Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čtenáři v internetových komunitách (zaměřených na literaturu)
Košinská, Eva ; Trávníček, Jiří (vedoucí práce) ; Piorecký, Karel (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o čtenářích internetových literárních serverů v českém prostředí. Toto téma není dosud v sekundární literatuře podrobně rozpracováno, budeme se tedy především opírat o pozorování problematiky. V první části práce budou popsány tři nejvýznamnější české literární servery - Totem, Písmák a Literra. Nejprve vysvětlíme jejich historickou genezi a odlišnosti, které se mezi nimi nachází. Poté se zaměříme obecněji na výhody a nevýhody publikování na internetu, na život internetové komunity. Ukážeme, jakým způsobem lze na internetu publikovat a jaká je úroveň tamní kritiky. Pokusíme se definovat pojmy jako "internetová literatura" a "grafomanie". Nakonec představíme některé ze členů nové autorské generace, která začínala nejprve publikovat právě na literárním serveru a nyní vydala úspěšnou tištěnou prvotinu. V druhé části práce představíme výsledky ankety, kterou jsme udělali mezi studenty filozofické fakulty, mezi autory publikujícími na literárních serverech a mezi českými spisovateli. Pokusíme se interpretovat jejich pohled na literaturu vzešlou z internetu. K literatuře tohoto typu totiž ve společnosti panuje všeobecná nedůvěra, pokusíme se vysvětlit, proč tomu tak je. Na závěr naší ankety se pokusíme vyvodit, jaké jsou podle našich respondentů možnosti takové literatury do budoucnosti.
Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Games Culture
Švelch, Jan ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent) ; Piorecký, Karel (oponent)
Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Game Culture Jan Švelch Abstrakt Tématem této disertační práce je paratextualita v kultuře počítačových her. Koncept paratextuality představil literární teoretik Gérard Genette v roce 1982 v kontextu knižního vydavatelství. Během posledních třiceti pěti let jej převzaly další obory včetně filmových, televizních nebo herních studií. Nicméně současná podoba paratextuální metodologie se významně odlišuje od původního teoretického rámce a vede k terminologickým nesrovnalostem. I přesto lze však paratextualitu stále považovat za potenciálně hodnotný analytický nástroj, který se věnuje otázkám takzvaných přidružených textů a kulturním praktikám napříč kulturními průmysly. Paratext, který bývá obrazně popisován jako práh interpretace, tématizuje oblast často přehlížených složek mediálních ekosystémů, jako jsou například propagační materiály nebo návody k použití. V této disertační práci nejprve nabízím podrobný kritický rozbor současné paratextuální teorie a metodologie. V dalších kapitolách pak představuji aktualizovaný teoretický a metodologický rámec paratextuality, který staví na základech konceptu textuální transcendence, z něhož vycházela i původní Genetteova konceptualizace. Konkrétní analytické dimenze pak berou v potaz specifika počítačových...
Čtenáři v internetových komunitách (zaměřených na literaturu)
Košinská, Eva ; Piorecký, Karel (oponent) ; Trávníček, Jiří (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o čtenářích internetových literárních serverů v českém prostředí. Toto téma není dosud v sekundární literatuře podrobně rozpracováno, budeme se tedy především opírat o pozorování problematiky. V první části práce budou popsány tři nejvýznamnější české literární servery - Totem, Písmák a Literra. Nejprve vysvětlíme jejich historickou genezi a odlišnosti, které se mezi nimi nachází. Poté se zaměříme obecněji na výhody a nevýhody publikování na internetu, na život internetové komunity. Ukážeme, jakým způsobem lze na internetu publikovat a jaká je úroveň tamní kritiky. Pokusíme se definovat pojmy jako "internetová literatura" a "grafomanie". Nakonec představíme některé ze členů nové autorské generace, která začínala nejprve publikovat právě na literárním serveru a nyní vydala úspěšnou tištěnou prvotinu. V druhé části práce představíme výsledky ankety, kterou jsme udělali mezi studenty filozofické fakulty, mezi autory publikujícími na literárních serverech a mezi českými spisovateli. Pokusíme se interpretovat jejich pohled na literaturu vzešlou z internetu. K literatuře tohoto typu totiž ve společnosti panuje všeobecná nedůvěra, pokusíme se vysvětlit, proč tomu tak je. Na závěr naší ankety se pokusíme vyvodit, jaké jsou podle našich respondentů možnosti takové literatury do budoucnosti.
Tvorba Libuše Moníkové v kontextu současné české literatury
Zikmundová, Martina ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Piorecký, Karel (oponent)
Diplomová práce Tvorba Libuše Moníkové v kontextu současné české literatury analyzuje tvorbu autorky v českém i německém kontextu. Práce se skládá ze tří základních částí: První kapitola se věnuje především jejímu neobvyklému postavení německy píšící autorky českého původu, které se v její tvorbě výrazně promítlo. Druhá kapitola se zabývá biografií, dále se zaměřuje na jednotlivá díla a jejich stručnou interpretaci a kritickou reflexi. Poslední kapitola je věnována interpretaci románu Ledová tříšť. Důraz je kladen především na analýzu výstavby textu, postav, způsob prezentace historie a mýtu. Do popředí se tak dostávají i autobiografické momenty.
Mladá poezie devadesátých let 20. století
PIORECKÝ, Karel
Předkládaná práce je zaměřena na básnickou tvorbu mladých debutantů, kteří vstoupili do literární komunikace v devadesátých letech 20. století, tedy autorů nezatížených zkušeností s kulturní politikou uplatňovanou před listopadem 1989. Jejich tvorba se rodila ve spletitém kontextu posttotalitní kulturní situace, v níž se setkávaly velmi rozdílné tradice, které byly v předchozích desetiletích vyloučeny z veřejné komunikace. Paralelně s tímto procesem se rodila mladá poezie devadesátých let, na jejímž charakteru se nemohl nepodepsat onen dobový zájem o vše minulé a donedávna zakázané. V první kapitole věnujeme pozornost dobové literárněkritické recepci mladé poezie v devadesátých letech. Analyzujeme jazyk, hodnotové rámce, kritéria a očekávání, které uplatňovala soudobá literární kritika na mladou poezii. Klíčovou byla otázka po tradici, na níž by měla ve změněných a demokratizovaných kulturních a společenských podmínkách nová poezie navazovat. Očekávání literární obce byla orientována spíše směrem k minulosti, tedy k navázání na některou z hodnotných a po dlouhé době opět neproskribovaných tradic, než k neoavantgardnímu hledání nových výrazových rejstříků. Následující tři kapitoly sledují trojici výrazných linií v rámci mladé poezie devadesátých let: linii poezie spirituální, věcné a imaginativní. Analytické a interpretační sondy do tří zmíněných linií propojuje společné hledisko {--} sledování lyrického subjektu a podob jeho stylizace. Toto metodologické východisko se opírá o Červenkovu teorii lyrického subjektu, jíž je věnována samostatná teoreticky zaměřená kapitola v úvodní části práce. Soustředění pozornosti k lyrickému subjektu umožnilo sestavit typologii podob lyrického subjektu a vysledovat obecnější tendence, charakteristické pro subjektivitu v mladé poezii devadesátých let. Zmiňované tři tradiční lyrické mody a výrazové rejstříky sice mladá poezie devadesátých let ochotně přijímala, ale postupně z nich odstranila jakékoli programní a ideologické akcenty. Tradiční lyrické mody v posttotalitní a postmoderní situaci přestávají být součástí velkých příběhů. Jejich původní metanarativní charakter je eliminován. Ze spirituální poezie se vytrácí explicitní konfesijnost, imaginativní lyrika se zbavuje surrealistické revolučnosti a psychologismu, poezie věcnosti postrádá patos nutné vývojové změny, s níž tento lyrický mod aplikovala Skupina 42. V poezii devadesátých let tedy tradice nejsou rozvíjeny ve své původní podobě, ale selektivně používány s ohledem na aktuální stav kultury a myšlení.
Máchovské rezonance. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?)
Piorecký, Karel ; Křivánek, Vladimír ; Charypar, Michal ; Fořt, Bohumil ; Hrbata, Zdeněk ; Ibrahim, Robert ; Koten, Jiří ; Sládek, Ondřej ; Sgallová, K. ; Šerlaimova, S. ; Berkes, T. ; Budagova, L. ; Čolakova, Ž. ; Galmiche, X. ; Grigorov, D. ; Melnyčenko, I. ; Procházka, M. ; Valcerová, A.
Mezinárodní bohemistický kongres se koná každých pět let z iniciativy Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky. Letošního kongresu se zúčastnilo více než 150 vědců z celého světa. Diskuse o projevech "jinakosti" v české literatuře byla vedena ve čtyřech tematických blocích. Vzhledem ke stému výročí narození K. H. Máchy v roce 2010 byl jeden z diskusních panelů nazván Poezie, recepce, intertextovost: druhý život díla K. H. Máchy. Konferenční příspěvky se v tomto bloku přednostně soustředily k tvorbě básníků a prozaiků, kteří se svým dílem hlásili k Máchovu odkazu a čerpali z něj inspiraci. Odlišnou cestu k porozumění významu Máchova díla nabídly referáty, které jej vnímaly v kontextu evropského a zejména středoevropského romantismu. Máchovo dílo vytvořilo rovněž příležitost k úvahám nad dějinami české literární vědy a ke sledování vlivu tohoto básníka na formování pražského literárněvědného strukturalismu.
Čas bolesti: Tematizace času a dějinné situace v Holanově sbírce Bolest
Piorecký, Karel
Studie analyzující tematiku času a dějin ve sbírce Vladimíra Holana Bolest.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 PIORECKÝ, Karel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.