Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kulty vodních božstev v kontextu vztahu státu a lokálních božstev za dynastie Nguyễn
Nováková, Barbora ; Maršálek, Jakub (vedoucí práce) ; Zemánek, Marek (oponent) ; Otčenášek, Jakub (oponent)
Tato práce se zabývá vodními božstvy za dynastie Nguyễn (1802-1945) v kontextu vztahu státu a lokálních božstev. Vietnamští panovníci se od počátků vietnamské státnosti snažili lokálně uctívaná božstva integrovat do systému státního kultu a tyto snahy dosáhly vrcholu za panování poslední vietnamské dynastie Nguyễn, jejíž státní kult navazoval na starší vietnamské tradice konfuciánského repertoáru. Na základě studia pramenů se práce věnuje vztahu státní moci a místních božstev v 19. století. Tento vztah byl přes deklarovanou moc státu nad místními božstvy kompromisní, diferencovaný a dynamický. Při bližším zaměření na vodní božstva a při snaze o jejich klasifikaci je patrná tendence státní moci pronikat skrze uznávání místních božstev do odlehlých oblastí říše i na její nejnižší administrativní úrovně. V rámci tohoto procesu docházelo k transformaci místních vodních božstev z ambivalentních přírodních božstev v kvazihistorické hrdiny ztělesňující státem prosazované konfuciánské hodnoty. Tyto tendence jsou patrné i v případě konkrétních vodních božstev, bratrů Trương Hốnga a Trương Háta, uctívaných v severovietnamské provincii Bắc Ninh. Klíčová slova vodní božstva, náboženství, Vietnam, náboženská politika, konfucianismus, dynastie Nguyễn
Time and Bureaucracy in the Cosmologies of Early Tianshidao (2nd-5th century)
Otčenášek, Jakub ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Vávra, Dušan (oponent) ; Assandri, Friederike (oponent)
se zaměřuje na náboženské hnutí Tianshidao (Cesta nebeských mistrů) ve druhém až pátém století n.l. Tianshidao je představeno jako mnohotvárná tradice, která by neměla být redukována předem definovanou esence či teleologickým chápáním dějin. Autor se nepokouší o rekonstrukci její kosmologie v celku, ale interpretuje jednotlivé texty jako představitele různých kosmologií. Srovnává je na základě teorie (známá též jako "teorie kultur") Marry Douglas pomocí ukazatelů ("mřížka") a ("skupina"). Zvláštní pozornost upírá na používání byrokratických představ reprezentací času minulosti, přičemž rozlišuje různé typy mileanialismu. Klíčová slova Tianshidao, taoismus, raně středověká Čína, kosmologie, milenialismus
Kou Qianzhi (365-448) a reforma taoismu za dynastie Severní Wej
Otčenášek, Jakub ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Vávra, Dušan (oponent)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ústav Dálného východu Diplomová práce Jakub Otčenášek Kou Qianzhi (365-448) a reforma taoismu za dynastie Severní Wei Kou Qianzhi (365-448) and the Daoist Reform during the Northern Wei Dynasty Vedoucí práce: Olga Lomová 2011 Konzultant: Jakub Hrubý Poděkování Chtěl bych poděkovat Olze Lomové za vstřícnost, ochotu a cenné rady při vedení mé práce. Můj velký dík patří také mým francouzským pedagogům z École Pratique des Hautes Études (EPHE) v Paříži - Sylvii Hureau za pomoc s rešerší v buddhistických textech, Alainu Arraultovi za další rady a především Johnu Lagerweyovi, který mi pomohl proniknout do jazyka studovaného textu. Pobyt na EPHE mi byl umožněn studijním programem Erasmus. Svým rodičům děkuji za podporu při studiích. Prohlášení Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, že jsem řádně citoval všechny použité prameny a literaturu a že práce nebyla využita v rámci jiného vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze dne 5. září 2011 Abstrakt Diplomová práce Kou Qianzhi (365-448) a reforma taoismu za dynastie Severní Wei analyzuje dílo Laojun yinsong jiejing 老君音誦誡經, připisované Kou Qianzhiovi 寇謙之, který v letech 424 až 448 působil na dvoře čínské dynastie Severní Wei jako hlava taoistické tradice nebeských...

Viz též: podobná jména autorů
2 Otčenášek, Jan
6 Otčenášek, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.