Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prvky mudéjarského umění
Guia, Eva ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Mudéjarské umění označuje umění mudéjarů (muslimů žijících pod křesťanskou navládou), 1110risků (muslimů násilně přinucených přijmout křest, tajně však nadále vyznávajících islám) jakož i dalších etnických a náboženských skupin používajících jejich techniky. Jelikož je uskutečňováno mimo území islámu, obvykle se pojí s prvky jiných náboženství a tradic a jim sloužících budov. Územně je mudéjarské umění vymezeno oblastí Pyrenejského poloostrova (Španělsko a Portugalsko) a jejich bývalých kolonií. Španělští i francouzští historici umění 111ěli často tendenci mudéjarské umění a jeho existenci jakožto samostatného stylu zpochybňovat, diskutovalo se i o samém názvu, pro nějž se neúspěšně hledaly vhodnější varianty. Snad tomu tak bylo i vzhledem k celkové roztříštěnosti mudéjarského umění, které v každé oblasti (Kastílie a León, Aragónie, Toledo, Andalusie, levantská oblast atd.) vykazuje své specifické rysy. Za hlavní čtyři mudéjarské materiály se považuje cihla, dřevo, sádra a keramika. Tato definice, přijatá na III. Mezinárodním sympoziu mudéjarismu v Teruelu, byla v případě dvou prvních materiálů zpochybněna Philippem Araguasem a Nuerem Mataucem, stejně tak jako jejich údajná ekonomičnost. Dekorace vychází z antiky, z vizigótské a evropské tradice, a samozřejmě i z muslimského umění Východu i Západu. Oproti...
Moderní ženská próza v islámských zemích (Írán - Saúdská Arábie)
Vojtíšková, Věra ; Marek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
Cílem diplomové práce Moderní ženská próza v islámských zemích (Írán - Saúdská Arábie) je porovnat postavení žen-spisovatelek na literární scéně v Íránu a Saúdské Arábii, poskytnout přehled literárních aktivit autorek prózy v obou zemích, v konkrétních dílech vybraných spisovatelek vysledovat tematické motivy a porovnat přístup autorek k jednotlivým tématům. Aby byl pohled na situaci v obou společnostech ucelený, obsahuje práce také přehled historicko-politického vývoje obou států v období, které je pro moderní literární tvorbu relevantní, tj. v 19. a 20. století až po současnost. Stejnému účelu jako kapitola první slouží též kapitola druhá, jež popisuje a porovnává postavení žen v íránské a saúdské společnosti a tamní ženská hnutí, neboť mezi literárními aktivitami žen a jejich emancipačními snahami vždy existovaly vzájemné vazby.
Perští Židé v moderním Íránu
Havlů, Veronika ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Mirchi, Reza (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit historický vývoj íránské židovské komunity, s důrazem na období počínající nástupem dynastie Qádžárovců a končící pádem dynastie PahlavL V samostatné kapitole jsou rovněž , zmíněna specifika charakteristická výhradně pro íránské Židy, mezi něž se řad í především judeo-perský jazyk a místní tradice.
Arabské odívání
Husinecká, Markéta ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
Celkový charakter arabského odívání byl v průběhu historie ovlivňován módními trendy, ale i řadou společenských jevů a fenoménů, stejně jako cizími kulturními vlivy. Toto specifické společenské a kulturní klima přispělo ke vzniku systému, jako byl ghijáropatření směřující k rozlišení muslimů od jinověrců - přičemž tato nařízení byla realizována z velké části skrze oděv. Hmotnou i symbolickou hodnotu oděvu v sobě spojovalo čestné roucho chi! 'a, jež bylo darováno jako výraz pocty, uznání nebo přízně. Zárodky této tradice vznikaly již v dobách předislámských či v období raného islámu, avšak plného rozkvětu dosáhly skrze instituci.tirázu, jež tvořila neoddělitelnou součást reality středověkého islámského chalífátu.
Granadské elity v 15. století
Ženka, Josef ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
Práce se zabývá vnitřními dějinami Nasrovského emirátu v XV. století s důrazem na vystupovaní jednotlivých elitních rodin a jejich vztah k panovnické moci. Na základě analýzy dobových pramenů autor určuje genealogie nejvýznamnějších rodin a následně se soustředí na jejich vzájemný vztah, vystupování během převratů v XV. století a jejich vliv na vládnoucí moc. Jako dominantní složka se zde objevují elity Muhammada IX., které se aktivně účastnily každého převratu, získaly podstatný vliv na granadském dvoře a značně přispěly k zániku emirátu. Autor také věnuje pozornost vzestupu moci jednotlivých vysokých představitelů těchto granadských rodin na úkor moci panovníka tím úpadku v emirátu. To je průvodním jevem událostí XV. století. Práce se zabývá též závěrečným střetem elitních rodin v granadské válce, která byla vyvrcholením dynastických sporů, a znamenala zánik emirátu.
Zahrada v islámské kultuře
Knotek, Jiří ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
Tato práce pojednává o zahradách, které vznikaly na islámském území a hrály důležitou roli v islámské kultuře. Protože je islámské zahradní umění nejčastěji spojováno s rajským pojetím zahrad v Koránu, je této svaté knize muslimů věnována první kapitola. Koránský ráj je zde vylíčen na základě analýzy jednotlivých veršů, které jsou tematicky rozděleny do dílčích subkapitol. Stranou nezůstaly ani lidové představy o rajských zahradách, jakož i srovnání popisu zahrad v Koránu a bibli. Následující kapitola se věnuje odrazu zahrad v literatuře. Ukázky básní, které pocházejí z různých islámských center a z různých historických období, svědčí o značné oblíbenosti žánru zahradní poezie. Součástí této kapitoly jsou také zahradnické příručky a botanická pojednání, které obsahovaly tehdejší znalosti o agronomii a botanice. Zahrady byly důležitým motivem v islámském umění. Objevovaly se na mozaikách, miniaturách, textiliích a keramice. Navzdory jisté schematičnosti jsou některé z těchto předmětů považovány za dobrý zdroj ke zkoumání skutečných zahrad. Nejdelší kapitola popisuje vývoj zahrad a zahradní architektury v jednotlivých civilizačních oblastech islámského světa. Jednotlivé příklady jsou doprovázeny názornými obrázky, které dotváří celkovou představu o kráse a slávě tehdejších zahrad. Hlavním charakteristickým...
Žánr pololidové literatury v díle Ibn Zunbula: Āchirat al-mamālīk. Wāqi'at al-sultān al-Ghūrī ma'a Salim al-'uthmānī (Konec mamlúků. Bitva sultána al-Ghūrīho s osmanským sultánem Selimem)
Moustafa, Andrea ; Oliverius, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent) ; Veselý, Rudolf (oponent)
S vědomím toho, že má magisterská práce byla pouhým nahlédnutím do díla lbn Zunbula a že zájem o toto dílo stoupá, je cílem této práce podrobnější obsahová a formální analýza jedné z obsáhlejších verzí lbn Zunbulova rukopisu. Rukopis použitý k této analýze pochází ze 17. století, je bez označení titulu a chybí mu začátek. Mým cílem je zjistit nejprve obsah této dlouhé verze a dále ji srovnat po stránce obsahové a jazykové s krátkou verzí, kterou jsem již analyzovala ve své magisterské práci (viz výše). Další otázkou je, můžeme-li toto dílo zařadit mezi literaturu měšťanskou a jakou společenskou funkci tato literatura plnila. Můžeme toto dílo považovat za důkaz úpadku arabské literatury v mamlúcké epoše nebo naopak za důkaz tvůrčích schopností některých literátů? Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Contemporary Jurisprudence for Muslim Minorities in Europe
Šisler, Vít ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
1 Abstrakt Předložená diplomová práce se zaměřuje na aktuální islámskou jurisprudenci (fiqh), která se vyjadřuje k situaci muslimů žijících v Evropě. Muslimské menšiny přinášejí do evropských států koherentní a vysoce propracovaný model sociálních, etických a právních norem. Konkrétní normativní rámce jednotlivých komunit se pak od sebe velmi liší, v závislosti na etnickém, geografickém a náboženském zázemí dané menšiny. Také v evropském prostoru spolu soupeří velmi různorodá pojetí islámu. Postavení muslimů žijících v nemuslimské zemi klasické islámské právo podrobně neřeší a jurisprudence se tak stává základním nástrojem normotvorby. Klíčovým institutem je pak udílení právních dobrozdání (iftā). Předložená diplomová práce demonstruje, že vlivu oficiálních či tradičních islámských autorit - jako je turecká síť Diyanet v Německu nebo imámové z al-Azharu v jiných zemích - v praxi úspěšně konkurují neformální autority z lokálních komunit, soukromých nadací nebo islámských hnutí. Profilace těchto skupin sahá od liberálního islámu až po fundamentalismus či radikální islamismus. Zvláště skupiny s širší ideologickou a politickou aspirací velmi účinným způsobem využívají elektronická média a internet pro vlastní propagaci jakožto náboženské a právní autority. Předložená diplomová práce se proto zabývá soupeřícími...
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti
Středová, Lucie ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti Tato práce se zabývá vývojem a postavením orientálního tance a profesionálních tanečnic v arabské islámské společnosti, do jaké míry se v tomto postavení odrážel vliv Západu a jakým způsobem pak orientální tanec pronikl do západní kultury. Z hlediska časového se práce zaměřuje na 19. a 20. st., z hlediska místního zejména na Egypt, centrum orientálního tance. Tato práce je doplněna dotazníkem, jehož vyhodnocení nastiňuje vývoj postavení orientálního tance a tanečnic v arabské společnosti na počátku 21. st.
Íránská diaspora v USA
Havlů, Veronika ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent) ; Šatava, Leoš (oponent)
Záměrem předkládané disertační práce je prozkoumat sociální realitu Íránců žijících ve Spojených státech. Jejím hlavním cílem je zjistit, jakým způsobem uchovávají, konstruují a pojímají svou íránskou identitu, a dále identifikovat faktory, které do tohoto procesu mohou vstupovat. Dalším úkolem této práce je nahlédnout intra-diasporické vztahy, sociální interakce s americkou společností a postoj amerických Íránců vůči Íránu. Pro splnění cílů práce byla uplatněna kvalitativní výzkumná metoda; vybraná kvalitativní data sestávala z 31 realizovaných rozhovorů s Íránci v New Yorku a Los Angeles. Výsledky výzkumu ukázaly na značný smysl pro íránskou národní hrdost, bez ohledu na náboženskou, vnitřní etnickou či generační příslušnost respondenta. Tato hrdost pramení ze starověkého íránského kulturního dědictví (a potažmo z éry Pahlaví, která starověkou symboliku přijala do svého ideologického repertoáru), a je stále živena prostřednictvím předislámských symbolů a nábožensky indiferentních tradic. Je zřejmé, že "čistou íránskou identitu" si uchovává pouze první generace, zatímco generace jedenapůltá a druhá pojímá sama sebe spíše "pomlčkově" nebo je "roztržena" mezi třemi světy (typicky íránští Židé). Výzkum prokázal, že jejich identita je často volená, s ohledem na situaci a sociální kontext. Respondenti...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 VESELÝ, Robert
3 VESELÝ, Roman
11 Veselý, Radek
2 Veselý, Radim
2 Veselý, Radovan
3 Veselý, Roman
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.