Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Apologie mistra úniků
Zupanc Lotker, Sodja ; HAVELKA, Jiří (vedoucí práce) ; JIŘIČKA, Lukáš (oponent)
ZUPANC LOTKER, Sodja. Apologie mistra úniků: Proměny metod současného divadla směřující k prostorové dramaturgii. Diplomová práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2017, 226 stránek. Divadelní praxe prošla od poloviny minulého století radikálními změnami: 1) vyprávění se decentralizovalo a fragmentovalo, 2) představení vznikají v nedivadelních prostorech, 3) v představeních se využívají autentické materiály, a 4) probíhá snaha mentálně či fyzicky zaktivovat a zapojit diváka do akce. Hlavním předmětem mé práce je inscenace Apologie mistra úniků (Apology of the Escapologist) maďarského divadelního souboru Krétakör z roku 2009, jež poslouží jako příklad metod, jež využívá prostorová dramaturgie. Představení Apologie mistra úniků provedlo diváky osmi různými prostory, jež měly původně různé funkce (ulice, garáže, industriální prostor, nemocnice, domov důchodců, bazén, kanceláře, náměstí), ale žádné z nich nebylo zamýšleno pro divadelní produkci. Celá akce proběhla v několika vlnách během osmi týdnů od 8. března do 1. května, 2009 v městské části 9 v Budapešti. Představení mělo pět částí, z nichž každá obsahovala části další. Proběhlo na osmi různých místech během osmi týdnů a každá část byla divákům předvedena na jiném místě a v jiný den. Představení bylo koncipováno tak, aby divákům poskytlo různé specifické zážitky. Diváci si z uvedených fragmentů museli sami složit příběh a zároveň byli nuceni fyzicky následovat příběh-akci. Představení věnovali nejen svoji pozornost a energii, ale také čas, který přesahoval jeden večer obvyklého představení. Diváci měli možnost vstupovat do prostoru inscenace. V této práci popisuji současné divadlo jako sdílený prostor, do kterého vstupují diváci. Současná dramaturgie se díky prostorové dramaturgii stává „demokratickým“ systémem bez striktní hierarchie a centra a vytváří možnost nových vztahů mezi divadelními elementy, kde jsou diváci dalším důležitým dramaturgickým prvkem inscenace. Prostorová dramaturgie dále používá autentický materiál (prostor, komunity, diváky) a utváří nové vztahy mezi realitou a fikcí. Inscenace Apologie mistra úniků má silný politický aspekt motivovaný současnou politikou v Maďarsku, a proto se budu věnovat jak politické situaci v Maďarsku, tak i politickým aspektům prostorové dramaturgie. Budu popisovat vytváření pozic a vytváření vztahů vztahování jako hlavní strategie prostorové dramaturgie, které mají silný politický nádech.
Performing the Machine and the Theatre without Actor
Dumas, Elie Dominique ; ZUPANC LOTKER, Sodja (vedoucí práce) ; LJUBKOVÁ, Marta (oponent)
When I started to be interested in art in general, I was immediately fascinated by the emo-tions and the experimental nature that one is confronted within a piece of art. That expres-sion of art has inspired me since before I can remember. I have practiced various concepti-ons and had a variety of experiences in the world while trying to change our vision and state of mind. These experiences of form and the space are making a new world in our minds, it is an ideal way to feel the emotion of the Art Piece. Today we need to awaken imagery in people's mind because they have been selfish and frustrated. Since the beginning of the century the concept of the life in art is false, without the sensibility; therefore we have to prove that the world can be saved. Today we need to be frustrated, tired, afraid, sick, happy and feel love. In this new age of modern machines and high technology we want to get new experiences. We are addicted to see the imaginations in the reality. It is a new way to feel emotion for me as well.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.