Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rovnováha vnitřního a vnějšího při tvorbě postavy
Kučera, Jáchym ; KORČÁK, Jakub (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Cílem mé práce je najít a pokusit se popsat balanc mezi vnějším projevem a jeho vnitřním opodstatněním při herecké práci. Může působit vnějškový herecký projev bez vnitřního prožitku? Je právě ona vnitřní energie to, co nás na hercích baví? Nakolik je to zdařilé předstírání, nebo herec jakožto člověk v situaci „sám za sebe“. Ale proč nás baví herce sledovat, zatímco je skutečně jen sledujeme a posloucháme, tedy nahlížíme na ně pouze z vnější perspektivy? To vše se snažím rozebrat přes můj vlastní přístup k hereckým úkolům a také skrze zkušenosti nabyté během zkoušení a reprízování absolventských inscenací v divadle DISK, tedy poslední možnosti zkoušet divadlo v „mírném bezpečí“ školních zdí.
Tvorba komediální a dramatické postavy
Javořík, Viktor ; TÖPFER, Tomáš (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám tvorbou komediální a dramatické postavy. Práci stavím na porovnávání shod a rozdílů v jejich tvorbě. Vycházím ze svých dosavadních hereckých zkušeností a poznatků získaných v průběhu studia na Divadelní fakultě Akademie múzických umění a během zkoušek a reprízování klauzurních představení oboru Herectví činoherního divadla, či inscenací na profesionálních scénách. Domnívám se, že jsem spíše komediální herec, a proto jsem zvolil téma, které mně pomůže utřídit si náhled nejen na herectví obecně, ale zejména uvědomit si svoje schopnosti, možnosti, překážky i limity, které tvorbu komediální i dramatické postavy ovlivňují. Svou práci jsem také podložil odbornou literaturou, se kterou jsem se seznámil v rámci studia na vysoké škole.
Talent jakožto důležitá složka hereckého projevu a možnosti jeho kultivace
Havlínek, Tomáš ; SCHEJBAL, Milan (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou hereckého talentu a nastiňuje možnosti jeho kultivace, která je autorem chápána jako klíčový předpoklad pro umělecký vývoj a profesní růst. Téma talent je nejdříve podrobeno teoretické analýze prostřednictvím definování souvisejících pojmů a jejich vzájemných vztahů. Jádrem práce je pohled na téma talent optikou začínajícího herce, kdy pojem talent je na konkrétních příkladech uveden do souvislosti s hereckou profesí a jejími specifiky. Cesty vedoucí k rozpoznání a kultivaci talentu jsou popisovány na konkrétních příkladech z hereckého života autora, od prvních zkušeností s jevištěm přes studium na DAMU až po zkušenosti z profesionální praxe. Práce se dále zaměřuje i na otázky posuzování a hodnocení hereckého talentu, přičemž se snaží i o výraznou sebereflexi.
Partnerství na jevišti a ve filmu
Koudela, Jakub ; SCHEJBAL, Milan (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Předmětem této práce je zkoumání herecké souhry na jevišti a před kamerou, protože až vespolné jednání postav utváří dramatickou situaci. Ve spojení s tímto tématem nejprve vytyčuji základní charakteristiku hereckého partneření se všemi důležitými cíli, které by měl herec vnímat. Snažím se herectví vnímat jako společenskou aktivitua rozepisuji se o kontaktu herců s diváky a herců mezi sebou. Nadále herecké partneření kladu do vztahu i s jinými hereckými praktikami a dokazuji tím jeho přítomnost v celém hereckém umění. V závěru práce se věnuji negativnímu ovlivnění herecké souhry vlivem zablokování herecké kreativity a hledám způsoby odstranění těchto bloků. V rámci těchto témat přikládám své osobní zkušenosti jako důkaz mých teoretických úvah.
Co dělá realismus reálným?
Skala, Adam ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Práce je rozdělena na dvě části. V první se zabývá fenoménem realismu a realistických tendencí při tvorbě inscenance. Zkoumá vývoj tendence k realistickému zobrazení v průběhu historie se zvláštním zaměřením na moderní realismus režiséra Thomase Ostermeiera. Práce se snaží poznávat realismu ve společenském kontextu a pojmenovat jeho sociální funkci. Druhá část práce se soustředí na shrnutí autorovy osobní zkušenosti zejména při školní tvorbě a její reflexi v souvislosti s  využitím realistických prostředků.
Experience Grand-Guignol: popis projektu z hlediska dramaturga
Kebrtová, Helena ; HANČIL, Jan (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Diplomová práce popisuje projekt Expérience Grand-Guignol, jehož součástí byl výzkum materiálu pařížského divadla Grand-Guignol (1897 – 1963) a absolventská inscenace v Divadle DISK, která představovala čtyři hry z repertoáru tohoto slavného divadla hrůzy, zasazené do rámce strašidelného domu. Projekt Expérience Grand-Guignol se prakticky zabýval možnými přístupy k historické látce Grand-Guignolu v dnešním kontextu. Zkoumal limity žánru a inscenační postupy, které jsou výhodné pro působení Grand-Guignolu dnes. Práce je rozdělena na tři části. V první je představen fenomén divadla Grand-Guignol, jeho stručná historie a teorie žánru čerpaná z dostupných pramenů. Druhá část je věnována detailnímu popisu příprav a realizace projektu. Jsou představeny čtyři uváděné inscenace i výtvarně-dějový rámec, do které jsou zasazeny. V poslední části se nalézá úvaha nad strachem jako součástí účinku divadelního představení, shrnutí postřehů o inscenování Grand-Guignolu, které se vyjevily na základě praktického výzkumu, a zhodnocení projektu.
Textová předloha jako východisko k režijně-hereckému rozehrávání dramatických situací
Černý, Matouš ; SCHEJBAL, Milan (vedoucí práce) ; DEÁK, Juraj (oponent)
Práce se zabývá problematikou inscenování divadelního textu a specifickými rysy práce režiséra při přípravě a realizaci inscenace. Opírá se o praktickou zkušenost ze zkoušení bakalářské inscenace Dorotka. Autor se zaměřuje na text předlohy, popisuje její děj, strukturu i styl a zabývá se zvolenou inscenační úpravou. Dále rozebírá prostor zakotvený v textu a jeho scénické řešení zvolené pro svou inscenaci, pojednává o problematice práce s hercem a scénického rozehrávání jednotlivých situací a vyvozuje obecné závěry, plynoucí z celé režijní zkušenosti. Autor k pojednané látce přistupuje se snahou o objektivní zhodnocení své bakalářské inscenace, pojmenování chyb a všech problémů s ní spojených.
Dokumentární divadlo a jeho využití
Burianová, Zuzana ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Práce shrnuje různé pohledy na dokumentární divadlo v rámci divadelní tvorby. Cituje aktuální definice tohoto typu divadla a zamýšlí se nad jeho využitím. Z části vychází z filmové teorie, předkládá příklady divadelních inscenací, které vycházejí z dokumentárního materiálu a opírá se o některé příklady z dějin divadla. Dotýká sepojmů jako je Living newspapers, postdramatické divadlo, nebo metoda Verbatim. V druhé části práce autorka reflektuje proces své realizace dokumentárního zadání zdruhého ročníku studia. Kriticky hodnotí jeho výsledek a zamýšlí se nad problémy, které během práce vznikaly v souvislosti s dokumentárním divadlem. Na závěr hodnotí celkový přínos tohoto zadání pro své studium a rozvíjí tezi o výhodách a nevýhodách dokumentu jako východiska pro divadelní inscenaci v dnešním společenskémkontextu.
Aktuální interpretace dramatického textu skrze dramatické situace a konkrétní scénická realizace (Na základě inscenování hry Kazimír a Karolína)
Tyc, Mikoláš ; Schejbal, Milan (vedoucí práce) ; Hrbek, Daniel (oponent)
Tato práce se zaměřuje zejména na problematiku interpretace a následné konkrétní scénické realizace. Částečně na základě inscenování části dramatu Tři sestry A. P. Čechova, ale především na základě inscenace hry Ödöna von Horvátha Kazimír a Karolína Mikoláš Tyc popisuje některé problémy, se kterými se inscenátoři museli vypořádat, když se rozhodli uvést Horváthovu hru jako svou absolventskou inscenaci. Nejprve se Mikoláš Tyc pokouší hledat obecné hranice interpretace. Potom se zaměřuje na proces interpretace Kazimíra a Karolíny, který se odvíjel od analýzy konkrétních situací, charakterů a Horváthovy ironie. A popisuje i snahu o nalezení hlavního tématu jeho pohledu na Horváthovu hru. Těmto tématům jsou věnovány třetí a čtvrtá kapitola. Pátá kapitola se zaměřuje na konkrétní významy z konečné podoby inscenace, které na jevišti reprezentují jak herci, tak konkrétní podoba výpravy. Rovněž je zde popsán z režijního úhlu pohledu proces inscenování, včetně inspiračního výletu na Oktoberfest. Popisuje se také vývoj, kterým někteří herci prošli v hereckém zpracování Horváthova specifického žánru, a porovnávají se prvotní nákresy a konečná podoba inscenací. V poslední kapitole Mikoláš Tyc hodnotí co se povedlo či nepovedlo zejména z hlediska budoucí režijní profese.
Výstavba struktury inscenace
Vokoun, Martin ; Burian, Jan (vedoucí práce) ; Schejbal, Milan (oponent)
Ve své diplomové práci bych chtěl popsat svůj vlastní pohled na výstavbu struktury inscenace, který vychází z mých zkušeností na tvorbě jednotlivých inscenací. Zejména budu vycházet ze své absolventské inscenace ?Don Juan? v divadle Disk (Praha, 2006). Dále pak budu zmiňovat inscenace ?Jak se vám líbí? (Divadlo konzervatoře, Praha 2007) a ?Zahradníkův pes? (Divadlo J.K.Tyla, Plzeň 2008). Mým cílem je popsat jednotlivé složky, které se podílejí na vzniku celé inscenace a tím tvoří její strukturu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Schejbal, Martin
5 Schejbal, Michal
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.