Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tváření hliníkových slitin při stárnutí
Stanislav, Filip ; Petrásek, Miloslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na popis a ověření poměrně mladé metody tváření při stárnutí. Tato metoda je založena na relaxaci napětí a tečení materiálu, ke kterým dochází tvářením dílce v přípravku během vytvrzovacího cyklu s umělým stárnutím za zvýšené teploty. Po vyjmutí z přípravku jsou odpružení a zbytková napětí v dílci v porovnání s konvenčními metodami tváření menší. To se odráží především ve zvýšení únavové odolnosti konstrukce. Tváření při stárnutí je aplikovatelné pouze na precipitačně vytvrditelné slitiny. Tato práce je zaměřena na hliníkové slitiny, typické pro letecký průmysl. První část práce rešeršní formou popisuje principy technologie, její použití v letectví a materiálové pochody v hliníkových vytvrditelných slitinách během tváření při stárnutí. Ve druhé části je stanovena metodika ověření technologie na vzorcích z hliníkových slitin ČSN EN AL-P 7075 a ČSN 424203 (přibližný ekvivalent ČSN EN AL-P 2024). Dále je navrhnut tvářecí přípravek a jsou provedeny experimenty dle navržené metodiky. V závěru práce jsou experimenty vyhodnoceny a porovnány změny v odpružení vzorků tvářených třemi různými metodami: konvenční metodou za studena, při stárnutí na maximální pevnost a při stárnutí na přestárnutý stav.
Vývoj prostředků řízení letounu
Stanislav, Filip ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Daněk, Vladimír (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce zpracovává rešeršní formou vývoj prostředků řízení letounu od konce 18. století do dnešní doby. Princip řízení letounu pomocí tří rotačních stupňů volnosti je znám od začátku 20. století, avšak jeho objevení předcházely pokusy leteckých nadšenců více než století dříve. Ovládání letounu třemi rotacemi použili poprvé bratři Wrightové a přetrvává dodnes. Konkrétní konstrukční provedení orgánů řízení je dnes voleno s ohledem na aerodynamické vlastnosti s požadavkem minimální hmotnosti a dostatečné pevnosti pro konkrétní účel letounu. Stále větší řídicí síly na řídidlech v pilotní kabině vlivem náročnějších požadavků na ovladatelnost a rychlost letu neumožňují pohodlné a nenáročné řízení. Z tohoto důvodu je třeba je ovlivňovat. V textu jsou popsány možnosti vyvážení a zmenšení těchto sil a problematika zpětné vazby zatížení kormidel letounu směrem k pilotovi. Práce poskytuje ucelený přehled vývoje principů orgánů řízení a čtenáře seznamuje s klasickými i nekonvenčními prostředky řízení letounu.
Tváření hliníkových slitin při stárnutí
Stanislav, Filip ; Petrásek, Miloslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na popis a ověření poměrně mladé metody tváření při stárnutí. Tato metoda je založena na relaxaci napětí a tečení materiálu, ke kterým dochází tvářením dílce v přípravku během vytvrzovacího cyklu s umělým stárnutím za zvýšené teploty. Po vyjmutí z přípravku jsou odpružení a zbytková napětí v dílci v porovnání s konvenčními metodami tváření menší. To se odráží především ve zvýšení únavové odolnosti konstrukce. Tváření při stárnutí je aplikovatelné pouze na precipitačně vytvrditelné slitiny. Tato práce je zaměřena na hliníkové slitiny, typické pro letecký průmysl. První část práce rešeršní formou popisuje principy technologie, její použití v letectví a materiálové pochody v hliníkových vytvrditelných slitinách během tváření při stárnutí. Ve druhé části je stanovena metodika ověření technologie na vzorcích z hliníkových slitin ČSN EN AL-P 7075 a ČSN 424203 (přibližný ekvivalent ČSN EN AL-P 2024). Dále je navrhnut tvářecí přípravek a jsou provedeny experimenty dle navržené metodiky. V závěru práce jsou experimenty vyhodnoceny a porovnány změny v odpružení vzorků tvářených třemi různými metodami: konvenční metodou za studena, při stárnutí na maximální pevnost a při stárnutí na přestárnutý stav.
Vývoj prostředků řízení letounu
Stanislav, Filip ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Daněk, Vladimír (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce zpracovává rešeršní formou vývoj prostředků řízení letounu od konce 18. století do dnešní doby. Princip řízení letounu pomocí tří rotačních stupňů volnosti je znám od začátku 20. století, avšak jeho objevení předcházely pokusy leteckých nadšenců více než století dříve. Ovládání letounu třemi rotacemi použili poprvé bratři Wrightové a přetrvává dodnes. Konkrétní konstrukční provedení orgánů řízení je dnes voleno s ohledem na aerodynamické vlastnosti s požadavkem minimální hmotnosti a dostatečné pevnosti pro konkrétní účel letounu. Stále větší řídicí síly na řídidlech v pilotní kabině vlivem náročnějších požadavků na ovladatelnost a rychlost letu neumožňují pohodlné a nenáročné řízení. Z tohoto důvodu je třeba je ovlivňovat. V textu jsou popsány možnosti vyvážení a zmenšení těchto sil a problematika zpětné vazby zatížení kormidel letounu směrem k pilotovi. Práce poskytuje ucelený přehled vývoje principů orgánů řízení a čtenáře seznamuje s klasickými i nekonvenčními prostředky řízení letounu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.