Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza krizové připravenosti vybraných obcí s rozšířenou působností na území Jihočeského kraje
TŮMA, Jaroslav
Cílem diplomové práce je analyzovat krizovou připravenost vybraných obcí s rozšířenou působností na území Jihočeského kraje v krizových plánech obce s rozšířenou působností s pomocí statistického šetření s určením potřebných parametrů. V teoretické části jsou základní informace o problematice v krizovém managementu, krizovém řízení, krizových plánech a krizových událostech. Součástí teoretické části je i rozbor analýzy hrozeb, kde byl stanoven seznam typů nebezpečí s nepřijatelným rizikem, z nichž si obce s rozšířenou působností volí dle vlastní analýzy rizik události potenciální pro jejich správní obvod. Po vysvětlení pojmů a jejich propojení navazuje část praktická. V praktické části se nachází statistické šetření krizové připravenosti vybraných obcí s rozšířenou působností. Konkrétně se je jedná o Jindřichův Hradec, Dačice a Třeboň. Z krizových plánů byly vybrány 3 typy možných krizových událostí, jež poskytnou podklad pro výsledek. Jedná se o povodně, narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu a o narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu. Zmíněné události byly rozděleny do několika částí a následně zhodnoceny pomocí vícekriteriální analýzy s určením váhy sledovaných parametrů. Výsledkem diplomové práce je analytické zhodnocení vybraných parametrů v krizových plánech vybraných obcí s rozšířenou působností. Výstupem praktické částí nebylo možno potvrdit hypotézu o neexistenci statistických rozdílů mezi krizovou připraveností vybraných obcí s rozšířenou působností. Autor tudíž tuto hypotézu zamítl.
Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaci
Kordas, Martin ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
Česká varhanice Jiřina Pokorná
Minářová, Marie ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Jiřina Pokorná byla neobyčejná varhanice už proto, že dokázala zastávat post titulární varhanice, vykonávat pedagogickou a koncertní činnost v jedné osobě. V prvních kapitolách se práce zaměřuje na život Jiřiny Pokorné, především na její studium a krátkodobou pedagogickou praxi na AMU v Praze. Další část se zabývá varhanní a varhanářskou tématikou úzce související s jejím dlouhodobým působením v kostele u Panny Marie Vítězné. Finálním a nejdůležitějším úsekem této práce jsou vzpomínky přátel a hudebníků, se kterými byla Jiřina Pokorná v blízkém kontaktu. V neposlední řadě práce přináší přehled její širokosáhlé koncertní činnosti prostřednictvím programů koncertů, databází a ostatních příloh.
Prieskum píšťalových organov na vybranom území Slovenska
Slovík, Juraj ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práca obsahuje prehľad histórie dokumentácie píšťalových organov na Slovensku. Venujem sa spracovaniu údajov z vlastných prieskumov. Vytváram tabuľky a štatistiky na základe systematického prieskumu na území vybraných dekanátov Košickej arcidiecézy. Súčasťou práce je porovnanie skutočnosti s údajmi uvedenými vo firemných katalógoch organárskych dielní Angster a Gebrüder Rieger. Výsledky uvedené v predkladanej práci sú súčasťou dlhodobého prieskumu vykonávaného na území Slovenska od roku 1998.
Varhanní dílo Miloslava Kabeláče
Káčerková, Michaela ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
Petr Eben / Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
Michalovičová, Ivana ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; HORA, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá cyklem Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora, skladatele Petra Ebena, který se inspiroval stejnojmennou knižní předlohou Jana Amose Komenského. Zmíněn je i Ebenův Smyčcový kvartet, komponovaný na totéž literární téma. Text práce obsahuje stručné životopisy obou autorů, Ebena i Komenského, pro lepší vhled do Komenského díla je rovněž připojen nástin soudobého politického vývoje a jeho filozoficko-náboženského pozadí. Podrobněji je zde přiblížen i obsah jednotlivých částí Komenského textu, které Petr Eben používal jako inspiraci k varhanním improvizacím, a rovněž je zde podán popis jednotlivých hudebních částí cyklu. Přiblíženy jsou dále inspirační zdroje Ebenova cyklu, zejména Komenského duchovní písně, uveřejněné v Amsterodamském kancionálu. Podává se zde také srovnání Ebenova rukopisu a dostupných tištěných verzí jeho cyklu, zmíněny jsou i dostupné nahrávky jeho provedení. V neposlední řadě jsou v této práci uvedeny příklady děl dalších českých skladatelů druhé poloviny 20. století (např. J. Krček, M. Raichl, A. Tučapský), kteří se inspirovali Komenského dílem (nejen Labyrintem).
Postavenie organistu v spoločnosti na Slovensku
Mosnár, Marek ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práca a činnosť organistu má na Slovensku už niekoľko storočí dlhú tradíciu. Tak ako v minulosti i v súčasnosti je funkcia organistu naďalej dôležitá zo stránky duchovného života, ale taktiež i z pohľadu profesionálnej hudobnej činnosti. Na Slovensku sú vnímané rôzne profesie hudobného života ako sú speváci, dirigenti, klaviristi či huslisti, no hudobná profesia organistu sa za posledné roky pomaly stráca z povedomia najmä mladšej generácie. Cieľom našej bakalárskej práce je preto bližšie priblížiť činnosť slovenského organistu, jeho náplň práce vyplývajúcu z jeho povinností či už ako cirkevného hudobníka, alebo profesionálneho organového hudobníka či pedagogického pracovníka. Súčasťou našej bakalárskej práce je taktiež zmapovať situáciu spoločenského uplatnenia a postavenia organistu v slovenskej spoločnosti.
Schweitzerovo interpretační pojetí varhanních skladeb J. S. Bacha ve srovnání se současnou praxí
Hradecká, Michelle ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; KLUGAROVÁ, Kamila (oponent)
Tato práce pojednává o způsobu pojetí interpretace varhanních skladeb Johanna Sebastiana Bacha v podání Alberta Schweitzera a o jeho vlivu na současnou interpretaci. První část práce je věnována historickému kontextu, významným milníkům života Alberta Schweitzera a historii interpretace děl Johanna Sebastiana Bacha. V druhé části práce jsou analyzovány některé z nahrávek Alberta Schweitzera a soudobých interpretů, jejich odlišná interpretační pojetí a registrace jednotlivých skladeb.
Skladby pro dva varhaníky
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Práce chce zachytit okolnosti vzniku počátečního období skladeb pro dva varhaníky. Chce také přinést přehled skladeb pro dva hráče (jak na jednom, tak i na dvou nástrojích) jako důkaz zájmů skladatelů o tento obor a také jako jistou pomoc pro případné zájemce o tyto skladby. Práce je rozdělena na tyto kapitoly: První kapitola podává stručný přehled dějin evropské hudby s ohledem na období, kdy se alespoň sporadicky objevily skladby pro dva varhaníky. Druhá kapitola podává stručný náhled do historie varhan, jejich vzniku a vývoje v průběhu hudebních období. Kapitola třetí pojednává o paralelním vývoji ostatních klávesových nástrojů, zejména cembala a klavíru, protože dlouhou dobu byla hudební literatura pro varhany i tyto nástroje prakticky identická. Ve čtvrté kapitole je popsán vývoj komorní hudby a v návaznosti kapitola pátá přináší přehled vývoje čtyřruční hry na klávesové nástroje. Kapitola šestá přináší krátké pojednání o vývoji skladeb pro dva varhaníky a sedmá uvádí specifické problémy při samotné interpretaci. V osmé kapitole sledujeme kompoziční práci vybraných skladeb a devátá je podobného ražení. Je věnována podle mne nejvýznamnějším skladbám pro dva hráče, šesti koncertům P. Antonia Solera. Nejdůležitějším přínosem této práce je desátá kapitola. Je to kompletní výčet skladeb pro čtyřruční varhany.
Vybrané nástroje Em. Š. Petra a jejich v liv na interpretaci
Svoboda, Pavel ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Magisterská práce se zabývá dílem varhanáře Emanuela Štěpána Petra a jeho vlivem na repertoár. Detailně se zmiňuje o jeho vybraných nástrojích. Popisuje vývoj situace kolem varhan v jeho rodišti a zamýšlí se nad možnostmi a variantami oprav nástrojů z tohoto období.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Tuma, Josef
19 TŮMA, Jan
15 TŮMA, Jiří
1 Tůma, J.
3 Tůma, Jakub
19 Tůma, Jan
2 Tůma, Jaroslav
15 Tůma, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.