Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Geopolitická témata v severoirských volbách
Král, Josef ; Jelen, Libor (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Hlavním cílem této práce je analýza a intepretace volebních programů několika severoirských politických stran, konkrétně Democratic Unionist Party, Traditional Unionist Voice, Ulster Unionist Party, Sinn Féin, Social Democratic and Labour Party, People Before Profit a Alliance, z hlediska promítání geopolitických a globálně významných společenských událostí, konkrétně Brexitu a protokolu o Irsku a Severním Irsku, pandemie COVID-19 a války na Ukrajině, do volebních programů daných stran. Práce využívá kombinaci kritické diskurzivní analýzy a obsahové analýzy pro zpracování daných volebních programů. Z časového hlediska se jedná o dokumenty sestavené stranami k volbám do Severoirského shromáždění v květnu 2022. Je zjišťován význam jednotlivých témat pro dané strany, četnost, s jakou se daná témata v programech vyskytují, a jakým způsobem strany s danými tématy ve svých programech pracují. Taktéž je zkoumán postoj jednotlivých stran k daným tématům, respektive existence konsenzu či štěpení v rámci severoirské politické scény. Teoretický rámec práce vychází z teorie štěpných linií. Práce zjistila promítání výše uvedených událostí do volebních programů a jak konsenzuální, tak štěpící tendence pro dané problémy mezi zkoumanými politickými stranami. KLÍČOVÁ SLOVA Volby, Severní Irsko, Brexit, COVID-19,...
Proměny historické krajiny v okolí vodní nádrže Jesenice
Vyčítalová, Romana ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Tato bakalářská práce má za hlavní cíl analyzovat proměny historické krajiny v okolí vodní nádrže Jesenice. V teoretické části jsou definovány hlavní pojmy týkající se výše zmíněného tématu. Analytická část je zaměřena pouze na sledované území. Pro dosažení hlavního cíle jsou stanoveny cíle dílčí, skládající se ze studia odborné literatury týkající se sledovaného území, analýzy změn krajinného pokryvu před výstavbou a po výstavbě vodní nádrže Jesenice, analýzy změn počtu obyvatel a domů, analýzy proměn kempů a chatových osad. Pro dosažení dílčích cílů jsou použity tyto metody: tvorba map na základě ortofoto snímků, tvorba grafů na základě dat z Českého statistického úřadu, analýza změn z leteckých snímků a strukturovaný rozhovor. klíčová slova: Česko, krajina, vodní nádrž Jesenice, proměna, rekreace
Využití mezipředmětových vztahů zeměpisu a dějepisu při výuce místního regionu (na příkladu Jáchymovska)
Krátká, Marie ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Bakalářská práce se věnuje mezipředmětovým vztahům mezi zeměpisem a dějepisem ve výuce místního regionu na 2. stupni základních škol a na gymnáziích. Cílem práce je analýza výuky místního regionu a využívání mezipředmětových vazeb vyučujícími na školách v zájmovém regionu Jáchymovska. Dílčím cílem je dále vytvořit materiál, který by mohl být využit v rámci výuky místního regionu pro učitele na Jáchymovsku. Výsledkem analýzy je, že většina učitelů na Jáchymovsku místní region učí, ale vyčleňují mu méně času, než je celorepublikový průměr. Někteří vyučující mezipředmětové vazby využívají, ale spolupráci kolegů učitelů by bylo rozhodně potřeba dále rozvíjet. Většina dotazovaných učitelů se v hodinách též zabývá dějinami regionu. Nově vzniklý pracovní list by měl být využitelný pro učitele na Jáchymovsku i v celém Česku. Klíčová slova Mezipředmětové vztahy, místní region, zeměpis, geografie, dějepis, Jáchymov, pracovní tábory Abstract This Bachelor thesis is devoted to interdisciplinary relations of geography and historiography in teaching of the local region in secondary schools and grammar schools. The main goal of this thesis is an analysis of teaching of the local region and usage of interdisciplinary relations in schools closely connected to Jáchymov region. The secondary goal is to create a...
Severoirský konflikt a aktuální štěpné linie - prostorová analýza
Král, Josef ; Jelen, Libor (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Hlavním cílem této práce je nalezení prostorových zákonitostí severoirského konfliktu a analyzování jejich vztahu se štěpnými liniemi v současné severoirské společnosti. Práce dále zkoumá vztahy mezi prostorovým rozložením obětí severoirského konfliktu a charakteristikou referenda o brexitu z roku 2016. Analýza byla provedena za využití Spearmanova koreačního koeficientu. Využita byla teorie štěpných linií vycházející z práce Lipseta a Rokkana. Tato práce prokázala existenci vztahů mezi prostorovým rozložením obětí během severoirského konfliktu a některými faktory referenda o brexitu z roku 2016. KLÍČOVÁ SLOVA Severní Irsko, Irský republikanismus, Konflikt v Severním Irsku, unionismus, referendum, brexit
Posázavský Pacifik, železnice nebo turistická atrakce?
Malátek, David ; Vrhel, Matěj (vedoucí práce) ; Fialová, Dana (oponent)
Železniční doprava v okolí velkých měst patří do systému příměstské dopravy. Železniční trať 210 prochází významnou turistickou a rekreační oblastí Posázaví. Tato trať se do povědomí dostala pod označením Posázavský Pacifik. Tato práce zkoumá příměstský a turistický potenciál této železniční trati. Příměstská doprava souvisí s dojížďkou do zaměstnání a škol. Dalším významným zdrojem informací o využití železniční tratě jsou údaje o obsazenosti spojů. Na základě dalších zdrojů odborné literatury a jiných pramenů dojde k odhalení základní charakteristiky příměstského a turistického významu tratě. Zároveň bude provedena analýza výhodnosti spojení na základě faktorů ovlivňující využití dopravního prostředku. Výsledkem bude komplexní charakteristika významu Posázavského Pacifiku včetně hodnocení silných a slabých stránek této železnice a možných příležitostí a hrozeb (tzv. SWOT analýza). Klíčová slova: Posázavský Pacifik, železnice, Posázaví, příměstská doprava, cestovní ruch
Učitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu
Štorková, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Učitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu Abstrakt Bakalářská práce zkoumá učitelovo osobní pojetí výuky zeměpisu, vyučovací styly a některé další vybrané aspekty výuky. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, co a jakým způsobem vyučují dnešní učitelé zeměpisu, co je pro ně v zeměpise nejdůležitější a co chtějí primárně naučit své žáky. Vedle toho bylo velmi důležitým cílem vytvořit výzkumný nástroj (konkrétně dotazník) na zjišťování pojetí výuky učitele a jeho dopadu na výuku. Základní pojmy jako učitelovo osobní pojetí výuky a vyučovací styly jsou definovány v teoretické části. Následuje metodická a praktická část. Praktická část se skládá z výsledků dotazníkového šetření. Dotazník byl připraven a pilotován na základě teoreticko- metodologické rozvahy a diskuze s literaturou. Z výsledků vyplývá, že byl tento dotazník použitelný v praxi a že učitelovo osobní pojetí výuky významně ovlivňuje výuku zeměpisu. Bylo zjištěno, že se respondenti kladou důraz na výuku znalostního přehledu o světě, logické uvažování, orientaci v mapě a v prostoru a aktivity praktické pro život. Největší důraz kladou na výuku o České republice. Všechny tyto znalosti ale považují spíše za jakýsi základ pro to, aby si žáci osvojili postoje, názory a hodnoty a aplikovali množství znalostí do praktických...
Koncepce školní geografie Maďarska, Polska a Slovenska
Vrhel, Matěj ; Hanus, Martin (oponent) ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce)
Předkládaná práce zkoumá změny koncepce vzdělávacích systémů se zaměřením na výuku geografie v postkomunistických státech střední Evropy. Vybranými státy jsou Polsko, Maďarsko a Slovensko. Sledujeme změny konceptu v období od pádu železné opony až po současnost, kdy hlavním impulzem proměn jsou kurikulární reformy. Předmětem obsahové analýzy se staly závazné kurikulární dokumenty těchto zemí. Popisujeme, jakým způsobem byly tyto dokumenty vytvořeny a jak byly zaváděny do praxe. Dalším důležitým aspektem diplomové práce je analýza a porovnání školských systémů jednotlivých států. Uvedené analýzy představují širší zarámování potřebné pro naplnění hlavního cíle diplomové práce. Tedy pro analýzu vlastního pojetí a postavení geografie jako všeobecně vzdělávacího předmětu ve všeobecném vzdělávání sledovaných států. Postavení a pojetí školní geografie je zkoumáno od posledních desetiletí totality přes posttotalitní kurikulární reformy až po současný stav. Obsahová analýza sleduje zařazení (funkce) školní geografie do vzdělávacích oblastí kurikulárních dokumentů, podstatu (specifikaci) hlavních vzdělávacích cílů a obsahové rozvržení tematických plánů. Dalším, a to kvantitativním hlediskem je hodinová dotace školní geografie v jednotlivých ročnících. V závěru práce jsou shrnuty podobnosti a odlišnosti v pojetí a...

Viz též: podobná jména autorů
1 VRHEL, Marek
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.