|
Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...
|
|
Možnosti a meze využití ICT technologií ve vzdělávání
Jankovský, Michal ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti a meze využívání ICT technologií ve vzdělávání v souvislosti s přístupem a používáním digitálních technologií vyučujícími a jejich využitím v určitých oblastech vzdělávání. Obsahuje základní teoretické poznatky z oblasti technologií v procesu vzdělávání a jejich proměn do současné doby. Dále je zaměřena na digitální formy výuky, kompetence vyučujících, či vybrané oblasti vzdělávání v rámci komunikace, gamifikace, hodnocení a zpětné vazby s využitím digitálních technologií. Výzkumná část prezentuje výsledky zjištěných dat od vyučujících a konkretizuje využívání moderních technologií ve výuce a k přípravě na výuku nebo také zkoumá rozsah digitálních kompetencí vyučujících. Písemná práce podává obraz z určitého úhlu pohledu směrem k digitálním technologiím ve vzdělávání se zaměřením na vyučující a jejich podstatnou úlohu ve vzdělávacím procesu. Klíčová slova: ICT, moderní technologie, online vzdělávání, e-learning, technologické nástroje, gamifikace
|
|
Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Knapová, Jana Katarína ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce, Jana Katarína Knapová, obor Pedagogika, 2023 Abstrakt v českém jazyce Záměrem práce je popsat a charakterizovat vliv procesu školní socializace na vzdělávání jedinců s rozdílnými dispozicemi a jejich školní úspěšnost. Základní metodou práce je analýza, která vychází z objektivního pohledu na význam a selektivní funkci školní socializace ve společenském systému a s ní spojených požadavků, které musí jedinec splnit, aby byl ve školním vzdělávání úspěšný, dosáhl určitého stupně vzdělání a získal odpovídající sociální status. Práce popisuje, jaký význam má školní socializace ze subjektivního hlediska pro školní úspěšnost dosažené vzdělání a sociální status. Na základě odborných poznatků a výzkumů popisuje a analyzuje, jaký vliv mají individuální dispozice na úspěšnost při splnění požadavků daných v rámci školní socializace. Podrobně rozebírá působení sociálního a kulturního prostředí rodiny na vzdělávání jedince, které je považováno za nejvýznamnější a diferencující faktor a přestože je snahou jeho vliv zmírnit, má v českém vzdělávacím systému z hlediska individuální školní úspěšnosti výrazný vliv. V návaznosti na současnou kritiku výrazného vlivu sociálního a kulturního prostředí rodiny vzhledem k míře školní úspěšnosti je v závěrečné části práce rozebrána koncepce pro snižování sociálních...
|
|
Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Červenková, Dagmar ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá současným dětským čtenářstvím jako jedním ze způsobů kulturní mise školy a možnostmi rozvoje dětského čtenářství. Teoretická část ukazuje školu jako prostředí pro kulturní a hodnotové vzdělávání, poukazuje na důležitost předávání hodnot společnosti a kulturního dědictví. V souvislosti se čtenářstvím se zabývá činiteli ovlivňujícími dětské čtenářství. Zdůrazňuje vliv rodinného, školního prostředí či osobnosti učitelů a způsoby motivace ke čtení, dále také vliv vrstevnických skupin a moderních technologií. Přináší přehled současných knižních projektů, výročních čtenářských cen v oblasti dětské literatury a uvádí výsledky vybraných aktuálních výzkumů zaměřených na čtenářství a čtenářskou gramotnost. Tato diplomová práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Pro empirickou část je zvolena kvalitativní výzkumná strategie s využitím strukturovaných rozhovorů. Empirické šetření je zaměřeno na zjištění názoru pedagogických pracovníků a poučené veřejnosti Dobříšska na vybrané aspekty současného dětského čtenářství. Výsledky šetření jsou dále srovnány s jinými výzkumy. Cílem diplomové práce je popsat, jak se v současnosti projevuje dětské čtenářství v kontextu kulturní mise základní školy. Dále přinést aktuální přehled projektů zaměřujících se na motivaci dětí ke...
|
|
Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Luňáková, Michaela ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Cílem práce bylo zjistit, s jakými výzvami se učitelé v 21. století potýkají a jak oni sami tyto výzvy vnímají. Práce popisuje teoretická východiska v této oblasti, co může učitel vnímat jako výzvy a poté byla tato teoretická východiska ověřena pomocí empirického výzkumu v praktické části práce. Pro účely výzkumného šetření byly hlavním zdrojem učitelé, vzhledem ke zvolené problematice jsem použila kvalitativní metodu výzkumu za pomoci polostrukturovaných rozhovorů.
|
|
Didaktika sexuální výchovy na 2. stupni ZŠ
Tomášová, Viktorie ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Šimáková, Monika (oponent)
(česky) Tato teoretická bakalářská práce se věnuje tématu didaktiky sexuální výchovy na 2. stupni základní školy. Zaměřuje se na proměnu vnímání vtahů a sexuálního chování ve společnosti, názorovými střety v oblasti výuky sexuální výchovy a ukotvení řešené výuky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Stěžejní část se věnuje konkrétně didaktice. Dále se zabývá vývojovou psychologií pubescentů nutnou pro efektivní uchopení edukace.
|
|
Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
Jankovská, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou autority učitele z pohledu žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaké charakteristiky v očích žáků rozhodují o míře autority učitele a jaké autoritu učitele naopak oslabují. Zároveň bylo cílem zjistit, jak si žáci představují ideálního učitele. Teoretická část obsahuje kapitolu věnovanou autoritě, dále se věnuje autoritě ve výchově a vzdělávání, autoritě učitele a také současnému vnímání autority. Praktická část práce je tvořena porovnáním třech základních škol a toho, jak jejich žáci vnímají autoritu učitele. Tato část práce obsahuje informace zjištěné v rámci rozhovorů s ředitelkami těchto škol a také rozbor dotazníkového šetření provedeného mezi jejich žáky. Klíčová slova: autorita, výchova, vzdělávání, škola, žák, učitel, autorita učitele
|
|
Novodobé nelátkové závislosti a jejich vliv na výchovu mladistvých
Kovářová, Markéta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice nelátkových závislostí u mladistvých. Pro porozumění a lepší orientaci v problematice jsou v teoretické části vysvětleny termíny sociální patologie a další termíny spojené s tématem práce. Teoretická část se především zaměřuje na závislostní chování mladistvých na internetu a sociálních sítí. Zkoumá konkrétní dopady tohoto fenoménu ve vztahu k mladistvým a jejich výchovu. Práce se rovněž zabývá možnostmi prevence a léčby. Praktická část zkoumá vliv a dopady internetu a sociálních sítí na mladistvé a rovněž na jejich výchovu. Cílem diplomové práce je rozebrat problematiku nelátkových závislostí u mladistvých a vliv na jejich výchovu. Metodou výzkumu bylo zvoleno dotazníkové šetření. Klíčová slova: netolismus, nelátková závislost, prevence, výchova
|
|
Ivan Illich a kritika institucí
Díaz, Daniel ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
a klíčová slova Diplomová práce Ivan Illich a kritika institucí se věnuje analýze Illichových myšlenek. Cílem práce je ukázat, v čem spočívala Illichova kritika institucí, a to za pomocí analýzy publikací. Práce se nejprve věnuje ukázce Illichového života, jeho blízkého okolí a popisu center, které vedl. Dále práce ukazuje, jak Illich vnímal společnost a instituce, zároveň nabízí své alternativy společenského uspořádání. Těžištěm této práce je třetí kapitola, jež se věnuje kritice školství, ve které je analýza Illichového díla Odškolnění společnosti. Čtvrtá kapitola nabízí kritiku zdravotnictví a zároveň ukazuje, jaký vztah měl k lékařům a farmaceutickému průmyslu. Závěrečná kapitola shrnuje Illichův vliv a ohlas ve světě. Kritická pedagogika, Vzdělávání, výchova, kritika, nerovnosti, Illich
|
|
Pojem všeobecného vzdělání
Potoček, Petr ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Práce je založena na analýze pojmu všeobecné vzdělání, směřující k jeho konkrétnímu pojetí. Přináší přehled historických pojetí všeobecného vzdělání, rozlišuje hledisko vzdělávacích institucí, ve kterém jde především o minimální základ vzdělání, společný všem členům dané společnosti, a ideu pojmu, poukazující k celku poznání a orientující způsoby jeho uchopení. Nahlíží všeobecné vzdělání jako síť souvislostí a vztahů mezi poznatky a zkoumá jeho význam v protilehlosti vůči vzdělání odbornému, jeho vliv na celostní utváření člověka, význam pro osobnostní rozvoj a utváření konkrétního života člověka v jeho životních pohybech. Zabývá se všeobecným vzděláním z hlediska vzdělávacího obsahu, individuálních i společenských potřeb a poukazuje na význam všeobecného vzdělání v rámci současného pedagogického diskurzu a reformních proměn. Klíčová slova všeobecné vzdělání, celek poznání, struktura vědění, vzdělávací obsah, výběr učiva, uspořádání učiva, poznatky, osobnostní rozvoj, vzdělávací instituce, akademický pedagogický diskurz, reformní pedagogický diskurz, reforma vzdělávání
|