|
Fyzická bajka
Machová, Helena ; VLASÁK, Jonáš (vedoucí práce) ; SOPROVÁ, Jana (oponent)
Bakalářská práce s názvem Fyzická bajka aneb Postava zvířete v rituálu a v divadle se zabývá zkoumáním využívání postavy zvířete v rituálech různých kultur a v evropském divadle. Klade důraz na využití masky k tomuto účelu. Práce čerpá jak z teoretických etnologických, kulturologických apod. zdrojů, tak i z textů divadelníků, kteří mají dlouholetou praktickou zkušenost. Po úvodním vymezení pojmů a navázání na dosavadní výzkum se zaměřuje na pochopení rozdílů a podobností mezi rituálem a divadlem a úloze masky v každém z nich. Navrhuje hypotézu, že rituální prvky dodnes přetrvávají v divadle mezi herci a divadelníky a ti se proto snaží rituál divadlu navracet. Navazuje zkoumání různých (většinou dodnes živých) tradic, zahrnujících zvířecí postavu, jejichž principy by se podobný návrat mohl inspirovat.
|
|
Fašiangy / Masopust
Lyga, Andrej ; SOPROVÁ, Jana (vedoucí práce) ; CAPKO, Štefan (oponent)
Obrad masiek v ľudovej tradícií – Fašiangy – v Čechách a na Slovensku. Pokus o definovanie fenoménu masky, jej významy, funkcie a formy naprieč históriou a v rôznych odvetviach. Skúmanie vlastných dojmov a vytrácania obradnosti a vážnosti z tradícií. Hľadanie pôvodných významov od kultových rituálov cez antické slávnosti, stredovek, slovanské formy tradícií až po súčasnosť. Zhodnotenie vlastnej skúsenosti, účasť na pražskom masopuste. Skúmanie vzniku a vývoja spoločenskej masky a jeho vplyvu v spojení so spracovávanou témou. Získanie prílišnej racionality vedenej k vytrateniu sa rituálnosti a magickosti z tradícií. Dramatické umenie ako pomoc pri zachovaní obradnosti v tradíciách. Vzájomná pomoc a inšpirácia.
|
| |
|
Novodobý bouffon
Ješutová, Ludmila ; SOPROVÁ, Jana (vedoucí práce) ; CAPKO, Štefan (oponent)
Cílem této bakalářské práce je popsat vizi novodobého bouffona tak, jak ji vytvořil Jacques Lecoq. Dále se ve své práci zaměřuji na obecné upřesnění termínu bouffonerie a na využití tohoto specifického stylu v praxi.
|
|
Šamanské principy v tvorbě moderního mima a herce
Kasprzyk, Eliška ; PETIŠKOVÁ, Ladislava (vedoucí práce) ; SOPROVÁ, Jana (oponent)
Diplomová práce “Šamanské principy v tvorbě moderního mima a herce” se zabývá využitím šamanských principů v uměleckém, tvůrčím procesu. Pojednává o hladinách vědomí, které pomáhají koncentraci jak při výkonu, tak při tvorbě a o důležitosti rituálu pro jedince i skupinu. Zaobírá se moderním, živým divadlem dotýkající se hlubokých vnitřních lidských potřeb a věnuje se stejným či podobným cílům rituálu a divadla.
|
|
Vnitřní procesy herce
Kukuczková, Anna ; SOPROVÁ, Jana (vedoucí práce) ; HYVNAR, Jan (oponent)
Práce se zabývá procesy probíhajícími v mysli herce, a to jak při práci na postavě v průběhu zkoušení, tak i při jejím dalším životě na jevišti v reprízách inscenace. Věnuje se popisům příprav na zkoušky a představení, jednotlivým druhům zkoušek a rozmanitým způsobům práce s textem. Na vše nahlíží s vědomím specifických odlišností divadelních žánrů. Autorka vychází převážně ze svých zkušeností.
|
|
MIMOZA
Vnouček, Jonatan ; BYČEK, Alexej (vedoucí práce) ; SOPROVÁ, Jana (oponent)
Práce se věnuje pantomimickému souboru MIMOZA v politickém kontextu 70. a 80. let a vlivu této doby na tvorbu souboru. Práce využívá polostruktrovaných rozhovorů se členy souboru a ptá se, do jaké míry ovlivnila politická situace jejich motivaci k působení v souboru a jak byla tvorba souboru ovlivněna politickou situací. Práce uvádí příklad improvizace s názvem harakiri nebo ikebana, která byla uvedená pouze jednou v roce 1983 a následně zakázána. Na příkladu této inscenace se ukázalo, že i když se členové souboru vnímali jako apolitičtí, politická situace tvorbu MIMOZY ovlivňovala.
|
|
Prvky Street Dance v pohybovém divadle
Stará, Michaela ; BYČEK, Alexej (vedoucí práce) ; SOPROVÁ, Jana (oponent)
Bakalářská práce obsahuje rozbor a možnosti využití prvků Street Dance v pohybovém divadle. Obsahuje jak definici pojmu Street Dance, tak stručnější historii jeho vzniku. Stylů tohoto tance je mnoho a není mým cílem popsat veškeré tyto styly a jejich vznik. Proto mě ke zvolení níže uvedených stylů vedla má vlastní taneční zkušenost s nimi, která mi pomáhá je lépe analyzovat.
Cílem mé práce je tedy poukázat na toto spojení v konkrétních nedávno uvedených inscenacích a naznačit tak další možnosti a můj vlastní autorský náhled na věc.
|
|
Na rozhraní sportu a divadla
Dlohoš, Ondřej ; SOPROVÁ, Jana (vedoucí práce) ; CIHLÁŘ, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá porovnáním principů sportu a divadla, jejich společnými rysy a rozdílnostmi, které se týkají principů přípravy a realizace, ale také cílů, které jsou u sportovního výkonu a divadelního představení odlišné. Vymezuje specifika obou aktivit, jejich možné prolínání a vzájemnou inspiraci. Zamýšlí se nad vztahem k divákovi, který není u sportu nezbytný, ale divadlo bez něj nemůže existovat. Konkrétně se pak práce zaměřuje na nový sport parkour, jeho filozofické i technické aspekty, a jeho možné využití v divadle. A to v souvislosti s absolventským představením Level Up.
|
|
Miřenka Čechová
Janečková, Kateřina ; PETIŠKOVÁ, Ladislava (vedoucí práce) ; SOPROVÁ, Jana (oponent)
Monografická práce se zaměřuje na tvorbu Miřenky Čechové, jedné z předních
osobností našeho současného jevištního umění. Přibližuje její osobnost a
umělecký vývoj od studia tanečního umění k mimickému a fyzickému divadlu.
Představuje její přínos pro současné české fyzické divadlo a odkazuje na její
zahraniční úspěchy. Všímá si její úlohy jako spoluzakladatelky souborů
Theatro Pantomissimo a Spitfire Company. Mapuje tvorbu těchto souborů a
odkrývá pracovní i pedagogické postupy při přípravě autorských představení.
|