|
Analýza doby pohledu řidičů na chodce
Michalčíková, Lucie ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Belák, Michal (vedoucí práce)
Teoretická část této práce se zabývala popisem smyslových procesů, lidského oka a zrakového vnímání. Dále byli popsáni účastníci silničního provozu a získávání dat metodou Eye tracking. Praktická část spočívala ve vyhodnocení videozáznamů jízdních zkoušek, v nichž byl popsán pohled řidiče. Byla vyhodnocena četnost a délka trvání pohledu na chodce a provedeno grafické zpracování v závislosti na tom, zda chodec skutečně přechází vozovku či simuluje chůzi na krajnici vozovky.
|
|
Energie letícího objektu potřebná pro poškození čelního skla automobilu
Havlík, Ondřej ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Bradáč, Albert (vedoucí práce)
V teoretické části je řešena historie skla jako suroviny a také historie prvního použití skla jako materiálu pro automobilový průmysl a jeho vývoj. Dále pozornost upřena pouze na čelní sklo automobilu a konkrétně na materiálové složení různých výrobců, rozdělení dle doplňků využívaných v čelních sklech, způsoby uložení skla do karoserie. Tématem je i homologace čelních skel, ale také postup při výměně nebo opravě čelního skla po poškození. Experimentální část práce se věnuje stanovením energie letícího kamene potřebné k poškození čelního skla.
|
|
Analýza a vyhodnocení dokumentace skutečných poškození vozidel po malých dopravních nehodách
Kuncová, Andrea ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Vémola, Aleš (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou dokumentace, získané od městských úřadů, magistrátů měst, pojišťoven nebo přímo od policie, týkající se malých dopravních nehod. Tato dokumentace se skládá z protokolů o dopravních nehodách, fotodokumentací a plánků z míst dopravních nehod, vytvořených policií a znalci po reálných nehodách. Analýzou této dokumentace a jejím následným vyhodnocením je zřejmé, k jakým skutečným poškozením na vozidlech po malých dopravních nehodách dochází a jaké stopy tyto nehody zanechávají na vozovkách. Vyhodnocené informace mohou posloužit jako etalony při posuzování manipulovaných škodních událostí.
|
|
Studie mechanických poškození karoserií nástroji v souvislosti s pojistnými podvody
Bednářová, Lucie ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou pojistných podvodů v souvislosti s manipulovanými škodnými událostmi. Jsou zde popsány možné příčiny páchání tohoto trestného činu a možnosti jeho odhalování. V součinnosti s cílem této práce byly provedeny rozsáhlé pokusy na karoseriích poškozením definovanými nástroji. Vznik poškození a jeho charakter byl posuzován z mechanoskopického hlediska. Následně byly porovnávány záměrná poškození vozidel s deklarovanými dopravními nehodami a podobnými poškozeními objevujících se u parkovaných vozidel. Tuto část práce je možné využít pro tvorbu komparační databáze záměrných poškození vozidel při řešení technické přijatelnosti vzniku poškození, která je vhodným materiálem při využití ke znalecké činnosti.
|
|
Technika zatáčení řidičů a možnosti vozidel v aplikaci software pro analýzu nehod
Jelínková, Eliška ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje technice zatáčení osobních vozidel a běžných řidičů. Práce zkoumá chování vozidel a řidičů při průjezdu zatáčkou, jízdě vpřed a jízdě vzad. Cílem práce je analyzovat techniku zatáčení vozidel a běžných řidičů a získaná data aplikovat do simulačních programů pro analýzu silničních nehod. Jednotlivými cíli práce jsou teoreticky popsat danou problematiku a experimentálně ověřit parametry poloměrů, úhlů a časového průběhu zatáčení různých vozidel a běžných řidičů při jízdě vpřed a vzad za srovnatelných podmínek a popsat vzájemné souvislosti.
|
|
Hodnocení technického stavu osobních vozidel
Košťál, Ondřej ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Panáček, Vladimír (vedoucí práce)
Diplomová práce se bude zabývat problematikou technických kontrol osobních vozidel na Stanicích technické kontroly v České republice a sousedních státech. Práce bude zaměřena na legislativu, metodiku, hodnocení technického stavu a vliv nebezpečných závad na provoz vozidla. Součástí práce bude také návrh opatření na zvýšení bezpečnosti silničního provozu osobních vozidel.
|
| |
|
Metodika ohledání dopravní nehody policií
Dvořáček, Tomáš ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se komplexně zabývá pojetím postupu ohledání místa dopravní nehody policií a její následné dokumentace za účelem maximální objektivizace podkladů. Práce se věnuje jednotlivým krokům při vyšetřování dopravních nehod, stejně tak poskytuje přehled o zpracování skutečností zjištěných na místě dopravní nehody, o měřeních, která jsou na místě dopravní nehody uskutečňována a také je zde uveden přehled jednotlivých typů stop a poškození, které vznikají v příčinné souvislosti s dopravními nehodami.
|
|
Vliv moderních prvků pasivní bezpečnosti na ochranu posádky vozidla
Vostrejž, Jan ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce z oblasti problematiky pasivní bezpečnosti, dopravní nehodovosti a zdravotních následků účastníků silničních dopravních nehod je zaměřena mj. na vytvoření přehledu moderních prvků pasivní bezpečnosti především osobních automobilů. Zabývá se jednotlivými prvky systému pasivní bezpečnosti a jejich vlivem na posádku vozidla. Popisuje princip činnosti, zejména airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů, zahrnuje řešení omezovače napínací síly v bezpečnostním páse a dalších prvků, které mají za úkol snížit následky při dopravní nehodě. Použití moderních prvků pasivní bezpečnosti poskytuje zvýšenou ochranu pro posádku a eliminuje vznik poranění posádky. Uvedená technická problematika proto úzce souvisí se zdravotnictvím a zejména odvětvím Soudního lékařství z oblasti poranění osob ve vztahu k typům a charakterům nehod, případně užitím bezpečnostních prvků. Dále jsou zde ukázány skutečné dopravní nehody, při kterých došlo k usmrcení či poranění posádky s analýzou mechanismu vzniku zranění osob při užití či neužití bezpečnostních prvků.
|
|
Okolnosti a právní důsledky dopravních nehod vozidel s chodci v denní době
Rožková, Magdaléna ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem „Okolnosti a právní důsledky dopravních nehod vozidel s chodci v denní době“ se zabývá interpretací právních rozhodnutí k dopravním nehodám, které byly způsobeny v denní době vozidlem, a dalším účastníkem byl chodec. Hlavním cílem této práce je nalézt zaužívané hranice pro posuzování zavinění u srovnatelných nehodových situací. V rámci teoretické části práce jsou definované základní pojmy jako dopravní nehoda, účastníci dopravních nehod a postavení znalce v trestním řízení. Dále se zabývá biomechanickými aspekty kolize chodec – vozidlo a porušení konkrétních předpisů. K analytické části bylo prostudováno a analyzováno přibližně 1530 soudních rozhodnutí, ze kterých bylo vybráno 40, které odpovídají požadavkům této práce. V analytické části se nachází také 4 znalecké posudky poskytnuté Ústavem soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, na kterých byly uplatněny zmíněné hranice pro posuzování nehodových situací a také rozhodnutí dle jurisdikce.
|