|
Porovnání pohybových schopností sportovních gymnastek a závodnic v Teamgym
Selix Hlaváčková, Eliška ; Hájková, Jana (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
NÁZEV: Porovnání pohybových schopností sportovních gymnastek a závodnic TeamGym AUTOR: Eliška Selix Hlaváčková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra tělesné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jana Hájková ABSTRAKT Cílem diplomové práce je porovnat pohybové schopnosti sportovních gymnastek a závodnic TeamGym. V první části práce je představena sportovní gymnastika a TeamGym a jejich stručný historický vývoj. Dále jsou zde popsány pohybové schopnosti, které jsou postupně rozvíjeny v obou sportech. Testování se zúčastnily dívky ve věku 12 a 13 let. Testování probíhalo ve Sportovním klubu Hradčany, v hale Jojo Gym a v Sokole Vyšehrad. Celkem se výzkumu zúčastnilo 20 děvčat. Byla využita testová baterie UNIFITTEST (6-60) doplněná celostním motorickým testem - Jacíkův test. Dále byl výzkum doplněný řízeným rozhovorem s trenéry sportovní gymnastiky a TeamGym.. Cvičenci vyplnili dotazník. Na základě rozhovorů a dotazníků byly doplněny informace, které mohly mít vliv na výsledky šetření (počet trénovaných hodin týdně, další sportovní aktivity, atp.). Výzkumná část dokládá, že sportovní gymnastky dosáhly v průměru lepších výsledků ve čtyřech z pěti testů motorických schopností nad závodnicemi TeamGym. Největší rozdíl byl v testu leh-sed. Sportovní gymnastky si vedly lépe o 23,3 % nad závodnicemi TeamGym. Lepší výsledky, než sportovní...
|
|
Zranění pohybového aparátu u hráčů volejbalu ve vztahu k prevenci a regeneraci
Vodičková, Sára ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vzniku nejčastějších zranění pohybového aparátu hráčů volejbalu všech výkonnostních a věkových skupin. Cílem diplomové práce je analyzovat zranění, která hráči prodělali během tréninků či utkání, jaká je jejich závažnost, jak se zotavují a jak předchází jejich opětovnému vzniku. Teoretická část práce je především zaměřena na popis celků pohybového aparátu člověka náchylných ke zranění při hře v návaznosti na jejich diagnostiku. Praktická část práce se zabývá analýzou jednotlivých zranění ve vztahu k výkonnostním a věkovým skupinám a preventivním a regeneračním opatřením. Pro získání těchto dat je využita metoda expertního dotazníkového šetření. Získaná data jsou zpracována na základě prostudované české i zahraniční literatury a porovnána s obdobnými studiemi zabývajícími se problematikou úrazovosti ve vztahu prevence a regenerace. Výsledky práce udávají jako nejzraňovanější část pohybového aparátu prsty a herní specializaci nejnáchylnější ke zraněním je post libera. Dalším zjištěním je mnohonásobně větší úrazovost u mladých skupin hráčů a obecně nedostatečná příprava na pohybovou činnost u většiny volejbalistů, která neodpovídá teoretickým východiskům. KLÍČOVÁ SLOVA: Zranění, volejbal, pohybový aparát, zátěž, prevence, regenerace
|
| |
|
Návrh pohybového programu se zaměřením na atletiku pro předškolní vzdělávání
Hollasová, Kateřina ; Fořterová, Petra (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
Název: Návrh pohybového programu se zaměřením na atletiku v předškolním vzdělávání Cíl: Cílem práce je vytvořit pohybový program zaměřený na atletiku pro děti předškolního věku a ověřit jej v mateřské škole. Metody: Jedná se o případovou studii, která má charakter deskripce. Využili jsme testování, které nám sloužilo jako vstupní informace o pohybových schopnostech a dovednostech dětí předškolního věku. Dále nám testová baterie posloužila k ověření vlivu aplikovaného pohybového programu zaměřeného na atletické dovednosti. Vybrali jsme testy z testové baterie DMT a MOBAK - běh na 10 m, skok daleký z místa, hloubka předklonu a hod na cíl. Dále bylo využito škálování pro hodnocení techniky hodu míčkem. Poslední použitou metodou bylo zúčastněné pozorování při realizaci pohybového programu. Výsledky: Pohybový program zaměřený na atletické dovednosti byl rozvržen do 10 lekcí po 45 minutách, každá lekce obsahovala 4 části: rušnou, průpravnou, hlavní a závěrečnou. Účinnost programu byla ověřena vybranou testovou baterií. K výraznému zlepšení došlo v testu skok do dálky z místa i v běhu na 10 m. Stejně tak výrazný posun nastal u technického provedení hodu míčkem. U testu flexibility a hodu na cíl nedošlo k tak výraznému zlepšení. Klíčová slova: atletika, pohybový program, předškolní věk, testová baterie
|
| |
|
Vliv zranění na psychické zdraví sportovců
Vighová, Kristýna ; Dlouhý, Martin (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
Práce řeší problematiku návratů sportovců do tréninkového a zápasového procesu po zranění a to se zaměřením na jejich psychické zdraví. Cílem práce je identifikovat negativní psychické stavy, které následně ovlivňují výkonost sportovců, a jejich četnost u sportovců vracející se do tréninkového a zápasového procesu po zranění. Dílčím cílem je zjistit následující možné proměnné podílející se na zvyšování/umírnění těchto stavů. Práce ověřuje četnost výskytu negativních psychických stavů; zjišťuje vliv opakovaného zranění, rozdíly mezi sportovci a sportovkyněmi, rozdíly u individuálních a týmových sportovců a také ověřuje četnost využívání copingových strategií a zjišťuje jejich konkrétní podobu. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část byla zpracována na základě české a cizojazyčné odborné literatury. Ve výzkumné části zjišťujeme, pomocí psychologického dotazníku CSAI-2, u sportovců, kteří utrpěli zranění, výskyt úzkostí a jejich vliv na výkonnost jedinců. Od výzkumu jsme očekávali, že zranění bude zvyšovat anxiozitu sportovců v době návratu do tréninkového a zápasového procesu. KLÍČOVÁ SLOVA Psychické stavy, zranění, návrat ke sportu, stres, emoce, úzkost, strach, sebevědomí, Copingové strategie, individualita x tým
|
|
Nejčastější úrazy a nemoci ve sportovní gymnastice
Vosyková, Julie ; Panská, Šárka (vedoucí práce) ; Fořterová, Petra (oponent)
Cíl: Hlavním cílem je zjištění nejčastějších úrazů a nemocí ve sportovní gymnastice u mužů a žen. Metody: Pro výzkum byl využit nestandardizovaný dotazník s otevřenými i uzavřenými otázkami. Rozesláno bylo 92 dotazníků, celkem se vrátilo 70 vyplněných. Výsledky: Výsledkem bakalářské práce jsou informace a sumarizace o úrazech a nemocích vyskytujících se ve sportovní gymnastice (n=60, núrazy=55, nnemoci=5). Častější úrazovost je v tréninkovém cyklu u mužů i žen a nejčastější gymnastické nářadí, kde ke zranění dochází je akrobacie. Pozitivním zjištění bylo zvyšující se procento zařazení regenerace a rehabilitace do tréninkového cyklu. Závěry: Míra zranění ve sportovní gymnastice je vyšší než nemocnost. Nejčastějším mechanismem úrazu v gymnastice jsou pády a doskoky. KLÍČOVÁ SLOVA nemoc, rehabilitace, sportovní gymnastika, sportovní trénink, úraz
|
|
Zařazení prvků juda do tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Pecárová, Michaela ; Dlouhý, Martin (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na zařazení prvků z juda v rámci tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Cílem této práce je navrhnout a v praxi ověřit výukový program, který by odpovídal dovednostem a schopnostem žáků prvního stupně. Jedná se o ucelený program pohybových dovedností z oblasti průpravných cvičení a základních technik, který je určen začátečníkům v oblasti juda. Vytvořený program je odučený v několika skupinách žáků 1. stupně, různého věku, na konci programu proběhlo hodnocení jednotlivých technik hodnotící komisí. Navržený program je hodnocený žáky formou dotazníkového šetření. Je funkční a pro žáky atraktivní. Získané poznatky mohou posloužit jako návod či motivace, jak a proč pracovat s judem v rámci tělesné výchovy na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA judo, principy juda, úpoly, první stupeň ZŠ, základní techniky, výukový program
|
|
Využití gymnastických cvičení ve sportovním tréninku ledních hokejistů mladšího školního věku
Drozda, Aleš ; Panská, Šárka (vedoucí práce) ; Pokorný, Ladislav (oponent)
Název: Využití gymnastických cvičení ve sportovním tréninku ledních hokejistů mladšího školního věku Cíle práce: Hlavním cílem práce je zjištění vlivu gymnastických cvičení na úroveň pohybových schopností a dovedností hokejistů mladšího školního věku. Dalšími dílčími cíli je zasadit výsledky výzkumu do dnešního i historického kontextu a vytvořit a zpětně vyhodnotit intervenční pohybový program. Metody: V práci byla využita metoda testování. Za účelem zjištění vlivu gymnastických cvičení na úroveň pohybových schopností byl pro účely této práce sestaven testový profil. Testování probíhalo ve dvou termínech - před zapojením intervenčního pohybového programu i po jeho dokončení. Data získaná v testování byla zpracovaná základními statistickými metodami a to v programu Microsoft Excel. Teoretická část byla zpracována formou literární rešerše z různých zdrojů souvisejících s danou problematikou. Výsledky: Testováním bylo zjištěno, že zapojením gymnastických cvičení do sportovního tréninku ledních hokejistů mladšího školního věku došlo k výraznému nárůstu úrovně sledovaných pohybových schopností i dovedností. Výsledky práce poskytují doporučení pro další společenskou a tělovýchovnou praxi.
|
|
Ověření tělesné zdatnosti u dětí zařazených do projektu Děti na startu
Brádka, Michal ; Panská, Šárka (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Ověření tělesné zdatnosti dětí v projektu Děti na startu. Cíl práce: Hlavním cílem práce je vyhodnocení zdatnosti dětí vybraných škol a ověření vlivu pohybového programu projektu Děti na staru. Metody: Výzkum byl založen na testování tělesné zdatnosti dětí vybranými standardizovanými Unifittesty. Testování probíhalo ve dvou termínech, v září a v prosinci. V období mezi dvěma měřeními byl aplikován pohybový program zmíněného projektu. Naměřená data byla zpracována základními statistickými metodami v programu Microsoft Excel. Teoretická část byla zpracována literární rešerší z knižních a internetových zdrojů, které souvisí s danou tématikou. Výsledky: Testováním zdatnosti dětí pomocí Unifittestu bylo zjištěno, že po 3měsíční aplikaci intervenčního pohybového programu Děti na startu došlo u většiny testových probandů ke zlepšení výsledků vybraných testů. Pravidelné zařazování všestranných pohybových programů tak ukazuje pozitivní vliv na rozvoj pohybových dovedností důležitých pro celkový a všestranný rozvoj dětí předškolního i dětí mladšího školního věku. KLÍČOVÁ SLOVA pohybový vývoj, předškolní věk, mladší školní věk, motorické testy
|