Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozdíly v chování a socialitě u potkaního modelu autismu v závislosti na obohacení prostředí
Tučková, Klára ; Petrásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Svoboda, Jan (oponent)
Poruchy autistického spektra (PAS) patří k jedněm z nejzávažnějších vrozených neurovývojových poškození. Ačkoliv je již známo mnoho rizikových faktorů, které mohou PAS navozovat, přesná etiologie není známa. Tato diplomová práce se zaměřuje na různé možnosti studia PAS skrze hlodavčí animální modely. Hlavním cílem experimentální části práce bylo prověřit projevy PAS u potkaního genetického modelu tuberózní sklerózy (tzv. potkaní linie Eker) a zjistit vliv rozdílných chovných prostředí na autistický fenotyp. Zvířata byla chována po dobu jednoho roku a v průběhu jejich života jsme provedli celkem tři série behaviorálních testů ve věku 45, 90 a 365 dní. Testování bylo zaměřeno na měření explorační aktivity, úzkosti a sociality. Naše výsledky ukázaly, že aktivita v otevřeném poli byla u mladých potkanů nesoucích mutaci vyšší. Úzkost projevovaná ve vyvýšeném křížovém bludišti byla snížena obohaceným prostředím. V sociální interakci se výrazně projevil vliv obohaceného prostředí zvýšením parametru self-grooming. U potkaní linie Eker z neobohaceného prostředí byl nižší výskyt komplexnější očisty těla. Ultrazvuková komunikace se výrazně měnila v závislosti na věku potkanů. Potvrdili jsme, že obohacené prostředí má závažný vliv na chování potkanů, zatímco samotný genetický model nevyvolává v chování výrazné...
Sociální chování a komunikace u laboratorního potkana a modely autismu
Tučková, Klára ; Petrásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Pohanová, Petra (oponent)
Sociální chování je u potkana, jako zvířete žijícího rozmanité a rozvinuté, což zůstalo zachováno i u domestikového laboratorního potkana. Potkani komunikují nejen s pomocí pachů, ale také různých typů vokalizací, které slouží k vyjádření stresu, bolesti či úzkosti nebo naopak pozitivních emocí, i k dorozumívání při sociálním kontaktu. Potkan je díky složitému sociálnímu chování a komunikaci vhodným modelovým organismem pro studium lidských duševních poruch, jako je například autismus. Tato práce podává přehled o přirozeném sociálním chování potkanů, behaviorálních metodikách používaných k jeho testování u animálních modelů, a popisuje vybrané potkaní modely autismu navozené různými typy zásahů (přirozená infekce a chemické narušení vývoje mozku), a srovnává jejich dopad na úrovni chování. Klíčová slova
Sociální chování a komunikace u laboratorního potkana a modely autismu
Tučková, Klára ; Petrásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Pohanová, Petra (oponent)
Sociální chování je u potkana, jako zvířete žijícího rozmanité a rozvinuté, což zůstalo zachováno i u domestikového laboratorního potkana. Potkani komunikují nejen s pomocí pachů, ale také různých typů vokalizací, které slouží k vyjádření stresu, bolesti či úzkosti nebo naopak pozitivních emocí, i k dorozumívání při sociálním kontaktu. Potkan je díky složitému sociálnímu chování a komunikaci vhodným modelovým organismem pro studium lidských duševních poruch, jako je například autismus. Tato práce podává přehled o přirozeném sociálním chování potkanů, behaviorálních metodikách používaných k jeho testování u animálních modelů, a popisuje vybrané potkaní modely autismu navozené různými typy zásahů (přirozená infekce a chemické narušení vývoje mozku), a srovnává jejich dopad na úrovni chování. Klíčová slova
Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra
TUČKOVÁ, Klára
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra", bylo vytvořit instrukční materiál a ověřit jeho platnost v praxi. V souvislosti s tímto cílem byly položeny výzkumné otázky týkající se pohybové úrovně respondentů a zjištění, jaké jsou oblíbené aktivity těchto žáků. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretické části a části praktické. Teoretická část má celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, druhá a třetí kapitola se zabývá vymezení pojmu pohybové dovednosti, jeho dělení a problematice spojené s pohybovými dovednostmi a touto diagnózou. Poslední kapitola se věnuje pohybovým dovednostem ve vzdělávacím proudu. Praktická část vymezuje hlavní cíl a výzkumné otázky související s nastaveným cílem. Výzkumným designem je pro tuto práci případová studie, kde byli respondenti vybráni podle nastavených kritérií. Pro sběr dat byla využita metoda zúčastněného pozorování a rozhovorů. Případové studie prokázaly, že žáci s poruchami autistického spektra mají nedostatky v pohybových dovednostech, avšak lze s těmito nedostatky s individuálním přístupem pracovat a malými kroky je zlepšovat nebo alespoň udržovat na stejné úrovni. Dále z výzkumu vyplývá, že oblíbenost pohybové aktivity se odvíjí od zálib a zájmů vybraného jedince. Tedy, pro správný výběr aktivit je třeba zohlednit jeho zájmy a přizpůsobit aktivitu tak, aby to zaujalo.

Viz též: podobná jména autorů
5 TUČKOVÁ, Klára
5 Tučková, Karolina
5 Tučková, Karolína
11 Tučková, Kateřina
7 Tučková, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.