Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Human-Computer Interaction - spolupráce člověka a počítače
Nápravníková, Hana ; Vacura, Miroslav (vedoucí práce) ; Sigmund, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá Human-computer Interaction a jejím hlavním cílem je více přiblížit problematiku tohoto oboru. První část popisuje dvě hlavní oblasti, tedy Kognitivní vědu a Kognitivní psychologii, z nichž HCI vychází. Druhá část se věnuje konkrétně Human-computer Interaction, historií vzniku, aspektům lidského faktoru a činitelů, prvky inter-akce a modelování interakce společně s příklady z každodenního života.
Pojem Erós v Platónově dialogu Faidros
Šipková, Magdaléna ; Fischer, Ondřej (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Pojem Erós v Platónově dialogu Faidros Bakalářská práce je věnována pojmu erós (láska) a jeho užití v Platónově dialogu Faidros. Taktéž bere v úvahu užití tohoto pojmu v dialozích Symposion a Ústava. Ze začátku je práce zaměřena na první polovinu dialogu Faidros a snaží se ho interpretovat. Důraz je kladen na Platónovu nauku o duši. Na to jak Platón duši popisuje a jak vysvětluje jednotlivé "síly" v ní. Práce osvětluje kulturní pozadí Platónovy teorie lásky. Vysvětluje také vztah mezi filosofií a erótem. Na závěr práce zvažuje aktuálnost celého tématu a přináší pokus o definici lásky v Platónově pojetí. Cílem této práce je ukázat užitečnost erótu (jakožto druhu šílenství) a jeho spojení s hledáním idejí nebo skutečného jsoucnosti (jako pravdy, spravedlnosti a krásy).
Využití neurovědy v marketingu s přihlédnutím k etice
Smetanová, Alžběta ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Bakalářská práce Využití neurovědy v marketingu s přihlédnutím k etice se zabývá aktuálním tématem neuromarketingu a jeho etických aspektů. Nejprve vymezuje neurovědu jako disciplínu, na jejímž základě se neuromarketing konstituuje, a poté definuje pojem neuromarketingu včetně jeho stručné historie. Následně práce obsáhle pojednává o praxi využití poznatků neurovědy pro komerční účely, počínaje základními principy neuromarketingu a relevancí tohoto relativně nového oboru konče. Reflektujíce rozdílnost názorů na skutečný přínos neuromarketingu následně diskutuje problematiku komunikace neuromarketingových metod na trhu a poté se blíže věnuje potenciálně neetickým oblastem v praxi neuromarketingu. Na závěr práce detailně rozebírá s ním spjatou otázku manipulace optikou tří různých směrů praktické filosofie; utilitarismu, deontologie a etiky odpovědnosti.
Mapování a integrace ontologií na sémantickém webu
Apfelbecková, Anežka ; Zamazal, Ondřej (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
S rozvojem sémantického webu souvisí vývoj informatických ontologií. Dnes již existuje velká škála ontologií navržených pro popis různých aplikačních oblastí. Za účelem pokrytí co nejširší problematické sféry jsou ontologie, které užívají podobné názvosloví a které jsou vytvořeny právě pro danou doménu, mapovány a integrovány. Zatímco proces mapování umožňuje zjišťovat vztahy a tudíž i podobnosti mezi jednotlivými částmi ontologií, proces integrace ontologie slučuje, čímž vznikají ontologie nové. Cílem práce je seznámení se základními principy sémantického webu a znalostních ontologií. V praktické části se práce zabývá integrací ontologií. Přínos práce tvoří výsledky experimentálního měření. Pro experiment jsou využity dva na sobě nezávislé nástroje určené pro integraci ontologií: nástroje DKP-OM a PROMPT. Na základě obecných metrik jsou výsledky integrace následně porovnávány a vyhodnoceny. Bakalářská práce je rozdělena do několika sekcí. V první části je popsána teorie týkající se sémantického webu a znalostních ontologií. Druhá kapitola definuje procesy mapování a integrace ontologií. Zde jsou také představeny nástroje využité k experimentu. Třetí část práce uvádí metriky, dle nichž bude integrace ontologií vyhodnocována. Poslední čtvrtá kapitola je věnována samotnému experimentu a jeho vyhodnocení.
Vrchní ontologie UMBEL z hlediska mapování ontologií
Vataščinová, Jana ; Zamazal, Ondřej (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Cílem této práce je uvést čtenáře do problematiky sémantického webu a propojených dat a blíže popsat vrchní ontologii UMBEL, její mapování na další ontologie a vytvoření nového mapování na UMBEL ontologii. Práce čerpá z dostupných publikací a oficiálních webových stránek týkajících se daného tématu. K prohlížení samotných ontologií je použito také nástroje Protégé a k mapování ontologií na UMBEL ontologii je využita aplikace LogMap a webové služby UMBEL pro hledání referenčních konceptů. Přínosem práce by měl být popis ontologie UMBEL v českém jazyce a vytvoření nového mapování na ontologii UMBEL. Práce nejprve stručně přiblíží, co je to sémantický web, propojená data a mapování ontologií. Dále popíše UMBEL ontologii, slovníky na LOV a mapování ontologií na UMBEL ontologii. V poslední části nabídne vytvoření nového mapování na UMBEL ontologii.
Modelování událostí na sémantickém webu
Hanzal, Tomáš ; Svátek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Na sémantickém webu je mnoho ontologií a datasetů, které se zmiňují o událostech. Události jsou důležité pro naše vnímání světa i jeho popisování, a proto i pro sémantický web. Přitom není jediný nejlepší způsob jak je modelovat. To souvisí s tím, že i k otázce, co to události jsou, lze přistupovat různě. Naším cílem je lépe porozumět tomu, jak jsou události na sémantickém webu reprezentovány a co by na tom bylo možné vylepšit. Kvůli tomu se nejprve zabýváme způsoby, kterými jsou události pojímány ve filosofii a v obecných (foundational) ontologiích. Ptáme se mimo jiné na to, co nazýváme událostmi, jaký ontologický statut událostem přisuzujeme a zda a jak lze události odlišit od jiných entit jako jsou situace. Poté se přesuneme k empirické analýze jednotlivých ontologií pro modelování událostí na sémantickém webu. V této analýze zjistíme, co se obvykle na sémantickém webu nazývá událostmi (a jaké druhy událostí se zde vyskytují). Pro kritické zhodnocení těchto ontologií využíváme poznatky z filosofie událostí. Ukazujeme jejich problémy a naznačujeme cesty k jejich řešení.
Vizualizace ontologií na sémantickém webu
Dudáš, Marek ; Zamazal, Ondřej (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Pro vývoj, sdílení a využití ontologií je nezbytná vhodná vizualizační metoda. Výzkumu tohoto tématu bylo věnováno mnoho úsilí, ideální vizualizační metoda však stále chybí. Jednou z příčin může být to, že různé případy užití vizualizace vyžadují specifický přístup k jejímu návrhu, zatímco dostupné vizualizační nástroje jsou navrženy příliš obecně. Tato diplomová práce zahrnuje obecný přehled současných vizualizačních metod a jejich implementací. Jak metody obecně, tak konkrétní vizualizační nástroje jsou posouzeny z hlediska několika možných kategorií případů užití. Zvláštní důraz je kladen na vizualizaci transformací ontologií. Jelikož pro tento případ není žádný z dostupných vizualizačních nástrojů vhodný v takové podobě, v jaké je k dispozici, je navržen alternativní přístup. Tento přístup zahrnuje integraci několika existujících implementací do jedné aplikace, která umožňuje uživateli mezi nimi snadno přepínat. Tato aplikace je experimentálně implementována v podobě pluginu pro editor ontologií Protégé.
Business Process Improvement through development of ontology
Elischer, Viliam ; Řepa, Václav (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce poskytuje v koncentrované formě základní informace o procesech na HR oddělení konkrétní firmy a popisuje také možnosti jejich zlepšení za pomoci ontologického řešení. Cílem diplomové práce je identifikovat nedostatky na základě procesní analýzy a následně je odstránit a zajistit tak optimalizaci procesů. Řešení, které autor nabízí, navíc umožňuje rozšíření aplikační možnosti stávajících informačních systémů ve vybrané společnosti. Výsledkem diplomové práce je deskripce a kategorizace zjištěných nedostatků a návrh řešení jejich odstranění. Autor poskytuje také revelantní řešení ontologického charakteru. Práce se formálně člení na tři kapitoly: první kapitola je věnována charakteristice prostředí firmy, druhá kapitola obsahuje podrobný rozbor náborového procesu a jeho podprocesů. Na základě zjištěných poznatků následně probíha diskuze o způsobu využití informačních systému v průběhu procesů a jeho souvislosti s hlavními důvody celkové neefektivity. Obsahem třetí kapitoly je zpracování postupu na odstranění detekovaných problémů, k čemu dochází prostřednictvím modelu HR domény, jenž pomocí systému SKOS specifikuje konkrétní koncepty. V závěru diplomové práce jsou obsaženy návrhy, jak lze získané řešení aplikovat v praxi a v plné míre využít potenciálu reprezentovaných znalostí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.