Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Úspěch v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středních škol
Cinkrautová, Karolína ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tématem disertační práce je jazykový obraz ÚSPĚCHU u českých žáků. Výzkum zaměřený na hlubší poznávání jazykového obrazu světa dětí a mládeže považujeme za vysoce aktuální, což koresponduje se současnými trendy v oblasti lingvistiky a lingvodidaktiky. Teoreticky i metodologicky vycházíme z kognitivní lingvistiky a polské etnolingvistiky, jazykových disciplín zaměřených na výzkum vztahu jazyka a kultury, které pracují s pojmem jazykový obraz světa. Práce dále vychází z americké kognitivní lingvistiky studující teorii konceptuál- ní metafory a také z českých i zahraničních didaktických aplikací teoretických východisek kognitivní lingvistiky. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz ÚSPĚCHU u specifické skupiny rodilých mluvčích češtiny - žáků 2. stupně základních škol a žáků středních škol. Analýza slovníkových, textových a empirických dat získaných prostřednictvím specificky sestaveného dotazníku vedla na základě sémantických aspektů (profilů) a metafor, prostřed- nictvím nichž je pojem konceptualizován, k sestavení kognitivní definice ÚSPĚCHU a re- konstrukci stereotypu úspěšného člověka. Z hlediska hodnotového sledujeme v jazykovém obrazu ÚSPĚCHU dvě protikladné tendence. Na jedné straně akcentace materialistické di- menze konceptu, na druhé straně důraz na jeho etický rozměr. Rekonstrukce...
Stereotypy v publicistice z hlediska persvazivní funkce
Kozmová, Kateřina ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato diplomová práce si klade za úkol popsat a klasifikovat lexikální prostředky, které ve vybraných denících přispívají k utváření některých frekventovaných stereotypů, jako jsou například stereotypy národnostních menšin, profesí, stereotypy genderové či stereotypy pachatelů trestné činnosti. Teoretickým východiskem práce jsou metody kognitivní lingvistiky, zejména polské entolingvistické skupiny, které jsou usouvztažněny se sociologickými a psychologicky orientovanými přístupy. Součástí teoretické části práce je charakteristika persvazivní a manipulační komunikace. Excerpčním materiálem pro praktickou část práce jsou texty dvou periodik, Mladé fronty DNES a Pražského deníku v rozsahu dvou ročníků. Výsledky konkrétní analýzy uvedeného materiálu porovnává autorka s teoretickými východisky práce a zhodnocuje jazykové doklady vybraných stereotypů.
Práce s textem (umění číst) ve vybraných učebnicích českého jazyka
Herberková, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
V naší práci se budeme zabývat otázkou, jak učebnice češtiny pro základní a střední školy přispívají k rozvíjení čtenářské gramotnosti našich žáků. Nejprve se zaměříme na vlastní pojem čtenářské gramotnosti, jak ho nahlíží některé instituce a autoři, poté se podíváme na několik významných srovnávacích výzkumů, které byly v této oblasti podniknuty. Na tomto základě a na základě didaktické literatury zformulujeme, jaké znalosti a dovednosti čtenářskou gramotnost zakládají a jakým způsobem by je mohlo vyučování mateřskému jazyku rozvíjet. Tyto poznatky pak budeme konfrontovat s výsledky analýzy vybraných učebnic českého jazyka.
Žena v českém jazykovém obrazu světa
Christou, Anna ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Práce zkoumá jazykový obraz ženy v češtině a zaměřuje se především na popis stereotypu spojeného se ženou. Teoreticky a metodologicky vychází z principů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky. Výzkumným jazykovým materiálem jsou slovníkové definice obsažené v českých výkladových, etymologických a synonymických slovnících, lidové písně, přísloví, frazémy a anekdoty. Stereotyp spojený se ženou je zkoumán v jeho různých polohách. Rozebírají se jak typické vlastnosti žen obecně, tak typické vlastnosti přisuzované ženám v různých obdobích života (dívce, staré ženě), v příbuzenských vztazích (matce, tchyni, nevlastní matce) či ve vztahu k muži (manželce).
Základní charakteristiky pragmaticky orientované lingvistiky
Šťastná, Kamila ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Bakalářská práce mapuje komunikačně pragmatický obrat v lingvistice, sleduje impulzy, které vedly k pragmalingvistickým zkoumáním. V práci je charakterizována pragmaticky orientovaná lingvistika a její základní témata: řečové akty, strategie verbální komunikace, argumentace v komunikaci a neverbální komunikace. Teoretické poznatky vybraných tematických okruhů jsou aplikovány při analýze záznamů mluvených projevů. Práce je zakončena zhodnocením vztahu teoretických poznatků o pragmatických aspektech komunikace a reálné komunikační praxe.
Metoda zrcadlení z hlediska psychoterapeutické komunikace
Hlobilová, Lenka ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Diplomová práce pojednává o komunikační metodě zrcadlení. Vzhledem k dosavadnímu nedostatku odborné literatury o tomto tématu, je hlavním cílem obecně metodu představit a popsat její základní rysy a specifika. Předkládaná práce se pokouší propojit vybrané poznatky z oblasti psychologie a psychoterapie s pojetím teorie komunikace a lingvistiky. Metoda zrcadlení je nejprve představena obecně v jejích základních rysech. V další části je na ni nahlíženo z konkrétních psychologických a lingvistických přístupů. Následující kapitoly představují vybrané oblasti, v nichž se metoda zrcadlení využívá. Jedná se o preterapii, rogersovskou psychoterapii a neurolingvistické programování. V závěru následuje shrnutí základních poznatků a návrh na možné směry dalšího zkoumání dané problematiky. Na konec práce jsou připojeny přílohy, které představují praktické ukázky metody zrcadlení.
Asertivita ve škole
Vlášková, Jana ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Bakalářská práce morutoruje současnou úroveň asertivní komunikace ve škole, zaměřuje se především na komunikaci mezi žáky a učiteli. Vychází ze základních tezí asertivity a hodnotí jejich aplikace ve škole s přihlédnutím ke specifickým rysům tohoto prostředí. formou řízeného rozhovoru zjišťuje na malém vzorku učitelů a žáků jejich asertivní znalosti a dovednosti. Podstatou je snaha o charakteristiku asertivity ve specifickém prostředí, které je klíčové pro vývoj komunikačních dovedností dítěte.
Neverbální komunikace při pracovních pohovorech
Odobesco, Natalia ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Hrdlička, Milan (oponent)
Tématem bakalářské práce je neverbální komunikace při pracovních pohovorech. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část je zaměřena na popis základních druhů neverbálních prostředků, jejich zakotvení v konkrétní situaci - při pracovních pohovorech a na rozdíly v používání neverbálních prostředků u žen a mužů. V praktické části jsou popsány a vyhodnoceny dotazníky, na jejichž základě byla zjištěna úloha neverbální komunikace v získání pracovního místa, rozdílnost v neverbální komunikace žen a mužů a její vliv na komunikační interakci.V závěru jsou porovnány výsledky výzkumu s teoretickými východisky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.