Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Archeologie okouzlení novými technologiemi ve vědeckých diskurzech
Veselská, Jindra ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Skovajsa, Marek (oponent) ; Bulvas Stejskal, Jakub (oponent)
v českém jazyce Práce se zabývá okouzlením novými informačními technologiemi, které se objevovalo v humanitních a společenskovědních diskurzech na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Za pomocí archeologické metody Michela Foucaulta a jejích současných obdob historické epistemologie a ontologie zkoumá podmínky, které zakládaly pojem okouzlení v estetice. Na pozadí teze Maxe Webera o odkouzlení světa práce zjišťuje, že koncept okouzlení je zatížen epistemologickými a ontologickými rozpory. Tyto tenze lze vystopovat také v současných výkladech, které užívají pojmu okouzlení v souvislosti s novými informačními technologiemi. V závěru práce zvažuje možnost využít pro popis a výklad zmíněného jevu koncept sublimních diskurzů, který neimplikuje rozpory přítomné v pojmu okouzlení.
Představy správného umění a jejich vývoj v době přicházející abstrakce v USA
Váňová, Veronika ; Veselská, Jindra (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent)
(abstrakt) Otázka ohledně existence opravdového umění byla řešena mnohými teoretiky i umělci. První polovinou dvacátého století otřásaly světové války a přicházející nacismus a socialismus. S tím byl spojen vznik avantgardních směrů, které se snažily společnosti postavit. Spolu s avantgardou se objevovaly teorie umění a umělečtí teoretici, kteří více či méně ovlivňovali umělce samotné. Teorie Friedricha Nietzscheho, Theodora Adorna, Jean Francois Lyotarda, Clementa Greenberga a Leo Steinberga se v mnohém liší, ale shodují se v zásadní věci. Tou je touha po změně umění směřující k jeho správné podobě. První dva autoři tvrdí, že opravdové umění zde již bylo, ale bylo zničeno. Ostatní ho hledají v tom, co přichází. Ve stínu moderních technologií se snaží objevit něco, co bude vlastní jen výtvarnému umění. Do popředí přichází zobrazování nereprezentovatelného a abstrakce. Abstraktní expresionismus je směr, který vzniknul ve třicátých letech v USA. Spolu s ním se přesunulo umělecké centrum z Paříže do New Yorku. Abstraktní expresionisté se rozdělili na dvě skupiny. Umělci jedné z nich, jako je Jackson Pollock či Willem de Kooning, byli nazýváni action painters, akční malíři. Druhá skupina, do které řadíme Barnetta Newmana a Marka Rothka, tvořila tzv. color field painting. Vyznačují se obrovskou energií a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.