Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aspekty politického a sociálního systému ovlivňující chování v rámci obchodního jednání: ČR versus ČLR
Sudíková, Alena ; Odehnalová, Jitka (vedoucí práce) ; Vlková, Ivana (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozdílným nastavením současného sociálního a politického systému v ČR a ČLR majícím vliv na průběh obchodního jednání mezi českým a čínským obchodním vyjednavačem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je tvořena dvěma kapitolami a praktická část třemi kapitolami. V první kapitole je na základě sekundárních dat charakterizováno vnímání obchodního jednání a jeho průběhu českým a čínským vyjednavačem. Druhá kapitola popisuje vliv nastavení současného sociálního a politického systému v ČR a ČLR na osobnost českého a čínského vyjednavače, na vybraná období života (potomek, vzdělání, manželství, zaměstnání) a vliv sociálního systému, systému zdravotnictví a důchodového systému na osobnost českého a čínského vyjednavače a témata vhodná pro konverzaci a možná konverzační tabu mezi českým a čínským obchodním partnerem. Třetí kapitola je věnována vlastnímu výzkumu, který byl proveden na základě sběru kvalitativních dat pomocí dotazníkového šetření. Čtvrtá kapitola popisuje výsledky výzkumu. V páté kapitole navrhuji možnost využití nových poznatků.
Čínská versus česká kulturní specifika
Podhorecká, Denisa ; Odehnalová, Jitka (vedoucí práce) ; Vlková, Ivana (oponent)
V dnešním světě se tok obchodu přelévající se přes hranice států stále rozšiřuje a prohlubuje. Tím roste důležitost nadnárodních společností. Pro rozvoj těchto korporací je klíčové rozšiřovat si klientelu a často se tak vystavit zakládání nových poboček na doposud neprozkoumaných trzích. Dochází tedy ke střetu kultur, který je zapotřebí ustát a vytěžit z něho co nejvíce přínosů pro naši firmu. Zároveň přibývá počet cizinců migrujících do České republiky za prací. V mé práci "Čínská versus česká kulturní specifika" jsem se zaměřila na jednu firmu operující na českém trhu jako distributor čínských produktů. V této firmě se na jedné pracovní půdě střetli lidé z české i čínské kultury. Mým cílem je monitorovat procesy vzájemné adaptace Čechů a Číňanů v rámci prostředí druhé kultury a to ze dvou pohledů, na úrovni osobní a firemní. Dílčím záměrem je též zjistit, co potřebuje obchodník znát před začátkem komunikace s Čínským obchodním partnerem. Výsledek této práce lze použít jako vhodný zdroj pro další kvantitativní výzkum. Poznatky zde sesbírané zahrnují cenné rady potřebné pro obchodníky před začátkem spolupráce s čínskými partnery. Kvůli tak velké různorodosti kultur a zvyků je nutné se před navázáním kontaktu s Číňany seznámit s jejich tradicemi a stylem vyjednávání, co považují za pozitivní, správné nebo naopak negativní, jaké hodnoty uznávají apod.
Zapojení EU do mezinárodního úsilí o navyšování oficiální rozvojové pomoci
Vlková, Ivana ; Konečný, Čestmír (vedoucí práce) ; Adamcová, Lenka (oponent) ; Varadzin, František (oponent) ; Sedláček, Petr (oponent)
Smyslem této práce bylo na pozadí situace chudoby v rozvojovém světě a iniciativ na řešení tohoto problému přiblížit a vyhodnotit pozici EU z hlediska jejího zapojení do mezinárodního úsilí o navyšování oficiální rozvojové pomoci. * * * V návaznosti na problémy chudoby rozvojového světa přišla EU s mnoha důležitými iniciativami v oblasti rozvojové politiky v mezinárodním měřítku, což jasně indikuje silný závazek a konsensus členských států v úsilí o odstranění chudoby v rozvojových zemích. Na základě predikcí vyhodnocených ve 3. kapitole disertační práce lze usuzovat, že EU jako celek bude schopna dostát svým cílům v oblasti navyšování oficiální rozvojové pomoci. Rozdílná situace bude však v případě jednotlivých členských států, kdy ne všechny vykazují odpovídající nárůsty ODA tak, aby byly schopny splnit deklarované individuální cíle. Jaké jsou tedy možnosti zvyšování podílu jejich ODA/GNI? Vedle nových alokací dodatečných prostředků z veřejných rozpočtů na rozvojovou pomoc jsem jako další možné způsoby zvyšování dopadu a financí ODA EU identifikovala politiku odpouštění dluhů, hledání tzv. inovativních zdrojů pomoci -- to vše s důrazem na zvyšování kvality a účinnosti již vynakládané pomoci. Speciálně otázku dalšího oddlužování rozvojových zemí a vytváření inovativní zdrojů pomoci je však třeba posuzovat případ od případu a se zohledněním všech potencionálních přínosů i kritických aspektů. Další možností jak navýšit podíl ODA/GNI jsou metodické změny ve výkaznictví ODA, které jsou v kompetenci Výboru OECD pro rozvojovou spolupráci (DAC) -- mohlo by jít např. o rozšíření definice ODA o další položky nebo rozšíření Seznamu zemí způsobilých přijímat ODA. Šlo by však o umělé, kontroverzní řešení, které by nemuselo být pozitivně vnímáno ze strany rozvojových zemí. Každý podobný krok by měl být náležitě odůvodněn, protože mohou existovat objektivní skutečnosti, jako např. situace válečné či přírodní katastrofy v určitých rozvojových zemích či regionech, které si vyžádají takovéto změny metodologického charakteru. Ať již jsou však prostředky nárůstu jakékoli, považuji za zásadní vždy v co nejvyšší míře prosazovat principy efektivnosti pomoci. Požadavky na zvyšování efektivnosti by měly jít ruku v ruce s požadavky na zvyšování pomoci, která by měla maximálně splňovat zásady harmonizace, koordinace, koherence, komplementarity, transparentnosti, predikovatelnosti, nevázanosti, udržitelnosti, vzájemné zodpovědnosti a především vlastnictví, kdy by rozvojové země měly vykonávat efektivní vedení nad rozvojovými politikami, strategiemi a koordinovat rozvojové úsilí. Dále docházím k závěru, že efektivita pomoci do velké míry souvisí nejen s kvalitou managementu a institucí v rozvojových zemích, nýbrž i kvalitou systému rozvojové pomoci jednotlivých donorů a mechanismy její distribuce. Důraz na efektivnost by však neměl snižovat objem pomoci pro rozvojové země. O pokrok v plnění MDGs je třeba usilovat i v zemích s nízkou efektivitou pomoci, která je v řadě případů spojena a způsobena právě vyšší úrovní chudoby. Výsledky analýz potenciálu EU dosáhnout cílů ODA/GNI, které jsem provedla ve 3., 4. a 5. kapitole disertační práce -- zejména: 3.3., 4.4., 5.5.) jsem strukturovala do SWOT analýzy se zdůrazněním silných/slabých stránek a příležitostí/hrozeb, které mohou ovlivnit úsilí EU o navyšování pomoci rozvojovým zemím. Mezi silné stránky EU v tomto smyslu zcela jistě patří koncepční práce s cíli ODA/GNI, včetně jejich hodnocení, trend navyšování ODA skupinou štědrých donorů EU, důraz na efektivnost pomoci. Pozitivem je pokračující úsilí o reformy managementu pomoci na straně EU i rozvojových zemí. Za slabou stránku je možno označit pokud dochází ke (skrytému či otevřenému) jednostrannému preferování a prosazování čistě národních zájmů donorů před zájmy rozvojových zemí. Slabinou je rovněž nedostatečná úroveň navyšování ODA u 2/5 členské základny EU15 a stejně tak pozvolný trend nárůstu ODA u nových členských států. Podobně je problémem nekonzistentnost mezi vnější a rozvojovou politikou, vnitřními a externími politikami a to, jak uvnitř ES či individuálních členských států, tak navzájem. Další komplikací je situace zadluženosti chudých zemí, která podkopává účinky ODA. Podobný efekt na rozvojovou pomoc má korupce, která je v rozvojových zemích značně rozšířená. Příležitostí a výzvou pro rozvojové země, která často zvyšuje účinky pomoci a současně je zahraniční pomocí podporována, je stabilizace jejich ekonomik, rozvoj zahraničního obchodu, přiliv zahraničních investic, řízené snižování zadluženosti a vyšší zapojení do světové ekonomiky. V ideálním případě by globální toky pomoci měly být vhodně teritoriálně a sektorově směrované, stejně tak by měl být nalezen adekvátní poměr mezi granty a půjčkami a mezi bilaterální a multilaterální rozvojovou pomocí. Výzvou je prosazení všech zásad efektivnosti do rozvojové politiky EU a hledání vhodných inovativních zdrojů financí pro ODA. Jako příležitost lze označit i růst ekonomik donorských zemí, který by měl vytvořit příznivé podmínky pro zvýšení rozpočtových výdajů na ODA (současně však určitou komplikací je, že pro to, aby docházelo ke zvyšování ODA/GNI musí být tempo růstu výdajů na ODA vyšší než tempo růstu GNI). Mezi hrozby lze zařadit potenciální zvyšování administrativních, transakčních výdajů a výdajů vynakládaných přímo v donorské zemi. Dále pak vývoj ODA po dosažení milníku roku 2015, nekoncepční oddlužování, podcenění rizik spojených s přímou podporou rozpočtu a inovativními nástroji financování a účelové změny v metodologii ODA iniciované donory pouze z důvodu potřeby plnění stanovených cílů. Určité ohrožení rovněž představuje potencionální nedostatečné řešení problémů těch nejchudších zemí světa, nedostatečná spolupráce rozvojových zemí s donory, nedemokratický vývoj v rozvojovém světě a nebezpečí zneužití poskytnuté pomoci. Jako potenciální komplikaci je možno označit i závazky členských států na snižování deficitu, které mohou být kontraproduktivní ve vazbě na požadavky na zvyšování výdajů na rozvojovou pomoc. * * * Pokud si tedy závěrem položíme ústřední otázku, tj.: "Má EU potenciál pro splnění mezinárodních cílů týkajících se zvýšení objemu a dopadu oficiální rozvojové pomoci?" Na základě analýz minulého trendu a budoucích predikcí jsem došla k závěru, že EU bude schopna dostát svým kolektivním závazkům v oblasti navyšování rozvojové pomoci. V případě individuálních cílů členských zemí bude situace složitější. Existuje ale řada více či méně vhodných řešení, která jsem identifikovala a podrobně analyzovala v disertační práci: nová alokace dodatečných finančních prostředků z veřejných rozpočtů na ODA, odpouštění dluhů rozvojových zemí, inovativní zdroje financování pomoci či metodologické změny ve statistickém výkaznictví ODA. Za všech okolností považuji však za zásadní vždy v co nejvyšší míře dbát na prosazování principů efektivnosti a zvyšování kvality a účinnosti vynakládané pomoci. Potenciál dosáhnout deklarovaných cílů byl, je a bude ovlivňován řadou silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb na straně EU, rozvojových zemí a mezinárodního společenství. Vzhledem k tomu, že potenciál EU zvyšovat kvantitu a kvalitu své rozvojové pomoci má evoluční charakter, nejde o statickou veličinu, naskýtá se i velký prostor pro další budoucí vědecký výzkum v této oblasti. Především je důležité pokračovat ve sledování a analýze vývoje ODA EU v periodě do roku 2010 a 2015 (vč. situace "poté"), dále pak podrobně zkoumat dopad navyšování rozvojové pomoci na rozvojové země a zabývat se analýzou efektivnosti managementu pomoci v rozvojových zemích a u donorů.
Implementace Pařížské deklarace o efektivitě rozvojové pomoci v politikách dárců
Pecháček, Jaroslav ; Adamcová, Lenka (vedoucí práce) ; Vlková, Ivana (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se zabýval dokumentem Pařížská deklarace o efektivitě rozvojové pomoci. Deklarace stanovuje závazky a cíle do roku 2010 týkající se způsobů poskytování pomoci a podporuje tak dosažení rozvojových cílů tisíciletí. Sledoval jsem vývoj od roku 2005 a jak se tento dokument promítnul do politik zemí a organizací, především dárců.. Na příkladu Moldavska a Kambodži pak uvádím jak probíhá implementace tohoto dokumentu v politikách rozvojových zemí. Velká pozornost je přitom věnována Evropské unii a České republice. V závěru hodnotím přínos Deklarace, její pozitiva a slabá místa. V souvislosti s rozvojovou politikou obecně navrhuji řešení k větší efektivitě pomoci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.