Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Odpovědnost za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem
Hubatová-Vacková, Jana ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Millerová, Ivana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci nesprávným úředním postupem. Věnuje se zejména jednotlivým ustanovením zákona č. 82/1998 Sb., přičemž klade důraz na bohatou soudní judikaturu, která se za dobu účinnosti tohoto právního předpisu nashromáždila. Text je rozdělen do jedenácti základních kapitol. První kapitola se zaměřuje na vymezení pojmu odpovědnosti jako takového, přibližuje historický vývoj odpovědnosti státu a územních samosprávných celků za škodu, kterou způsobily, a hodnotí její povahu. Druhá kapitola navazuje na předcházející kapitolu vymezením dalších nutných podmínek, které musí být splněny, aby mohl být nárok na náhradu, ať už majetkové či nemajetkové újmy, úspěšně uplatněn. Třetí, čtvrtá a pátá kapitola představují dva základní způsoby vzniku újmy. Třetí kapitola vymezuje podmínky, jež musí nastat, aby bylo možno rozhodnutí označit za nezákonné. Jádrem čtvrté kapitoly je problematika nesprávného úředního postupu, jehož široké rozpětí je v páté kapitole ilustrováno na příkladech ze soudní praxe. Část textu je věnována otázce vyloučení odpovědnosti, kde jsou předně analyzovány důvody, v jakých nelze odpovědnost státu či územně samosprávných celků dovozovat. Šestá kapitola se zaměřuje na kontroverzní a diskutované téma...
Právní úprava zbraní a střeliva
Flax, Lukáš ; Millerová, Ivana (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Právní úprava zbraní a střeliva Abstrakt v českém jazyce: Při psaní rigorózní práce Právní úprava zbraní a střeliva si autor kladl tři cíle. Za prvé přispět do veřejné debaty prověřením řady historizujících argumentů, které v debatě víří a o jejichž pravdivosti i relevantnosti bývá obtížné učinit závěr. V rámci tří kapitol práce představuje kulturní, historický i vědecký, resp. sociologický, kontext pro hodnocení jakékoli západní právní úpravy držení zbraní. Pro určitou část populace je držení zbraní hmatatelným symbolem jejich svobody a restriktivní tendence státu naopak projevem autoritářských tendencí. Tento argument se podařilo historicky ověřit analýzou právních předpisů odpovídajících časově etapám nedemokratického vládnutí na území nynější České republiky. Výsledky sociologického bádání pak přinesly nejen zásadní zjištění, že zbraň z hlediska celospolečenských makrodat k bezpečí občanů nepřispívá, ale také poskytly hned sedm zajímavých přístupů osvětlujících jak potřebu zbraně držet tak obavu ze zbraní, která může být podobně panická či iracionální. Druhým cílem práce bylo poskytnout hlubší analýzu výsledků, které debata přinesla. V unijním rozměru se jedná o směrnici, jíž se mění předchozí směrnice o nabývání a držení zbraní. Jak výchozí stav, tak legislativní prostředky, odůvodnění i očekávané...
Objektivita a vyváženost v mediích - správněprávní aspekty
Villarroel, Nelson ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Kryska, David (oponent)
110 Abstrakt Název diplomové práce: Objektivita a vyváženost v médiích - správněprávní aspekty Tato práce se zabývá správněprávními aspekty objektivity a vyváženosti jakožto speciálních požadavků na mediální obsah. V první kapitole je nejprve definován pojem médií. Dále jsou analyzovány jednotlivé mediální zákony a z nich pak odvozeny základní typy médií, které české právo zná a reguluje. Zvláštní pozornost je věnována tzv. médiím veřejné služby (zejména Českému rozhlasu a České televizi - podkapitola 1.4). Druhá kapitola se věnuje pojmům objektivity a vyváženosti. Nejprve jsou definovány z pohledu mediální teorie (podkapitola 2.1). Dále jsou analýzou mediálních zákonů identifikovány relevantní právní instituty, které se objektivity a vyváženosti týkají, a je poskytnut jejich výklad. Podrobnější výklad včetně kritického zhodnocení je věnován těm institutům, které jsou správněprávního charakteru (podkapitola 2.2). V závěru druhé kapitoly je zdůrazněn lidskoprávní rozměr celé problematiky. Třetí kapitola se věnuje Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, což je orgán ukládající pokuty za porušení zásad objektivity a vyváženosti v televizním a rozhlasovém vysílání. Rozebrána je především její pravomoc, působnost a prvky její nezávislosti. Podkapitoly 3.3 a 3.4 pak rozebírají systém kontroly a ukládání sankcí...
Vývoj právní úpravy hazardních her
Plecháč, Ondřej ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Millerová, Ivana (oponent)
Résumé Tato diplomová práce se zabývá analýzou historického vývoje právní úpravy hazardních her na území České republiky, a to od prvních zmínek o regulaci této oblasti v období středověku až do současnosti, přičemž primární (avšak nikoli výlučný) předmět mého výzkumu představují základní prameny herní regulace z odvětví správního práva. V práci identifikuji a zkoumám hlavní důvody a východiska pro zavádění jednotlivých institutů a změn do herního práva; v souvislosti s tím pak posuzuji míru restriktivnosti či liberálnosti jednotlivých předpisů jako celku, především zda lze v průběhu vývoje právní úpravy hazardních her spatřovat tendence úpravu spíše zpřísňovat nebo zmírňovat. To vše činím prostřednictvím výkladu právních norem za pomoci právní metodologie - v práci jsou užity metody subjektivně historického, teleologického a logického výkladu, přičemž tyto formy právní metodologie byly zvoleny i s ohledem na zdroje použité v této práci, mezi něž patří zejména právní předpisy a důvodové zprávy. Samotný obsah práce je členěn do tří chronologicky na sebe navazujících kapitol představujících hlavní období vývoje právní úpravy hazardních her. První kapitola se zabývá evolucí herního práva od jeho počátků v 13. století až do roku 1989; její jednotlivé podkapitoly pak toto dlouhé období přehledně rozdělují do...
Elektronický podpis ve správním řízení
Jandora, Tomáš ; Handrlica, Jakub (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
1 Resumé Jako téma diplomové práce jsem si vybral problematiku elektronického podpisu ve vztahu ke správnímu řízení. Oblast elektronické komunikace je nevěřitelně rozmanitá a velice dynamicky se rozvíjí. Z tohoto důvodu mi přišlo téma jako zajímavé a využitelné i do budoucnosti. Tomuto tématu se navíc mnoho odborných prací zatím nevěnovalo, a proto jsem nemusel řešit problém, že by nebylo originální. Vždy jsem měl pozitivní vztah k digitálním technologiím. Zároveň jsem měl štěstí, že jsem mohl být s informačními technologiemi seznamován vždy někým, kdo se sám vlastním přičiněním o danou problematiku zajímal mnohem dříve. Ať už se jednalo o zkušenější rodinné příslušníky, učitele na střední škole, kteří svou kapacitou dalece přesahovali meze této vzdělávací instituce, nebo trpělivé kolegy v práci. Jak je uvedeno na začátku, tato práce by nevznikla bez přičinění zejména mého otce, který se problematikou elektronického podepisování dlouhodobě zabývá a který mě na myšlenku výběru tohoto tématu přivedl. Cílem této práce bylo popsat možnosti uplatnění elektronického podepisování ve správním řízení, resp. v komunikaci s orgány veřejné moci. Pouhý popis současně platné legislativy by však nestačil, neboť celá oblast prochází z výše vysvětlených důvodů velkými změnami. Z tohoto důvodu se práce věnovala zmapování...
Exekuce správních rozhodnutí
Gebouský, Lukáš ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje tématice exekuce správního rozhodnutí, které jsou primárně upraveny ve správním řádu. Práce se věnuje pojmu exekuční titul, přičemž chce definovat zejména náležitosti každého exekučního titulu. Práce se rovněž snaží zasadit správní exekuce do kontextu správního řízení, popsat jednotlivé kroky před zahájením správní exekuce a způsoby jak exekuci zahájit. V samotném průběhu exekuce práce zkoumá, jaké náležitosti musí mít exekuční příkaz, jakými způsoby lze exekuci provést a jak má správní orgán při exekuci pokračovat. Práce popisuje specifické body jednotlivých způsobů provádění exekuce a snaží se se najít charakteristické rysy každého typu exekuce a zjistit, jak lze každou takto specifikovanou exekuci provést a šetřit při tom právní předpisy a principy správního práva i jiných správních odvětví. Práce je z větší části soustředěná na exekuce na nepeněžité plnění, jakými jsou kupříkladu vyklizení, odebrání movité věci (společně s prohlídkami bytů a osob), převedení a dalšími. Exekucím na peněžité plnění se práce věnuje jen okrajově a zkoumá zejména hledisko věcně a místně příslušného exekučního správního orgánu. Práce se rovněž věnuje jednotlivým právům a povinnostem, které vznikají jednotlivým osobám při průběhu správní exekuce. Při popisu těchto práv a povinností se práce...
Právní úprava nakládání s komunálním majetkem
Chmelík, Václav ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Resumé Hospodaření a nakládání s komunálním majetkem představuje ekonomický základ územní samosprávy. Právo majetek vlastnit a s tímto majetkem hospodařit a nakládat představuje vůbec jedno z nejdůležitějších oprávnění, které je územním samosprávným celkům svěřeno. Nakládání s komunálním majetkem je speciálně regulováno. Podstatou této regulace je povinnost dodržovat zvláštní povinnosti, které spočívají jednak v požadavku na hodnocení majetkových dispozic z hlediska jejich kladného přínosu pro územní samosprávný celek a jednak v dodržování zvláštních procedurálních postupů, které platným právním dispozicím s komunálním majetkem musí předcházet. Cílem rigorózní práce na téma "Právní úprava nakládání s komunálním majetkem" bylo podrobně se zaměřit na stěžejní aspekty nakládání s komunálním majetkem a poukázat na problémy současné právní úpravy. Rigorózní práce je rozčleněna celkem do pěti základních částí. V první části je věnována pozornost ústavnímu a zákonnému vymezení územních samosprávných celků především jako subjektů vlastnického práva. Druhá část se zabývá specifickými povinnostmi, které územní samosprávné celky musejí při hospodaření s komunálním majetkem dodržovat. Jedná se např. o povinnost nakládat s majetkem účelně a hospodárně nebo povinnost při úplatném převodu majetku zdůvodnit odchylku od...
Místní referendum
Čalkina, Jekatěrina ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Shrnutí Tato práce se věnuje tématu místních referend, hlavně se zaměřením na zákon o místním referendu, který tuto problematiku upravuje. Práce sestává z úvodu, šesti kapitol, které sledují systematiku zákona, závěru a příloh. Daná práce se na úvod věnuje vymezení pojmu místních referend a historii vývoje tohoto institutu přímé demokracie v České republice. V první kapitole je věnována pozornost právu účasti v místním referendu. Druhá kapitola se zabývá přípustností konání místního referenda, vymezuje podmínky, za který se může místní referendum konat, o jakých otázkách se místní referendum může konat a limitací předmětu místního referenda. Třetí kapitola je věnována samotnému procesu vyhlášení místního referenda, kdy se vymezují dva způsoby vyhlášení místního referenda - z rozhodnutí zastupitelstva a na návrh přípravného výboru. Zvláštní pozornost je zde věnována právě vyhlášení místního referenda na návrh přípravného výboru, kdy jsou podrobněji rozebrány podmínky, které musí přípravný výbor pro podání návrhu splňovat, včetně sběru a počtu podpisů na podpisových arších. Čtvrtá kapitola je věnována podmínkám platnosti a závaznosti místního referenda hlavně pro orgány obce, pro které je místní referendum závazné. Tématu závaznosti je věnována také příloha této práce, která obsahuje tabulku znázorňující...
Právo na rozhodnutí v přiměřené lhůtě v řízení o mezinárodní ochraně
Mašlej, Jiří ; Kryska, David (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou dodržování lhůt pro vydání rozhodnutí v řízení o mezinárodní ochraně, především v řízení o udělení mezinárodní ochrany. Text srovnává současný právní stav se stavem před novelou zákona o azylu provedenou zákonem č. 314/2015 Sb., účinným od 18. 12. 2015, reflektuje judikaturu, odbornou literaturu a správní praxi v dané oblasti. Dále rozebírá výklad některých neurčitých právních pojmů, které mají pro řízení o mezinárodní ochraně stěžejní význam, jako například "přiměřená lhůta", "bez zbytečného odkladu", "věcná a právní složitost". Práce rozebírá z pohledu žadatele jednotlivé prostředky ochrany před nečinností, které pro žadatele přicházejí v úvahu, a porovnává jejich efektivitu. Cílem práce proto je sledovat a vyhodnotit častý úkaz správní praxe, kdy nedodržování lhůt spolu s uplatňováním možností prodloužení lhůty v řízení z mimořádných důvodů se stávají obvyklým postupem, nikoliv jevem mimořádným. V neposlední řadě je mým cílem vznést otázku, zda ve vztahu k žadatelům o mezinárodní ochranu jakožto ke zranitelným osobám v obtížné životní situaci nedochází k porušování jejich základních práv zaručených Listinou, zejména její pátou hlavou.
Dozor státu nad územní samosprávou
Hustáková, Jaroslava ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou státního dozoru nad územní samosprávou a klade si za cíl popsat systém a teorii procesu dozoru a kontroly nad činnostmi územně samosprávných celků jakožto jednoho z hlavních rysů moderní demokratické společnosti. Velký vliv, který má především normotvorná činnost obcí a krajů na životy občanů, je vlastně důvodem, proč je stát nucen na ni dohlížet. V první části textu se věnuji teoretickému úvodu. Popisuji základní pojmy, které jsou stěžejní pro celou práci. Dále zmiňuji právní úpravu, která pokládá základ celé problematiky a stanovuje, co je dozorováno, kým je to dozorováno a jak. Následně jsem specifikovala předmět státního dozoru a tím částečně i předmět mé diplomové práce, čímž je především novotvorba obcí a krajů. V další části jsem pojednávala o jednotlivých etapách, kterými vztah dozorovaného a dozorujícího orgánu prochází. Pro lepší ilustraci jsem použila několik příkladů a praktických informací o tom, jak funguje komunikace mezi územně samosprávnými celky a dozorujícím orgánem a k jakým výsledkům vede. Posléze jsem se už věnovala samotnému výkonu dozoru nad územní samosprávou. Nejprve státnímu dozoru nad obcemi a to jak nad jejich samostatnou, tak přenesenou působností. Stejně jsem postupovala i v případě krajů v další kapitole. Následující část pojednává o...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
22 Rajchl, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.