Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Rychlíková, Marie ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání AUTORKA: Mgr. Marie Rychlíková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnosti
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti časných čtenářů na počátku školní docházky
Zemanová, Lenka ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Šmelová, Eva (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti časných čtenářů na počátku školní docházky Abstrakt Cílem disertační práce je sledovat rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti časných čtenářů, tj. dětí, které se naučily číst s porozuměním před zahájením školní docházky. Cílem výzkumu bylo hledat odpovědi na otázky, jak a kdy se tyto děti naučily číst a jak se během 1. ročníku základní školy rozvíjela jejich počáteční čtenářská gramotnost a motivace ke čtení. Dále bylo předmětem zkoumání ověření souvislosti časného čtenářství s rozumovým nadáním a s rodinným zázemím. Teoretická část se věnuje současným trendům primární školy, popsány jsou základní principy primárního vzdělávání s důrazem na osobnostní a konstruktivistické pojetí vyučování, pozornost je věnována tématům hodnocení žáků a tématu inkluzivního vzdělávání včetně vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků. Dále je definován pojem čtenářská gramotnost a rozlišeny etapy jejího rozvoje a je pojednáno o čtení a čtenářství včetně výsledků výzkumů časného čtenářství v českém i zahraničním kontextu. V kapitole věnované nadání je definován pojem nadání a jeho identifikace a představeno několik modelů nadání. Ve výzkumné části jsou popsány použité kvalitativní metody výzkumu, postup při vyhledávání časných čtenářů a metody pro identifikaci nadání. Popsány...
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specificky zaměřených úloh
Vykoukalová, Věra
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specifických úloh Věra Vykoukalová ABSTRAKT: Předmětem předkládané dizertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných materiálů (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ prostřednictvím čtyř skupin úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí práce.
Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Nešněrová, Pavlína ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti a praxe českých škol AUTORKA: Mgr. Pavlína Nešněrová KATEDRA: Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: Prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analyzovat kvalitu čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených otázek a úloh a zpracovat praktický metodický manuál pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum byl realizován pomocí didaktického testu zaměřeného na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníku 1. stupně základní školy v podobě čtyř skupin otázek a úkolů hlediska dovednosti získávat a zpracovávat informace v různých typech textů, zejména pak v informačních textech. Na základě výsledků byly formulovány závěry a předloženy náměty k diskuzi. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu, který je součástí práce a který má sloužit jako inspirace pro učitele, jak lze v hodinách pracovat s literárním textem. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, primární vzdělávání, cílené úlohy, schopnosti a dovednosti, informace z textu.
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Havlínová, Hana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programy
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Rychlíková, Marie ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání AUTORKA: Mgr. Marie Rychlíková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnosti
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specificky zaměřených úloh
Vykoukalová, Věra
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specifických úloh Věra Vykoukalová ABSTRAKT: Předmětem předkládané dizertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných materiálů (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ prostřednictvím čtyř skupin úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí práce.
Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí (možnosti inovativních přístupů)
Maňourová, Zuzana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na přístupy k výuce počátečního čtení a psaní se zaměřením k analyticko-syntetické metodě a k možnostem inovací v rámci této metody. Představuje tak analyticko-syntetickou metodu v modifikovaném pojetí, jež se rekrutovala přímo z pedagogické praxe jako reakce na hledání takových přístupů, které by více reflektovaly nejen individualitu každého žáka, ale které by také více směřovaly k rozvoji funkční gramotnosti. Takto modifikovaná metoda začleňuje postupy vycházející z metod celostních a analytických, které v iniciálním stadiu pracují s rozsáhlejšími řečovými jednotkami a které dávají žákům více prostoru k aktivním činnostem heuristického charakteru (aktivní práce s textem a psaní vlastních textů). Cíle disertační práce jsou vymezeny v několika rovinách. Sekundární analýza teoretických zdrojů rozkrývá současné trendy ve výuce počátečního čtení a psaní, vymezuje obecné charakteristiky moderní výukové metody a současně pojmenovává diskutabilní místa analyticko-syntetické metody v tradičním pojetí. Akční výzkum pak kontinuálně předkládá informace o aplikaci modifikované formy analyticko-syntetické metody v prostředí tří následných prvních ročníků ZŠ a v závěru vymezuje obecné principy analyticko-syntetické metody v modifikovaném pojetí. Efektivita modifikované metody ve...
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specificky zaměřených úloh
Vykoukalová, Věra ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Doležalová, Jana (oponent) ; Kurincová, Viera (oponent)
NÁZEV: Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specifických úloh AUTORKA: Mgr. Věra Vykoukalová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané dizertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných materiálů (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ prostřednictvím čtyř skupin úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, primární vzdělávání, cílené úlohy,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.