Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček ŠÁRKA
Maleninská, Barbora ; DAVID, Milan (vedoucí práce) ; ZÁBRODSKÁ, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá operou Leoše Janáčka "Šárka". Mapuje její dosavadní zpracování i kulturně-historické pozadí námětu, snaží se identifikovat možné důvody relativně nízkého povědomí o tomto díle. Těžištěm práce je vlastní komplexní scénografické řešení opery mající za cíl vhodným způsobem zdůraznit specifické rysy Janáčkovy interpretace tématu.
Friedrich Schiller: "Marie Stuartovna" - komplexní kostýmní řešení
Fehérová, Barbara ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; ŠTEFKOVÁ, Kateřina (oponent)
Tématem magisterské práce je divadelní hra Marie Stuartovna napsaná F. Schillerem. Teoretická část studie je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola stručně popisuje ţivot autora a jeho dosavadní dílo. V druhé části je provedena stručná analýza díla „Marie Stuartovna“. Třetí kapitola popisuje tři současné inscenace, které se zabývají tvorbou historických kostýmu dramatických her odehrávajících se v renesanční době. Čtvrtá kapitola se zabývá oděvem v době renesance v Evropě. Praktická část popisuje vlastní koncept a zpracování kostýmu pro hru Marie Stuartovna. Je proveden rozbor jednotlivých dramatických postav a situací, popsán proces tvorby a zdůvodnění jednotlivých výtvarných rozhodnutí. Na závěr jsou přiloţeny obrázky kreseb výsledných kostýmních návrhů.
Friedrich Schiller: "Don Carlos" - komplexní kostýmní řešení
Stieglerová, Martina ; ŠTEFKOVÁ, Kateřina (vedoucí práce) ; ZÁBRODSKÁ, Dana (oponent)
Magisterská práce se zabývá divadelní hrou Don Carlos od Friedricha Schillera. Snaží se zachytit všechny inspirační zdroje, které předcházeli formování výsledné koncepce. Jedná se nejenom o historické zdroje, nabízející i jiný pohled na postavy a události, ale také o další prameny, které postupně vedli k pochopení celkové atmosféry. Součástí práce jsou i rozbory inscenací, které nabízejí odlišné pohledy na dané téma. Druhou půlku práce se věnuji výhradně vlastní koncepci a to i inspiracím k jednotlivým postavám. Je zde obsažen i rozbor klíčových momentů vybraných situací a pro charaktery podstatné údaje obsažené v pěti dějstvích. Závěrečná část se věnuje analýze všech postav a představení konkrétního řešení jejich kostýmu. V obrazové příloze jsou tato řešení vyobrazena formou návrhů.
Alban Berg: "Vojcek" - komplexní scénografický projekt
Ermakova, Olga ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; DAVID, Milan (oponent)
Tématem mé bakalářské práce je zpracování komplexního scénografického projektu k opeře Vojcek. V první části je obsažen životopis dramatika Georga Büchnera, autora hry a skladatele Albana Berga, autora hudby. Následuje popis děje Vojcka a analýza alternativních zpracování Vojcka. V závěru práce představuji koncept k teoretické části mého bakalářského projektu. Součástí konceptu jsou obrázky mé scény a kostýmů. V přílohách jsou obsaženy i fotky kostýmů v reálném prostředí.
Leoš Janáček: "Jenůfa" - komplexní scénografický projekt
Justichová, Eva ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; GLOGR, Karel (oponent)
Cílem mé bakalářské práce bylo komplexní scénografické řešení Janáčkovy opery Jenůfa. Ve své práci jsem se snažila najít principy lidového divadla v kontextu dnešní moderní společnosti. Hlavními motivy použitými v mé práci byl kontrast hmoty a detailu, které jsem uplatnila jak ve scéně, tak v kostýmu.
Václav Havel: "Žebrácká opera" - komplexní kostýmní řešení
Šárková, Kamila ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Předkládaný text se zabývá komplexním kostýmním řešením Žebrácké opery Václava Havla. Autorka diplomové práce se dostává od historie hry přes rešerše až k vlastnímu konceptu a kostýmnímu řešení. Hra byla napsaná v sedmdesátých letech, kdy Havel kriticky reagoval na tehdejší situaci. Šlo o kritiku aktuální situace. Pro současnou aktualizaci autorka hru umístila na malé město. Z jeho společnosti vychází také inspirace pro jednotlivé typy postav. Text je rozdělený na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se autorka zabývá historií hry, jednotlivými inscenacemi a Havlovým přístupem k divadlu. V Praktické části se pak dozvídáme o konceptu a jeho inspiraci rozvoji a k celkovém kostýmním řešení s rozborem jednotlivých postav podložených obrázkovou dokumentací.
Carl Orff: "Prometheus" - komplexní scénografický projekt
Gospavić, Jovana ; ZBOŘILOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ZÁBRODSKÁ, Dana (oponent)
Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Carla Orffa na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování a vytvoření jeho hudebního divadla. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi avantgardy a modernizmu týkající se moderního řeckého divadla a způsobu jeho inscenování. Zabývá se přenositelností obecních sociálních aspektu mýtu na moderní dobu, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Prometheus a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
Guy de Maupassant: "Miláček" - kostýmní výprava
Hrušková, Anna ; PÁTÁ, Agnieszka (vedoucí práce) ; ZÁBRODSKÁ, Dana (oponent)
Diplomová práce zpracovává kostýmní řešení Maupassantova románu Miláček, s vazbou na jeho dramatizaci od Zdeňka Kaloče. V úvodu se vysvětlují důvody zabývat se tímto tématem dnes. Teoretickou část uvádí obsah románu, poté je rozebíráno prostředí vzniku románu, je stručně popsán život G. De Maupassanta a srovnáno dílo s jeho životními zkušenostmi. Následuje popis vybraných divadelních a filmových adaptací Dílo je srovnáno s jinými pracemi. V praktické části je popsána práce s textem románu a dramatizace. Je zde vysvětlena inspirace dobovým odíváním. Dále jsou zde zahrnuty úvahy nad možnými principy inscenování a konotace s dnešními společenskými problémy. Po výčtu průběhu práce se text dostává k popisu řešení jednotlivých kostýmů. V závěru jsou shrnuty cíle diplomní práce a vysvětlen způsob zpracování vzhledem k předloze.
Alfred Jarry: "Král Ubu" - komplexní kostýmní řešení
Pinkavová, Eleanor ; ZBOŘILOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ZÁBRODSKÁ, Dana (oponent)
Tématem této diplomové práce je komplexní kostýmní řešení hry Král Ubu od Alfreda Jarryho, včetně dokumentace tvůrčího procesu od počáteční analýzy hry až po konečné návrhy. Tato hra vznikla na konci 19. století a bývá považována za předchůdce absurdního dramatu a surrealismu. Vypráví o krátké krutovládě zaostalého, odporného tyrana jménem Ubu, který se dostal k moci vraždou polského krále. Hra vyniká svou drsnou hravostí, bezohledností ke společenským a kulturním tradicím, svou svobodomyslností i formou jazyka, kterou je napsána. Na povrchu působí jako pošetilá fraška, ale obsahuje mnoho hlubších podtónů, díky kterým bývá Jarry občas považován za symbolistického autora. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám postavou autora, obsahem hry a kontextem jejího vzniku a zkoumám, jakými způsoby byla v minulosti inscenována. Cílem nebylo podat souvislý přehled o životě Alfreda Jarryho, o jeho tvorbě, či o inscenační historii Krále Ubu. Informace zde obsažené mají sloužit pouze jako doklad historické a teoretické rešerše, která byla nezbytná pro porozumění tomuto dílu a měla dopad na konečný výsledek práce. Druhá, praktická část dokumentuje především myšlenkový proces vzniku samotného kostýmního konceptu. Úvod představuje klíčové úvahy, které vzešly z četby textu hry a ovlivnily celkový postup práce. Následuje analýza postav a situací na základě textu a uvedení inspiračních zdrojů. Hlavní sekce popisující konečné návrhy jednotlivých scén a kostýmů je podložena obrazovou přílohou.
NABUCCO
Song, Gi Hye ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
Abstrakt Tématem mé magisterské práce je operní dílo Nabucco od Giussepe Verdiho, které bylo napsáno okolo roku 1842 v italském Miláně v La Scala theatre. Práce je dělena na dvě hlavní části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické se částečně zabývám životopisem Verdiho s nahlédnutím do kulturně-historického pozadí doby vzniku Nabucca. Dále je zde popsáno historické pozadí doby, kdy skutečně došlo k babylonskému zajetí, což je hlavním tématem opery Nabucco. V závěru této kapitoly je srovnán historický aspekt Itálie s Koreou, obě totiž byly podřízeny nadvládě jiných mocností, což je důležitým faktem především pro nejslavnější árii opery Nabucco, "Va Pensiero sull' ali doroate". Dále byl proveden rozbor tří různých světových inscenací této opery, jež mohli diváci vidět v průběhu posledních dvou let. První z nich je pojetí Royal Opera House v Covent-Garden v Londýně, jež v roce 2013 spolupracovalo s milánským Teatro alla Scala, které v sobě skloubí abstraktní moderní operu s minimalistickou scénou a kostýmy. Druhá inscenace byla zpracována Vlaamse Opera v Gripping theatre v Antwerpách v Belgii v roce 2013 a značně se svým pojetím liší od londýnské verzi Nabucca - je velice současná a moderní, dokonce vypadá jako muzikál a odráží soudobé problémy ve světě. Třetí inscenace je zpracování Washington National Opera v Kennedy Center z roku 2012, které se zcela soustředilo na klasickou historickou operu, což vyniká především ve srovnání s předchozími dvěma zcela experimentálními nastudováními. Washingtonská opera byla dostatečně dekorativní a megalomanská rozsahem rekvizit i luxusními kostýmy. Z těchto různých tří oper by mohla být kreativně realizována tato stará historická opera Nabucco. Naštěstí dokážu o kreativním realizování této opery přemýšlet bez jakýchkoli limitů. Ve druhé, praktické, části této práce se věnuji hlavnímu konceptu postav v opeře Nabucco. Tady jsem se inspirovala, z jakých dob a jakých stylů se v konkrétních nastudováních vychází. Navíc se toto historické pozadí odráží i na kostýmech. Nejdůležitější prvek ve srovnání s ostatními operami je ten, že proti sobě stojí dva velké národy, a to národ Židů a Babyloňanů. Snažila jsem se proto, aby byl zachován jejich specifický národní styl. A do toho byl dodán historický babylonský charakter kostýmů. Hlavní můj koncept je kombinovat staré historické prvky se současnými moderními aspekty kostýmů. U Babyloňanů se vyskytují částečně zlaté luxusní kostýmy, což je inspirováno historickými památkami. Např. Ištařinou Bránou, která se restauruje v Berlíně v muzeu Pergamon. S tím souvisí současné uniformy amerických vojáků se štítem. Hlavní postava Nabucco a jeho dvě dcery mají vypadat jako protipólné charaktery, takže Abigaile je mocná charismatická silná žena a naopak Fenena je docela skromná a puristická. A Zachariáš a Ismael reprezetují typický židovdský styl i vzhled. Tak rozhodně všeobecný koncept Nabucco slouží současnému a historickému pohledu a nadtím dodatečně vnáší dramatický prvek do této opery.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.