Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Italská romantická diskuse
Piptová, Ivana ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se pokusí představit kořeny, základní myšlenky a následné interpretace textů diskuse o romantismu, která proběhla v Itálii mezi roky 1816-1826. Na základě vybraných polemických příspěvků a jejich kritického zhodnocení se budeme snažit vysvětlit, proč italský romantismus stojí poněkud stranou pozornosti literárních vědců mimo Itálii a proč se stále vrací otázka, zda vůbec italský romantismus existoval. Polemiku o romantismu zahájil článek Madame de Staël Sulla maniera e l'utilità delle traduzioni (O způsobu a užitečnosti překladů), ve kterém autorka jako řešení krize italské literatury navrhovala početnější překlady současné francouzské a německé produkce, která již byla ovlivněna nastupující estetikou romantismu. Tento skromný nápad vyvolal bouřlivou debatu, jež se postupně přesunula od tématu přijímání zahraničních kulturních podnětů až k otázkám nutnosti redefinovat kořeny italské kulturní tradice a znovuvybudování moderní italské identity. Nejdůležitější odpovědi na článek Madame de Staël - sepsané Ludovicem di Breme, Giovannim Berchetem a Pietrem Borsierim - jsou dnes považovány za "manifesty" italského romantismu. Příspěvky Giacoma Leopardiho a Alessandra Manzoniho, třebas velmi zajímavé a intelektuálně podnětné, bohužel nelze do korpusu textů diskuse o romantismu...
Žena a láska v Leopardiho Zpěvech
Kasalová, Tereza ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zanalyzovat postavu ženy a milostné téma v Leopardiho Zpěvech. V úvodní části se nachází medailon autora, který se dělí na rodinné poměry a dětství, studium, důležitá milostná vzplanutí a význačné pobyty, které ovlivnily Leopardiho tvorbu a kde se setkal s různými ženami, ke kterým choval hlubší city. Další část práce představuje úryvky ze Zibaldone, jež nám ilustrují Leopardiho vnímání lásky, ženy a autorovu poetiku, od které se pak bude odvíjet i naše analýza básní. V analytické části práce rozebíráme pět vybraných básní ze Zpěvů s ženskými postavami a milostnou linkou. V analýzách sledujeme vývoj obrazu ženy a změnu ve vnímání lásky lyrického subjektu a autora, vzhledem k autobiografičnosti básní.
Jacopo Sannazaro a pastorální básnictví
Rubý, Michal ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat pastorální téma v literatuře, jeho původ, hlavní charakteristiky a proměny, kterými od starověku do období renesance procházelo. Pozornost je kladena především na originalitu autora, kulturní prostředí a společenský vývoj. Práce je rozdělena do pěti kapitol a závěru. Druhá kapitola se zabývá vznikem tohoto žánru a rozborem idylické poezie řeckého básníka Theokrita a jeho římského následovníka Vergilia, kteří představili pastýřskou tradici v literatuře. Třetí kapitola se zaměřuje na pokračování pastorální tradice v období středověku a způsob, jakým toto dědictví křesťanská literatura uchopila. Rozboru budou podrobeny Boccacciovy příběhy o nymfách a pastýřích. Čtvrtá kapitola zachycuje nástup humanismu a představuje osobnost Lorenza de'Medici, v jehož pastorálních skladbách pokračuje tradice bájné Arkádie, kde znovu a znovu prožívají pastýři své trápení z nešťastné lásky. Obliba tohoto žánru přesahuje hranice humanismu a ovlivňuje také básníky renesance. V páté kapitole představíme život a dílo Jacopa Sannazara a v šesté kapitole pak podrobně rozebereme jeho pastýřský román Arcadia. V závěru bude srovnán vliv starověké literatury a tradice pastorálního tématu s osobitým přístupem autorů středověku a novověku. Klíčová slova: Starověk, mytologie, idylická poezie,...
Memory and Identity in Antonia Arslan's "Armenian" Trilogy
Reseková, Simona ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Práca sa venuje rozboru tzv. "arménskej" trilógie Antonie Arslan so zameraním sa na odraz pamäte a premeny identity. Na úvod ponúka medailónik autorky s dôrazom na motívy, ktoré ju viedli k napísaniu diela. Následne dielo stručne analyzuje a zasadzuje do historického kontextu. Jadrom práce je konkrétna reflexia trojgeneračnej pamäte hlavných predstaviteľov a skúmanie, ako táto ovplyvnila identitu jednotlivých generácií, na základe aplikácie všeobecných poznatkov o danom fenoméne.
Italský "parlamentní román" přelomu 19. a 20. století
Pekařová, Karolína Daniella ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce má za úkol představit parlamentní román, který se formoval koncem 19. století a na vybraných dílech ukázat specifika tohoto "žánru". Pro potřeby této práce jsem zvolila pět stěžejních děl, na nichž jsem vystavěla svou literární analýzu: I Vecchi e I Giovani, I Viceré, L'imperio, Daniele Cortis a Le Vergini delle rocce. Text bakalářské práce je rozdělen do tří hlavních kapitol. První tvoří historické události doby sjednocení Itálie, které jsou pro pochopení struktury parlamentního románu nezbytné. Boj za sjednocení trvá až do konečného dobytí Říma v roce 1870, kdy startuje nová politická éra, a to parlamentarismus. Důraz je kladen na události reflektované v samotných románech. Historický přehled je zakončen vstupem Itálie do první světové války. V druhé části práce představuji vybraná díla parlamentního románu a také jejich autory - Luigiho Pirandella, Federica De Roberta, Antonia Fogazzara a Gabriele D'Annunzia - kteří svým specifickým literárním stylem reflektují dobu, ve které žijí. Poslední, stěžejní částí bakalářské práce je samotná analýza textů parlamentního románu, jak z pohledu naratologie, tak tematiky. Závěrem jsou shrnuty náměty společné dílům romanzo parlamentare a postoj jednotlivých autorů k výsledkům původně nadějného italského sjednocení a následné...
Moraviovy Římské povídky ve filmu
Procházková, Anna ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Diplomová práce je představením Moraviových Římských povídek jakožto inspirace několika italských filmů 50. a 60. let. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřeny na literárně- historický kontext, charakteristiku vztahu literatury a filmu, analýzu vybraných povídek a rozbor filmů s ohledem na jejich propojení s literární předlohou. Na základě analýz vybraných povídek a filmů je v závěrečné části shrnuto, jakým způsobem je pracováno s jednotlivými složkami (prostředí, postavy, děj), zda se nějakým způsobem projevila volba hereckých protagonistů, jak bylo využito prostředků, jimiž disponuje film, ale literatura jich nemůže využít, a do jaké míry je ve filmech zachována intence původního textu. Součástí závěrečného shrnutí je i subjektivní zhodnocení daných snímků. Zároveň jsou zmíněny obecné tendence související s vývojem italské kinematografie v 50. a 60. letech. V rámci příloh je představen z hlediska života a tvorby Alberto Moravia.
Italská romantická diskuse
Piptová, Ivana ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se pokusí představit kořeny, základní myšlenky a následné interpretace textů diskuse o romantismu, která proběhla v Itálii mezi roky 1816-1826. Na základě vybraných polemických příspěvků a jejich kritického zhodnocení se budeme snažit vysvětlit, proč italský romantismus stojí poněkud stranou pozornosti literárních vědců mimo Itálii a proč se stále vrací otázka, zda vůbec italský romantismus existoval. Polemiku o romantismu zahájil článek Madame de Staël Sulla maniera e l'utilità delle traduzioni (O způsobu a užitečnosti překladů), ve kterém autorka jako řešení krize italské literatury navrhovala početnější překlady současné francouzské a německé produkce, která již byla ovlivněna nastupující estetikou romantismu. Tento skromný nápad vyvolal bouřlivou debatu, jež se postupně přesunula od tématu přijímání zahraničních kulturních podnětů až k otázkám nutnosti redefinovat kořeny italské kulturní tradice a znovuvybudování moderní italské identity. Nejdůležitější odpovědi na článek Madame de Staël - sepsané Ludovicem di Breme, Giovannim Berchetem a Pietrem Borsierim - jsou dnes považovány za "manifesty" italského romantismu. Příspěvky Giacoma Leopardiho a Alessandra Manzoniho, třebas velmi zajímavé a intelektuálně podnětné, bohužel nelze do korpusu textů diskuse o romantismu...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.