Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Gamifikace ve výuce FLE
Zámečník, Tomáš ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Anotační list: Název diplomové práce: Gamifikace ve výuce FLE Abstrakt v českém jazyce: Tato diplomová práce se zaměřuje na inovativní oblast gamifikace a její aplikace ve výuce francouzského jazyka jako druhého cizího jazyka. Gamifikace, jejíž prvky jsou moderními pedagogickými přístupy postupně implementovány do výuky, je v práci podrobně zkoumána, přičemž je definován samotný termín a jsou představeny jeho klíčové aspekty. Práce se dále zabývá historickým vývojem gamifikace, který je sledován jak v oblasti marketingu, tak v oblasti vzdělávání. V rámci teoretické části jsou nastíněny potenciální výhody a nevýhody použití gamifikace ve výuce. Jsou zde také představeny konkrétní příklady úspěšné implementace gamifikace v marketingu a vzdělávání, což poskytuje ucelený pohled na možnosti a omezení tohoto přístupu. Praktická část práce se zaměřuje na detailní analýzu a reflexi konkrétních gamifikačních prvků v populární jazykové aplikaci Duolingo a ve dvou vybraných učebnicích francouzského jazyka. Tyto prvky jsou hodnoceny na základě četnosti jejich výskytu, kvality jejich provedení a možné účinnosti na motivaci žáků a studentů. V případě, že některé prvky chybí, práce navrhuje jejich možné doplnění. Závěrem práce porovnává gamifikační možnosti s přihlédnutím na odlišné prostředí online aplikace a tištěné...
Gender, nebinární genderová identita - lingvistický a sociologický přístup frankofonních mluvčí
Martínková, Lucie ; Suková Vychopňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice genderu - zejména jeho nebinárnímu pojetí. Zkoumá, jak k této oblasti přistupuje francouzský jazyk a frankofonní společnost. Stěžejní kapitoly pojednávají o genderu, sociokulturním pohledu na něj a jazykovém přístupu. Práce se v první kapitole stručně věnuje filozofii jazyka a jazykové kultuře obecně. V rámci druhé kapitoly jsou vysvětleny klíčové pojmy související s genderem a jsou představena různá pojetí genderu napříč kulturami. Ve třetí kapitole jsou popsány klíčové jazykové jevy, které představují překážku v cestě za neutrálním francouzským jazykem. Jádro jazykové části práce tvoří čtvrtá kapitola s tzv. écriture inclusive, inkluzivním psaním, které v mnoha bodech nabízí řešení na jazykovou rovnoprávnost. Jsou představeny oficiální podoby této formy jazyka ve Francii a v Kanadě a popsány jeho principy. Dále práce obsahuje návrh na genderově neutrální řešení francouzského jazyka podle Florence Ashley působící v oblasti práva a zdraví transgender jedinců v Kanadě. V poslední páté kapitole jsou prezentovány reakce na inkluzivní a neutrální podobu francouzštiny. Jsou popsány kontroverzní debaty, které vznikly kolem vyjádření Francouzské akademie, člena vlády a ministra školství. Cílem práce je popsat koncept genderu v jeho komplexnosti, představit návrh na...
Hra jako edukační médium pro rozvoj mediace
Podloucká, Barbora ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Anotační list: Název diplomové práce: Hra jako edukační médium pro rozvoj mediace Abstrakt v českém jazyce: Tato diplomová práce se věnuje tématu hra jako edukační médium pro rozvoj mediace. V teoretické části pojednává o pojmu mediace, jejím pojetí ve Společném evropském referenčním rámci a jeho Doplňkovém vydání, o prostředcích a formách mediace, o důležitosti mediace ve výuce cizích jazyků. Větší důraz je kladen na téma mediační činnosti (mediace komunikace, mediace textů, mediace konceptů). Dále se teoretická část věnuje problematice her, jejich vymezení z didaktického hlediska, poukazuje na společné aspekty hry a mediace. V praktické části se zabývá analýzou konkrétních her rozvíjejících mediaci. Hry jsou tříděny podle toho, jakou činnost mediace rozvíjí. U každé předložené hry je detailně popsáno, jakým způsobem danou mediační činnost rozvíjí. Cílem práce je seznámit čtenáře s pojmem mediace a předložit analýzu her, které rozvíjí mediaci. Tyto hry by učitelům mohly posloužit jako materiál do výuky, případně jako inspirace pro vlastní tvorbu. Diplomová práce přináší nové možnosti pro zpestření výuky francouzského jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA mediace, hra, FLE, francouzský jazyk, výuka jazyků, kompetence
Sociolingvistická analýza komunikace mužů a žen
Servusová, Carolina ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem mezilidské komunikace. Cílem bakalářské práce je zaměřit se na komunikační a vyjadřovací rozdíly mezi mužským a ženským pohlavím. Shrnuje nejdůležitější poznatky z této oblasti, z literatury a z vědeckých článků. Naším předmětem zájmu jsou také v rámci kontextualizace společensko-lingvistické obory, zabývající se společností, jazykem a komunikačními procesy. Druhotným cílem je také zjistit, zda jsou případné vyjadřovací rozdíly vrozené či naučené. Bakalářská práce je rozdělena do 7 kapitol. V první kapitole se zabývá jazykem a komunikací a nastiňujeme první odlišnosti v komunikaci. V následujících třech kapitolách se zaměřuje na vědní obory, které se zabývají diferenciací společnosti, ale také jazykem a komunikací. Jedná se o sociolingvistiku, psycholingvistiku a antropolingvistiku. V dalších kapitolách práce blíže zkoumá jazykovou produkci a genderovou heterogenitu řeči. Jsou zde hledány rozdíly a vlivy, které ovlivňují naši řeč a komunikaci. V poslední kapitole je věnován prostor kvalitativnímu výzkumu, pozorování, které je zaměřeno na několik desítek komunikačních situací převážně z francouzského prostředí. Zde se práce snaží popsat a najít rozdíly, které jsou vyjmenovány v teoretické části práce.
The pedagogy of Maria Montessori in the teaching of French as a foreign language in the Czech Republic
Polášková, Adina ; Suková Vychopňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá životem Marie Montessori, její pedagogikou, a především výukou francouzštiny jakožto druhého cizího jazyka na Montessori školách v České republice. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část seznamuje čtenáře se základní terminologií v oblasti alternativní pedagogiky, jaké byly impulzy a důvody pro vznik alternativní pedagogiky jako takové a popisuje vývoj alternativního vzdělávání v České republice a ve Francii. Dále se zaměřuje na život a osobnost Marie Montessori a její pedagogiku, zejména na její principy a metody. Práce také popisuje pojetí pedagogiky v Montessori školách, včetně role učitele ve vzdělávání a specifik Montessori pedagogiky na základních školách druhého stupně. Teoretickou část uzavírá kapitola, která seznamuje čtenáře s odkazem Marie Montessori a tím, jak je její pedagogika rozšířená. Zahrnuje tak zmapování školních zařízení Montessori ve třech největších městech České publiky. Praktická část se skládá z případové studie dvou Montessori základních škol. Jedná se o ŽŠ Montessori v Kladně a o ŽŠ Montessori Five Star v Brně. Cílem praktické části je zjistit, jakou podobu má výuka francouzského cizího jazyka v Montessori školách, jak se liší od výuky v tradičních školách, jaké principy Montessori pedagogiky jsou ve výuce uplatňovány a...
K didaktizaci citoslovcí a zvukomalebných výrazů ve francouzském jazyce
Dvořáčková, Barbora ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
v českém jazyce: Tato diplomová práce se zaměřuje na nedostatečné zahrnutí citoslovcí ve výuce francouzštiny a jejím cílem je přinést nové přístupy k jejich začlenění do učebnic a výukových materiálů. Teoretická část práce se zabývá samotnými citoslovci jako slovními druhy, jejich fonologickými anomáliemi a jejich rolemi v textu. Důraz je kladen na výzkum a analýzu citoslovcí v různých textových kontextech. Tímto se práce snaží poskytnout komplexní pohled na citoslovce a zdůraznit jejich důležitost ve francouzském jazyce. Praktická část práce se zaměřuje na vytvoření různých cvičení a aktivit, které mají sloužit jako inspirace pro učitele francouzštiny. Tyto aktivity by měly posílit povědomí a používání citoslovcí ve výuce, a tím kompenzovat jejich nedostatečnou přítomnost. Práce přispívá k rozšíření současného poznání a poskytuje praktické návrhy pro obohacení výuky francouzštiny o citoslovce. Tyto aktivity jsou navrženy s ohledem na různé věkové skupiny a úrovně studentů, aby zajistily jejich efektivní zapojení a rozvoj dovedností souvisejících s interjekcemi. Navrhované aktivity zahrnují například projektové úkoly, vytváření vlastních dialogů či kreativní psaní. Cílem těchto aktivit je podporovat aktivní komunikaci, porozumění a vyjadřování pomocí interjekcí, což přispívá k obohacení jazykových...
Gender marking in job titles in French
Buriánková, Adéla ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Předkládaná diplomová práce o alomorfech a alolexech ženského rodu ve francouzštině umožňuje lépe porozumět tvoření ženských forem v oblasti profesních jmen. V první části textu se teoreticky zabýváme okolnostmi a podmínkami, za nichž vzniká potřeba feminizace názvů povolání, a tím, jak se vytváří morfematický řetězec konkrétního feminina. Rozebíráme morfematické a morfologické hledisko, historické souvislosti, potřebu feminizace z právního a politického hlediska, zaměstnání vyžadující feminizaci a faktory ovlivňující volbu procesu tvoření femininního lexika. Zohledníme také názory Francouzské akademie a francouzských slovníků, jako jsou Le Larousse a Le Robert. Stejně tak do diplomové práce zahrnujeme způsoby tvoření a zastoupení feminin v učebnicích FLE. V druhé části textu se věnujeme praktickému výzkumu, v němž zkoumáme vlastní tvorbu užití feminin profesních jmen. Tento výzkum, prováděný pomocí dotazníkové metody, nám dává reálný vhled do praktického užívání, což nám pomáhá získat celkový obraz o tomto relativně novém gramatickém jevu v tak velkém měřítku. Klíčová slova: rod, feminizace, alomorfie, alolexie, morfematické řetězce, francouzský jazyk, tvoření slov, povolání.
Evaluation of the speech act's felicity and infelicity
Šišmová, Anna ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce s názvem Vyhodnocování úspěšnosti a neúspěšnosti řečových aktů se zaměřuje na analýzu ilokučních řečových aktů vycházejících z lingvistických prací autorů Johna Langshawa Austina a Johna Rogerse Searla. Oba zmínění autoři představili pět typů ilokučních řečových aktů a každý z nich také sestavil podmínky jejichž splněním řečový akt dosáhne svého záměru. Pokud se tak stane, lze řečový akt označit za úspěšný. Dále se práce zaobírá situacemi, kdy v komunikaci dochází k použití ironie, sarkasmu, humoru nebo takzvaného "uzemnění". Jelikož se nejedná o situace, na které by výše zmínění autoři upírali svou pozornost, pokusili jsme se navrhnout reformulaci podmínek úspěšnosti za použití modelu Johna Rogerse Searla. Cílem práce byla jak analýza konkrétních typů řečových aktů, tak i rozbor aktů obsahujících ironii a další zmíněné fenomény. KLÍČOVÁ SLOVA řečové akty, úspěšnost a neúspěšnost řečových aktů, podmínky pravdivosti, pragmatika, John Langshaw Austin, John Rogers Searle

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.