Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Renesanční tanec: zrcadlo kultury raně novověké společnosti
Klementová, Kateřina ; Kröschlová, Eva (vedoucí práce) ; Gremlicová, Dorota (oponent) ; Steckerová, Andrea (oponent)
Práce se zaměřuje na italský dvorský tanec 15. století, který patřil v celé renesanční Evropě k bytostným projevům rodící se aristokratické společnosti. Vychází z důkladného prozkoumání originálních spisů tanečních mistrů Domenica da Piacenza, Antonia Cornazana a Guglielma Ebrea/Giovanniho Ambrosia a přináší doposud nezveřejněné překlady jejich významných částí do češtiny. Text směřuje od obecných otázek (kde a při jakých příležitostech se tančilo, taneční vzdělání a postava tanečního mistra, funkce tance v dané historické epoše, intelektuální a filosofický rámec prvních tanečních traktátů) ke konkrétnímu zkoumání jednotlivých prvků dobové taneční teorie a popisu praktických aspektů realizace tanečních choreografií (základní kroky a pohyby, figury, prostorová forma tanců ad.). Součástí práce je i rekonstrukce jedné z nich. Jistým "exkurzem" do příbuzných oborů i mladších epoch jsou pak kapitoly věnované estetice pohybu (požadavky na správné držení těla, pozici hlavy, výraz tváře, gesta rukou ad.) a dobové etiketě (respektování společenské hierarchie v tanci i mimo něj, projevy úcty a vzájemné pozdravy, princip vyzývání k tanci, jeho odmítnutí, pravidla pro odchod po tanci i z taneční slavnosti, správné vystupování na plese mimo tanec - způsoby patřičného sezení, stání či společenské konverzace). I...
Ohlasy italských cest v dílech "českých" umělců a jejich působení na vývoj raně barokní malby v období let 1611-1650
Opatrná, Marie ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Šroněk, Michal (oponent) ; Steckerová, Andrea (oponent)
disertační práce v českém jazyce MGR. ING. MARIE OPATRNÁ OHLASY ITALSKÝCH CEST V DÍLECH "ČESKÝCH" UMĚLCŮ A JEJICH PŮSOBENÍ NA VÝVOJ RANĚ BAROKNÍ MALBY V OBDOBÍ LET 1611-1650 Školitel práce: DOC. PHDR. MARTIN ZLATOHLÁVEK, PHD. Disertační práce zpracovává téma "české" malby první poloviny 17. století a v ní obsažených italských vlivů. Pro pochopení původu italských vlivů je sledován vývoj italské sakrální malby po celé 16. století, především je však věnována pozornost druhé polovině tohoto století a jejím rozmanitým malířským směrům. Téma je sledováno na vývoji názorů na toto umělecké období v odborné literatuře 20. století. Druhá část práce pojednává o vývoji názorů české odborné literatury, která se věnuje české malbě první poloviny 17. století. Tyto dvě kapitoly definují a vymezují rozličné přístupy a termíny vývojového období sakrální malby označovaného jako prebarokní, raně barokní apod. Řeší tedy otázku přechodu umění od pozdní renesance k baroku na poli náboženské malby. Existenci tohoto umírněného malířského proudu sakrálních námětů v českém prostředí a jeho ovlivnění italským prostředím pak dokládají příklady malířských děl a jejich rozbor. Závěr práce shrnuje nové poznatky a otevírá otázku nového nazírání a nového metodologického přístupu k "českému" malířství první poloviny 17. století.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.