Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování
Koběrská, Klára ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Klára Koběrská: Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování. Bakalářská práce. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 2023. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá chemickými experimenty v domácím prostředí a jejich didaktickým zpracováním. Teoretická část vymezuje pojem experimentální výuka chemie, její funkci a pojetí v závazných pedagogických dokumentech. Neopomíjí ani zapojení chemických experimentů do distanční výuky a bezpečnost praktické výuky chemie mimo prostředí laboratoře. Práce si klade za cíl provést rešerši a posouzení dostupných didaktických materiálů k tématu, proto je zhodnoceno didaktické zpracování, dostupnost, bezpečnost, věk žáků a vztah k RVP i časová náročnost 16 materiálů. Na základě závěrů rešerše je v praktické části prezentováno 5 pracovních listů pro žáky, doplněných metodickými pokyny pro učitele. Vytvořené didaktické materiály byly formou dotazníku posouzeny 10 učiteli a 69 žáky a jejich připomínky byly zohledněny při konečné úpravě souboru pracovních listů. Klíčová slova chemie, experiment, didaktické materiály, domácí vyučování, základní školy, střední školy, soubor experimentů
Pregraduální příprava učitelů chemie na vysokých školách ČR
Bílková, Petra ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pregraduální přípravou učitelů chemie na vysokých školách v České republice. Cílem práce je analyzovat současný stav přípravy učitelů chemie, konkrétně studijních plánů bakalářských programů Chemie se zaměřením na vzdělávání a navazujících magisterských programů Učitelství chemie pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství chemie pro SŠ. V teoretické části jsou shrnuty cíle pregraduální přípravy budoucích učitelů, poté jsou charakterizovány pedagogické kompetence učitelů, a specifické kompetence a dovednosti učitelů chemie, které souvisí s praktickou laboratorní činností. Praktická část popisuje metodologii práce při získávání a analyzování dat. Ve výsledcích deduktivní obsahové analýzy jsou porovnány studijní plány programů učitelství chemie, a jsou popsány rozdíly mezi nimi. Výsledky ukazují, jaké fakulty mají silnou oborovou a didaktickou složku a které mají silnější pedagogicko-psychologickou složku. Z těchto poměrů lze odhadnout, v čem budou zdatnější absolventi jednotlivých programů. Případně lze na základě porovnání upravit studijní plán pro další akreditaci. Klíčová slova pregraduální příprava; studijní plány; bakalářské studium; magisterské studium; výuka chemie; deduktivní obsahová analýza
Vliv animací na motivaci a studijní výsledky žáků ve výuce přírodovědných předmětů
Šarboch, David ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) ; Ganajová, Mária (oponent)
Disertační práce se zabývá vlivem interaktivních výukových animací na motivaci a studijní výsledky žáků. V současné době je motivace žáků ve výuce velmi diskutované téma (Ikwuka et al., 2017). Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci národních kurikul prohlašují, že je nutné zaměřit se na přechod od tradičních metod výuky (např. frontální výuka) k metodám aktivizujícím žáky. Zároveň v současné době sledujeme nízkou oblibu přírodovědných předmětů mezi žáky základních a středních škol (Szarka et al., 2014). Tudíž je vhodné přicházet s metodami, které jednak vytvoří interaktivní prostředí, ve kterém mohou žáci rozvíjet své znalosti, dovednosti a kompetence, a jednak žáky zaujmout a motivovat k další práci. Proto je hlavním cílem disertační práce zjistit, jak působí animace na motivaci a studijní výsledky žáků středních škol (konkr. v přírodovědných předmětech). Didaktickým prostředkem, který by tyto skutečnosti mohl pomoci naplnit, je výuková animace. Většina autorů, kteří se věnují problematice výukových animací, se shodují na pozitivním přínosu jejich využití v hodinách v mnoha ohledech, nicméně výzkumů, které se zabývaly či zabývají ovlivnění motivace žáků je prozatím nedostatek (Stith, 2004; Barak et al. 2011; Szarka et al., 2016). Výukové animace používané ve výzkumu, který je součástí této...
Analýza přijímacích zkoušek z chemie na Přírodovědeckou Fakultu Univerzity Karlovy
Šrámek, Martin ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent) ; Kričfaluši, Dana (oponent)
Disertační práce je zaměřena na predikci akademického úspěchu a analýzu testových otázek, které byly zařazeny do oborových testů z chemie v rámci přijímacího řízení PřF UK v letech 2016 až 2019. První část této práce je zaměřena na možnosti predikce akademického úspěchu (úspěšné dokončení bakalářského stupně studia do 4 let od jeho zahájení) na základě různých faktorů: (i) úspěšnosti v přijímacím řízení; (ii) studijního indexu (modifikovaný studijní průměr), (iii) úspěšnosti v dílčích částech přijímacího řízení, (iv) úspěšného absolvování vybraných předmětů povinných pro studijní program Chemie, popř. (v) na základě získaných známek ze zkoušek uvedených v bodu (iv). Pro některé z výše uvedených faktorů (i, iii a iv) byla rovněž zkoumána predikční schopnosti postupu jednotlivce do 2. ročníku. Výzkumný vzorek je tvořen 1 780 uchazeči studijního programu Chemie. Výsledky analýzy odhalily střední vliv úspěchu v přijímacím řízení na postup 2. ročníku (d = 0,52) a veliký na vliv na akademickou úspěšnost (d = 0,67). Vzájemným porovnáním predikční schopnosti různých oborových testů (matematika, biologie, chemie) jsme ověřili, že oborový test z chemie má oproti ostatním oborovým testům vyšší schopnost predikce postupu do 2. ročníku (d = 0,22) i akademického úspěchu (d = 0,40). Studijní index v 1. ročníku je...
Materiály pro podporu výuky organické chemie na SŠ - karboxylové kyseliny
Dřevínek, Martin ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Karboxylové kyseliny patří mezi široce zastoupenou skupinu látek v rámci organické chemie. Jejich běžný výskyt v přírodě či zásah do lidských životů z nich činí skupinu i velmi důležitou. Předmětem bakalářské práce je tvorba nových didaktických materiálů právě na téma Karboxylové kyseliny pro učitele a žáky středních škol. Teoretická část je tvořena literární rešerší, kdy byly zkoumány kurikulární dokumenty, vybrané středoškolské učebnice, internetové zdroje a dříve zpracované závěrečné práce, které se tématem karboxylových kyselin zabývají. V praktické části pak byly k danému tématu vytvořeny didaktické materiály, jako je například powerpointová prezentace, pracovní list k procvičení nebo studijní text pro žáky.
Materiály pro výuku biochemie na gymnáziích - hladké a kosterní svalstvo
Honomichl, Petr ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Moderní spole nost dává lov ku adu jistot a výhod, avšak jedním z jejích vážných problém je i to že v tšina z nás tráví nep irozen dlouhou dobu sedavým zp sobem u po íta , televizí apod., což má spolu s nadbytkem nevhodné stravy na naše zdravý velmi neblahý vliv a p ispívá mimo jiné k "epidemii" civiliza ních chorob, které obsazují první p í ky v p í inách úmrtí civilizovaného lov ka. Není divu, že ást spole nosti, která si toto uv domuje, si klade za cíl, aby lidi trávili sv j volný as aktivn , tedy pohybem a sportem. Aby se situace zlepšila, je t eba tuto problematiku více zd raz ovat a nezapomínat ji za le ovat i do výuky st edoškolských p edm t , pomoci žák m hledat nové cesty k pochopení významu podstaty pohybu a k tomu je vhodné využít a propojit chemií, biologií a t lesnou výchovu. Problematika kosterní a hladké svaloviny je na st ední škole p edm tem výuky biologie lov ka, zde je však výuka tématu pojatá spíše popisnou formou, p i níž se žáci u í spoust odborných termín (vesm s léka ských pojm ) a samotný výklad mechanismu svalové innosti se omezuje jen na popis kosterní (p í n pruhované) svaloviny. K podpo e výuku této problematiky na st edních školách gymnaziálního typu se snaží p isp t tato bakalá ská práce. Sou ástí práce je rozbor vybraných st edoškolských u ebnic chemie a biologie,...
Lipidy v kontextu vzdělávání na středních školách
Staníček, Jan ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Již více než 15 let existuje v České republice (ČR) pro gymnázia Rámcový vzdělávací program (RVP G), který nutí učitele užívat více didaktických a pedagogických poznatků ve výuce. Bohužel ke zprostředkování takového vzdělávání nejsou vždy k dispozici vhodné materiály (např. pro téma "lipidy"). Tato práce se pak zabývá jednak pojetím lipidů v učebnicích a závěrečných pracích, a především pak tvorbou vlastních materiálů na vybraná podtémata k lipidům a jejich testováním ve výuce. Výsledky této práce ukážou, že téma lipidy není ve vybraných učebnicích zpracováno podle zvolených kritérií dostatečně dobře. Pravděpodobně proto, že jsou používané učebnice zastaralé. Další výsledky ukážou, že tento problém již řešili jiní autoři ve svých závěrečných pracích tvorbou nových materiálů, které zvolená kritéria naplňují. Bohužel současným prostředkům pro výuku lipidů chybějí aktuální praktické biochemické poznatky, úlohy na fixaci těchto poznatků a rozvíjení praktických dovedností. Z tohoto důvodu byly v rámci této práce takové materiály připraveny na 7 dílčích podtémat - ateroskleróza, civilizační choroby, cholesterol, makronutrienty potravy a jejich základní vztahy v lidském metabolismu, omega-3 mastné kyseliny, omega-6 mastné kyseliny, vliv složení stravy na vznik cukrovky druhého typu a dalších chorob -...
Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání
Konečný, Martin ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Název práce: Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání Katedra: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280, KUDCH) Abstrakt: V diplomové práci byla provedena literární rešerše, na jejímž základě byl udělán přehled na téma interdisciplinarity v přírodovědném vzdělávání. V práci je uveden přehled mezioborových vztahů a pro doplnění i vývoj integrované výuky přírodovědných předmětů v České republice a v Evropě. Součástí diplomové práce jsou 3 vytvořené materiály pro použití přímo ve výuce. Jedná se o materiály sloužící jako studijní text pro učitele a žáky na téma Vývoj vesmíru a vznik prvků, následně na téma Luminiscence s možností praktických činností a na téma Stavba látek zaměřené vyloženě na samostatnou činnost žáků. Všechny materiály jsou ve formě použitelné přímo ve výuce. Materiály byly ověřeny učiteli na společných setkáních a odzkoušeny ve výuce se žáky na gymnáziu. Součástí práce jsou i výsledky dotazníkového šetření převážně mezi učiteli chemie, zkoumající zájem o vznik konference s názvem Veletrh nápadů učitelů chemie, určené učitelům chemie ze základních a středních škol. Klíčová slova: mezipředmětové vztahy, interdisciplinarita, fyzika, chemie, přírodovědné vzdělávání, integrovaná výuka
Nové materiály na podporu výuky Biochemie na SŠ, Proteiny
Fendrychová, Anna ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na přípravu didaktických materiálů na podporu výuky biochemie, konkrétně tématu aminokyseliny a proteiny, na středních školách. Vychází z vlastní analýzy zpracování daného tématu v českých středoškolských učebnicích, která v nich odhaluje některé nedostatky. Především se jedná o nedostatečný grafický doprovod probírané látky, malé množství motivačních prvků a slabá integrace učiva s jinými obory i s běžným životem. Podpůrné výukové materiály, vytvořené v rámci této práce, byly proto zaměřeny především na doplnění těchto nedostatků. Tyto materiály zahrnují graficky bohatou prezentaci, interaktivní animace denaturace a vysolování proteinů, vizualizující tyto procesy na makroskopické i molekulární úrovni, plakát prezentující strukturní vzorce kódovaných aminokyselin, 3D modely několika významných proteinů, rozšiřující texty i návody na studentské laboratorní práce. V rámci ověření byly tyto materiály otestovány při výuce biochemie na SŠ. Porovnání výsledků pretestů a posttestů ve třídě vyučované s použitím připravených materiálů proti kontrolní třídě ukázalo, že nasazení materiálů pomohlo studentům lépe pochopit vztahy mezi strukturou a vlastnostmi aminokyselin a proteinů, převážně proces denaturace a interakce určující 3D strukturu proteinů. Klíčová slova:...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 TEPLÁ, Michaela
1 Teplá, Marie
2 Teplá, Markéta
2 Teplá, Martina
2 Teplá, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.