Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Feminismus a Ibsenova Nora
Krbcová, Kamila ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (oponent)
Práce se zabývá vztahem myšlenek a dramat Henrika Ibsena k feministickému hnutí a boji za ženská práva. Porovnává myšlenky obsažené v Ibsenových hrách s myšlenkami rodícího se feministického hnutí v druhé polovině 19. století a snaží se vysvětlit, proč Henrik Ibsen i přes své odmítavé stanovisko může být považován za stoupence boje za ženská práva. Z větší části se autorka věnuje Ibsenovu dramatu Domeček pro panenky a postavě Nory Helmerové, která vzbudila ve společnosti 19. století rozruch a byla jednou ze startovních raket feministického hnutí. V rámci práce se autorka věnuje také popisu tvorby klauzurní inscenace Domeček pro panenky a hledání paralel a aktuálních témat této hry v 21. století.
Ruské "nové drama"
Magdová, Marcela ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; ULLRICHOVÁ, Daria (oponent)
Práce se zabývá současným ruskojazyčným psaním pro divadlo, přesněji jeho nejsilnější a také mimo domácí půdu nejznámější výsečí tzv. hnutím „nové drama“. Problematizuje použití samotného termínu. Nastiňuje historický vývoj ruského divadla a zejména dramatu posledních více než pětadvaceti let a s tím související události rozpadu SSSR a změnu společenského paradigmatu. Popisuje vznik fenoménu „nové drama“, představuje jména, instituce, obecné tendence i jeho typologii. V další části se práce zaměřuje na tvorbu čtyř vybraných autorů hnutí: Olju Muchinu, Ivana Vyrypajeva, Michaila Durněnkova a Jaroslavu Pulinovič, jejichž díla zevrubně analyzuje. Rozobr díla čtyř zvolených autorů i kontext jeho vzniku potvrzuje počáteční tezi o postupném sbližování původního subkulturního jevu s mainstreamem. V závěru se práce snaží pojmenovat okolnosti, které vedly ke změně autorských strategií a tedy obecně k proměně subkultury v mainstream.
MONOLOG JAKO AUTENTICKÁ VÝPOVĚD V KONTEXTU MODERNÍHO DRAMATU
Hýča, Martin ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; VEDRAL, Jan (oponent)
Práce se zabývá pojmem monologu a monologičnosti jako svébytného výrazového prostředku moderního dramatu. Pojem monologu je vymezován v rámci jeho vztahu k dialogu, a to jak v rámci teoretického uvažování o divadle a dramatu, tak z hlediska uplatnění zmíněných pojmů v běžném životě. Jako základ zde slouží teoretické statě Jana Mukařovského a Jiřího Veltruského. Proti koncepci monologu jakožto nedostatku dialogičnosti je dále navrhováno chápání monologu jako útočiště autenticity, jako prostoru pro autentickou výpověď. Myšlenky jsou prostřednictvím obecné úvahy uvedeny v souvislost s moderním dramatem a ilustrovány na příkladech z konkrétních dramatických textů. Práce ústí v úvahu o dialogu mezi jevištěm a hledištěm jako východisku z monologické situace na jevišti.
Faust a Job´s
Slezáková, Kateřina ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; SÍLOVÁ, Zuzana (oponent)
Tato práce se zabývá zkoumáním podstaty Faustovy vnitřní rozpolcenosti v souvislostech moderní doby. Snaží se postihnout základní povahové rysy vedoucí k pocitu prázdnoty. Autorka užívá komparace dramatické postavy Fausta s jeho biblickým předobrazem Jobem a s jedním z nejúspěšnějších současných podnikatelů Stevem Jobsem. Na základě srovnání se zamýšlí nad platností či mutací vyvozovaných tezí v dnešní době. Ve své druhé části autorka reflektuje vznik inscenačního projektu Faust. Vzhledem ke svému oborovému zaměření na oblast dramaturgie se věnuje zejména procesu výběru jednotlivých dramatických situací, úpravě dramatického textu a volbě vhodných inscenačních prostředků.
Tvůrčí impulzy a osobnostní překážky herecké tvorby
Kaňkovský, Filip ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (oponent)
V této práci diplomant představuje nazkoušené inscenace, které pro něj byly nějakým způsobem zásadní, a snaží se v každé z nich objevit klíčový moment, který pro něj znamenal další krok v jeho herecké zkušenosti. Popisuje cestu od I. ročníku DAMU až po angažmá v Národním divadle v Praze a chce zjistit, jak ho divadelní práce formuje, co pro něj vůbec znamená divadlo a jak se osobnostní rysy odrážejí v jeho herecké práci. Subjektivně hodnotí důležitost propojení aktivního zkoušení a studia a cíleně posouvá teoretické znalosti své budoucí profese skrz zhlédnuté inscenace, které považuje za neméně důležité jako právě zkoušení a vzdělávání se.
JAZYK A SKUTEČNOST V ČESKÉM VENKOVSKÉM REALISTICKÉM DRAMATU MRŠTÍKOVÉ - PREISSOVÁ - JIRÁSEK
Hančilová, Barbora ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; ULLRICHOVÁ, Daria (oponent)
Práce se zabývá vztahem umělecky stylizovaného jazyka dramat českého vesnického realismu a realismu jako směru, který se snaží co nejvíce přiblížit skutečnosti, tedy směru, který by měl být stylizaci vzdálený. V první části se tato problematika rozebírá na historickém pozadí vzniku her. Zabývá se soudobými uměleckými teoriemi realismu a naturalismu. Autorka zároveň analyzuje hry zvolených dramatiků. Pojednává o střetu formy a obsahu, rozebírá tematické podobnosti jednotlivých her, na základě kterých vznikala montáž textů pro klauzury. V druhé části potom reflektuje vznik inscenace Maryšo! Evo! Dom!, především popisem procesu vzniku textové montáže a následné jevištní realizace
Dramatický svět T. Williamse
Kosová, Kristýna ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ULLRICHOVÁ, Daria (oponent)
Teoretickým základem této práce je portrét osobnosti Tennessee Williamse a jeho autorský podíl na vytvoření svébytného dramatického světa. Zkoumá širší souvislosti jeho života a díla. Praktická část práce reflektuje bakalářskou inscenaci Tennessee blues z dramaturgického hlediska. Zahrnuje analýzu použitých dramatických textů - Dům na zbourání, 27 vagónů bavlny a Mluv ke mně jako déšť, a já budu naslouchat. Popisuje koncept inscenace, interpretační východiska scénické montáže a dramaturgickou úpravu jednotlivých her.
Herec a jeho odpovědnost za celek inscenace
Haj Hossein, Jordan ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; NĚMEC, Marek (oponent)
Práce rozvíjí, prozkoumává a v závěru shrnuje témata, která se zabývají pozicí herce v inscenaci, jeho tvůrčí odpovědností za utváření a vyznění inscenace.Autor přestavuje svůj svět asociací, pochybností a motivací, které ho, jakožto divadelním uměním zabývajícího se člověka, neustále doprovázejí na herecké cestě studijním i osobním životem. Uchopuje problematiku herecké profese částečně z historického a částečně z osobního pohledu.Připomíná, v jakém stádiu vývoje se herecké řemeslo nacházelo v různých vybraných (kulturních) etapách společnosti s důrazem na pozici herce v divadle a nabízí svoji interpretaci tvůrčích přístupů jednotlivých období.V závěru autor nachází odpovědi na některé otázky, jež v něm rezonují a shrnuje svůj náhled na problematiku postavení herce v 21. století.
Adaptace nedramatické látky a nepravidelná dramaturgie
Nováková, Marie ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozdílem mezi pravidelnou a nepravidelnou dramaturgií. Vymezuje pojem scénář a popisuje možné metody tvorby scénáře, ke kterým autorka uvádí příklady z vlastní praxe a z historie a současnosti českého profesionálního i amatérského divadla. Ve druhé části textu autorka analyzuje inscenace Deník 1959 ? 1974 a Golem, Štvanice, vycházející z nedramatické látky, na kterých spolupracovala jako autorka scénáře a dramaturgyně. Popisuje vlastní postupy při adaptaci deníkové a románové předlohy a vysvětluje úlohu dramaturga na dvou výrazně rozdílných inscenacích.
Vztah dramatického textu a jevištního díla
Kryzová, Lucie ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; HANČIL, Jan (oponent)
Lucie Kryzová se ve své práci zabývá problematikou vztahu dramatického textu a jevištního díla. Práce je rozdělena do dvou částí ? teoretické a praktické. V teoretické části nejprve definuje používané pojmy. Zabývá se zásadními teoriemi české divadelní vědy (dílem Jiřího Veltruského a Otakara Zicha). Následně zkoumá, kdy vzniká kontroverzní vztah mezi dramatickým textem a výsledným jevištním tvarem, zabývá se režijním apriorismem a zkoumá otázku stylizace u vizualizovaného divadla. Druhá část práce má poněkud osobnější tón a pojednává o osobních zkušenostech autorky. Lucie se snaží aplikovat své závěry z první teoretické části na vlastní tvorbu. Popisuje šest semestrů bakalářského studia oboru režie-dramaturgie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.