|
Mayská kultura v perspektivě antropologie turismu
Součková, Kristina ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Půtová, Barbora (oponent) ; Poláková, Markéta (oponent)
Má práce je ukotvena v širším kontextu teorií a kategorizací turismu a turistických zážitků, propracovaných autory zařazujícími se do relativně mladé subdisciplíny sociální a kulturní antropologie - antropologie turismu. Na mnou vybranou oblast Mexika, součást el Mundo Maya (mayského světa), pohlížím skrze prizma kategorií turismu Valene Smith (1989). Definuji si dva rozdílné (a zároveň podobné) antropologické terény - Riviera Maya, kde provádím výzkum v Cancúnu, Tulumu a Chichén Itzá a Ruta Maya, kde jsem prováděla výzkum v San Cristobalu de las Casas a vesnici Chamule. V oblasti populárního přímořského letoviska Cancúnu zkoumám přilehlé mayské památky jako cíl historického turismu a v oblasti hor Chiapasu autentickou mayskou vesnici, jež je cílem etnického, potažmo kulturního turismu. Zajímá mne, jak se utváří představy turistů, které dělím na španělsky a anglicky mluvící, o dávných i současných Mayích. Vyústěním mé práce je konkrétně představený pojem monumentalizace Mayů (Canclini, 2005) neboli vynalézání velkolepého mayského indiána pomocí turistických artefaktů, zážitků i průvodců. Klíčová slova Antropologie turismu, mayský turismus, Tulum, Chichén Itzá, Cancún, San Juan de Chamula, San Cristobal de las Casas, etnický turismus, kulturní turismus, historický turismus, monumentalizace Mayů,...
|
|
Mayský indián jako turistický konstrukt
Součková, Kristina ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Antropologie turismu je dynamicky se rozvíjející subdisciplína antropologie zabývající se člověkem jako hlavním činitelem cestovního ruchu. Snažím se naznačit, že jde o proces oboustranný - stejně jako je lidská motivace cestovat hlavním důvodem turistického ruchu, ovlivňuje také turismus představy člověka. Zaměřuji se na představy turistů o mayských indiánech a tvrdím, že mohou být nepřímo a přímo formovány. K monumentalizaci Mayů čili zdůrazňování velkoleposti jejich kultury dochází nepřímo pomocí turistických předmětů (výzdoby, suvenýrů, fotografií), kulturních zážitků (kina, divadla, televize) či turistických průvodců a přímo skrze skutečný zážitek přímého kontaktu s mayskou komunitou. Nepřímé faktory na turistu působí tak silně, že jejich představu nemůže krátký přímý zážitek do zásadnější míry ovlivnit. Pomocí rituálu turismu si turisté upevňují svou představu o Mayích a v tomto procesu i svou vlastní identitu. Všichni turisté, ať chtějí či ne, provozují turistické rituály. Skrze tyto rituály se ustavuje mayský indián jako turistický konstrukt.
|