Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interkulturní komunikační kompetence. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka
Kostková, Klára ; Píšová, Michaela (vedoucí práce) ; Hanušová, Světlana (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Mgr. Klára Kostková Interkulturní komunikační kompetence Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka Abstrakt: Cílem předložené dizertační práce je hodnocení rozvoje interkulturní komunikační kompetence u studentů učitelství anglického jazyka v rámci studijního předmětu Intercultural Communicative Competence vyučovaném na Katedře anglistiky a amerikanistiky Univerzity Pardubice. V úvodu vymezujeme terminologii, kterou v průběhu práce konsistentně využíváme. Následně představujeme potřebná teoretická východiska, a to zejména východiska filosofická a lingvisticko-didaktická, která naznačují pozice, z nichž přistupujeme k diskutovanému fenoménu, tj. fenoménu interkulturality, který v současném globalizovaném světě klade nové nároky nejen na pedagogickou praxi, ale i výzkum. V další části práce je pozornost zaostřena na interkulturní výchovu a vzdělávání s klíčovým cílem rozvoje interkulturní komunikační kompetence. Tematizovány jsou současné trendy interkulturní výchovy a vzdělávání s akcentem na specifika výuky anglického jazyka. Stěžejní část teoretické části práce se zaměřuje na konceptualizaci konstruktu interkulturní komunikační kompetence a její následnou didaktizaci, tj. rozvoj a hodnocení. Empirické šetření zahrnuje dvě fáze: první (vedlejší) fáze je zaměřena na...
Sociální dovednosti učitelů angličtiny v edukačních interakcích na středních školách
Dvořák, Petr ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) ; Píšová, Michaela (oponent)
Cílem předkládané disertační práce je charakterizovat sociální dovednosti učitele jako součást jeho profesní kompetence a vymezit jejich význam ve výuce angličtiny komunikativní metodou v edukačních interakcích ve školních třídách na střední škole. V úvodu stanovujeme paradigmata práce - společenská, filozofická, pedagogicko-psychologická a lingvisticko- didaktická. Teoretická část je rozdělena na čtyři oddíly. První oddíl pojednává o procesech učení a osvojování cizího jazyka a vymezuje lingvisticko-didaktický rámec práce v podobě komunikativně-funkčního přístupu k jazyku a z něj vycházející komunikativní metody. V druhém oddíle terminologicky třídíme a popisujeme procesy interakce a komunikace ve škole s akcentem na cizojazyčnou výuku. Pozornost věnujeme funkci a obsahu edukační interakce a komunikace ve školních třídách, hlavním aktérům těchto procesů - učiteli a dospívajícím žákům. Akcentujeme specifika cizojazyčné edukační interakce a její sociální stránku. Ve třetím oddíle teoretické části definujeme a konkretizujeme sociální dovednosti učitele a vymezujeme jejich vztah k ostatním dovednostem v profesní kompetenci učitele angličtiny. V závěrečném oddíle sumarizujeme teoretickou diskusi a vymezujeme sociálně- dovednostní aspekty cizojazyčné edukační interakce, jako je afekt a vytváření...
Teaching English of Deaf and Hard-of-hearing University Students
Doležalová, Marie ; Janáková, Daniela (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Machová, Pavla (oponent)
Disertační práce s názvem Výuka anglického jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty vysokých škol si klade za cíl přiblížit z hlediska lingvistického i metodologického problematiku výuky anglického jazyka na vysokých školách, zejména pak na Karlově univerzitě v Praze. Práce je primárně rozdělena na dvě hlavní části. Úvodní část práce se zabývá obecnou sondou do problematiky jazykových kompetencí a jejich nabývání, rovněž i z hlediska lingvistického, u osob se sluchovým postižením. Ukazuje proměnné, které hrají, nebo mohou hrát roli při nabývání mluveného jazyka osobami se sluchovým postižením. Dále popisuje základní rozdělení těchto osob z medicínského pohledu, tj. na základě ztráty sluchu a vyzvdvihuje nutnost vzdělávání těchto studentů na základě lingvistických zkoumání, výzkumů a zjištění. Je zde popsána nutnost propojení lingvistiky s pedagogikou a přínos lingvistických výzkumů a postupů, jako jsou chybová analýza a kontrastivní analýza pro rozvoj produktivních dovedností studentů se sluchovým postižením Druhá část práce je vlastní konkrétní výzkumná část týkající se výuky anglického jazyka v rámci povinného základu studentů se sluchovým postižením na Univerzitě Karlově v Praze. Práce shrnuje výsledky pětiletého působení doktorandky jako lektorky anglického jazyka pro neslyšící a...
Sociální dovednosti učitelů angličtiny v edukačních interakcích na středních školách
Dvořák, Petr ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) ; Píšová, Michaela (oponent)
Cílem předkládané disertační práce je charakterizovat sociální dovednosti učitele jako součást jeho profesní kompetence a vymezit jejich význam ve výuce angličtiny komunikativní metodou v edukačních interakcích ve školních třídách na střední škole. V úvodu stanovujeme paradigmata práce - společenská, filozofická, pedagogicko-psychologická a lingvisticko- didaktická. Teoretická část je rozdělena na čtyři oddíly. První oddíl pojednává o procesech učení a osvojování cizího jazyka a vymezuje lingvisticko-didaktický rámec práce v podobě komunikativně-funkčního přístupu k jazyku a z něj vycházející komunikativní metody. V druhém oddíle terminologicky třídíme a popisujeme procesy interakce a komunikace ve škole s akcentem na cizojazyčnou výuku. Pozornost věnujeme funkci a obsahu edukační interakce a komunikace ve školních třídách, hlavním aktérům těchto procesů - učiteli a dospívajícím žákům. Akcentujeme specifika cizojazyčné edukační interakce a její sociální stránku. Ve třetím oddíle teoretické části definujeme a konkretizujeme sociální dovednosti učitele a vymezujeme jejich vztah k ostatním dovednostem v profesní kompetenci učitele angličtiny. V závěrečném oddíle sumarizujeme teoretickou diskusi a vymezujeme sociálně- dovednostní aspekty cizojazyčné edukační interakce, jako je afekt a vytváření...
Výuková komunikace a komunikativní jazykové vyučování. Využití audiozáznamu vlastní výuky v přípravě lektorů angličtiny
Hánková, Dana ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
NÁZEV: Výuková komunikace a komunikativní jazykové vyučování: Využití audiozáznamu vlastní výuky v přípravě lektorů angličtiny AUTOR: PaedDr. Dana Hánková STUDIJNÍ PROGRAM: Pedagogika ŠKOLITEL: Prof. PhDr Karel Rýdl, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná práce se věnuje rozvoji lingvodidaktické a výukové komunikativní kompetence lektorů angličtiny pro vzdělávání dospělých v prvním semestru výukové pedagogické praxe v AKCENT College. Práce si klade za cíl zjistit, které aspekty lingvodidaktické kompetence odvozené z doporučení v oblasti osvojování druhého jazyka se posluchačům v rámci praxe daří rozvíjet a jak jim v tomto úsilí může pomáhat zpětná vazba generovaná polostrukturovanou reflektivní prací s audiozáznamem vlastní výuky pořízeným v průběhu praxe. Pro výzkumné šetření byl zvolen design mnohopřípadové studie čtyř lektorů a techniky sběru dat zahrnovaly zúčastněné pozorování, dotazníkové šetření, kvalitativní experiment a audiozáznam vlastní výuky posluchačů ve cvičné skupině dospělých studentů angličtiny. Přepis audiozáznamu byl analyzován s využitím principů konverzační analýzy a analýzy diskurzu, další využitou technikou zpracování dat byla analýza textů. Výsledkem práce je potvrzení předchozích nálezů jiných autorů, že lingvodidaktické kompetence se nerozvíjejí rovnoměrně a studentům činí největší potíže...
Interkulturní komunikační kompetence. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka
Kostková, Klára ; Píšová, Michaela (vedoucí práce) ; Hanušová, Světlana (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Mgr. Klára Kostková Interkulturní komunikační kompetence Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka Abstrakt: Cílem předložené dizertační práce je hodnocení rozvoje interkulturní komunikační kompetence u studentů učitelství anglického jazyka v rámci studijního předmětu Intercultural Communicative Competence vyučovaném na Katedře anglistiky a amerikanistiky Univerzity Pardubice. V úvodu vymezujeme terminologii, kterou v průběhu práce konsistentně využíváme. Následně představujeme potřebná teoretická východiska, a to zejména východiska filosofická a lingvisticko-didaktická, která naznačují pozice, z nichž přistupujeme k diskutovanému fenoménu, tj. fenoménu interkulturality, který v současném globalizovaném světě klade nové nároky nejen na pedagogickou praxi, ale i výzkum. V další části práce je pozornost zaostřena na interkulturní výchovu a vzdělávání s klíčovým cílem rozvoje interkulturní komunikační kompetence. Tematizovány jsou současné trendy interkulturní výchovy a vzdělávání s akcentem na specifika výuky anglického jazyka. Stěžejní část teoretické části práce se zaměřuje na konceptualizaci konstruktu interkulturní komunikační kompetence a její následnou didaktizaci, tj. rozvoj a hodnocení. Empirické šetření zahrnuje dvě fáze: první (vedlejší) fáze je zaměřena na...
Význam podílu studentů na projektování obsahu výuky
Linhartová, Yveta ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Chvál, Martin (oponent)
Resumé Tato práce si klade za cíl přispět alespoň v malém měřítku ke zefektivnění výuky cizího jazyka na základě využití praktických zkušeností, které autorka získala v průběhu svého působení jako lektorka angličtiny. Aby tento cíl mohl být dostatečně naplněn, musí být lektor ochoten a schopen využít moderních přístupů k výuce, jinými slovy musí přijmout learner-centred approach. Práce se dělí na dvě hlavní části, kde první je věnována charakteristice teoretických základů, z nichž learner-centred approach (těžištěm výuky je potřeba studenta) vychází. Cílem této části práce je postihnout podstatu jazykové výuky založené na maximální reflexi profesních potřeb technicky orientovaných studentů. Ve druhé části se autorka pokusila potvrdit několik hypotéz, které by pomohly obhájit tezi, že důsledná reflexe potřeb se pozitivně odrazí na výsledcích některých aspektů jazykové výuky. Na prvním místě je kapitola o teorii cílů výuky ve smyslu vztahu cíl - obsah - metoda. Ve druhé kapitole se autorka pokouší stručně postihnout podstatu aplikované lingvistiky, která je zde vnímána jako všeobecný teoretický rámec, v němž se uvedená problematika pohybuje. Důležitou součástí aplikované lingvistiky je jazyk vyučovaný pro specifické účely. Tomuto fenomenu je věnována třetí kapitola, která uvádí charakteristické rysy LSP / ESP...
Developing communicative competence through online discussion tasks: computer mediated communication and the skill of writing
Tůma, František ; Píšová, Michaela (vedoucí práce) ; Betáková, Lucie (oponent) ; Dontcheva Navratilova, Olga (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá rozvíjením a rozvojem komunikační kompetence v oblasti psaní v blended learning kurzu u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Práce se zaměřuje na konceptualizaci procesů rozvíjení komunikační kompetence u studentů v tericárním vzdělávání a na měření výsledků těchto procesů, dále také na používání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce cizích jazyků. Základní výzkumnou otázkou bylo, zda se komunikační kompetence u studentů změnila po použití sady online diskusních úkolů, a pokud ano, jakým způsobem. Jako vhodný výzkumný design byla zvolena případová studie, ve které 18 studentů v kurzu angličtiny jako cizího jazyka na úrovni A2 dle SERRJ participovalo ve třech diskusních úkolech provedených online za použití asynchronního diskusního fóra. Projektování diskusí vycházelo ze sociálně-konstruktivistických teorií učení. Metody sběru a analýzy dat zahrnovaly pre- a post-testy, žákovský korpus založený na textech napsaných studenty ve dvou online diskusích a analýzu tohoto korpusu, a dotazníkové šetření. Výsledky ukázaly, že se u studentů celková úroveň komunikační kompetence v oblasti psaní zlepšila. Konkrétně při porovnání textů psaných studenty na začátku a na konci semestru došlo ke zvýšení syntaktické složitosti a dále došlo ke zlepšení vnímané...
World Englishes and English as a Lingua Franca: a reflection of global paradigmatic changes in the Czech Republic.
Quinn Novotná, Veronika ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Sherman, Tamah (oponent)
Úvod: V současnosti užívá angličtinu více mluvčích, pro které je angličtina jazykem druhým nebo cizím, než pro které je angličtina jazykem rodným. Tato situace mimo jiné vede ke ztrátě monopolního postavení rodilých mluvčích jakožto představitelů jediného reprezentativního modelu a dále k postupným změnám v postojích vůči standardům a jazykovým a pedagogickým autoritám obecně. Předložená dizertační práce reflektuje tyto aktuální jevy, které se někdy souhrnně označují jako 'změna paradigmatu'. Cíle: Prvním cílem práce bylo objasnit nepřehlednou terminologii oboru. Dále bylo cílem zjistit povědomí o fenoménu angličtiny jako lingua franca (ELF) v České republice a následně přispět k jeho objasnění. V neposlední řadě bylo cílem prostřednictvím rozsáhlého výzkumu vyzkoumat, zda a jak jsou otázky jazykové ideologie reflektovány ve výuce a přípravě učitelů. Metodologie: Při výzkumu byly použity jak kvantitativní, tak kvalitativní vědecké metody. Kvantitativní výzkum měl podobu devíti speciálně vytvořených dotazníků. Zdrojem kvalitativních dat byly polořízené rozhovory. Data byla získána od celkem 595 respondentů (z toho 298 učitelů, 285 studentů a 12 vědců). Výsledky: Dotazníková šetření a polořízené rozhovory ukázaly potřebnost kurzů praktického jazyka v rámci oborových anglistik. Nejběžnějším a nejvíce...
Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství
Wernerová, Jana ; Urbánek, Petr (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Píšová, Michaela (oponent)
Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství Abstrakt Disertační práce se zabývá problematikou přípravného vzdělávání učitelů s důrazem na důsledky strukturace studijních programů učitelství a praktickou přípravu. Klade si za cíl analyzovat a komparovat koncepce, parametry, procesy a efekty modelu pedagogických praxí, které vyplývají z nestrukturovaného a strukturovaného studijního programu přípravného vzdělávání učitelů nižších sekundárních škol, v kontextu k profesnímu vývoji studenta učitelství. Analýzou současného stavu praktické přípravy přispět k odborné diskusi problematiky přípravného vzdělávání učitelů. Práce uvádí východiska současného učitelského vzdělávání, charakterizuje paralelní a následné modely učitelské přípravy a z nich vyplývající důsledky pro pedagogickou praxi. Dále přípravné vzdělávání učitelů v kontextu vybraných zemí Evropské unie a jeho trendy, historický vhled do přípravného vzdělávání učitelů v České republice. Hlavními výzkumnými metodami byly obsahová komparativní analýza studijních programů, dotazníková šetření a řízené rozhovory. Práce komparuje vybrané složky strukturovaných studijních programů učitelství pro nižší sekundární vzdělávání na pedagogických fakultách v České republice. Srovnává vnímání připravenosti vykonávat profesi učitele...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Píšová, Markéta
7 Píšová, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.