bakalářská práce může být v mnohém užitečná zejména lidem, kteří se podobně jako já zajímají o osobnost a tvorbu Joaguína Rodriga, případně i o jiné osobnosti spojené se španělskou kulturou, které v textu rovněž zmiňuji v souvislosti s mým tématem. Hlavním přínosem mé práce je podle mého názoru to, že jsem vyhledal množství informací v cizojazyčných publikacích, které nejsou v současné době prakticky vůbec dostupné a dále jsem získal poměrně velké množství notových a jiných obrazových příloh, ke kterým se dá také jen velice obtížně dostat.
Kytarová tradice na území historického B ěloruska
Krein, Nikita ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce pojednává o rozvinutí kytarové tradice na území historického Běloruska od začátku 16. století dodnes, zasahuje také do téma vývoje loutny ve zmíněné oblasti. Je soustředěná na vývojové procesy a osobnosti - kytaristy, loutnisty, skladatelé, komponující pro tyto nástroje a stavebníky nástrojů. Zkoumá vývoj profesionálního kytarového vzdělání v Bělorusku a rozvití národní interpretační školky. Exponovaný materiál je nejen deklamován, ale i posouzen autorským názorem. Některým procesům je udělena kritika.
Pařížská a vídeňská kytarová škola a jej í přínos
Moučková, Michaela ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Jak sám název napovídá, cílem mé magisterské práce bylo vystavit ucelenou klenbu, která by zaštiťovala kytaru v době jejího nejzářivějšího lesku, tedy v dobách působení pařížské a vídeňské školy. Z mého pohledu je právě tato éra kytary, časově vymezená přerodem klasicismu v epochu raného romantismu, ve vesmíru hudby jedna z nejpozoruhodnějších. Tuto atraktivitu potvrzuje především dobová kytarová literatura, jež je svou krásou, nápaditostí a stálou uměleckou aktuálností jednoznačně nejvýznamnější vůbec. První kapitola, dále rozčleněna do dvou podkapitol, vykresluje sociálně -politickou i kulturní situaci přelomu 18. a 19. století. V první podkapitole stručně zachycuji ráz proměn hudební řeči, předurčující poté i jazyk kytarových tvůrců hudby raného romantismu. V podkapitole druhé pak zmiňuji stěžejní žánry a formy hudby, preferované zejména na konci 18. století a počátku 19. století, z nichž právě námi mapované kytarové školy vycházely. V druhé kapitole pak shrnuji podobu raně romantické kytary počátku 19. století. Uvádím zde i nejvýraznější evropská jména mistrů stavitelů a charakteristiku jejich stylu práce. Ve stěžejních kapitolách, tedy třetí a čtvrté, se na větší ploše zabývám nejdůležitějšími moderními kytarovými skladateli vídeňské a pařížské školy. Pod stručným životopisem a význačnými mezníky v životě každé z osobností uvádím vybraná díla pro kytaru, která svým významem přesahují obvyklý rámec. Podkapitola poté upozorňuje na nejvýznamnější současníky a pokračovatele, působící paralelně s oběma zmapovanými kytarovými školami, nikoliv však v jejich rámci. Závěr v několika větách upozorňuje na důležitost a nevyčíslitelnou hodnotu kytarové hudby první poloviny 19. století, mající dodnes revoluční význam celosvětového měřítka.
Benjamin Britten - Noctural after John D owland Op. 70
Moravec, Filip ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Cílem mé diplomové práce Benjamin Britten - Noctural after John Dowland Op. 70 je přiblížit jednu z nejvýznamnějších skladeb pro sólovou kytaru dvacátého století. Zabývám se osobností autora díla, autora předlohy i okolnostmi vzniku kompozice. Dílo také analyzuji z mnoha pohledů - jak obsahových, tak technických a interpretačních. Dále předkládám vlastní interpretační řešení. V závěru se zabývám i první nahrávkou Nocturalu Op. 70.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 ZELENKA, Martin
3 Zelenka, Marek
9 Zelenka, Martin
7 Zelenka, Michal
8 Zelenka, Miloš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.