Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vitalita současné galicijštiny
Picková, Lenka ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Zavadil, Bohumil (oponent) ; Valeš, Miroslav (oponent)
Mgr. Lenka Picková Vitalita současné galicijštiny Abstrakt: Nikdy v historii nedocházelo k tak rychlému vymírání jazyků, jako v současné době. Tato práce si klade za cíl posoudit životaschopnost jednoho z oficiálních jazyků Španělského království, galicijštiny. Po nezbytném vymezení společensko-historického kontextu byl pomocí kvantitativních i kvalitativních byl dat proveden detailní rozbor devíti faktorů, mezi které patří především mezigenerační jazykový přenos, absolutní a relativní počty mluvčích, trendy a užívání v současných komunikačních situacích a médiích, vládní a institucionální podpora, vzdělávací systém a individuální postoje obyvatel Galicie k oběma oficiálním jazykům. V závěru bylo provedeno shrnutí těchto jednotlivých faktorů a posouzení jejich vlivu na vitalitu galicijštiny. Klíčová slova: ohrožené jazyky, posouzení vitality jazyka, galicijština, jazyková politika, menšinové jazyky, diglosie, jazyky v kontaktu, národní identita, postoje mluvčích.
English for Medical Purposes: Activating Teaching Methods and their Influence on Vocabulary Acquisition
Vrběcká, Dagmar ; Valeš, Miroslav (vedoucí práce) ; Šimonová, Ivana (oponent) ; Peldová, Petra (oponent)
Disertační práce se věnuje aktivizačním metodám a jejich vlivu na osvojování si slovní zásoby, a to v oblasti anglického jazyka pro lékařské účely. Experimentální výzkum se zaměřuje na to, do jaké míry aktivizační metody napomáhají osvojování si odborné slovní zásoby. K tomuto účelu byla vytvořena sada aktivit (didaktických her a inscenačních metod), které byly implementovány na začátek každého vyučovacího bloku předmětu Odborný anglický jazyk I a II. Cílem těchto aktivit bylo zopakování slovní zásoby z předchozích hodin. Opakování bylo zaměřeno na formu, význam a použití slov. Ve výzkumné práci byly použity převážně kvantitativní a částečně kvalitativní metody sběru dat, mezi něž patří progres testy, závěrečné testy a dotazníkové šetření. Progres testy a závěrečné testy byly použity k měření, zda existují významné statistické rozdíly týkající se osvojení si odborné slovní zásoby ve výsledcích studentů mezi experimentální a kontrolní skupinou. Statisticky významný rozdíl byl shledán mezi experimentální a kontrolní skupinou v jazykové úrovni B2, nikoliv však ve skupině B1. Dotazníkové šetření prokázalo, že aktivizační metody jsou účastníky kladně hodnoceny, a to jak pro přínos osvojování si slovní zásoby a rozvoje jazykové dovednosti mluvení, tak pro motivaci studentů.
Teoretická východiska tvorby a hodnocení pracovních listů pro výuku cizích jazyků se zaměřením na španělský jazyk
Kupka, Tomáš ; Valeš, Miroslav (vedoucí práce) ; Aurová, Miroslava (oponent) ; Mračková Vavroušová, Petra (oponent)
Autor disertační práce Teoretická východiska tvorby a hodnocení pracovních listů pro výuku cizích jazyků se zaměřením na španělský jazyk se snaží komplexně zmapovat současnou situaci v oblasti použití pracovních listů v cizojazyčné výuce, preferenčně ve výuce španělského jazyka. Vychází ze skutečnosti, že pro přejímání, adaptaci, tvorbu, použití, hodnocení, revizi, případně aktualizaci pracovních listů neexistují v české odborné literatuře žádná teoretická východiska. Dosud též nebyl na toto téma realizován žádný tuzemský relevantní výzkum, přestože učitelé poměrně často komplementární didaktický materiál jako doplněk běžné učebnice používají. Hlavním cílem této disertace je analyzovat pracovní listy a popsat proces jejich tvorby a použití, výsledkem práce je návrh způsobů řešení zmíněných nedostatků a potenciálních problémů. Teoretická část disertační práce je zaměřena na analýzu informačních zdrojů tematicky svázaných s tvorbou didaktických materiálů. Důraz je kladen na komparaci zásad tvorby a hodnocení učebnic. Na základě selekce publikovaných zásad je navržen soubor postupů tvorby a soubor hodnotících kritérií pro posouzení kvality buď přejatých, nebo nově vytvářených pracovních listů. Empirická část obsahuje analýzu učebnic a pracovních listů vydaných českými i zahraničními, preferenčně...
Učebnice španělského jazyka: hodnocení na pozadí SERR
Bryndová, Marcela ; Králová, Jana (vedoucí práce) ; Obdržálková, Vanda (oponent) ; Valeš, Miroslav (oponent)
V ČESKÉM JAZYCE Předmětem předkládané disertační práce je rozbor učebnic španělského jazyka, a to jak komparativní metodou, tak obsahovou analýzou. Tuto analýzu nelze provést bez zřetele k zmapování východisek výuky španělštiny v Čechách po roce 1945. Jen v hrubých obrysech je definována funkce učebnice jako didaktické pomůcky. Na základě unikátních rozhovorů vedených metodou orální historie s třemi nestory oboru, autorka zaznamenává počátky tvorby učebnic španělského jazyka v Čechách. Z pohledu psychodidaktického je učitel prostředníkem mezi učebnicí a uživatelem. Z tohoto důvodu je v druhé polovině práce zařazena kapitola o osobnosti učitele. Na základě rozhovorů s Josefem Hendrichem, Libuší Prokopovou a Vladimírem Rejzkem, autorka charakterizuje roli učitele v edukačním procesu a vliv jeho osobnosti na práci s učebnicí. Stěžejní část disertace tvoří dvě kapitoly, a to komparace a obsahová analýza. Komparativní rozbor popisuje učebnice na základě záměru jejich autorů, srovnává publikace z hlediska struktury, cílové skupiny, užití doprovodného obrazového materiálu, apod. Na šesti vybraných vzorcích je naznačen vývoj lingvistické terminologie v učebnicích španělštiny vydaných českými nakladatelstvími. Analýza na pozadí Evropského jazykového portfolia (EJP) hodnotí jazykovou úroveň A1 ve třech...
Vitalita současné galicijštiny
Picková, Lenka ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Zavadil, Bohumil (oponent) ; Valeš, Miroslav (oponent)
Mgr. Lenka Picková Vitalita současné galicijštiny Abstrakt: Nikdy v historii nedocházelo k tak rychlému vymírání jazyků, jako v současné době. Tato práce si klade za cíl posoudit životaschopnost jednoho z oficiálních jazyků Španělského království, galicijštiny. Po nezbytném vymezení společensko-historického kontextu byl pomocí kvantitativních i kvalitativních byl dat proveden detailní rozbor devíti faktorů, mezi které patří především mezigenerační jazykový přenos, absolutní a relativní počty mluvčích, trendy a užívání v současných komunikačních situacích a médiích, vládní a institucionální podpora, vzdělávací systém a individuální postoje obyvatel Galicie k oběma oficiálním jazykům. V závěru bylo provedeno shrnutí těchto jednotlivých faktorů a posouzení jejich vlivu na vitalitu galicijštiny. Klíčová slova: ohrožené jazyky, posouzení vitality jazyka, galicijština, jazyková politika, menšinové jazyky, diglosie, jazyky v kontaktu, národní identita, postoje mluvčích.
Oživení regionálního jazyka v Provence prostřednictvím škol Calandreta
Vacula, Richard ; Zavadil, Bohumil (vedoucí práce) ; Valeš, Miroslav (oponent) ; Prokop, Josef (oponent)
Oživení regionálního jazyka v Provence prostřednictvím škol Calandreta Richard Vacula (Abstrakt) Práce se zaměřuje na roli bilingvních škol Calandretas v procesu udržení a revitalizace regionálního jazyka ve francouzském regionu Provence-Alpes-Côte d'Azur. Vychází z empirického výzkumu, provedeného formou dotazníkového šetření a řízených rozhovorů v místě dvou existujících provensálských Calandret, v Gapu a Orange. Do výzkumu byl zahrnut vzorek lokální populace a respondentů z prostředí Calandret. Sledováno bylo jazykové chování, postoje vůči regionalistickému školství a obraz dané školy a jazyka. Výsledky naznačují, že veřejnost je nakloněna výuce základů jazyka, méně však již bilingvní výuce a že potenciál sledovaných škol spočívá spíše v aplikovaných pedagogických metodách. I na půdě škol lze sledovat silný tlak francouzštiny, v běžných komunikačních situacích je pak užívání okcitánštiny výjimečné, regionální jazyk je výrazně konotován se školním prostředím a vázán na specifické kontexty. Vliv Calandret na skutečnou revitalizaci jazyka je tak třeba hodnotit jako omezený, byť ne zcela nulový.
Hledání spojitosti - použití kvantitativní textové analýzy ke zhodnocení vlivu textu na výsledky grantových programů
Valeš, Miroslav ; Bruckner, Tomáš (vedoucí práce) ; Ircing, Pavel (oponent)
V době, kdy je dobře dostupné softwarové a hardwarové vybavení pro automatizovanou analýzu textu a kdy jsou zároveň zpřístupněna obsáhlá data popisující reálné projekty přihlášené do grantových programů, je možno následovat fenomény z oblastí behaviorální ekonomie a psycholingvistky, které ukazují, že specifičnosti v textovém projevu mohou mít statisticky asociovatelný vztah s rozhodnutím čtenáře, v tomto případě tedy i vliv na závěrečné rozhodnutí o přidělení grantu. Práce vychází ze zmíněných oblastí a i za pomoci kvantitativních indikátorů používaných ve forenzní lingvistice provádí počítačem podpořenou kvantitativní analýzu textu, přičemž hlavním záměrem je z pohledu korelace vyhodnotit, zdali se v reálných operačních programech vyskytovaly asociovatelné závislosti mezi kvantitativními vlastnostmi textového popisu přihlášeného projektu a výší přiděleného nebo nepřiděleného grantu. Práce je rozčleněna do čtyř kapitol, kde zmiňuje východiska, popisuje zkoumaná data a metody, rozebírá provedené analýzy a nalezené závislosti, a v poslední kapitole sumarizuje a zhodnocuje odvedený výzkum.
Jazyk a informace: Význam v době počítačů
Valeš, Miroslav ; Rosický, Antonín (vedoucí práce) ; Sigmund, Tomáš (oponent)
Jedním z pro člověka nejvýznamějších prostředků je jazyk. Jednak umožňuje komunikaci a koordinování činností s ostatními jedinci, ale stejně tak jen na personální úrovni funguje jako nástroj pro porozumění a uchopení vnější reality, jež jedince obklopuje. Tato práce popisuje vztah člověka a informací prezentovanými jazykem, a za použití nejvýznamějších témat dotýkajících se kognitivních, systémových či například filosofických věd vytváří ucelený rámec vhodný k vytvoření uplatnitelnějšího pohledu na věc. Vlastní obsah práce tak zabírá především témata důležitá primárně z hlediska personálního významu a konkrétně reflektuje zásadní myšlenky aplikace, přínosů a závislosti mezi člověkem a jazykem. Závěr je pak věnován zhodnocení a vyvození vhodnějších přístupů v kontextu současné, moderní doby.

Viz též: podobná jména autorů
5 Valeš, Martin
2 Valeš, Michal
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.