|
Holčičí povídání
Pecháčková, Marika ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; Felcman, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se v rozhovorech s pěti studentkami a jednou pedagožkou Katedry dokumentárního filmu FAMU snaží najít vykolíčkovaný prostor, když ne přesnou konkrétní podobu, dnešní identity ženy. Zároveň se v dialogu s těmito ženami ptá, jak ženskou identitu používají ve své tvorbě a práci. Jaké prostory jim jejich gender otevírá a v čem je jejich současné myšlení o ženství odlišné (a posunuté) ve vztahu s minulými generacemi feministického diskurzu. Do jaké míry v nich stále přežívají, až cizopasí, staré modely vnímání žen a kudy vedou jejich osvobozující cesty.
Práce má sloužit jako vzorek na omezeném prostoru. Byla jím Katedra dokumentární tvorby v omezeném časovém výseku posledních deseti let (2007-2017). Práce by měla být partem pro toto vůči obecnému hledání postavení žen tady a teď.
|
| |
| |
| |
|
Přírodovědný dokument jaký není a měl by být
Nováková, Hana ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; ŘEZNÍČEK, Martin (oponent)
Diplomová práce se formou eseje pokouší porovnat neutěšenou mainstreamovou produkci přírodovědných filmů o zvířatech se vzorkem výjimečných filmových počinů na totéž téma. Rozborem filmových postupů zdůvodňuje, proč se analyzovaná díla stala kanonickými, zatímco většina obdobné tematické produkce je pouhými efemeridami - či - jak říká Gauthier - "podřadnou kinematografií". V závěru nabízí možná východiska pro kýžený a nevyhnutelný paradigmatický zlom.
|
| |
|
Krabice plná světla
Přibylová, Květoslava ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; ŘEZNÍČEK, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci Krabice plná světla, osobnost a myšlenky Nielse Bohra jako inspirace pro vědeckopopulární film se z pozice tvůrce zabývám základními principy a podobou typického současného vědeckopopulárního filmu. Považuji tuto podobu z velké části za neutěšenou, povětšinou plochou a postrádající přesah. Snažím se rozklíčovat z čeho pramení a ukazuji, že úzce souvisí s představou vědy v obecném povědomí, která stojí na základech newtonovsko-karteziánského paradigmatu. Tedy zejména na idejích měřitelnosti, objektivity a matematizace. Současně se zamýšlím nad vztahem vědění a moci, vědou jako určitou ideologií, a tím pádem souvislostí mezi vědeckopopulárním a ideologickým filmem.
Ve druhé části práce hledám inspiraci pro umělecky hodnotnější a především mnohovrstevnatější dokumentární filmy o vědě. Nacházím ji v myšlenkách dánského fyzika a myslitele Nielse Bohra.
|
|
PROMISED LANDS: Dokumentární tvorba Susan Sontagové v odrazu její esejistické tvorby
Košař, Lumír ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; ŘEZNÍČEK, Martin (oponent)
Cílem této práce je představit u nás méně známou dokumentární tvorbu americké spisovatelky Susan Sontagové. K tomuto účelu slouží filmová analýza výrazových prostředku užitých v dokumentárním snímku Promised Lands. Charakteristické režijní metody Susan Sontagové jsou zde představeny a vysvětleny s pomocí jejích literárních textů. Pozornost je v této práci kladena hlavně na metodu zobrazování válečného utrpení, kterou Sontagová zvolila.
Mimo to práce představuje literární tvorbu Susan Sontagové, její vztah k filmu a nabízí krátký vhled do situace během jomkipurské války.
|
| |
|
Jonas Mekas
Hlaváčková, Hedvika ; POSPISZYL, Tomáš (vedoucí práce) ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (oponent)
Tato práce se věnuje zkoumání filmového díla litevského avantgardního umělce organizátora a tvůrčího a originálního interpreta současnosti Jonase Mekase. Konkrétně se zabývám vývojem jeho tvorby od filmových deníkových ság k video projektům umísťovaných na internet. Zkoumám, proč odlišuje své záznamy skutečnosti od dokumentů, co pro něho znamená realita a jak se jí pomocí své kamery připližuje. Pozoruji, jak autorovu práci ovlivnil rychlý technický vývoj - příchod videa a následně počítačů a internetu. Zkoumám kde tzv. denníkový film stojí v rámci historie kinematografie jako umělecké formy a kde se nachází nyní v okolnostech současné umělecké scény.
|