Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Revize renesančních hodnot u Ariosta a Cervantese
Horká, Alice ; Blinková Pelánová, Eva (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá revizí renesančních hodnot v dílech Zuřivý Roland a Důmyslný don Quijote de la Mancha. První část je zaměřena na identifikaci dobových renesančních hodnot. Stěžejní část práce je věnována analýze obou výše zmíněných děl. Poslední část se zaměřuje na komparaci děl v kontextu námi vytyčených renesančních hodnot. Z analýzy a následné komparace obou děl je patrné, že rytířská tématika, se kterou oba autoři pracují, se již ve 2. pol. 15. století proměnila a nastupují díla, která parodují tento žánr. Oba autoři vykreslují odlišné skutečnosti od zidealizovaného světa bretaňských románů. Ideály jsou v obou dílech nedosažitelné a nereálné, postavy se pohybují ve světě, který jim už nepatří, pouze v něm žijí s pocitem ztracení a odcizení. Zároveň nejsou již zidealizovanými zástupci určité skupiny, a proto mohou chybovat, mohou se chovat v rozporu s morálními zásadami a rytířskými ctnostmi, jednají i na základě svých vnitřních pohnutek, přání, své slabosti či strachu. Do popředí se nám dostávají i příběhy obyčejných lidí a vojáků, kteří řeší své problémy a touhy. Nejen za pomoci těchto "menších" charakterů se dostáváme k podstatným otázkám lidského života. Podstatnými motivy a hodnotami v obou dílech jsou zejména láska, přátelství, svoboda a smrt. Je zřejmé, že díla jsou ovlivněna...
Z pohledu dítěte. Dítě jako literární subjekt v současné italské próze
Přívozníková, Pavla ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) ; Čaplyginová, Olga (oponent)
Klíčová slova dětské prisma - protagonista dítě - literární subjekt - vypravěč - fokalizátor - fokalizace postava - naratologie - Gérard Genette - Mieke Balová - současná italská próza Abstrakt Disertační práce s názvem Z pohledu dítěte a podtitulem Dítě jako literární subjekt v současné italské próze se snaží zmapovat a popsat opakující se přítomnost dětského protagonisty v současné italské próze pro dospělé čtenáře. Na korpusu dvaceti románů z let 1997 až 2017 ukazuje, jakým způsobem se v italských románech těchto let manifestovalo dětské prisma. Práce je rozdělena do pěti kapitol: teoretickou, historickou, analytickou, syntetickou a závěr. V první kapitole objasňuje co je to literární subjekt, a prismatem naratologické teorie Gérarda Genetta a jeho následovnic Mieke Balové a Sklomith Rimmonové- Kennanové vymezuje tři základní subjektové role (vypravěč, fokalizátor, postava), které dítě ve vyprávění zaujímá. Ve druhé kapitole ukazuje, kdy a jakým způsobem se v dějinách italské literatury začal objevovat dětský protagonista. Třetí kapitola je zaměřena na naratologickou analýzu těchto dvaceti románů, které za pomoci teoretických termínů ustanovených v první kapitole rozděluje do dvou skupin: na romány s heterodiegetickým vypravěčem, v nichž dítě vystupuje v pozici fokalizačního subjektu a romány s...
Italská romantická diskuse
Piptová, Ivana ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se pokusí představit kořeny, základní myšlenky a následné interpretace textů diskuse o romantismu, která proběhla v Itálii mezi roky 1816-1826. Na základě vybraných polemických příspěvků a jejich kritického zhodnocení se budeme snažit vysvětlit, proč italský romantismus stojí poněkud stranou pozornosti literárních vědců mimo Itálii a proč se stále vrací otázka, zda vůbec italský romantismus existoval. Polemiku o romantismu zahájil článek Madame de Staël Sulla maniera e l'utilità delle traduzioni (O způsobu a užitečnosti překladů), ve kterém autorka jako řešení krize italské literatury navrhovala početnější překlady současné francouzské a německé produkce, která již byla ovlivněna nastupující estetikou romantismu. Tento skromný nápad vyvolal bouřlivou debatu, jež se postupně přesunula od tématu přijímání zahraničních kulturních podnětů až k otázkám nutnosti redefinovat kořeny italské kulturní tradice a znovuvybudování moderní italské identity. Nejdůležitější odpovědi na článek Madame de Staël - sepsané Ludovicem di Breme, Giovannim Berchetem a Pietrem Borsierim - jsou dnes považovány za "manifesty" italského romantismu. Příspěvky Giacoma Leopardiho a Alessandra Manzoniho, třebas velmi zajímavé a intelektuálně podnětné, bohužel nelze do korpusu textů diskuse o romantismu...
Politické motivy v Dantově Božské komedii
Szkanderova, Marie ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je shromáždit prvky Dantova politického myšlení a seřadit je tak, jak se jeho přesvědčení vyvíjelo pomocí Božské komedie, ve které můžeme vidět počátek jeho názoru, který pomalu, jak dílo pokračuje, dozrává, až se v jejím závěru zformuje v ustálenou teorii. Kromě Božské komedie, která je páteřní knihou této práce, se budeme opírat také o jeho důležitý politický traktát O jediné vládě, ve které Dante postupně vysvětluje a hájí svůj názor. Celá práce je rozdělena do tří klíčových částí dle vývoje Dantova politického myšlení, a to na město, impérium a papežství. U každé části jsme stručně popsali politicko-historický kontext středověké Itálie, a poté jsme se zaměřili na několik důležitých osobností z každé části. Představili jsme je v krátkých biografických úvodech a postupně jsme je pomocí Dantových zmínek popsali, určili jsme tak Dantův vztah k daným osobnostem a vytyčili jsme tak jejich politický profil a důležitost. V závěru jsme shrnuli vývoj Dantovy politické myšlenky a přirovnali ji tak k dnešní době. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sergio Atzeni: Sardinie - láska, nenávist
Svobodová, Soňa ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
TCílem této práce je představit současného sardinského spisovatele Sergia Atzeniho (1952- 1995) a provést podrobnou analýzu čtyř románů, které napsal v období let 1986 až 1995: Apologo del giudice bandito (1986), Il figlio di Bakunn (1991), Il quinto passo l'addio (1995) a Passavamo sulla terra leggeri (1996), vydaný posmrtně. Poté, co v sedmdesátých letech dokončí gymnaziální a opustí univerzitní studia, spolupracuje s mnoha regionálními periodiky a píše povídky i básně, které jsou příslibem velkého spisovatelského talentu. Již v počátcích literární tvorby se také projevuje jeho bezmezná láska k Sardinii, díky níž se ve svém díle věnuje nejen tomuto ostrovu, ale také jeho historii, obyvatelům a folkloru. Atzeni se však tímto citem nenechá zaslepit. Uvědomuje si etnický a existenciální neklid, který opanuje jeho generaci, a neváhá zobrazit pochybení, jichž se dopouští on sám i jeho vrstevníci. Na Sardinii se mu však nedostává uznání, a tak se v roce 1987 rozhodne ostrov opustit a vydává se na cesty. Žije a pracuje v mnoha městech Itálie - například v Turíně a Milánu - ale také jinde v Evropě. Nakonec se usadí v Sant'Ilariu d'Enza. To je začátkem jeho nejplodnějšího tvůrčího období. Věnuje se také překladatelské činnosti a publikuje esejistické práce pro nejdůležitější italská nakladatelství. Dlouho však v...
Malý starodávný svět Antonia Fogazzara
Jarošková, Karolína ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Tématem této bakalářské práce je dílo Malý starodávný svět Antonia Fogazzara. Tento román byl vydán v roce 1895 v Miláně. Příběh se odehrává na pozadí italského sjednocení a pojednává o milostném příběhu mladé dvojice Luisy a Franka, jejichž lásce není přáno. Charaktery Luisy a Franka jsou naprosto rozdílné a na tomto základě vzniká pře, drama a morální ponaučení. Záměrem autora je vypátrat a znázornit opravdový cíl lidského bytí. Celý děj spočívá v boji, nejdřív skrytém, potom zjevném, mezi dvěma opačnými charaktery, které spojila láska, a které rozdílné ideály uvádějí do konfliktu a rozdělují.Dílo je zasazeno do evropského kulturně-myšlenkového kontextu. Představila jsem hlavní umělecké směry tohoto období zvaného "fin-de-ciécle" a zaměřila jsem se na italské prostředí, popsala jsem historické souvislosti, hlavní literární směry a jejich nejvýznamnější představitele.Popsala jsem tento dekadentní román po formální stránce,vyložila jsem děj a analyzovala jsem hlavní témata tohoto románu.V závěru jsem shrnula své poznatky, ke kterým jsem dospěla ve své analýze a zhodnotila jsem přínos tohoto románu pro italskou společnost Fogazzarovy doby.
Carlo Goldoni a Carlo Gozzi: spor o divadlo
Koryntová, Barbora ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je spor Carla Goldonniho a Carla Gozziho o divadlo. Úvodní část je zaměřena na jejich medailonky, důraz je pak zvláště kladen na klíčové okamžiky z jejich života. V následující kapitole je blíže rozebrán jejich spor o divadlo s odkazy na jejich názory, tak jak je uvedli ve svých polemických dílech. Poslední část je věnována jejich polemickým pozicím a jak je uvedli do praxe. Klíčová slova Italské divadlo, commedia dell'arte, Carlo Gozzi, Carlo Goldoni
Srovnání italského originálu a českého překladu Věčného pekelného žaláře
Jasanská, Zuzana ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Úkolem diplomové práce je srovnání díla La prigione eterna dell'Inferno, jehož autorem je Giovanni Battista Manni, a jeho českého překladu, který byl pořízen Václavem Matějem Šteyerem. La prigione vychází v roce 1666. V lednu roku 1676 se objevuje Šteyerův Věčný pekelný žalář. Šteyer pravděpodobně překládal přímo z italštiny dle čtvrtého vydání Manniho originálu z roku 1669. V tomto vydání Manni změnil některé části v posledních kapitolách, tyto změny nalezneme také v českém překladu. Ani Manni nebyl ve svém díle původní. Inspiroval se traktátem španělského jezuity Juana Eusebia Nieremberga. Ve své práci jsem se snažila vysledovat, jakým způsobem Šteyer postupoval při převodu Manniho spisu, a to především na poli lexikonu, syntaxe a stylistiky. Zastavila jsem se také u toho, jak se v textech projevuje rétorika jezuitských škol.
Romány Itala Sveva
Sklenářová, Simona ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl představit italského spisovatele Itala Sveva a jeho tři stěžejní romány: Una vita (Život pana Alfonsa), Senilità (Senilita) a La coscienza di Zeno (Vědomí a svědomí Zena Cosiniho). Úvodem stručně shrnu dějiny multikulturního Terstu, který měl na autora značný vliv a do něhož jsou zasazeny děje tří zmíněných románů. V bio- bibliografické části bude chronologicky vylíčen Svevův osobní i profesní život a jeho literární a dramatická tvorba. Spojovacím bodem jeho děl je tzv. "inettitudine", neboli netečnost, nešikovnost a životní pasivita hlavních hrdinů. Mimo ni patří mezi Svevova opakovaně zpracovávaná témata také rodina, vztahy mezi jejími jednotlivými členy, láska a rivalita. Práce se zaměřuje na Svevovy romány, ze kterých také primárně vychází. Závěrem se snažím všechna tři díla porovnat, najít v nich odlišnosti a spojitosti a celkově shrnout proměny svevovského hrdiny.
Niccolò Machiavelli a Tommaso Campanella
Šilarová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je analyzovat a následně pak konfrontovat myšlenky a názory Niccola Machiavelliho a Tommasa Campanelly, kteří oba patří mezi významné italské politické filozofy. Díla, která budou analyzována jsou Machiavelliho politický traktát Il Principe (Vladař) a Campanellův utopický traktát La città del sole (Sluneční stát). Tato práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je krátkým úvodem, a je následována ústřední částí celé práce. Ve druhé kapitole je představen Niccolò Machiavelli, jeho život a dílo, stejně jako i analýza jeho pohledu na vybraná témata, kterými jsou: ideální panovník, etika a náboženství. Ve třetí kapitole je představen Tommaso Campanella, jeho život, dílo, a také analýza jeho názorů na zvolená témata. Poslední kapitola má shrnující charakter, konfrontuje Machiavelliho názory s těmi Campanellovými a poukazuje na odlišnosti a podobnosti mezi oběma autory.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 PELÁN, Jakub
1 Pelán, Jan
1 Pelán, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.