Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti prevence nežádoucího vlivu kognitivních zkreslení na každodenní rozhodování
Tesařová, Monica ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi prevence vlivu kognitivních zkreslení na naše každodenní rozhodování, především pak negativnímu působení heuristiky kotvení a přizpůsobení na spotřební chování. První kapitola je věnována tématu lidské iracionality v rozhodování, především pak kognitivním zkreslením. Představeno je několik významných typů kognitivních zkreslení, které negativně ovlivňují naše rozhodování. Následně jsou uvedeny různé přístupy, které se pokouší vysvětlit jejich původ. Práce navazuje kapitolou o možnostech prevence kognitivních zkreslení, kde je zmíněna teorie debiasingu a uveden příklad úspěšné debiasingové strategie. Poslední kapitola teoretické části se podrobně zaměřuje na jeden konkrétní druh kognitivního zkreslení, způsobený heuristikou kotvení a přizpůsobení. Cílem empirické části práce je následně navrhnout způsob, jak negativní vliv tohoto zkreslení na naše rozhodování v každodenních situacích - konkrétně z pohledu spotřebitele - alespoň částečně omezit. Součástí toho je i návrh designu experimentální studie, která by umožnila ověřit účinnost proponovaného opatření. Klíčová slova: heuristiky, kognitivní zkreslení, rozhodování, kotvení, debiasing
Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky
Kytka, Igor ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Bakalářská práce s názvem Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky podává přehled jednak teorií kognitivního rozvoje u dětí předškolního a mladšího školního věku. Také zahrnuje shrnutí charakteristik uvedených věkových období. Obsahem je i představení vybraných přístupů ke kognitivnímu rozvoji, například pojmové učení, nebo Learning Power, a to jak z teoretického, tak také praktického pohledu. Praktická část této práce vychází z aplikace tréninku metody loci a zjišťování jeho dopadu na zlepšení kognitivních funkcí u dětí na prvním stupni základní školy (6 až 12 let). Klíčová slova: kognitivní rozvoj, kognitivní funkce, mnemotechniky, programy rozvoje kognitivních funkcí, předškolní věk, mladší školní věk, vzdělávání, učení
The effect of Gender on Adolescent's theory of mind
Šalapková, Jana ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá skúmaním vzťahu medzi pohlavím a fungovaním teórie mysle u adolescentov. Teória mysle sa vo vedeckom bádaní objavila len zhruba pred 30 rokmi. Výskumy sa odvtedy sústredili najmä na detsky vek, na skúmanie, či je človek jediný živočíšny druh, ktorý má túto schopnosť alebo ju nájdeme aj u zvierat. Pomerne veľká pozornosť bola venovaná aj deficitom teórie mysle. Na základe preštudovaných zdrojov je jasné, že vývin teórie mysle sa nekončí v detstve ale pokračuje v priebehu adolescencie až do dospelosti. Aj napriek týmto zisteniam je stále nedostatok štúdii popisujúcich teóriu mysle v období adolescencie, a to aj napriek tomu, že sa jedná o kritické obdobie vo vývine sociálnych, emocionálnych a vzťahových schopností. Jedným z faktorov, ktoré môžu zohrávať úlohu, opierajúc sa pritom o výsledky doterajších štúdií je vzťah pohlavia a budovanie vlastnej identity, čo patrí medzi najmenej skúmané aspekty teórie mysle. Metódy pomocou ktorých sme sa snažili tento vzťah testovať boli Test očí a skrátená verzia Bemovej Inventára pohlavných rolí. Výsledky ukázali, že starší (17-roční) adolescenti v Teste očí skórovali významne vyššie ako mladší (16-roční). Rozdiely medzi chlapcami adolescentmi a dievčatami- adolescentkami sa nepreukázali. Komparácia rozdielov v rámci gendrovej identity,...
Subjektivní rychlost plynutí času
Slavíková, Lenka ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Práce se zabývá psychologickým časem, aspektem jeho trvání a především subjektivní rychlostí času. V teoretické části představuje teorie časového vnímání a teorie vysvětlující akceleraci času s věkem. V empirické části ověřuje hypotézu o akceleraci času s věkem. Přes lidově rozšířenou představu o tom, že čím je člověk starší, tím mu čas ubíhá rychleji, data tuto teorii nepodporují. Vzorku 101 respondentů ze tří věkových skupin (adolescenti, dospělí a senioři) byl administrován dotazník mapující různými způsoby vnímání rychlosti času. Dotazník zahrnoval mimo jiné nově vytvořený Inventář subjektivní rychlosti času (ISRČ) a Zimbardův dotazník časové perspektivy. Většina respondentů souhlasí s tvrzením, že jim čas teď ubíhá rychleji než dříve, a že jim ubíhá rychle. Testování hlavní hypotézy výzkumu o akceleraci času s věkem však nenalézá signifikantní rozdíly ve vnímané rychlosti času spolu s věkem (Kruskal-Wallisův test). Signifikantní rozdíl v závislosti na věku byl nalezen pouze u měření rychlosti prostřednictvím ISRČ (Kruskal-Wallisův test). Adolescenti dosahují signifikantně vyššího skóru v ISRČ než dospělí a senioři (Mann-Whitney U test). Výsledky naznačují, že adolescentům ubíhá čas nejrychleji. Zároveň adolescenti pociťují ve srovnání s dospělými a seniory nejvíce časového tlaku (Mann-Whitney...
Využití počítačových programů v rehabilitaci po poranění hlavy a mozku
Plechatá, Adéla ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Teoretická část práce se zaobírá možnostmi využití počítačových technologií v oblasti rehabilitace po úrazu hlavy a mozku. Úvodní část nastiňuje problematiku neuropsychologické rehabilitace, její východiska a hlavní modely. Následuje shrnutí pojednávající o výhodách i nevýhodách využití počítačem asistované rehabilitace a krátké seznámení s výzkumy, které se zabývají efektivitou počítačových programů v rehabilitaci. Dále jsou zde uvedeny i nejpoužívanější profesionální rehabilitační programy a oblasti jejich aplikace. Třetí stať je věnována problematice virtuální reality a jejím výhodám oproti jednodušším softwarům. Rovněž zde nalezneme shrnutí poznatků o její účinnosti. Závěrečná kapitola teoretické části popisuje principy a možnosti aplikace EEG biofeedbacku. V krátkosti jsou zde uvedeny studie zaobírající se jeho efektivitou v oblasti rehabilitace osob po poranění mozku. Praktická část představuje návrh výzkumného projektu, který se soustřeďuje na efektivitu neurofeedbacku v rehabilitaci deficitů pozornosti, paměti a exekutivních funkcí u osob po traumatickém poškození mozku. Jedná se o experimentální kontrolovanou a randomizovanou studii.
Úvod do problematiky využití pokročilých analytických postupů k optimalizaci personálních rozhodnutí a procesů se zaměřením na snižování fluktuace zaměstnanců
Nyirendová, Rozálie ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Šípová, Ivana (oponent)
Cílem práce je představit možnosti využití pokročilých analytických nástrojů pro optimalizaci rozhodování v rámci personální praxe. Literárně přehledová část práce se zabývá tzv. HR analytikou, jejím vývojem, možnostmi využití a metodologickým rámcem, o který se opírá. V další části se práce věnuje konkrétnímu využití HR analytiky v oblasti retence zaměstnanců dle metodického rámce CRISP-DM. V poslední kapitole je podrobně popsán fenomén fluktuace, její důsledky a možné vysvětlující proměnné. Empirická část práce je koncipována jako kvantitativní, aplikovaný výzkum a zabývá se dobrovolnou fluktuací zaměstnanců v konkrétní společnosti - větší české bance. V první, statisticko-inferenční části, výzkum prostřednictvím binární logistické regrese identifikuje několik statisticky signifikantních prediktorů fluktuace - míru nezaměstnanosti, počet vystřídaných týmů, dobu strávenou ve společnosti, výši platu a celkového příjmu, rychlost růstu platu, velikost týmu, výši mimořádného bonusu, platovou třídu a pohlaví. V druhé, datově- vědecké části, je sestaveno několik predikčních modelů rovněž pomocí binární logistické regrese a na základě několika technik strojového učení. Modely jsou posouzeny s ohledem na jejich přesnost a možnost využití k predikci odchodu pro jednotlivé zaměstnance. Diskuse zasazuje...
Možnosti diagnostiky dyslexie v populaci dospělých
Jira, František ; Mertin, Václav (oponent) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Název rigorózní práce: MOŽNOSTI DIAGNOSTIKY DYSLEXIE V POPULACI DOSPĚLÝCH Autor: Mgr. František Jira Konzultantka: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na problematiku dyslexie v populaci dospělých, zejména u studentů a absolventů vysokých škol, a zkoumá možnosti její diagnostiky. Platforma rigorózní práce spočívá v teoretické části, která ve třech kapitolách pojednává o dyslexii všeobecně (pojem, definice, výskyt, příčiny, příznaky, teoretické přístupy ke studiu), o dyslexii u dospělých (psychosociální kontext, studium vysoké školy, zaměstnání, rodina, běžný život) a o možnostech diagnostiky dyslexie v populaci dospělých (detekce dyslexie v procesu psychologického vyšetření, vybrané metody diagnostiky dyslexie u dospělých osob v České republice a v zahraničí). Empirická část pak čerpá z této názorové základny myšlenku výzkumného projektu. Účastníky studie byli uchazeči, studenti a absolventi vysokých škol. Vzorek výzkumu se skládal především ze studentů Univerzity Karlovy v Praze a Českého vysokého učení technického v Praze. Ke sběru dat bylo použito sebeposuzovacího dotazníku a testů speciálních a kombinovaných schopností. Záměrem výzkumu bylo ověřit funkčnost vybraných psychodiagnostických metod pro diagnostiku dyslexie v populaci dospělých osob a zjistit, zda by tyto...
Vztah mezi kognitivními a emočními procesy v rámci exekutivních funkcí
Novák, Ondřej ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato práce poskytuje stručný přehled klíčových výzkumů a teorií v oblasti vlivu emocionálních procesů na vybrané exekutivní funkce (rozhodování a posuzování). Rozebírá danou problematiku v rámci teorie dvou kognitivních systémů (CEST) a klade důraz na aktuální poznatky a experimentální přístupy. Popisuje různorodé přístupy v chápání emocí a jejich vlivu, jako jsou teorie zkoumající emocionální valenci, fyziologické projevy emocí nebo jejich motivační funkci. Součástí práce je návrh kvalitativního výzkumu ohledně emocionálních cílů specifických základních emocí (strach, hněv, smutek a radost). Výsledky tohoto výzkumu poskytnou teoretický podklad pro empirické testování přístupu "pocit je pro konání", který je zaměřen na behaviorálně motivační složku emocí.
Konekcionistické modelování vývoje některých kognitivních procesů spojených s osvojováním jazykové kompetence v českém jazyce
Stehlík, Luděk ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Diplomová práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky konekcionistického modelování jednoho z klí ových vývojov psycholingvistických jev - segmentace spojitého toku e i na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné ásti práce je nejd íve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následn je popsáno myšlenkové, historické a kognitivn -antropologické pozadí v sou asné kognitivní v d zcela p evládajícího komputa n -reprezenta ního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpo tu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobn jsou p edstaveny dv soupe ící interpretace tohoto tvrzení v podob hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) b žným myšlenkám a pojm m by se m la hledat formální pravidla specifikující mentální výpo et.
Vztah mezi konceptem emoční inteligence a pětifaktorovým modelem osobnosti
Bergerová, Hana ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Má bakalářská práce nese název Vztah mezi konceptem emoční inteligence a pětifaktorovým modelem osobnosti. Práce je rozdělena na dva velké celky - teoretickou a praktickou část. V literárně-přehledové studii popisuji koncept EI, pětifaktorový model osobnosti a jejich vzájemný vztah. Existují dvě pojetí EI, a to schopnostní EI a EI, která je považována za osobnostní vlastnost. Souvislost mezi EI a pětifaktorovým modelem osobnosti závisí na tom, s jakým konceptem EI Big Five porovnáváme. Všechny testy EI, které byly porovnávány s NEO-PI-R nebo jinou metodou zkoumající pětifaktorový model osobnosti, jsou v textu popsány. Obecně můžeme říci, že vztah mezi testy měřícími schopnost EI a pětifaktorovým modelem osobnosti je slabý. Naopak většina metod zjišťujících rysovou EI s Big Five koreluje poměrně silně. Praktickou část mé bakalářské práce tvoří návrh výzkumu, ve kterém se zabývám rozdílností dvou konceptů EI a jejich úspěšností v predikci emočně inteligentního chování. Klíčová slova: Koncept emoční inteligence, pětifaktorový model osobnosti, schopnost EI, vlastnost EI, korelační a validizační studie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Stehlík, Libor
2 Stehlík, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.