Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Položková analýza jako nástroj vyhodnocování didaktických testů: příklad kurzu Statistika pro geografy
Novotná, Kateřina ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Ve školství se často setkáváme s nekvalitně vytvořenými didaktickými testy, které ve skutečnosti netestují výukou nabyté znalosti a dovednosti, nebo je testují jen v omezené míře. Pokud jsou například položky u uzavřených otázek vytvořeny neprofesionálně, studenti mohou správné odpovědi dokonce tipovat, aniž by měli z dané oblasti učiva nějaké znalosti a dovednosti. Cílem bakalářské práce je vyhodnotit kvalitu uzavřených otázek s nabídkou možných odpovědí na příkladu závěrečných testů kurzu Statistika pro geografy a na základě získaných výsledků doporučit úpravy konkrétních položek. Vyhodnocení bude provedeno na základě položkové analýzy pomocí webové aplikace ShinyItemAnalysis. U špatně fungujících otázek budou na základě výsledků analýzy navrženy jejich úpravy tak, aby byly pro didaktické testování vhodnější. V teoretické části se bude bakalářská práce věnovat didaktickému testu jakožto specifickému hodnotícímu nástroji, jeho formám, jednotlivým typům testových úloh a doporučením pro jejich tvorbu. Vše bude doplněno konkrétními příklady z oblasti statistiky. Prostor bude věnován rovněž technikám tipování odpovědí, vlastnostem testových úloh a testovým teoriím. Klíčová slova: didaktický test, typy testových úloh, položková analýza, ShinyItemAnalysis
Pojetí úspěšného žáka učitelem na 1. stupni ZŠ ve společném vzdělávání
Šlégrová, Linda ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou pojetí úspěšného žáka učitelem na 1. stupni ZŠ ve společném vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou objasněna možná teoretická východiska, která se vztahují k dané problematice. K zodpovězení výzkumných otázek bylo použito kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s menší skupinou respondentů. Respondenty byli učitelé 1. stupně jedné základní školy. Učitelé byli rozděleni do svou skupin podle doby jejich praxe v oboru. Výzkum byl doplněn o sebereflexi vývoje výzkumníkova pojetí úspěšného žáka. V závěru byly zodpovězeny výzkumné otázky. Bylo zjištěno, jak učitelé 1. stupně pojímají úspěšného žáka a jak silný vliv má na toto pojetí prostředí dané školy. Klíčová slova žák mladšího školního věku, učitel, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, společné vzdělávání, inkluze
Komparace pedagogických modelů EUR a 5E
Oktábcová, Jitka ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá komparací dvou schémat pro plánování výuky. Těmi jsou, třífázový model učení E-U-R, jehož části se nazývají Evokace, Uvědomění si významu a Reflexe. Druhým je pětifázový model učení 5E, jehož části se nazývají anglicky Engage, Explore, Explain, Elaborate a Evaluate. Porovnání modelů bylo provedeno metodou akčního výzkumu na Základní škole Magic Hill v Říčanech v rámci souvislé pedagogické praxe v roce 2017. Výzkum probíhal po dobu dvou týdnů a byly do něj zapojeny dvě třídy čtvrtého ročníku s celkovým počtem 31 žáků. Výuka v rámci výzkumu probíhala paralelně v obou třídách. Každé téma bylo vždy rozpracováno a vyučováno dvojím způsobem: ve třídě 4. A proběhla hodina metodou E-U-R a ve třídě 4. B pak metodou 5E. Vyučovanými předměty byly český jazyk a matematika. Výzkum ukázal, že porovnávané pedagogické modely jsou si velmi podobné, ačkoli se liší svou strukturou a zejména počtem fází. Model E-U-R je vhodnější pro kratší učební jednotky, naopak model 5E vyžaduje větší časovou dotaci, aby mohl být efektivní. Oba modely lze podle potřeb učitele, žáků, tématu apod. modifikovat, přičemž hlavním jejich přínosem je důraz na konstruktivistické pojetí výuky.
Spolupráce učitelů na malotřídní základní škole: případová studie
Plavcová, Eliška ; Pěnička, Jaroslav (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
v českém jazyce ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je analýza a následný popis toho, jak probíhá spolupráce mezi pedagogickými pracovníky na vybrané malotřídní škole, jakým způsobem funguje spolupráce v praxi. Teoretická část této práce se věnuje charakteristice malotřídních škol na našem území, dále se zaměřuje na osobnost učitele, na prostředí a klima, ve kterém pedagogičtí pracovníci spolupracují. V poslední kapitole teoretické části uvádím spolupráci jako téma. Jsou zde definovány základní pojmy, které se spoluprací mezi pedagogickými pracovníky na malotřídní škole souvisí. Mezi takové pojmy patří malotřídní škola, osobnost učitele, profesní rozvoj, klima a prostředí školy, spolupráce. V teoretické části je zmíněna spolupráce mezi asistentem pedagoga a učitelem, protože v dnešní době je asistent nedílnou součástí pedagogického sboru. Empirická část práce obsahuje případovou studii vybrané malotřídní školy, jak na této škole konkrétně spolupráce probíhá. V práci se využívají tyto metody sběru: pozorování, rozhovor a dotazníkové šetření. Následuje analýza získaných dat a vyhodnocení situace. Tento výzkum ukázal zajímavé výsledky, v empirické části se využívají poznatky z teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA klima školy, učitelský sbor, vedení, spolupráce učitelů, malotřídní škola
Specifika vzdělávání dětí z dětského domova
Pilátová, Hana ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce "Specifika vzdělávání dětí z dětského domova" má teoreticko-empirický charakter a je zaměřena na vzdělávání žáků prvního stupně základní školy, kteří jsou umístěni v dětském domově. První, teoretická část, shromažďuje odborné poznatky vztahující se k sociálně právní ochraně dětí a vybraným případům, kdy nejsou práva dítěte respektována. Popisuje instituce pro výkon ústavní a ochranné výchovy, které jsou pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Zachycuje negativní vlivy ústavní výchovy na dítě. V kontextu inkluzivního vzdělávání charakterizuje žáka z dětského domova jako ohrožené dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Smyslem teoretické části bylo na základě odborné literatury popsat nejčastější překážky, se kterými se žák z dětského domova v průběhu vzdělávání potýká (nebo může potýkat) a jaké jsou jejich příčiny, nastínit životní situaci žáka z dětského domova. Druhá, empirická část, obsahuje výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo zmapovat podpůrnou síť spolupracujících aktérů podílejících se na vzdělávání dětí z konkrétního dětského domova. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit, kdo je do spolupráce zapojen, a které podmínky spolupráci podporují a které ji naopak limitují. Pro výzkum byla zvolena strategie případové studie a metoda...
Učitelství jako druhá kariéra
Zajíčková, Martina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá osobností učitele primární školy, pro něhož je učitelství druhou kariérou. V teoretické části shrnuje obecné požadavky kladené na osobnost učitele, vymezuje pojem učitel, pro něhož je učitelství druhou kariérou. Popisuje profesní vývoj učitele, uvádí možné motivátory, které ovlivňují výběr učitelského povolání, a také stručně představuje systém profesní přípravy učitelů primární školy v České republice a ve vybraných evropských zemích. Kvalitativní výzkum byl prováděn formou životních příběhů vedených prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 5 učiteli. Jeho cílem bylo odpovědět na výzkumnou otázku: "Jaký je učitel, pro něhož je učitelství druhou kariérou?" Dílčími otázkami pak byly zjišťovány důvody, které tyto učitele ke změně kariéry přivedly, co tito učitelé vnímají jako přínosy a úskalí plynoucí z rozhodnutí změnit profesi, co získali svou původní profesí a mohli využít ve své kariéře učitele. V neposlední řadě je zde uveden pohled těchto učitelů na jejich studium na pedagogické fakultě. Analýza získaných dat umožnila nahlédnout do procesu rozhodování o změně kariéry z neučitelské na učitelskou a zachytit klíčové okamžiky, které mohou toto rozhodování ovlivnit. Bylo zjištěno, že při rozhodování o změně profese hrají roli motivátory vnitřní i...
Hodnocení výsledků učení ve společném vzdělávání na 1. stupni ZŠ
Mužíková, Tereza ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá hodnocením výsledků učení ve společném vzdělávání na 1. stupni základní školy. V první části této práce jsou objasněna teoretická východiska, která se vztahují k problematice hodnocení žáků ve společném vzdělávání. Tento teoretický základ je dále uplatněn v části praktické. V praktické části byla nejdříve představena sada výzkumných otázek, které byly následně podrobeny kvalitativnímu výzkumu. K zodpovězení otázek byl použit akční výzkum doplněný rozhovorem a dotazníky předložené učitelům a rodičům. Vzory dotazníků jsou součástí příloh. V závěru práce byly výzkumné otázky zodpovězeny. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, formativní hodnocení, společné vzdělávání, inkluze, sociální vývoj, socializace, mladší školní věk
Vznik a vývoj Scioškol
Trzaskaliková, Aneta ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem ScioŠkol. Teoretická část vysvětluje klíčové pojmy. Poukazuje na problematiku spojenou s proměnami školství ve světě i u nás. Uvádí pojmy alternativní, inovativní a svobodná škola. Stručně charakterizuje nejznámější představitele těchto typů škol - školy reformní pedagogiky, církevní školy, moderní alternativní školy, svobodné školy Summerhill a Sudbury Valley. Popisuje vznik ScioŠkol a jejich postupné rozšiřování a představuje zřizovatele. Soustředí se na charakteristické prvky ScioŠkol, zejména na pedagogické zásady a hodnoty. Vysvětluje roli průvodců včetně popisu výběrového řízení na tuto pozici. V neposlední řadě se věnuje spolupráci a sdílení ve školním prostředí, kdy představuje některé z využívaných metod. Za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod empirická část práce zkoumá spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami s ohledem na jejich postupný vývoj. Z pohledu zřizovatele mapuje vývoj využívaných forem v tomto systému škol v průběhu jejich existence. Prostřednictvím dotazníkového šetření vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců s právě využívanými formami spolupráce a sdílení. Interpretuje a analyzuje výsledky realizovaného výzkumu, podle kterých formuluje návrhy, jak zefektivnit spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami. Spolupráci a...
Práce s dětmi s odkladem školní docházky v současné praxi předškolního vzdělávání
Žáková, Petra ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
V mé bakalářské práci se zabývám problematikou týkající se odkladů povinné školní docházky. Téma jsem zkoumala v souladu s novými podmínkami - zavedením povinného předškolního vzdělávání pro pětileté děti. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. Je zde přiblížen vývoj pohledu na pojmy školní zralost, připravenost a způsobilost a legislativní ukotvení odkladu zahájení školní docházky. Nastíněn je vývoj odkladů školní docházky zhruba od poloviny 20. století do současnosti a stručné srovnání České republiky s jinými evropskými zeměmi v otázce školní docházky. Vzhledem k tomu, že je míra odkladů povinné školní docházky v České republice poměrně vysoká, vybrány byly takové země, kde je podíl odkladů nižší. Cílem praktické části je zjistit, jak probíhá podpora a práce s dětmi s odkladem školní docházky ve vybraných mateřských školách na Vysočině a v Praze. Jako výzkumná metoda byl zvolen polostrukturovaný dotazník s učitelkami a ředitelkami mateřských škol a dále polostrukturovaný rozhovor s vybranými učitelkami/ředitelkami. Z realizovaného výzkumu vzešlo, že většina mateřských škol s dětmi s odkladem školní docházky pracuje, což je zjištění velice pozitivní. Bakalářská práce představuje metody, které jsou v mateřské škole nejčastěji...
Spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky dětí v okrese Pelhřimov
Brothánková, Aneta ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aktuální situací v oblasti spolupráce mezi rodinou a školou v rámci základních škol běžného vzdělávacího proudu okresu Pelhřimov. Práce si klade za cíl přinést základní informace o problematice a zjištění míry spolupráce mezi uvedenými aktéry ze strany rodičů, pedagogů v okrese Pelhřimov. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část vychází z analýzy odborné literatury, objasňuje pojem komunikace, spolupráce, žák a učitel. Empirická část představuje výzkumné šetření, které bylo realizované na prvním stupni základních škol běžného vzdělávacího proudu v okrese Pelhřimov mezi rodiči žáků prvních tříd, dále mezi pedagogy těchto škol. Výzkum byl koncipován metodou kvantitativního šetření za použití nestandardizovaných dotazníků vlastní konstrukce. V závěru jsou prezentovány získané údaje. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, rodina, škola, žák

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Pěnička, Jan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.