Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 100 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nástěnná malba Judy Tadeáše Suppera v hřbitovním kostele Nalezení sv. Kříže v Moravské Třebové
Šelemba, Michal ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Předmětem práce je nástěnná malba Judy Tadeáše Suppera v hřbitovním kostele Nalezení sv. Kříže na Křížovém vrchu v Moravské Třebové realizovaná roku 1755. Hlavní část práce se zabývá teologicky promyšleným ikonografickým konceptem maleb. V tomto smyslu jsou sledovány jednotlivé náměty doprovázené latinskými nápisy z Bible, liturgických textů a výňatků z děl církevních otců a zároveň jsou revidovány starší nepřesné či chybné názory týkající se ikonografie malby. Práce se dále hlouběji zabývá souvislostí mezi liturgickou funkcí kostela a ikonografií malby zobrazující Legendu sv. Kříže a náměty týkající se posledních věcí člověka a záchranných prostředků pro duše v očistci za výrazného přispění Eucharistie a kultu Pěti ran Páně podporovaných potridentskou teologií. Cílem práce je poukázat na zajímavý ikonografický program regionálního uměleckého díla, který svým zpracováním při komparaci se soudobými nejvýznamnějšími realizacemi nástěnného malířství zaujímá jedinečné postavení.
Motiv lodě a ryby na barokních kazatelnách ve střední Evropě
Eliáš, Štěpán ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Předmětem bakalářské práce jsou kazatelny. Konkrétně ty, jež vznikly v rámci doby barokní a v dějinách umění se pro ně zažil termín Schiffskanzel, Fischerkanzel, Schiff-Petri Kanzel a Fischkanzel. Společné mají tyto kazatelny, kromě umístění ve středoevropské oblasti, námět rybolovu a loděplavby. Čtenář se při čtení seznámí se vzájemnými vztahy kazatelen ve formě lodě a ryby.
Personality of Elizabeth of Thuringia and her representation on panel paintings of high altar in the Cathedral of Saint Elizabeth in Košice
Vagaská, Veronika ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Témou mojej bakalárskej práce je Osobnosť Alžbety Durínskej a jej zobrazenie na tabuľových maľbách hlavného oltára dómu sv. Alžbety v Košiciach z rokov 1474 - 1477. Alžbeta Uhorská, dcéra kráľa Ondreja II. a jeho manželky Gertrúdy, bola patrónkou mesta a dómu, kde je jej zasvätený hlavný oltár. V mojej bakalárskej práci by som chcela predstaviť jej osobnosť a legendy alžbetínskeho cyklu hlavného oltára tohto dómu. Zároveň sa bakalárska práca zaoberá problematikou autorstva tabuľových obrazov, ktorá je spornou témou historikov umenia.
Bývalý kostel sv. Vavřince pod Petřínem na Malé Straně v Praze
Bělohlávková, Monika ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce se zabývá historií bývalého kostela sv. Vavřince pod Petřínem na Malé Straně v Praze, který v současné době slouží jako koncertní a výstavní síň festivalu Pražské jaro a Klubu přátel Pražského jara. Práce se snaží zachytit stavebně-historický vývoj kostela, bohatou malířskou výzdobu a celkovou rehabilitaci objektu provedenou v 90. letech 20. století. Tato rehabilitace byla spojena především s navrácením objektu do původní podoby sakrálního prostoru, kterou měl před přestavbou na obytný dům oč. 19. století, a s rozsáhlým restaurováním nástěnných maleb, které zde byly během prací objeveny. Nejstarší objevené malby spadají až do období románského, nacházejí se zde také malby gotické, renesanční i barokní. Klíčová slova: Gotická architektura Praha Osada Nebovidy Bývalý kostel sv. Vavřince pod Petřínem / na Újezdě / v Nebovidech Restaurování nástěnných maleb Stránky 42 Slova 14 159 Znaky (bez mezer) 78 316 Znaky (včetně mezer) 92 837 Odstavce 295 Řádky 1423
Fundace Marie Markéty z Valdštejna
Svobodová, Jana ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
RESUMÉ FUNDACE MARIE MARKÉTY Z VALDŠTEJNA Jana Svobodová, Ústav dějin křesťanského umění KTF UK V předkládané bakalářské práci představuji Marii Markétu, hraběnku z Valdštejna, jako zakladatelku sakrálních objektů na svém panství a uvádím celkový přehled staveb s vysvětlením jejich vzniku v dané lokalitě. Bakalářská práce je součástí bádání o mecenášství Valdštejnů v severních Čechách pro připravovanou výstavu o tomto významném šlechtickém rodu v Muzeu Českého ráje v Turnově. V průběhu svého bádání jsem mapovala jednotlivé památky a popisovala je. Z mého pohledu byla důležitá tzv. práce v terénu, to znamená, pořízení fotodokumentace jednotlivých kostelů a získávání dalších informací o vzniku staveb. Nejvíce sledovaným obdobím byla léta 1724-1729, kdy hraběnka Valdštejnová byla vskutku štědrou podporovatelkou umění, což jí dovolovala i příznivá finanční situace. Její zásluhou bylo obnoveno nebo nově postaveno mnoho církevních staveb na valdštejnských panstvích, jako např. děkanský kostel sv. Jakuba v Mnichově Hradišti, sv. Mikuláše v Turnově, dále kostely sv. Vojtěcha v Kruhu u Doks, sv. Václava v Bosni a kaple sv. Jana Nepomuckého na Valdštejně, sv. Stapina v Klokočce. Cíl vytyčený pro tuto práci se mi podařilo splnit, i když jsem v této práci zůstala svému bádání dlužná ještě obsáhlejší průzkum v...
Filiální kostely Římskokatolické farnosti Říčany u Prahy
Žilková, Markéta ; Pučalík, Marek (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Diplomová práce Filiální kostely Římskokatolické farnosti Říčany u Prahy se zabývá chrámy, které v současné době patří do říčanské farnosti a volně tak navazuje na bakalářskou práci Kostel sv. Petra a Pavla v Říčanech. Na začátku je stručně představena historie farnosti. Práce je rozdělena do kapitol podle jednotlivých kostelů. Po historickém úvodu následuje vývoj architektury, chronologicky řazený popis vnitřní malířské a sochařské výzdoby a církevního užitého umění, které se v jednotlivých chrámech nachází. Mezi nejvýznamnější památky patří původní rotunda v Kostelci u Křížků, gotické fresky v Oleškách a Kostelci, obraz Archanděla Rafaela s malým Tobiášem od Karla Škréty v Kostelci, barokní oltář v Tehově a klasicistní náhrobek arcibiskupa Salm-Salma v Kamenici. Přínosem diplomové práce je kromě podrobného souhrnného přehledu nalezení analogií (především podobnost otického a kunického gotického presbytáře, barokní přestavby tehovského a kolovratského kostela a barokních oltářů v Kostelci u Křížků a Kamenici), datace barokních fresek v presbytáři chrámu v Kostelci, zjištění provenience tehovského oltáře a zpracování historie menších obcí (zvláště Otic).
Barokní malířství sakrálních staveb ve Veselí nad Moravou
Kostkanová, Adéla ; Pučalík, Marek (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Resumé: Práce s názvem "Barokní malířství sakrálních staveb ve Veselí nad Moravou" představuje sakrální malířství v období uměleckého rozkvětu města Veselí nad Moravou. Hlavní náplň této práce je popis malířských sakrálních děl a přiblížení jejich umělecké hodnoty. Malířská výzdoba prostor tří kostelů ve Veselí nad Moravou nebyla nikterak badatelsky zpracována. O možném autorství jednotlivých oltářních obrazů z kostela svatého Bartoloměje a kostela Svatých Andělů strážných spekuluje Jaroslav Sedlář. Jediné podložené autorství je u hlavního oltářního obrazu Andělé ve službách víry z kostela Svatých Andělů strážných. O uvedeném obrazu se zmiňuje i Klára Garas ve své publikaci Franz Anton Maulbertsch.
Kapitulní kostel Povýšení sv. Kříže v Litomyšli
Vacek, Miloš ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
1 Anotace Diplomová práce "Kapitulní kostel Povýšení sv. Kříže v Litomyšli" nejprve stručně seznamuje s dějinami Litomyšle, které předcházely a jsou důležité pro pochopení pozdějšího období - založení kláštera augustiniánů poustevníků. Jedná se především o klášter benediktinů a poté premonstrátů. Roku 1344 bylo v Litomyšli založeno biskupství (1. kapitola). Druhý zdejší biskup Jan II. ze Středy zde roku 1356 založil augustiniánský klášter spolu s kostelem Povýšení sv. Kříže (2. kapitola). V období husitství došlo k důležité změně ve významu zmiňovaného kostela - roku 1448 sem byla přenesena fara od zničeného kostela sv. Klimenta (3. kapitola). V práci nechybí popis stavební historie kostela, jehož stavba trvala 20 let a úpravy pokračovaly až do doby husitské (4. kapitola). Do začátku 20. století měly kostel na starosti mnohé šlechtické rody, které zároveň vlastnily litomyšlské panství (5. kapitola). Až do 20. století kostel procházel četnými opravami a také několika podstatnými přestavbami (6. kapitola). Na počátku 20. století byl litomyšlskému děkanství udělen titul proboštství. O několik desítek let později bylo usilováno o radikální přestavbu kostela v gotickém stylu, ke které však již nedošlo (7. kapitola). V devadesátých letech pak byla provedena kompletní rekonstrukce chrámu i přilehlé budovy...
Kostel Nejsvětější Trojice v Klášterci nad Ohří
Dercaci, Alexandra ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Kоstel Nejsvětější Trоjice v Klášterci nad Ohří Anotace Kоstel Nejsvětější Trоjice byl postaven v polovině 60. let 17. století. Nechal ho postavit hrabě Michаel Osvаld Thun jako součást bаrokní přestavby svého panství v Klášterci nad Ohří. Dalšími stavebními projekty této doby byla přеstavba zámku, vybudování sala terreny a založení rozsáhlé zahrady se sochаřskou výzdobou od raně bаrokního sochаře Jаna Brоkoffa. Plány pro kоstel vypracoval významný аrchitekt Cаrlo Lurаgo a stavbu zrealizoval stavebník Rossi de Luca. Plány se však od výsledné podoby kostela liší. V práci shrnují poznatky o kostelu a pokouším se o výzkum původního Luragovského dvouvěžového konceptu, který se snažím uvést do souvislosti s ostatními budovami obdobného charakteru.
Barokní kupole a křižovnický kostel sv. Františka z Assisi v Praze
Sýkora, Petr ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá křížovnickým kostelem sv. Františka z Assisi na Starém Městě pražském jakožto stavbou, kde byla poprvé provedena pravá kupole na tamburu, jejímž autorem je původem vyučený malíř Jean Baptista Mathey. Touto realizací se do Prahy dostává stavba svým architektonickým významem podobná římskému chrámu sv. Petra. V práci budou dále zkoumány snahy o přiblížení se římské architektuře. Zbudování kupole nad chrámovou lodí provázelo architekty působící v Čechách již od počátku 17. století, avšak až s příchodem Matheovým toto snažení dosahuje cíle v podobě pravé kupole. Zaklenout chrámovou loď kupolí se v této době nedaří ani nejznámějšímu architektu Carlu Luragovi, který se o to pokoušel hned na několika stavbách. Svojí snahou se dostává blíže Giovanni Domenico Orsi, kterému se již daří zakomponovat do stavby kupolový útvar, avšak mnoho jeho projektů se do dnešních dob nedochovalo nebo nebylo vůbec realizováno. Kromě samotného chrámu sv. Františka sleduje práce taktéž římské inspirace. Zbudování křižovnického chrámu by totiž nebylo možné bez nejnovějších poznatků o římské architektuře a právě probíhajících stavbách, které si s sebou Mathey z Říma přivezl. Nepochybně mu rukama prošlo mnoho stavebních plánů od Carla Rainaldiho a dalších významných římských architektů činných v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 100 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.