|
Možnost využití logopedické aplikace v rámci logopedické prevence
Pouchová, Veronika ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Diplomová práce zkoumá využitelnost logopedické aplikace pro děti předškolního věku při logopedické prevenci. Zaměřuje se na nejčastější deficity v oblastech optického a auditivního vnímání a seriality. Sleduje pokrok, nejčastější chyby a oblasti, které jsou u dětí dobře rozvinuté. Zkoumá možnosti zapojení používání aplikace v běžné praxi během logopedické prevence v mateřské škole u dětí předškolního věku. Pro účely výzkumu byla zvolena metoda kvalitativní, prováděna metodou analýzy a interpretace dat z výsledků testování osmi dětí z mateřské školy ve věku od čtyř do sedmi let. Pro ucelení problematiky byl proveden strukturovaný rozhovor s logopedickou asistentkou, která v mateřské škole působí. Bylo zjištěno, že vzniklou logopedickou aplikaci je možné využívat jak při individuální logopedické prevenci, tak ve skupině. Logopedická asistentka doporučuje aplikaci také na samostatnou práci v domácím prostředí. Dále bylo zjištěno, že nejčastější deficity jsou v oblasti sluchového vnímání, především u sluchové diferenciace slov. Další oblastí s výrazným deficitem je serialita. Děti ve hře rozvíjející serialitu chybovaly z různých důvodů. Některé nechápaly zadání, některé měly tendenci řadit obrázky obráceně zprava do leva. Nejčastější chyby ve zrakovém vnímání byly chyby především ve vyšších úrovních u...
|
|
Strategie podpory ve vzdělávání žáků s italštinou jako mateřským jazykem
Pouchová, Veronika ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá strategie podpory ve vzdělávání žáků s italštinou jako mateřským jazykem. Zabývá se metodami pro úspěšné začlenění, faktory ovlivňující zvládnutí učiva a spolupráci mezi učiteli a rodiči. Pro výzkum byla zvolena metoda kvalitativní, prováděna formou online "semi- strukturovaného" rozhovoru s šesti českými učitelkami a speciálními pedagožkami působícími v italsko-českých třídách na základní škole J. G. Jarkovského, Truhlářská 22. Bylo zjištěno, že pro úspěšné vzdělávání žáků s italštinou jako mateřským jazykem je klíčová připravenost a kooperace celého pedagogického týmu, podpora pedagogů od vedení školy, funkční spolupráce se školským poradenským zařízením a možnost využití asistenta pedagoga. Úspěšné začlenění ovlivňuje především osobnost žáka, kolektiv ve třídě a rodina. Učitel by měl navázat pozitivní vztah s žákem a s rodinou žáka, připravit třídu na příchod nového spolužáka, zprostředkovat žákovi průvodce a mentora z řad žáků.
|