Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 205 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Novogotika v pražské sakrální architektuře
Marešová, Marie ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá novogotikou v pražské sakrální architektuře na materiálu dvou kostelů nových pražských měst. První část je věnována vývoji Prahy v 19. století a postavení katolické církve jako stavebníka v tomto období, druhá shrnuje pojetí gotické architektury v dějinách umění a problematiku historismu v architektuře. Jádro práce pak tvoří analýza dvou kostelů v kontextu tří nových pražských měst, kostela sv. Ludmily na Královských Vinohradech a kostela sv. Antonína Paduánského v Holešovicích-Bubnech. V závěrečné kapitole jsou shrnuty základní charakteristiky novogotiky v pražské sakrální architektuře, vyvozené z komparace uvedených kostelů.
Polibek smrti v českém výtvarném umění 1895-1918
Tomášková, Klára ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
V této bakalářské práci, představím motiv polibku, v jiné perspektivě než jako klasický polibek lásky, mezi mužem a ženou. Budu se zabývat polibkem jako znamením smrti. Soustředím se na české moderní umění v letech 1895-1918. Polibek, v tomto nevšedním smyslu nacházíme například v podobě tzv. andělského políbení, označující odchod duše na onen svět. Tento výjev sledujeme na obrazu Světice od Josefa Mandla z roku 1905, kromě samotného obrazu si vysvětlíme symbol smrtícího andělského polibku jako takového. Druhá kapitola práce se zaměří na klíčové téma související s polibkem smrti a sice na téma Jidášova polibku. V křesťanství, konkrétně v Novém zákoně, Jidáš Iškariotský svým políbením označí Krista, a tím ho odsoudí na smrt. Tento motiv může symbolizovat nejen smrt ale především zradu. V českém moderním umění jej lze analyzovat na stejnojmenném obraze Jana Konůpka z roku 1912. Poslední kapitolu práce věnuji častému symbolistnímu motivu a to polibku smrti v podobě políbení smrtkou. Tento motiv, oblíbený i u Edvarda Muncha, v českém umění rezonuje v díle Bohumila Kubišty, Polibek smrti, z roku 1912. Metodou práce bude popis a analýza uvedených děl a jejich komparace s dobovými uměleckými vlivy a výtvarnými historickými paralelami.
Analýza ruského symbolismu ve výtvarném umění prostřednictvím pohádek v 70. - 90. letech 19. století
Polichshuk, Stanislav ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Mystické příběhy přitahovaly lidi odedávna. Zvláštní pozornost si zaslouží ruské pohádky plné mystiky a ruských symbolů. Tato díla významně přispěla k formování ruského symbolismu jako stylového projevu. Předložená práce zkoumá vztah mezi ruskými pohádkami a vznikem samostatného uměleckého stylu v malířství na konci 19. století - ruského symbolismu prostřednictvím umělců Viktora Vasněcova, Michaila Vrubela a Viktora Borisova-Musatova. Součástí práce je kapitola o historické, politické a společenské situaci v Rusku v 70.-90. letech 19. století, která měla vliv na umělce a vznik slohu. Jak se projevily prvky symbolismu v ruském umění? Kdo přesně z avantgardních umělců byl ovlivněn symbolismem? Odpovědi na tyto a další otázky budu hledat v předložené bakalářské práci.
Galerie bratří Čapků a její výstavní činnost v druhé polovině 60. let 20. století
Micková, Natálie ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdokumentováním a představením výstavní koncepce pražské Galerie bratří Čapků v druhé polovině 60. let 20. století a současně vymezením prostoru, který mezi ostatními pražskými galeriemi v období mezi lety 1965 až 1970 zaujímala. Věnuje se zakladatelským osobnostem a připomíná důležité politické, právní a kulturní události, které zásadně ovlivnily umělecký a výstavní chod galerie. Důležitou pomůckou pro pochopení výstavního programu galerie a interpretaci jednotlivých výstav se staly výstavní katalogy jednotlivých umělců a tvůrčích skupin s úvodními texty, pozvánky na vernisáže a recenze v odborném i denním tisku, které dokreslily celkovou náplň galerie.
Exlibris a jeho význam v tvorbě Vladimíra Komárka
Trnková, Anna ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na přiblížení pojmu knižní značka neboli exlibris a na to, jakou zastává pozici v tvorbě Vladimíra Komárka, jedné z nejvýznačnějších osobností exlibristické scény 20. století v Čechách. V práci budou nejprve představeny základní informace o exlibris, včetně stručného vývoje, dějin a sběratelství a zároveň se bude zabývat otázkou, jakou hraje roli na současné umělecké scéně. Druhá část práce bude věnována exlibris Vladimíra Komárka v kontextu jeho grafické tvorby a také jeho osobitému stylu a společenské povaze, právě díky kterým byl požádán o vytvoření okolo 650 knižních značek. Bude brán zvláštní zřetel na vybrané objednavatele, za jakých okolností pro ně exlibris vznikala a jaké v nich byly použity náměty.
Chrám svatého Víta v Praze ve skicách Antonína Slavíčka
Kašperová, Karolína ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se věnuje roli skici v díle Antonína Slavíčka. Jako příklad jeho práce se skicou byl vybrán námět gotické stavby Katedrály sv. Víta v Praze, které se na sklonku svého života intenzivně věnoval. K obrazu existuje 11 přípravných skic a studií. V první části (kapitola 1-3) práce budou rozebrány vlivy, jež formulovaly malbu tohoto umělce, ale hlavně zde bude popsána samotná skica a její podstata ve výtvarném umění, a to zejména v moderním. Druhá část (kapitola 4-5) se bude zabývat porovnáním pro Slavíčka netypickým motivem architektury a jeho naopak proslulým tématem krajiny, analýzou jednotlivých skic a stěžejní otázce - do jaké míry malíř vycházel ze svých skic ve finálním díle? Jakou roli v jeho díla měla skica? Žádná z monografií věnovaných Antonínu Slavíčkovi dané téma zcela nerozebírá. Klíčová slova Antonín Slavíček, skica, chrám sv. Víta, Mařákova škola, krajinomalba, Kameníčky, impresionismus, plenérová malba
Věra Nová v dialogu s Pavlem Brázdou
Vašáková, Aneta ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na život, a především tvorbu Věry Novákové, české malířky, ilustrátorky a sochařky, výtvarně činné již od 40. let 20. století. Zabývám se především analýzou její rozmanité výtvarné práce plné symbolů, často s náboženskými motivy, a to také v dialogu s jejím manželem, Pavlem Brázdou. Ten byl, stejně jako Věra Nováková, českým umělcem a jejím celoživotním partnerem, s nímž se navzájem ovlivňovali ve své umělecké tvorbě, což ukazuji a popisuji na několika konkrétních příkladech jejich obrazů. Dále se zaměřuji na výstavy Věry Novákové, nejen samostatné, ale také společné právě s jejím manželem, Pavlem Brázdou, ale i dalšími umělci. Klíčová slova Pavel Brázda, Věra Nováková, Figurativní malba, symboly, hra s písmeny
Michael Rittstein a jeho ateliér Malba III na pražské AVU
Heřmánková, Klára ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Tématem bakalářské práce je ateliér Malba III Akademie výtvarných umění v Praze v letech, kdy byl pod vedením Michaela Rittsteina, 2001-2018. Práce se zaměřuje na Michaela Rittsteina jako umělce a pedagoga a v souvislostí s tím i na jeho žáky. Práce tedy sleduje šest generačně odlišných studentů v průřezu 17 let Rittsteinova působení na AVU, které spojuje absolvování jeho ateliéru, určitý druh figurální malby a reflexe umění a doby 70. a 80. let. Jedná se o Alenu Anderlovou, Karla Jerieho, Martina Salajku, Igora Grimmicha, Tomáše Jetelu a Jana Herese. Na základě rozhovorů s danými umělci se práce zabývá formou výuky Michaela Rittsteina, vztahy v ateliéru, celkovými vztahy na AVU během Rittsteinova působení tam, zároveň i Rittsteinovým vlivem na své žáky a jejich současnou tvorbou.
Fotografický fenomén UrbEx aneb opuštěnost ve fotografii
Vacková, Aneta ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na fotografický fenomén, Urban Exploration, známý také jako "UrbEx". Bakalářská práce se věnuje otázce, proč místa zůstávají opuštěná a porovnává český a obecně zahraniční přístup k urbexu. Cílem je zjistit, zda jsou "městští průzkumníci" schopni pomoci opuštěným stavbám svými fotografiemi. Nejprve jsou vymezeny pojmy úzce související s městským průzkumem jako je industria, tafofilie, graffiti a psychogeografie. Dále je představena historie od romantismu až po současnost. Stručně jsou zmíněny nejzásadnější osobnosti, jež jsou spjaté s objevováním opuštěných míst, mezi něž patří např. André Breton, Guy Debord, Jeff Chapman. A skupiny, které fenomén pomáhaly formovat, tj. San Francisco Suicide Club, Action Squad, Cave Clan a Diggers of the Underground Planet. Ze světové ukázky urbexu byla vybrána Pripjať a tzv. Chtâteau Congo. Avšak nejvíce pozornosti je věnováno stavbám na území České republiky, z nichž byl zvolen cínový důl Rolava a kostel sv. Jiří v Lukové, který je ideálním příkladem, jak urbex může určitým způsobem pomoci k záchraně opuštěných budov. Klíčová slova Urbex, průzkum, opuštěná místa, fotografie
Jan Steklík jako výtvarník a zakladatel Křižovnické školy
Jiroušková, Markéta ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá Janem Steklíkem a s ním spojenou Křižovnickou školou čistého humoru bez vtipu. V úvodu je představena politická situace a výtvarné umění během normalizace, dále seznamuji se vznikem a historií Křižovnické školy. Představím její nejvýznamnější členy, jako byl Karel Nepraš, Zbyšek Sion, Eugen Brikcius nebo Helena Wilsonová. Nejsou vynechány ani jejich nejzásadnější společné akce. Druhá část práce se pak věnuje samotnému Steklíkovi. Zprvu je představen jeho životopis, kde je shrnut jeho život od dětství, přes studia, až po jeho poslední výstavy. Poté se soustřeďuji na jeho úlohu v rámci Křižovnické školy a poslední část je věnována Steklíkově výtvarné činnosti. Jsou zde představeny jeho začátky, kresby, land-artové projekty a v neposlední řadě i výstavy. Cílem této práce je představení osobnosti Jana Steklíka nejen jako výtvarníka, ale i jako člověka, který vnesl humor do šedé socialistické společnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 205 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 PECH, Martin
8 PECH, Michal
4 PECH, Milan
2 Pech, Marek
9 Pech, Martin
8 Pech, Michal
4 Pech, Miroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.