Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Elektronický studijní text matematických metod využívaných fyzikou
Gregor, Pavel ; Snětinová, Marie (vedoucí práce) ; Ryston, Matěj (oponent)
Hlavním záměrem této diplomové práce je doplnění stávajících studij- ních textů k předmětům Úvod do matematických metod fyziky a Matematické me- tody ve fyzice o chybějící partie. Diplomová práce pojednává o parciální derivaci, nevlastním integrálu, souřadnicovém tvaru operátoru rotace, formalismu využí- vajícím Kroneckerův a Levi-Civitův symbol a také o tenzorech. Součástí práce je rovněž rešerše zdrojů na téma hodnocení učebnic. Na jejím základě pak proběhlo dotazníkové šetření mezi studenty učitelství fyziky. Popis přípravy tohoto šetření a jeho vyhodnocení je taktéž součástí diplomové práce. 1
Fyzikální pokusy pro střední školy - videostudie
Nikitin, Alexandr ; Snětinová, Marie (vedoucí práce)
Název práce: Fyzikální pokusy pro střední školy - videostudie Autor: Bc. Alexandr Nikitin Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Experiment je základním prvkem nejen ve fyzice jako vědě, ale také ve výuce fyziky. Přestože je poslední dobou více pozornosti věnováno samostatnému experimentování žáků, významnou roli ve školách stále hraje demonstrační experiment. Na katedře didaktiky fyziky MFF UK má projekt předvádění demonstračních experimentů pro studenty středních škol tradici více než 30 let a v současné době nabízí celkem sedm tematických celků. Předchozí výzkum provedený na vzorku cca 5100 studentů však ukázal, že tyto tematické celky jsou studenty vnímány poměrně odlišně zejména z hlediska jejich zájmu, vnitřní motivace a subjektivně vnímané užitečnosti a hodnoty. Nabízí se tedy otázka, zda existují parametry, které předurčují pozitivní vnímání demonstračních pokusů studenty - ať už by mělo jít o požadavky na lektora, o způsob práce s publikem či o výběr jednotlivých experimentů. Cílem této práce je představit videostudii zabývající se analýzou těchto vystoupení, jejíž výsledky poslouží k hledání předestřených parametrů. V práci je popsána metodologie tvorby kategoriálního systému užitého ve videostudii,...
Matematické modely synchronizace
Adámek, Libor ; Slavík, Antonín (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Obsahem práce je popis fenoménu spontánní synchronizace v dynamických systémech ve světě kolem nás, jejich studium z pohledu matematiky a shrnutí zajímavých poznatků. Jedná se o široké téma, vybrány jsou proto části zajímavé, zasahující i mimo matematiku, modelující obecný systém schopný synchronizace, či dokonce využitelné v praxi při vý- uce. Cílem práce je synchronizační jevy popsat a představit jejich matematické modely. Ty jsou řešeny numericky, je zkoumán vliv vstupních parametrů, výsledky jsou graficky zpracovány a podrobeny kvantitativnímu a kvalitativnímu rozboru. Práce je doplněna o interaktivní aplikace/animace, vytvořené v programu Wolfram Mathematica, což usnad- ňuje nahlédnutí do řešené problematiky a napomáhá i pochopení diskutovaných řešení. 1
Fyzikální pokusy začleněné do příběhu - didaktický materiál pro učitele
Doležalová, Jana ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je tvorba didaktického programu vhodného k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Vytvořený materiál má vyučujícím sloužit jako nástroj k rozvíjení vědeckého myšlení u žáků a podpořit výuku přírodních věd na základní škole. Materiál se skládá z příběhu, který propojuje pokusy, návodů k pokusům a pracovních listů. Práce obsahuje zpětnou vazbu od vyučujících a vedoucích přírodovědných kroužků k programu O podstatě magie, který vznikl během autorčiny bakalářské práce. Na základě této zpětné vazby vznikl v této práci program O magické bouři. Hlavní částí práce jsou didaktické a pracovní listy ke každému experimentu a pohádkový příběh, jenž pokusy propojuje. Další důležitou částí je získávání zpětné vazby od vyučujících k nově vytvořenému programu, na jehož základě byl materiál nadále upravován. Nedílnou součástí práce je též autorčin popis realizace vytvořeného didaktického programu na základní škole a hodnocení žáků, kteří se realizace zúčastnili.
Fyzikální programy pro mateřské školy - podpůrné materiály pro učitele
Bláhová, Jitka ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Hlavním cílem práce je usnadnit vyučujícím z mateřských škol představovat fyziku dětem už v předškolním věku. Byl vytvořen podpůrný metodický materiál s návody na fyzikální pokusy pro učitele v mateřských školách a bylo zkoumáno jeho využití v praxi. Práce navazuje na bakalářskou práci autorky. Metodický materiál vytvořený v bakalářské práci byl výrazně upraven a doplněn novými pokusy a bylo k němu natočeno 31 instruktážních videí. Následně byl pilotován mezi učiteli z mateřských škol. Nejprve byl materiál prezentován vyučujícím prostřednictvím sociálních sítí a poté byl proveden výzkum přímo v mateřských školách v podobě pozorování vyučujících při používání metodického materiálu a následně také prostřednictvím rozhovorů s vyučujícími o materiálu a o tom, jak se jim s ním pracovalo. Materiál byl upraven na základě výsledků těchto výzkumů a poté byl graficky zpracován do konečné podoby. Materiál ve své finální podobě je k práci přiložen.
Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři II
Ceháková, Lydia ; Snětinová, Marie (vedoucí práce) ; Drozd, Zdeněk (oponent)
V rámci této práce byl vytvořen tematický celek Optika II - kvantitativně pro potřeby Interaktivní fyzikální laboratoře MFF UK v Praze. Tematický celek je složen z pěti stanovišť: Měření indexu lomu, Malusův zákon, Difrakce světla na optické mřížce, Polarizace světla, Youngův experiment. Jejich náplní jsou převážně kvantitativní fyzikální experimenty z vlnové i paprskové optiky, které byly vytipované z českých zdrojů. Pro každé stanoviště byl vytvořen a otestován pracovní list, který vede práci žáků na stanovišti. Stanoviště jsou v práci podrobně rozebrána a okomentována, včetně častých žákovských chyb. Zpracována jsou také autorská řešení pracovních listů a metodické poznámky ke stanovištím pro lektory laboratoře. Součástí práce je rovněž shrnutí základní fyzikální teorie, se kterou se žáci na stanovištích setkají.
Řešené úlohy z teoretické mechaniky
Roskot, Michal ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem bakalářské práce bylo vytvoření řešených úloh z fyziky do elektronické sbírky, která vzniká na Katedře didaktiky fyziky. Vytvořil jsem 20 strukturovaných úloh, převážně vysokoškolské úrovně, zařazených do předmětu teoretická mechanika. Uspokojivě jsem tak zaplnil kapitoly Princip virtuální práce a Hamiltonův formalismus a doplnil další kapitoly zmíněného předmětu. K vypracování bakalářské práce bylo zapotřebí seznámit se s webovým rozhraním sbírky a formátem, ve kterém se úlohy zadávají. Zároveň jsem musel pro vytváření obrázků zvládnout práci v grafickém editoru. V samotném textu bakalářské práce jsem stručně popsal technické řešení sbírky, vyzdvihl výhody použité struktury úloh a krátce shrnul obsah jednotlivých úloh.
Řešené úlohy z optiky pro elektronickou sbírku
Homolová, Lenka ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem bakalářské práce bylo doplnit Elektronickou sbírku řešených úloh, která vzniká na Katedře didaktiky fyziky, o úlohy z vlnové optiky a rozšířit tak nově otevřenou oblast Optika. V rámci práce bylo vytvořeno celkem 22 úloh. Úlohy jsou zařazeny do jednotlivých podkapitol v kapitole Vlnová optika. Každá úloha obsahuje strukturované řešení a ve většině úloh jsou nově vytvořené obrázky. V textu práce je stručně popsána sbírka z pohledu uživatele i tvůrce úloh a je zde uvedena krátká charakteristika všech mnou vytvořených úloh. V příloze práce jsou pro ukázku uvedeny čtyři úlohy včetně strukturovaného řešení. Další úlohy s jejich řešeními naleznete na přiloženém CD nebo na webových stránkách Elektronické sbírky: http://fyzikalniulohy.cz/.
Experimenty z optiky pro střední školu
Machalická, Jana ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Název práce: Experimenty z optiky pro střední školu Autor: Jana Machalická Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Petr Kácovský, Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této bakalářské práce vzniklo 12 strukturovaných návodů k fyzikálním pokusům z optiky využitelných na středních školách a vyšších stupních gymnázií. Tyto pokusy můžeme rozdělit do kapitol Geometrická optika a Vlnová optika. Stěžejní pro vznik této práce bylo opakované zkoušení zvolených pokusů, aby mohly být návody obohaceny o technické poznámky a doporučení k jejich přípravě a provedení. Všechny návody budou postupně uveřejněny v rámci elektronické Sbírky fyzikálních pokusů, která vzniká na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Součástí práce je také klasifikace pokusů a krátký přehled dostupných materiálů, tištěných i elektronických, které se zabývají fyzikálními pokusy z optiky. Klíčová slova: Fyzikální pokus, elektronická sbírka, geometrická optika, vlnová optika.
Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu - stejnosměrný elektrický proud
Snětinová, Marie ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Ošťádal, Ivan (oponent)
Práce volně navazuje na bakalářskou práci Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu I, obhájenou na konci akademického roku 2007. Cílem této práce bylo do elektronické sbírky do části stejnosměrný elektrický proud vypracovat a doplnit řešené úlohy tak, aby tato část obsahovala typové úlohy odpovídající úrovni na pomezí střední a vysoké školy a co nejlépe pokryla danou oblast učiva na střední škole. Úlohy v této kapitole byly tematicky rozděleny do několika podkapitol. Kromě tvorby úloh se práce zaměřila na monitorování použitelnosti sbírky, zejména členění a struktury řešení úloh, které sbírka obsahuje. Průzkum byl proveden za pomoci elektronického dotazníku, který vyplňovali uživatelé sbírky, zvláště posluchači prvního ročníku oboru fyzika na MFF UK, kterým byla tato sbírka představena. Dále byl proveden rozbor učební látky stejnosměrný elektrický proud na středoškolském a vysokoškolském stupni vzdělávání. Ukázka vypracovaných úloh, dotazník a jeho vyhodnocení jsou k této práci přiloženy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.