|
Maimonides: Zlo a Boží prozřetelnost
Fischerová, Ester ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou zla a Boží prozřetelnosti u Maimonida v jeho díle Průvodce tápajících. Autorka nejprve probere Maimonidovy důležité filosofické zdroje pro toto dílo a následně nastíní možné způsoby interpretace tohoto díla jako celku podle Leo Strausse a Marvina Foxe. Poté se autorka přesune k pasážím v textu, kde Maimonides pojednává o zlu a Boží prozřetelnosti. Tato práce dále uvede druhy prozřetelnosti, druhy zla a rozliší mezi dvěma teoriemi prozřetelnosti u Maimonida. Nakonec se autorka tyto dvě teorie pokusí sjednotit pomocí Foxovy metody interpretace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Pojetí dvojí pravdy ve středověkém židovském a arabském myšlení
Fischerová, Ester ; Válová, Dita (vedoucí práce) ; Žonca, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá pojetím dvojí pravdy u Maimonida a Averroa v jejich spisech Průvodce tápajících a Rozhodné pojednání o vztahu náboženství a filosofie. Nejprve se pokusí vymezit terminologický a metodologický rámec a vyrovnat se s komentátorskou tradicí, týkající se daného problému. V rámci tohoto úkolu se bude zabývat použitím termínu pravda u Aristotela a v Písmu a dotkne se otázky, jaké věty vůbec mohou být pravdivé či nepravdivé v rámci aristotelské logiky. Dále se pokusí načrtnout aspekty a typy dvojí pravdy, které u daných autorů primární literatury můžeme naleznout. V druhé části se diplomová práce zabývá charakterem vybraných primárních textů a následně relevantními pasážemi, na nichž dříve navržené pojetí dvojí pravdy demonstruje.
|
|
Naslouchat pohledu: Sartre, Lévinas a druhý
Schubert, Alfréd ; Švec, Ondřej (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Chceme-li srovnávat Sartrovu a Levinasovu koncepci intersubjektivity, musíme vyjít z konstatování rozdílu mezi dvěma situacemi, jež tito myslitelé pokládají za modelový příklad vztahu k druhému: autor Bytí a nicoty dramatizuje tento vztah metaforou pohledu druhého, proti jehož zvěcňující moci je třeba se bránit; v Totalitě a nekonečnu je oproti tomu upřednostňována situace naslouchání, v níž nezpředměťňuji druhého ani jím sám nejsem objektivizován, ale jsem povolán k respektování jeho jinakosti. Kterou z těchto situací bychom měli chápat jako základní paradigma vztahu k druhému? Pronásleduje mě jeho pohled, kamkoli se hnu? Nebo mi teprve jeho tvář otevírá směr bytí? Byť se Sartre i Lévinas shodnou, že zjevení se druhého představuje díru do světa mých možností, pro Lévinase je ponejvíce oknem, skrze něž ke mně prosvítá etický smysl mého zdejšího bytí a povolání k zodpovědnosti za mou svobodu, zatímco pro Sartra tento otvor moji svobodu především ohrožuje. Budeme pozorně sledovat rozdíly i styčné body pojetí druhého ve filozofii obou myslitelů a pokusíme se zformulovat kritické poznámky i poznatky, jež lze z tohoto srovnání vytěžit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Boží atributy u Maimonida
Raboch, Filip ; Válová, Dita (vedoucí práce) ; Němec, Václav (oponent)
Tato práce se zaměřuje primárně na dvě témata: analýzu Maimonidova důkazu Boží existence, jedinosti a netělesnosti a otázku, jaké atributy lze Bohu přisoudit. S tím souvisí také otázka, co je obsahem esence Boha a do jaké míry je Boží esence poznatelná. Výchozím problémem jsou tvrzení v Písmu, ze kterých čtenář může nabýt dojmu, že Bůh je podobný člověku a že má tělo. Takové přesvědčení má nebezpečné důsledky pro celý judaismus, a proto je třeba tyto pasáže srozumitelně vyložit a tyto možné omyly a pochybnosti odstranit. Maimonidovým záměrem je podpořit víru filosofií a odstranit veškeré pochybnosti plynoucí z nesprávné intepretace Písma. Svým výkladem však odkrývá další hrozbu pro judaismus, a sice dvojí koncepci Boha. Otázkou je, zda jsou tyto rozdílné představy Boha slučitelné či zda jsou naprosto rozdílné. Argumentace vede přes důkaz Boží existence, přes sémantický výklad atributů, negativní theologii k vyložení konkrétních problematických pasáží Písma.
|
|
Existence bez existujícího
Vaškovic, Petr ; Ritter, Martin (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl vyjasnit vztah mezi pojmy absolutní Jinakost (tout Autre), ono je (Il y a) a živel (L'élément) v díle Emmanuela Lévinase. Východiskem zkoumání je předpoklad, že výše uvedené pojmy lze chápat coby rozličné druhy Jinakosti. V první části práce, na pozadí spisů Existence a ten, kdo existuje a Čas a Jiné, dochází k tematizaci pojmu il y a, jehož geneze v Lévinasově myšlení je posléze uvedena v souvislost s filosofií Martina Heideggera. Druhá část práce je nesena analýzou pojmu živel, tak, jak je představen v textu Totality a nekonečna. Část třetí se zaobírá absolutní Jinakostí, jež je tematizována v opozici k pojetí totalizujícího subjektu. V poslední části práce jsou jednotlivé druhy Jinakosti, na základě v předchozích kapitolách provedených analýz, usouvztažněny a kvalitativně rozlišeny. Klíčová slova: Lévinas, Heidegger, jinakost, absolutní jinakost, totalita, il y a, ono je, živel, Existence a ten, kdo existuje, Totalita a nekonečno, Čas a Jiné
|
| |
| |
|
Zlo a utrpení u Saadji Gaona a Maimonida
Linka, Vojtěch ; Válová, Dita (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou zla a utrpení u dvou středověkých židovských filosofů, Saadji Gaona a Maimonida. Nejdříve je nastíněn problém zla a utrpení v kontextu západní filosofické tradice a posléze je zpracováno specificky židovské pojetí problému vycházející z biblické knihy Job. Jádro práce tvoří rozbor pasáží vztahujících se ke zlu a utrpení u Saadji Gaona a Maimonida. Pojetí těchto dvou filosofů jsou následně vzájemně srovnána s přihlédnutím k faktu, že Maimonidův přístup je v mnohém kritikou Saadji, a to zejména pojetí utrpení jako zkoušky, jež je pro Saadjovo myšlení klíčové. V závěru práce se vykazují společné rysy Saadjova a Maimonidova chápání zla. Ukazuje se také, že jejich pojetí vykazují specificky židovské rysy odkazující k biblické knize Job a také rysy vlastní středověkému myšlení, které jejich pojetí zla a utrpení podstatně odlišují od pojetí tohoto problému v současném myšlení.
|
|
Maimonides: Zlo a Boží prozřetelnost
Fischerová, Ester ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou zla a Boží prozřetelnosti u Maimonida v jeho díle Průvodce tápajících. Autorka nejprve probere Maimonidovy důležité filosofické zdroje pro toto dílo a následně nastíní možné způsoby interpretace tohoto díla jako celku podle Leo Strausse a Marvina Foxe. Poté se autorka přesune k pasážím v textu, kde Maimonides pojednává o zlu a Boží prozřetelnosti. Tato práce dále uvede druhy prozřetelnosti, druhy zla a rozliší mezi dvěma teoriemi prozřetelnosti u Maimonida. Nakonec se autorka tyto dvě teorie pokusí sjednotit pomocí Foxovy metody interpretace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Ibn Bádždža: Řízení osamoceného
Kohout, Ondřej ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Cílem této diplomové práce je vysvětlení specifik Ibn Bádždžovy politické filozofie, jak je prezentována v jeho nejznámějším spise Řízení osamoceného (Tadbír al-mutawahhid). Diplomová práce by měl vysvětlit, jakým způsobem se Ibn Bádždžovo myšlení opírá o starší autory a na jakých základech stojí. Z těchto důvodů bude nutné zabývat se například al-Fárábím a jeho politickou filozofií, nicméně bude taktéž důležité nahlédnout, jak se v Ibn Bádždžově textu odráží myšlenky Platónových a Aristotelových politicky orientovaných spisů. I přes historický aspekt diplomové práce, bude stěžejní uvědomění si paralel se současným politickým myšlením a postavením filozofa/intelektuála ve společnosti. Součástí práce je taktéž vytvoření českého překladu první kapitoly Řízení osamoceného, která tematizuje oba zásadní pojmy Ibn Bádždžovy filozofie - "řízení" a "osamocený".
|