Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Motorické schopnosti dětí předškolního věku
Palounková, Zuzana ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
Název disertační práce: Motorické schopnosti dětí předškolního věku Autor: Zuzana Palounková Katedra (ústav): Katedra speciální pedagogiky Školitel: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá problematikou motorických schopností dětí v předškolním věku. První část práce popisuje základní teoretická východiska ve vztahu k pohybu, poukazuje na vývojové zákonitosti a principy motorického vývoje, zabývá se fungováním pohybového systému. Definuje pohybové schopnosti a pohybové dovednosti jako základní pilíře úspěšného pohybového výkonu. Poukazuje na problematiku vývojové poruchy koordinace (dyspraxie). Druhá část práce představuje výzkum, který byl realizován u předškolních dětí s cílem odhalení pohybových oslabení, především v oblasti koordinačních schopností. Za tímto účelem byl sestaven diagnostický screeningový nástroj, který umožnil zmapovat stav koordinačních schopností dětí předškolního věku. Screeningový test napomáhá včasnému odhalení deficitů pohybových schopností.
Osoby s kognitivním deficitem v důsledku schizofrenie jako cílová skupina speciální pedagogiky
Furmaníková, Lada ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Stejskal, Bohumil (oponent) ; Šiška, Jan (oponent)
Tato disertační práce byla věnována problematice kognitivního deficitu při schizofrenii u osob využívajících pobytovou sociální službu Domov se zvláštním režimem. Kognitivní deficit, který vzniká v důsledku schizofrenie, přetrvává i v období remise nemoci a je charakterizován sníženými schopnostmi v oblasti paměti, pozornosti a exekutivních funkcí. Deficit je poměrně resistentní vůči všem aktuálně užívaným intervencím a zároveň je klíčovým prediktorem úrovně sociálních a adaptivních dovedností a schopnosti uplatnit se v běžném, každodenním životě.
Role školy při identifikaci a podpoře matematicky nadaných žáků
Kovářová, Renata ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) ; Kysučan, Jaroslav (oponent)
Resumé Současná doba klade vysoké nároky na jednotlivé členy své společnosti, zejména co se týká uplatnitelnosti a úspěšnosti, a to jak v dětství, tak i v dospělém životě. Proto je pochopitelné, že si žádná soudobá společnost nemůže dovolit hazardovat s potenciálem jednotlivců. Tuto situaci si uvědomují i představitelé České republiky. Na podporu talentů vznikají nejrůznější projekty, které podporují a oceňují české vědce, např. Projekt Česká hlava, jehož součástí je i Projekt České hlavičky organizovaný od r. 2007 pro české středoškoláky v technických a přírodovědných oborech. Ve spolupráci s předsedou Senátu Parlamentu ČR je od roku 2008 vyhlašovaná soutěž pro evropské středoškoláky Innovating Minds. Všichni odborníci, kterých se daná problematika dotýká, si uvědomují fakt, že počet úspěšných členů společnosti je ovlivněn efektivní podporou nadaných dětí již od útlého věku. Žáci s mimořádným nadáním, jak je specifikuje naše legislativa, jsou v nárocích na vzdělávání postaveni na stejnou úroveň jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Současným trendem ve výchově a vzdělávání zmíněné skupiny žáků je nejvyšší možná míra integrace v závislosti na stupni požadovaných speciálních potřeb. Tento nárok se bezprostředně dotýká i dětí a žáků mimořádně nadaných a je prioritou Vyhlášky č. 73/2005 Sb. i...
Komplexní péče o děti s kombinovaným mentálním a tělesným postižením
Zikl, Pavel ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Stejskal, Bohumil (oponent) ; Černá, Marie (oponent)
Hlavním tématem práce je komplexní péče o děti s kombinovaným mentálním a tělesným postižením. Teoreticko-metodická část je zaměřena na užívanou terminologii, odhad počtu těchto žáků v našich školách a zejména na komplexní péči/rehabilitaci. V textu je akcentována léčebná složka komplexní péče a možnosti její realizace ve školách (metody léčebné rehabilitace využitelné ve školách, polohování). Ve druhé části práce jsou prezentovány výsledky realizovaných výzkumů, které se týkají edukace a komplexní péče o děti s mentálním a kombinovaným postižením. Jedná se o dva na sebe navazující výzkumy, kde je použita odlišná metodologie. Prvním je výzkum kvantitativní (deskripce a analýza vzdělávání žáků s mentálním a kombinovaným postižením integrovaných v běžných školách) a následují výsledky výzkumu kvalitativního (analýza a komparace vzdělávání žáků s kombinovaným postižením ve školách speciálních a běžných). Závěr obsahuje shrnutí výsledků a diskusi k nim.
Specifický logopedický nález
Dousková, Eva ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
NÁZEV: Specifický logopedický nález AUTOR: Eva Dousková KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce si kladla za cíl zjistit pomocí orientačního vyšetření specifických asimilací a artikulační neobratnosti výskyt specifického logopedického nálezu u dětí se SPUCH, zmapovat úrovně jednotlivých jazykových rovin u dětí se SPUCH a najít souvislost mezi SPUCH, specifickým logopedickým nálezem a narušenou komunikační schopností. Prvních pět kapitol má teoretický charakter a svým obsahem doplňují problematiku specifického logopedického nálezu. Autorka práce v nich vymezuje pojmy jazyk a řeč, komunikace a vývojové poruchy komunikace, zabývá se specifickou poruchou jazyka, která se velmi často objevuje v zahraničních publikacích v souvislosti se specifickými poruchami učení, podrobně popisuje oblast specifického logopedického nálezu. Poslední kapitola se zaměřuje na specifické poruchy učení a chování. Praktickou část disertační práce tvoří předvýzkum a hlavní výzkum. Byly stanoveny dva hlavní cíle a čtyři parciální, které byly ověřovány třemi metodami: Žlabovou zkouškou jazykového citu, 6 subtesty Heidelbergského testu vývoje řeči a Orientačním vyšetřením specifických asimilací a artikulační neobratnosti. Za stěžejní kapitolu můžeme považovat...
Klíčové aspekty kvality života dospělých lidí s mentálním postižením v ústavech sociální péče
Miler, Jiří ; Černá, Marie (vedoucí práce) ; Stejskal, Bohumil (oponent) ; Šiška, Jan (oponent)
Mým cílem v disertační práci je přinést nové vědecké poznatky, které přímo nebo nepřímo souvisejí s otázkou kvality života dospělých lidí s mentálním postižením v ústavech sociální péče. Při naplňování tohoto cíle vycházím ze shrnutí a zkoumání vývoje dosavadních vědeckých poznatků v oblasti ústavní péče o lidi s mentálním postižením, především v souvislostech s otázkami, které se vyskytují v posledních letech v kontextu sociální reformy v České republice. V disertační práci rozhodně nechci přinášet procedurální návody a postupy, jak se máme к dospělým lidem s mentálním postižením "chovat", nebo jak má ta či ona služba pro dospělé lidi s mentálním postižením vypadat. Opírám se o odborné publikace, pojednání a úvahy autorů, kteří se problematice kvality života lidí s mentálním postižením v České republice a zahraničí věnují, o znalosti a zkušenosti řady poskytovatelů sociálních služeb. Vše je doplněno vlastním výzkumem, mými osobními zkušenostmi a vlastními závěry z různých úhlů pohledu - ředitele ústavu pro dospělé lidi s mentálním postižením, hodnotitele kvality sociálních služeb, pedagoga a krajského metodika rozvoje sociálních služeb. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Specifický logopedický nález
Dousková, Eva ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
NÁZEV: Specifický logopedický nález AUTOR: Eva Dousková KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce si kladla za cíl zjistit pomocí orientačního vyšetření specifických asimilací a artikulační neobratnosti výskyt specifického logopedického nálezu u dětí se SPUCH, zmapovat úrovně jednotlivých jazykových rovin u dětí se SPUCH a najít souvislost mezi SPUCH, specifickým logopedickým nálezem a narušenou komunikační schopností. Prvních pět kapitol má teoretický charakter a svým obsahem doplňují problematiku specifického logopedického nálezu. Autorka práce v nich vymezuje pojmy jazyk a řeč, komunikace a vývojové poruchy komunikace, zabývá se specifickou poruchou jazyka, která se velmi často objevuje v zahraničních publikacích v souvislosti se specifickými poruchami učení, podrobně popisuje oblast specifického logopedického nálezu. Poslední kapitola se zaměřuje na specifické poruchy učení a chování. Praktickou část disertační práce tvoří předvýzkum a hlavní výzkum. Byly stanoveny dva hlavní cíle a čtyři parciální, které byly ověřovány třemi metodami: Žlabovou zkouškou jazykového citu, 6 subtesty Heidelbergského testu vývoje řeči a Orientačním vyšetřením specifických asimilací a artikulační neobratnosti. Za stěžejní kapitolu můžeme považovat...
Motorické schopnosti dětí předškolního věku
Palounková, Zuzana ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
Název disertační práce: Motorické schopnosti dětí předškolního věku Autor: Zuzana Palounková Katedra (ústav): Katedra speciální pedagogiky Školitel: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá problematikou motorických schopností dětí v předškolním věku. První část práce popisuje základní teoretická východiska ve vztahu k pohybu, poukazuje na vývojové zákonitosti a principy motorického vývoje, zabývá se fungováním pohybového systému. Definuje pohybové schopnosti a pohybové dovednosti jako základní pilíře úspěšného pohybového výkonu. Poukazuje na problematiku vývojové poruchy koordinace (dyspraxie). Druhá část práce představuje výzkum, který byl realizován u předškolních dětí s cílem odhalení pohybových oslabení, především v oblasti koordinačních schopností. Za tímto účelem byl sestaven diagnostický screeningový nástroj, který umožnil zmapovat stav koordinačních schopností dětí předškolního věku. Screeningový test napomáhá včasnému odhalení deficitů pohybových schopností.
Aspekty narušené komunikační schopnosti
Tomická, Václava ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Pešatová, Ilona (oponent) ; Stejskal, Bohumil (oponent)
Disertační práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí v období školní zralosti. Cílem disertační práce bylo analyzovat narušenou komunikační schopnost v procesu školní zralosti. K dosažení cíle bylo použito metody kritické analýzy odborných pramenů pro vysvětlení současných trendů logopedické a speciálně pedagogické diagnostiky a pro pochopení současných možností a rizik ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Dále byla provedena analýza diagnostického procesu v poradenské praxi. Vlastní výzkum byl realizován v šestiletém období a zahrnoval 848 respondentů. Předvýzkum poukázal ve svých výsledcích na stále vysoký počet žáků s narušenou komunikačních schopností nastupujících do 1. tříd základních škol. Ve výzkumu byla provedena analýza narušené komunikační schopnosti a dále analýza zpřesňující logopedické diagnostiky mapující jazykové roviny. Pro hodnocení výstupů byly použity i standardizované diagnostické nástroje. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí matematických a statistických metod. Výsledky výzkumu mapují narušenou komunikační schopnost klientů (věk 5,5-6,5 roku) poradenského pracoviště a poukazují na potřebu zkvalitnění diagnostického procesu rozšířeného o logopedickou diagnostiku. Tato diagnostika odhaluje oslabení v jazykových rovinách zejména u klientů...
Zapojování blízkých osob do léčby uživatelů drog v podmínkách terapeutické komunity
Radimecký, Josef ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Stejskal, Bohumil (oponent) ; Hajný, Martin (oponent)
Užívání návykových látek může vést k řadě nepříznivých, především zdravotních a sociálních důsledků, jimiž trpí nejen uživatelé, ale i jejich blízcí. Pomoc při řešení problémů spojených s užíváním drog nabízejí různé typy adiktologických služeb. Ty se však často zaměřují pouze na práci s uživateli drog a jejich blízké osoby v nejlepším případě vnímají jako významný zdroj podpory pro dosažení změny závislého chování. Skutečnost, že i rodinní příslušníci mohou v důsledku užívání drog členem jejich rodiny strádat a potřebovat odbornou pomoc, byla většinou léčebných programů dlouho opomíjena a někdy je opomíjena dosud. Hlavním cílem této práce je na základě výzkumu 1) odpovědět na otázku, zda je zapojování blízkých osob uživatelů drog do procesu léčby v terapeutické komunitě výhodné nejen pro klienty, ale i pro jejich blízké a 2) představit ucelený model práce s blízkými uživatelů drog v terapeutické komunitě, který byl ověřen šetřením. To stavělo především na kvalitativním zakotveném přístupu, přičemž hlavními zdroji dat byli uživatelé drog v léčbě, jejich blízcí, odborní pracovníci, odborná i krásná literatura a zúčastněné pozorování autora. Poznatky z výzkumu naznačují, že zapojování blízkých osob uživatelů drog do procesu léčby v podmínkách terapeutické komunity má významný přínos jak pro dosažení změny...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 STEJSKAL, Bohuslav
1 Stejskal, Bohdan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.