Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Od výtvarné kritiky k výtvarné publicistice? Psaní o výtvarném umění po roce 1989
Sládková, Hana ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Pachmanová, Martina (oponent) ; Vančát, Jaroslav (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Smyslem práce je zjistit, nakolik ovlivnila změna politických a společenských podmínek charakter umělecké kritiky, konkrétně textů o výtvarném umění. V čem (pokud vůbec) navázala 90. léta na odkaz umělecké kritiky 60. let, jak se vypořádala s obdobím normalizace? Nakolik ovlivňuje výtvarně-kritické texty umělecká produkce a nakolik změny ve fungování médií? Analýza textů z vybraných periodik 90. let má umožnit sledovat, jestli a jak odráží formální a obsahová stránka textů o vizuálním umění vývoj komunikace, charakter umění a strukturu a způsob fungování médií (resp. společnosti). Téma propojuje mediální a komunikační studia s teorií umění a vizuálními studii. Hanka Sládková
Paradigma českého moderního a postmoderního feminismu v kontextu evropské kultury
Fuxová, Bohuslava ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Pachmanová, Martina (oponent)
Předmětem studie je antropologická a historická analýza fenoménu ženského hnutí v evropském měřítku. Studie se zabývá postavením a invidualitou ženy, její svobodou v českých zemích od dob romanismu. Zvláštní pozornost je věnována evropským feministickým literárním počinům, které byly stěžejní pro další kroky emancipačního hnutí v českých zemích. Studie mapuje rysy ženské emancipace, interpretuje některá stěžejní díla evropského feminismu. Zkoumá průkopnice rozmanitosti ženských duší, zkoumá díla, která upadla do zapomění. Práce analyzuje vlivy romantismu, liberalismu i kapitalismu na feminismus. Popisuje individuální snahy a pokusy o veřejné uznání žen. Studie sleduje jednotlivé proudy světového feminismu a dosažení výsledků jednotlivých feministických skupin. Pozornost je věnována také různorodosti feminismu, jež je zdrojem síly a bohatství, zároveň slabinou ve vypjatých situacích. Součástí této studie je interpretace obrazu ženy v moderní a postmoderní době jako nositelky lásky a vědění. Cílem studie je uchopit prostřednictvím kulturologické analýzy rozmanitost ženského hnutí v konkrétním historickém a kulturním kontextu.
Political aspects in contemporary art. Czech and Slovak art in 1989-2011
Kukurová, Lenka ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Pachmanová, Martina (oponent) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent)
Táto práca je zameraná sa skúmanie súčasného umenia kriticky reflektujúceho spoločenské problémy v českom a slovenskom kontexte. Takéto smerovanie umenia má v dôsledku determinácie totalitnou minulosťou špecifickú genézu a ako legitímny výtvarný prejav sa etabluje až v poslednom období. Zámerom mojej dizertačnej práce je zhodnotiť, kedy a akým spôsobom nastala repolitizácia sféry výtvarného umenia. Skúmam a analyzujem diela českých a slovenských autorov/iek, ktorí vedome kriticky reagujú na spoločenskú a politickú situáciu. Zachovávam chronologický charakter referovania a zároveň vyčleňujem dve výrazné línie: problematiku queer a feminizmu. Vynútená angažovanosť umenia v minulosti mala za následok devalváciu tohoto pojmu. Časť mojej práce je zameraná na oblasť terminológie, pričom skúmam obsahy pojmov politické a aktivistické umenie v medzinárodnom aj domácom prostredí a predstavujem ich definície.
Genderové aspekty tělesnosti v současném českém umění
Štefková, Zuzana ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Pachmanová, Martina (oponent)
Tato práce si klade za ci1 zmapovat klíčová térnata související s fonnamt zobrazení genderově specifické tělesnosti v recentnÍIn českém umění. Na příkladech případových studií a s použititn rnetodologický'ch postupú čerpajících z feministických východisek ovlivněných poststrukturalisfnem a psychoanalýzou zkoumánl, jak se vývoj společnosti po roce 1989 odráží v dílech českých a vybraných slovenských umělců a urrlělkyií. Po teoreticko-filosofickém úvodu shrnuji výstavy, které se tématern tělesnosti v českém prostředí zabývaly. Nás1eduje oddíl věnovaný projevůrn hetero- i homosexuální touhy. Samostatné kapitoly se zab)!vají inspirací ponlografickou vizuaIitou a vztahem erotiky a moci. Dalším tématem je rozbor genderově specifických zdrojů tělesné abjekce. Následující kapitoly analyzují obrazy ženských těl (stereotypních roH, rnateřství, specifik vtěiené subjektivity., vizuality ženských časopisů, nlýtu krásy), stejně jako aspekty tělesnosti mužů (včetně vizuálního přehodnocení tnaskul1nity, analýzy role penisu v konstrukci mužské subjektivity a v neposlední řadě dekonstrukce konceptu uměleckého génia). Mezi téfnata, která pojednávám v závěrečn)'ch kapitolách patří přehodnocení odděleni dvou rodú / pohlaví, rodové aspekty těla kyborga a koneč-ně geoder kurátora/-ky. V závěru práce zkoutnáun zda a do jaké tniry...
Pokus o porovnání estetiky Jana Mukařovského a feministických přístupů v estetice
Jirků, Jana ; Pachmanová, Martina (oponent) ; Jarošová, Helena (vedoucí práce)
V p r á c i l z e v y s l e d o v a t d v ě r o v i n y : P r v n í o b e c n ě j š í c h c e b ý t p ř í - s p ě v k em k o t á z c e z p ů s o b u d e f i n i c e umě n í . P r o b í r a j í s e d v a p r o t i - k l a d n é p ř í s t u p y k d e f i n o v á n í umě n í : Na j e d n é s t r a n ě a u t o n omn í t e o r i e umě n í , r e p r e z e n t o v a n á p ř e d e v š ím Ka n t em a t e o r i e v y c h á z e - j í c í z e s o c i o l o g i c k é h o p o h l e d u n a e s t e t i k u , i n s t i t u c i o n á l n í t e o r i e umě n í . V p r á c i s e s l e d u j í a r g ume n t y h o v o ř í c í p r o t i a u t o n omn í t o e - r i i , u p o z o r ň u j e s e n a j e j í p r o b l ema t i c k á mí s t a a n a d r u h o u s t r a n u j e t a t o p r á c e i p o k u s em o o b h a j o b u v ý z n amu i n s t i t u c i o n á l n í t e o r i e umě n í v ř e š e n í t é t o o t á z k y . V d r u h é k o n k r é t n ě j š í r o v i n ě s e s l e d u j í a p o r o v n á v a j í v t a k t o s t a - n o v e n ém r ámc i d v ě v y b r a n é k o n c e p c e - e s t e t i k a J a n a Mu k a ř o v s k é - h o a f emi n i s t i c k é t e o r i e umě n í . Ob l a s t í z á jmu s e s t á v á p ř e d e v š ím p o r o v n á n í j e j i c h s t a n o v i s k a k a u t o n omn í t e o r i i umě n í , z p ů s o b p o...
Art spaces outside institutional frames: differential spaces of art
Piškur, Bojana ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Pachmanová, Martina (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
The aim of this dissertation is to direct attention towards differential way of approaching spaces of art, on the basis of Lefebvrian space production. But the space production in question is just one aspect which cannot be isolated from the wider social environment. While differential spaces of art seem to be - in theory at least- an ideal place for discussion within recent debates on representation, culture, identity and so on, they have nevertheless been relatively isolated from these perspectives. The main reason is that it is impossible to analyze the actual production of differential spaces. lt is possible, however, to elucidate and expose the production and the product - space (they are inevitably connected) - through first-hand experiences (participation), and through secondary sources such as documentary materials, newspaper articles, interviews etc. Production of differential spaces of art can be recognized in the following spatialities: appropriated spaces, embodied spaces, spaces of the so called "third sector", and inner spaces of mind, to name the examples described in the dissertation. lt also seeks answers to questions: what is specific to the production of differential spaces of art? What is the relationship between different spatialities? Between differential spaces of art and the...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.