Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Média a geopolitika: Pozadí fungování českých médií po roce 1991 v globálním kontextu
Pařízková, Nikola ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá fungováním médií v České republice v kontextu globálních změn po roce 1991. Na příkladu této země se snaží pochopit, jak může být uplatňován vnější vliv na média uvnitř určitého státu. Česká republika prošla s koncem studené války radikální ekonomickou, politickou, společenskou i kulturní transformací. Tato změna se z velké části odvíjela od událostí v mezinárodním systému. Hlavním argumentem pro toto tvrzení je, že Česká republika je malým státem nacházejícím se v relativně strategickém regionu středovýchodní Evropy. Vzhledem k těmto a dalším podmínkám je pro tento stát z geopolitického hlediska téměř nemožné vykonávat autonomní svrchovanou politiku. Je ovlivňován centrálními aktéry světového systému a vztahy mezi nimi. Touto optikou se práce dívá i na fungování médií. Testuje tvrzení, že i po rozpadu Sovětského svazu a nástupem demokracie a neoliberálních rámců externí vliv na česká média nevymizel, pouze se změnila jeho podstata v návaznosti na širší globální kontext. K tomu jsme si vybrali primárně dva ukazatele. Jedním z nich jsou legislativní úpravy médií, které byly v zemi přijímány od konce 80. let. Postupně se zde také implementovalo mezinárodní, a zejména evropské právo. Druhým je silný vstup západních zahraničních vlastníků do českých médií po roce 1991, který...
Fungování médií při volebních kampaních v Československu v letech 1946 a 1990
Pařízková, Nikola ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Práce zkoumá volební kampaně v médiích u zakladatelských voleb v Československu v letech 1946 a 1990. Tyto volby spojuje jejich charakter prvních voleb nového režimu. Práce si tak klade si za cíl porozumět fungování médií v daných obdobích, a to na základě pochopení historických souvislostí, nastínění podoby mediálního systému v souvislosti s přechodem režimu a analýzou konkrétních projevů v předvolebních kampaních. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy zkoumá stranické deníky relevantních stranických subjektů daných let - Rudé právo Komunistické strany Československa a Svobodné slovo Československé strany (národně) socialistické. V kampaních obou let se do značné míry promítají dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. V roce 1946 je podoba kampaní determinována již přítomným velmi silným postavením Komunistické strany. Ta, ač byl mediální systém osvobozený od praktik Protektorátu Čechy a Morava, měla víceméně pod kontrolou jeho fungování. V roce 1990 naopak sledujeme v naprosto svobodném a již do určité míry ukotveném prostředí kampaně apelující na stvrzení demokracie. V těch se promítá kontroverzní postavení KSČ - ve Svobodném slovu požadavkem na její odstranění ze stranického spektra, v případě Rudého práva pak bojem za její zachování.
Analýza kampaní zakladatelských voleb: Československo v letech 1920, 1946 a 1990
Pařízková, Nikola ; Němec, Jan (vedoucí práce) ; Dlouhý, Miloš (oponent)
Práce se věnuje průlomovým volbám v Československu v letech 1920, 1946 a 1990. Zmínka o nich je často zúžena pouze na jejich charakter prvních voleb nového režimu. Tato diachronní komparativní analýza se snaží na základě volebních kampaní ve stranickém tisku nastínit širší aspekt zakladatelských voleb a zachytit tak dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. Specifikum těchto voleb do značné míry ovlivňuje podobu kampaní. Volební agitace odráží nejen předešlé přeměny ve společnosti, ale zároveň klade požadavky na její budoucí vývoj. V reflexi momentální situace se zároveň promítají vztahy jednotlivých stran, což může náhled neméně obohatit. Výsledná podoba kampaně je kombinací zmíněných faktorů spolu s dalšími, jako je nastavení médií a celková nálada ve společnosti. Práce se tak snaží ujasnit chování subjektů ve volebních kampaních zakladatelských voleb. Ač se toto chování do značné míry odlišuje v rámci různých výchozích podmínek, důraz na budoucí směřování státu je vždy pilířem kampaní jednotlivých stran.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.