Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...
Možnosti a meze využití ICT technologií ve vzdělávání
Jankovský, Michal ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti a meze využívání ICT technologií ve vzdělávání v souvislosti s přístupem a používáním digitálních technologií vyučujícími a jejich využitím v určitých oblastech vzdělávání. Obsahuje základní teoretické poznatky z oblasti technologií v procesu vzdělávání a jejich proměn do současné doby. Dále je zaměřena na digitální formy výuky, kompetence vyučujících, či vybrané oblasti vzdělávání v rámci komunikace, gamifikace, hodnocení a zpětné vazby s využitím digitálních technologií. Výzkumná část prezentuje výsledky zjištěných dat od vyučujících a konkretizuje využívání moderních technologií ve výuce a k přípravě na výuku nebo také zkoumá rozsah digitálních kompetencí vyučujících. Písemná práce podává obraz z určitého úhlu pohledu směrem k digitálním technologiím ve vzdělávání se zaměřením na vyučující a jejich podstatnou úlohu ve vzdělávacím procesu. Klíčová slova: ICT, moderní technologie, online vzdělávání, e-learning, technologické nástroje, gamifikace
Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Knapová, Jana Katarína ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce, Jana Katarína Knapová, obor Pedagogika, 2023 Abstrakt v českém jazyce Záměrem práce je popsat a charakterizovat vliv procesu školní socializace na vzdělávání jedinců s rozdílnými dispozicemi a jejich školní úspěšnost. Základní metodou práce je analýza, která vychází z objektivního pohledu na význam a selektivní funkci školní socializace ve společenském systému a s ní spojených požadavků, které musí jedinec splnit, aby byl ve školním vzdělávání úspěšný, dosáhl určitého stupně vzdělání a získal odpovídající sociální status. Práce popisuje, jaký význam má školní socializace ze subjektivního hlediska pro školní úspěšnost dosažené vzdělání a sociální status. Na základě odborných poznatků a výzkumů popisuje a analyzuje, jaký vliv mají individuální dispozice na úspěšnost při splnění požadavků daných v rámci školní socializace. Podrobně rozebírá působení sociálního a kulturního prostředí rodiny na vzdělávání jedince, které je považováno za nejvýznamnější a diferencující faktor a přestože je snahou jeho vliv zmírnit, má v českém vzdělávacím systému z hlediska individuální školní úspěšnosti výrazný vliv. V návaznosti na současnou kritiku výrazného vlivu sociálního a kulturního prostředí rodiny vzhledem k míře školní úspěšnosti je v závěrečné části práce rozebrána koncepce pro snižování sociálních...
Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Červenková, Dagmar ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá současným dětským čtenářstvím jako jedním ze způsobů kulturní mise školy a možnostmi rozvoje dětského čtenářství. Teoretická část ukazuje školu jako prostředí pro kulturní a hodnotové vzdělávání, poukazuje na důležitost předávání hodnot společnosti a kulturního dědictví. V souvislosti se čtenářstvím se zabývá činiteli ovlivňujícími dětské čtenářství. Zdůrazňuje vliv rodinného, školního prostředí či osobnosti učitelů a způsoby motivace ke čtení, dále také vliv vrstevnických skupin a moderních technologií. Přináší přehled současných knižních projektů, výročních čtenářských cen v oblasti dětské literatury a uvádí výsledky vybraných aktuálních výzkumů zaměřených na čtenářství a čtenářskou gramotnost. Tato diplomová práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Pro empirickou část je zvolena kvalitativní výzkumná strategie s využitím strukturovaných rozhovorů. Empirické šetření je zaměřeno na zjištění názoru pedagogických pracovníků a poučené veřejnosti Dobříšska na vybrané aspekty současného dětského čtenářství. Výsledky šetření jsou dále srovnány s jinými výzkumy. Cílem diplomové práce je popsat, jak se v současnosti projevuje dětské čtenářství v kontextu kulturní mise základní školy. Dále přinést aktuální přehled projektů zaměřujících se na motivaci dětí ke...
Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Luňáková, Michaela ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Cílem práce bylo zjistit, s jakými výzvami se učitelé v 21. století potýkají a jak oni sami tyto výzvy vnímají. Práce popisuje teoretická východiska v této oblasti, co může učitel vnímat jako výzvy a poté byla tato teoretická východiska ověřena pomocí empirického výzkumu v praktické části práce. Pro účely výzkumného šetření byly hlavním zdrojem učitelé, vzhledem ke zvolené problematice jsem použila kvalitativní metodu výzkumu za pomoci polostrukturovaných rozhovorů.
Didaktika sexuální výchovy na 2. stupni ZŠ
Tomášová, Viktorie ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Šimáková, Monika (oponent)
(česky) Tato teoretická bakalářská práce se věnuje tématu didaktiky sexuální výchovy na 2. stupni základní školy. Zaměřuje se na proměnu vnímání vtahů a sexuálního chování ve společnosti, názorovými střety v oblasti výuky sexuální výchovy a ukotvení řešené výuky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Stěžejní část se věnuje konkrétně didaktice. Dále se zabývá vývojovou psychologií pubescentů nutnou pro efektivní uchopení edukace.
Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
Jankovská, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou autority učitele z pohledu žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaké charakteristiky v očích žáků rozhodují o míře autority učitele a jaké autoritu učitele naopak oslabují. Zároveň bylo cílem zjistit, jak si žáci představují ideálního učitele. Teoretická část obsahuje kapitolu věnovanou autoritě, dále se věnuje autoritě ve výchově a vzdělávání, autoritě učitele a také současnému vnímání autority. Praktická část práce je tvořena porovnáním třech základních škol a toho, jak jejich žáci vnímají autoritu učitele. Tato část práce obsahuje informace zjištěné v rámci rozhovorů s ředitelkami těchto škol a také rozbor dotazníkového šetření provedeného mezi jejich žáky. Klíčová slova: autorita, výchova, vzdělávání, škola, žák, učitel, autorita učitele
Novodobé nelátkové závislosti a jejich vliv na výchovu mladistvých
Kovářová, Markéta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice nelátkových závislostí u mladistvých. Pro porozumění a lepší orientaci v problematice jsou v teoretické části vysvětleny termíny sociální patologie a další termíny spojené s tématem práce. Teoretická část se především zaměřuje na závislostní chování mladistvých na internetu a sociálních sítí. Zkoumá konkrétní dopady tohoto fenoménu ve vztahu k mladistvým a jejich výchovu. Práce se rovněž zabývá možnostmi prevence a léčby. Praktická část zkoumá vliv a dopady internetu a sociálních sítí na mladistvé a rovněž na jejich výchovu. Cílem diplomové práce je rozebrat problematiku nelátkových závislostí u mladistvých a vliv na jejich výchovu. Metodou výzkumu bylo zvoleno dotazníkové šetření. Klíčová slova: netolismus, nelátková závislost, prevence, výchova
Ivan Illich a kritika institucí
Díaz, Daniel ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
a klíčová slova Diplomová práce Ivan Illich a kritika institucí se věnuje analýze Illichových myšlenek. Cílem práce je ukázat, v čem spočívala Illichova kritika institucí, a to za pomocí analýzy publikací. Práce se nejprve věnuje ukázce Illichového života, jeho blízkého okolí a popisu center, které vedl. Dále práce ukazuje, jak Illich vnímal společnost a instituce, zároveň nabízí své alternativy společenského uspořádání. Těžištěm této práce je třetí kapitola, jež se věnuje kritice školství, ve které je analýza Illichového díla Odškolnění společnosti. Čtvrtá kapitola nabízí kritiku zdravotnictví a zároveň ukazuje, jaký vztah měl k lékařům a farmaceutickému průmyslu. Závěrečná kapitola shrnuje Illichův vliv a ohlas ve světě. Kritická pedagogika, Vzdělávání, výchova, kritika, nerovnosti, Illich
Pojem všeobecného vzdělání
Potoček, Petr ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Práce je založena na analýze pojmu všeobecné vzdělání, směřující k jeho konkrétnímu pojetí. Přináší přehled historických pojetí všeobecného vzdělání, rozlišuje hledisko vzdělávacích institucí, ve kterém jde především o minimální základ vzdělání, společný všem členům dané společnosti, a ideu pojmu, poukazující k celku poznání a orientující způsoby jeho uchopení. Nahlíží všeobecné vzdělání jako síť souvislostí a vztahů mezi poznatky a zkoumá jeho význam v protilehlosti vůči vzdělání odbornému, jeho vliv na celostní utváření člověka, význam pro osobnostní rozvoj a utváření konkrétního života člověka v jeho životních pohybech. Zabývá se všeobecným vzděláním z hlediska vzdělávacího obsahu, individuálních i společenských potřeb a poukazuje na význam všeobecného vzdělání v rámci současného pedagogického diskurzu a reformních proměn. Klíčová slova všeobecné vzdělání, celek poznání, struktura vědění, vzdělávací obsah, výběr učiva, uspořádání učiva, poznatky, osobnostní rozvoj, vzdělávací instituce, akademický pedagogický diskurz, reformní pedagogický diskurz, reforma vzdělávání

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Strouhal, Matěj
3 Strouhal, Miloš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.