Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Scénografické řešení inscenace v duchu cikánské kultury
Fonová, Klára ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent)
Práce se zabývá popisem hmotné kultury Romů na území střední Evropy. Představuje základní typy obydlí kočovných i usedle žijících Romů, včetně výzdoby interiérů. Nejdelší část se zabývá popisem tradičního romského oděvu a jeho specifik. Upozorňuje na rozdíly mezi všeobecně zažitou představou o cikánském oděvu a historickou realitou. Zmiňuje také odlišnosti tohoto oděvu v průběhu staletí a v jiných oblastech Evropy. Krátce se věnuje i odívání současných Romů, tradičním romským řemeslům a specifikům tvorby některých současných výtvarných umělců. Druhá polovina textu shrnuje základní scénografické přístupy k zobrazování romské kultury převážně v českých divadlech. Předkládá také dva zahraniční příklady inscenací, které vyjadřují typické rysy cikánské kultury. Jde o představení slovenského divadla Romathan a francouzského cirkusu Zingaro. Závěrečná část předkládá scénografické řešení inscenace na motivy romských pohádek Romaldíno a Kamila realizované v Bábkovém divadle Žilina.
Pouliční divadlo, průvody a karnevaly. Historicky i jako fenomén dnešní doby.
Nečas, Jan ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Täubelová, Kristýna (oponent)
Práce zaznamenává výběr z karnevalových produkcí a pouličních průvodů. V úvodní části Jan Nečas popisuje počátky průvodů a jejich vývoj v Českých zemích. V další části práce se zabývá problematikou historie velkých karnevalových slavností. Ve čtvrté kapitole představuje výběr velkých karnevalů konaných v současnosti. V závěrečné kapitole reflektuje svou vlastní práci v rámci pouličního průvodu v Jičíně.
Postavení klasické pohádky v moderním divadle.
Kratochvíl, Jindřich ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent)
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se vymezení samotného pojmu pohádky - respektive různých představ o tom, co vlastně pohádka je. Sleduje také její postavení v divadelní historii a nakonec současné pozice v rámci moderního divadla. Nemohl jsem opominout ani její důležité úlohy, a to nejen pro divadlo, ale pro celý lidský život. Druhá část práce, nazvaná empirickou, se týká mých vlastních postřehů ze samotné realizace pohádkového příběhu a přináší tudíž i fotodokumentaci.
Klasický divadelní text jako zdroj inspirace - fenomen Ubu.
Czech, Karel ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Smolík, Robert (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Obsahem práce je odůvodnění mého rozhodnutí , zvolení tématu pro tuto práci. Uvedení do situace okolo mezinárodního projektu Cubus, jeho teoretické i praktické přípravy. Hledání inspirace v různých výkladech a pohledech na klasický divadelní text Alfreda Jarryho Král Ubu a následně náš osobitý přístup jako autorů projektu na tématiku: fenoménu Ubu. Detailně se v práci zaměřuji na odůvodnění mých pracovních postupů při praktické realizaci scénografie a snažím se objasnit zdroje mé inspirace. Hodnotím dosažené výsledky celého projektu a přibližuji odlišné přístupy ke zvolené tématice u jednotlivých zúčastněných. V závěru píši o zkušenostech a nových pohledech na možnosti spolupráce v týmu,které mi tato práce přinesla.
Inscenátor
Moon, Su Ho ; Kalfus, Pavel (vedoucí práce) ; Tománek, Alois (oponent)
Jako scénograf jsem přijal řemeslo, které je pro mne, žel jenom formou, nestačí mi uspokojit se s vizuální podobou svých prací, neboť jsem motivován vyšším cílem, cílem vdechnout své práci život, aby svět vytvořil.
Stage design invisible, aneb hranice scénografie
Čičmanová, Erika ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Tománek, Alois (oponent)
Anotace Hranice a možnost jejich překračování, neviditelnost, skryté faktory, nečekaná překvapení, tajemství, představy, fantazie, sen. Pozastavení, která odhalují krásu ve všedním dni a výjimečnost každého okamžiku. Subjektivní vnímání umělcovo, podoby světa, nové dimenze, pohled jedince stojícího v mase, na masu nahlížejícího však z dálky.. Možnost poodhalení individuální vnitřní krajiny nabízí se veřejnosti prostřednictvím uměleckého díla. Vytvoření takového díla ovšem vyžaduje nezbytnou schopnost adaptace umělce do reálného světa, komunikace s okolím, řešení problémů a situací. A v týmové spolupráci, jakou je divadelní tvorba, to platí dvojnásob. Práce Hranice scénografie a stage design invisible, pojednává o existenci umělce v realitě; a na obecných i konkrétních příkladech zde uvádím právě ten rozsah práce scénografa, který obklopuje primární význam scénografie jako výtvarné složky v dramatickém umění. Práce, která se odehrává ve vymezených mantinelech scénografova pole působnosti, i za hranicemi samotné scénografie, ve výsledném představení neviditelná.
Výtvarné řešení kostýmů inscenace s přihlédnutím ke speficice tvůrčího procesu česko-polského projektu
Černíková, Marie ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Práce se snaží o analýzu tvůrčího procesu, jež vedl ke vzniku inscenace Krajina Paměti, Paměť krajiny. Autorka popisuje pracovní postup založený na komunikaci v týmu a práci s odkazy. Snaží se objasnit některé odkazy a poukazuje na oblasti jejich využití. Autorka uvádí škálu praktických příkladů své práce a snaží se pojmenovat postup, jež k výsledkům vedl. Cílem autorčiny reflexe je stanovit na základě zkušeností osobní kritéria tvůrčí práce divadelního výtvarníka. Účelem práce je vymezení kompetencí divadelního výtvarníka a způsoby jejich naplňování. Analýzou kompetencí v návaznosti na proces chce autorka vyvodit osobní pracovní platformu. Za prvé v rámci posunu výtvarnictví od teatrality k akčnímu umění, za druhé k větší profesionalitě práce teatrální, za třetí pro jakoukoli výtvarně performační práci.
Využití objektu v tanečním představení
Koníčková, Tereza ; Kalfus, Pavel (vedoucí práce) ; Täubelová, Kristýna (vedoucí práce) ; Tománek, Alois (oponent)
Tato práce se vztahuje k inscenaci Mirar mucho tiempo tus valles, která vznikla v roce 2009 v Londýně v rámci mé stáže na Rose Bruford College s týmem španělských výměnných studentů. Jak už název napovídá budu se zabývat objektem v tanečním představení. Chtěla bych nalézt a popsat styčné body, které mi toto představení nabídlo. Hlavním tématem kusu jsou pokřivené vztahy čtyř charakterů, které se navzájem proplétají. Tato inscenace se pro nás všechny stala volným polem pro různé experimenty, které vyústily zatím v nejzajímavější projekt, na kterém jsem měla možnost spolupracovat. Díky této zkušenosti jsem nalezla pro další práci určující způsoby scénografického vyjádření. Moto: ? Se srdcem zahořklým se jednou zrána dáme, svou tužbou puzeni, bez cíle na pochod. A jdouce v rytmy vln, my tiše kolébáme tak nekonečno své na konečnosti vod.? (Charles Baudelaire, Cesta)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Tománek, Adam
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.