Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"Lidsky se smát a třídně nenávidět": Umění a stranická propaganda v ČSR 1918-1939
TOMÁŠ, Adam
Diplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách. Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu.
Ohlas Španělské občanské války v propagandistickém umění Československa
TOMÁŠ, Adam
Španělská občanská válka je bezesporu konflikt, který, ač boje samotné zůstaly v důsledku politiky neintervence lokalizované, zasáhl široké spektrum obyvatel celého světa, československé umělce nevyjímaje. Cílem mé práce je vystopovat tento výrazný zdroj inspirace v díle některých politicky angažovaných českých umělců a představit vliv, který měly události ve Španělsku na obsah, ale často i formu těchto děl. Při tom nelze opominout politické a umělecké dění v meziválečné Evropě, které mělo za následek sympatie drtivé většiny zástupců progresivního umění a avantgardy v Československu k protifašistickým republikánům a jejich motivace ke snaze ovlivnit dějinné události, když ne přímo na bojišti jako jejich mnozí zahraniční kolegové, tak alespoň propagací jejich ideí v Československu. S tím souvisí i nastínění osobních vztahů mezi nejaktivnějšími protagonisty, které byly právě ve třicátých letech utvářeny politickým názorem více než čímkoli jiným. Události a válka ve Španělsku tomuto diskurzu poskytla, přes svoji politickou nepřehlednost, téměř závazný půdorys, takže zde na jedné lodi najdeme jak liberálního demokrata Josefa Čapka, tak pozdější hvězdu poúnorové propagandy Antonína Pelce nebo někdejšího anarchistu Stanislava Kostku Neumanna. Takřka přesně podle vzoru španělské Lidové fronty. Vedle politické, sociální a historické roviny událostí a obsahu vybraných děl je cílem práce také jejich formální stránka, kterou, ač ne tak jednoznačně, do jisté míry nestabilní třicátá léta a nástup diktátorských režimů v Evropě ovlivnil také.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.