Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"Karel Slavoj Amerling a jeho vliv na Budeč"
Děd, Michael ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
Tématem mé diplomové práce je osobnost národního buditele, lékaře, chemika, učitele, pedagogického teoretika, vizionáře a neúnavného organizátora z doby sklonku feudalismu a úsvitu kapitalismu - Karla Slavoje Amerlinga. Pří zpracování jeho osobnosti si kladu dva cíle. Prvním cílem je představit ho jako významného účastníka procesu národního obrození, ve kterém se velmi aktivně' angažoval v mnoha rolích a rovinách. Druhým a hlavním cílem je zachytit jeho nejvýznamnější dílo - učitelský a vzdělávací ústav Budeč, kterému věnoval Amerling sedm let života v období 1839 - 1846. Práce se bude snažit postihnout projekt Budče komplexně a synteticky. Bude popsána příprava, financování, průběh, vnitřní organizace, činnost, vliv a dopad na společnost, úspěchy a také se pokusí najít odpověď na příčiny pádu a zániku Budče. Práce se bude snažit postihnout Karla Slavoje Amerlinga v několika rovinách, jež povedou k pochopení interakce mezi ním a společností. Vykreslí tedy jeho podíl na emancipaci národa a zároveň se zaměří na zvraty, které ovlivnily jeho jednání a postoje. Pozornost bude věnována jeho dětství, studiím, buditelské činnosti, angažování v Jednotě pro povzbuzení průmyslu, společenským vazbám a zejména a především pedagogické činnosti. Na všechny tyto životní etapy a role bude nahlíženo v kontextu budování Budče.
Vyšší odborné školy v systému vzdělávání v České republice
Slažanský, Tibor ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Pol, Milan (oponent) ; Kovařovic, Jan (oponent)
Práce se zabývá problematikou vyššího odborného studia. Cílem práce je posouzení postavení vyššího odborného studia v českém systému vzdělávání na základě analýzy vybraných problémů z jeho realizace. Jako první je posouzena reflexe VOŠ ve veřejných pramenech. Analyzovány byly veřejně přístupné materiály z činnosti představitelů státu - Parlamentu, vlády, prezidenta a Ústavního soudu a dále celý ročník 2005 celostátního deníku Mladá Fronta Dnes a odborného profesního periodika Učitelské noviny. Následuje komparativní analýza legislativního vymezení vyššího odborného studia v kontrastu se studiem středním a vysokoškolským a dále analýza spektra absolvovaného středního vzdělání uchazečů o vyšší odborné studium. V poslední části je posuzována míra samostatnosti vyššího odborného studia, které je realizováno v rámci jednoho školského subjektu společně se středním odborným. Provázanost realizace programů středního a vyššího odborného studia v rámci jednoho subjektu je posuzována na základě porovnání počtů žáků a studentů, rozsahu působení jednotlivých vyučujících a na využívání učeben školy. V uvedených otázkách je vždy posuzován podíl SŠ a VOŠ na jednotlivých školách.
Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni
Michek, Stanislav ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Pol, Milan (oponent)
NÁZEV: Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni AUTOR: Stanislav Michek KATEDRA: Katedra primární pedagogiky PedF UK ŠKOLITEL: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. ABSTRAKT: Předmětem zkoumání disertační práce je problematika externí evaluace zejména odborných škol realizované partnery na stejné úrovni (peer review). V teoretické části je věnována pozornost konceptům souvisejícím s rozvojem školy, peer review je zasazeno do kontextu ostatních forem externí evaluace ve vzdělávání v obecné rovině a pak je popsán současný stav externí evaluace škol v ČR. Pro empirické šetření byl navržen smíšený výzkumný plán. Při výzkumu byla společně s dalšími výzkumnými metodami uskutečněna vícečetná případová studie sycená 4 konkrétními příběhy peer review v ČR. Ze zjištění byly identifikovány následující podpůrné faktory peer review: postoje k evaluaci, podmínky, zkušenosti s evaluací, kompetence účastníků, interakce hodnocené školy a týmu hodnotitelů a podpora peer review. Na závěr jsou navrhovány další možné směry výzkumu a doporučení pro vzdělávací politiku. KLÍČOVÁ SLOVA: peer review, externí evaluace, smíšený výzkum, škola, učitelé
České střední školy, jejich studenti a profesoři v letech 1867 až 1918
Řezníčková, Kateřina ; Hlavačka, Milan (vedoucí práce) ; Lenderová, Milena (oponent) ; Rýdl, Karel (oponent)
bouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...
Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče
Sychrová, Adriana ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Škoviera, Albín (oponent) ; Vítečková, Michaela (oponent)
NÁZEV: Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče AUTOR: Adriana Sychrová ABSTRAKT: Záměrem disertační práce je objasnit úlohu náhradní rodiny ve společnosti z pedagogického pohledu. V práci je předloženo zpracování vybraných pedagogických aspektů, které se jeví v náhradní rodinné péči jako stěžejní. Jedná se o význam rodiny ve společnosti, motivaci k přijetí dítěte, náhradní rodičovství, vzdělávání náhradních rodičů, socializaci dítěte, podpůrné pedagogické aktivity pro rodinu a vzdělávání dítěte. Výzkumná část práce se zabývá procesem vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči z pohledu náhradních rodičů. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření designem mnohopřípadové studie na základě hloubkových rozhovorů s náhradními rodiči. Analytické postupy vycházely ze zakotvené teorie, sestaven byl paradigmatický model vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči. Z výsledků výzkumu vyplývá, že náhradní rodiny vytvářejí svůj vlastní záměrný způsob dosahování výchovně-vzdělávacích cílů, který je možné pojmenovat jako rodinné kurikulum. Rodinné kurikulum je charakterizováno pěti dimenzemi, které se vzájemně ovlivňují. Jedná se o výchovné a vzdělávací priority rodiny, rodinný vzdělávací režim, strategie vyjednávání se školou, tvorbu podpůrné pedagogické sítě a výsledky vzdělávání a jejich...
České střední školy, jejich studenti a profesoři v letech 1867 až 1918
Řezníčková, Kateřina ; Hlavačka, Milan (vedoucí práce) ; Lenderová, Milena (oponent) ; Rýdl, Karel (oponent)
bouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...
Evaluace učitele
Trunda, Jiří ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Trojan, Václav (oponent)
NÁZEV: Evaluace učitele AUTOR: Mgr., Bc. Jiří Trunda KATEDRA: Katedra Primární pedagogiky ŠKOLITEL: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. Abstrakt: Předkládaná práce se věnuje evaluaci učitelů v kontextu českého školství. V teoretické části jsou nejdříve zmapovány teorie související s pojmy evaluace a učitel. Závěry těchto dvou kapitol jsou následně usouvztažněny v kapitole Evaluace učitele. Výzkumná část předkládá kvantitativní výzkum situace evaluace učitele v kontextu základních škol. Výsledná deskripce je následně komparována s teoretickým modelem evaluace učitele, který je výstupem teoretické části práce. Disertační práce by měla přispět implementaci systémového řešení evaluace učitele jako nástroje zvyšování kvality vzdělávání a profesionalizace učitelství. Klíčová slova: Evaluace, akontabilita, strom evaluačních teorií, učitel, učitelství, reflektivní praktik, profesionalizace
Evaluace kvality učebnic užívaných v rámci primárního školství v ČR. Vytvoření kvalitativního evaluačního rastru
Šulc, Petr ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Boučková, Jana (oponent)
Evaluace kvality učebnic užívaných v rámci primárního školství v ČR. Vytvoření kvalitativního evaluačního rastru. Doktorand: Petr Šulc Pracoviště: Pedagogická fakulta UK Praha - katedra primární pedagogiky Školitel: doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Cílem této práce bylo vytvořit kvalitativní rastr, který by pomohl učitelům při kvalifikovaném výběru učebnic. V teoretické části jsme formulovali předpoklad, že kvalitu učebnic je nutné analyzovat z pohledu užitných vlastností, důležitých pro jednotlivé uživatele (žáky, rodiče, učitele, školu) s akcentací na jejich hierarchii. Náš výzkum však ukázal, že problém je mnohem komplexnější. Jednoduchý kvalitativní rastr, v praxi použitelný řadovými učiteli, nebylo možné sestavit. Efektivnější se ukázala varianta, která počítá s vypracováním kvalitativního rastru jako součásti vlastního doložkového řízení. Z tohoto důvodu jsme v závěru práce navrhli systémové změny, které by měly kvalitu učebnic zvýšit, jakož i zajistit jejich pravidelnou obměnu v rámci školského systému, tak aby byly stále aktuální, moderní, graficky i obsahově přehledné, aby jejich design odpovídal věku dítěte i současným designovým trendům. Změny směřují i ke zlevnění produkce učebnic i usnadnění jejich výběru učiteli. Zamýšleli jsme se také nad systémem doložkového řízení, tedy zda jej...
Český učitel druhé poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež
Brožová, Věra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Pokorný, Jiří (oponent)
NÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné...
Kurikulum a tvorba školního vzdělávacího programu střední školy s využitím analýzy regionu
Všetečková, Helena ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Rýdl, Karel (oponent)
NÁZEV: Kurikulum a tvorba školního vzdělávacího programu střední školy s využitím analýzy regionu AUTOR: Helena Všetečková KATEDRA (ÚSTAV) Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Centrum školského managementu ŠKOLITEL: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce se zabývá kurikulem a tvorbou školního vzdělávacího programu s využitím analýzy regionu. Teoretickými východisky jsou problematika kurikula, vymezení cílové kategorie, prostředky vymezení cíle a průzkumu regionu. Prioritním tématem disertace je tvorba školního vzdělávacího programu, v němž za klíčovou považujeme kvalitní analýzu regionu, pro který připravujeme své absolventy. Metodologická část dokládá přínos průzkumů, analýzy regionu pro kvalitu a akceschopnost školního vzdělávacího programu konkrétní polyfunkční střední školy při zpracování a realizaci školního vzdělávacího programu v konkrétní škole. Podrobněji se zabýváme profilem absolventa střední školy, analýzou trhu práce a učebním oborem Automechanik na střední škole v České republice ve srovnání s Francií. Zhodnocení získaných poznatků o regionu napomáhá v koncipování profilu absolventa střední školy. KLÍČOVÁ SLOVA: kurikulum, školní vzdělávací program, cílová kategorie, absolvent střední školy, trh práce

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.